بررسی اولیه گلکسی S9 و S9 پلاس سامسونگ؛ زیبارویانی از مشرق زمین!

کمپانی سامسونگ به تازگی گوشی‌های گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس را معرفی کرد. برای همگان روشن شده که این کمپانی با تولید پرچمداران جدیدش کاری فراتر از انتظارها انجام داده و روند فوق‌العاده نسل‌های پیشین را نیز ادامه داده است.

بسیاری معتقدند که برادران گلکسی S9 تنها محصولاتی هستند که شایستگی مقایسه با پرچمدار اپل را دارند. در واقع این پرچمداران از چیزهایی برخوردارند که آرزوی بسیاری از کاربران است اما شاید قیمت نسبتا بالای این دو کمی از اشتیاق طرفداران گلکسی‌های جدید کم کند. هر دو کهکشانی ما از همان نمایشگرهای کم حاشیه سال گذشته بهره می‌برند؛ نمایشگرهایی که با نام اینفینیتی دیسپلی شناخته شده و با اندازه‌های 5.8 و 6.2 اینچی سیمای گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس را شکل داده‌اند.

در حقیقت باید گلکسی S9 و نسخه پلاس را از نظر ظاهری تقریبا مشابه گلکسی S8 دانست اما در زمینه سخت‌افزار، عملکرد پردازشی و البته نوآوری فاصله‌ای بسیار میان این دو نسل وجود دارد. اگر یکی از صاحبان گلکسی S8 یا گلکسی S8 پلاس هستید می‌توان گفت نیازی به خرید پرچمدار جدید سامسونگ ندارید اما تهیه این پرچمدارن بهاره را به دیگر کاربرانی که قصد خریدن گوشی جدیدی دارند شدیدا توصیه می‌کنیم. این شما و این هم بررسی اولیه گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس.

طراحی

یکی از نقاط مشترک سری جدید با نمونه‌های سال گذشته را باید به طراحی ظاهری نسبتا مشابه آن‌ها نسبت داد. سامسونگ اعلام کرده میزان حاشیه‌های اطراف نمایشگر را اندکی کاهش داده است که همین امر باعث شده طول گلکسی S9 و نسخه پلاس آن کم‌تر از نسل پیشین باشد اما عرض و ضخامت گوشی‌های جدید نسبت به نسل قبلی با افزایش روبرو بوده است.

به‌علاوه، شیب حاشیه‌های کناری کمی کاهش پیدا کرده و گوشه‌های دستگاه نیز کمی تیزتر شده است اما هنوز به شدت تیزی لبه‌های پرچمدار مجهز به قلم سال 2017 نمی‌رسد. در واقع باید میزان تیزی کناره‌های گلکسی S9 را چیزی بین گلکسی S8 و گلکسی نوت 8 دانست. همانند گذشته بخش اعظم طراحی پرچمدار سامسونگ را شیشه تشکیل می‌دهد اما با این حال طراحی فریم فلزی آن دست‌خوش تغییراتی شده است. اکنون انتهای این فریم مانند گلکسی S7 در جایی بین انتهای صیقلی و براق گلکسی S8 و فریم مات پشت دستگاه قرار گرفته است. این فریم طوری کار شده که نه خیلی مات و نه بسیار صیقلی به نظر برسد.

طراحی گلکسی S9 در دو بخش دیگر نیز دست‌خوش تغییراتی مهم شده است. مورد اول طبق انتظارها مربوط به جابجایی حسگر اثر انگشت بوده که به زیر دوربین اصلی منتقل شده است. پس از رونمایی سیناپتیک از یک حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر برخی منابع خبری گزارش داده بودند که سامسونگ از این سنسور جدید در گلکسی S9 استفاده خواهد کرد اما نهایتا این خبرها در حد شایعه باقی ماند.

به هر حال لوکیشن جدید حسگر اثر انگشت فعلی دیگر مشکلات محتمل در گلکسی S8 را نداشته و با سهولت بیش‌تری قابل دسترسی است. این تغییر مکان خصوصا برای نسخه پلاس که ابعاد بزرگ‌تری دارد، بسیار حیاتی‌ به شمار می‌رود. البته هنوز هم پرچمداران سامسونگ علاوه بر روش‌های معمول، با برخورداری از سنسورهای تشخیص چهره و عنبیه چشم گزینه‌های متنوعی از روش‌های قفل‌گشایی را پیش روی کاربر قرار می‌دهند.

مورد مهم دوم نیز به سلیقه افراد مختلف بستگی خواهد داشت زیرا مربوط به تغییر در رنگ‌های بدنه است. متاسفانه نسخه‌ای با رنگ Arctic Silver که کمی روشن‌تر از خاکستری است، دیگر جایی در بین پرچمداران نداشته اما خوشبختانه سامسونگ نمونه جدیدی شبیه به Space Gray به رنگ‌بندی سوگولی‌هایش اضافه کرده که می‌توان آن را نسخه تیره‌تری از نمونه حذف شده دانست. رنگ‌های مشکی، آبی و orchid gray نیز سر جای خود باقی ماندند. به طور کلی می‌توان گفت که سامسونگ رنگ‌بندی محصول جدیدش را با زندگی و اشباع بیش‌تری در نظر گرفته است.

شاید بتوان مهم‌ترین سورپرایز موجود در گلکسی S9 را به اسپیکر استریوی آن نسبت داد که توسط AKG تنظیم شده است. این اولین بار است که سامسونگ در خط تولید اسمارت‌فون‌های خود از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کند. یکی از این اسپیکرهای استریو در کناره پایینی دستگاه جا خوش کرده است.خوشبختانه سامسونگ با تدبیر درستی که اندیشیده، برخلاف اکثر کمپانی‌ها جک 3.5 میلی‌متری صدا را حذف نکرده و آن را در کنار همین اسپیکر گنجانده است. اسپیکر دوم نیز درون اسپیکر مکالمه تعبیه شده است.

آن‌طور که در تست‌های اولیه صورت گرفته از این اسپیکر مشخص شده، خوشبختانه می‌توان از میزان کیفیت و بلندی صدای آن رضایت کامل داشت اما برای بررسی بیش‌تر باید آن را با محصولی مناسب و هم‌رده مقایسه کرد تا عیار واقعی آن مشخص شود. با این همه طبق ادعای سامسونگ این اسپیکر صدایی تا 40 درصد بلندتر از اسپیکر موجود در گلکسی S8 تولید خواهد کرد.

به علاوه باید اضافه کرد تکنولوژی دالبی اتم نیز به هر چه بهتر شدن این اسپیکرها و بخش چندرسانه‌ای گلکسی S9 کمک خواهد کرد. به عنوان حسن ختام بررسی بخش طراحی باید اشاره کنیم که طبق انتظارات، گلکسی‌های جدید سامسونگ از استاندارد IP68 (مقاومت در برابر گرد و غبار و نفوذ آب تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه) و پورت یو‌اس‌بی نوع C بهره‌مند هستند.

نمایشگر

باز هم طبق رسم همیشگی، سامسونگ از پنل‌های سوپر امولد برای نمایشگر اعضای جدید سری S بهره برده است. دو گلکسی قصه ما دارای نمایشگرهای 5.8 و 6.2 اینچی هستند که رزولوشن این پنل‌ها رقم خارق‌العاده 2960 در 1440 پیکسل (کواد اچ‌دی پلاس) است. این پنل‌ها نسبت تصویر 18.5 به 9 داشته و تراکم پیکسلی آن‌ها 570 و 529 برای گلکسی S9 و نسخه پلاس آن است.

شیشه گوریلاگلس 5 از این نمایشگرها در مقابل ضربه و خراش محافظت می‌کند اما هم‌چنان باید خرید یک محافظ شیشه‌ای دیگر را در اولویت قرار دهید تا از هزینه‌های سنگین ناشی از شکستگی و آسیب این نمایگشرها در امان بمانید. به علاوه باید اضافه کنیم که این صفحه نمایش از تمام ویژگی‌های موجود در گلکسی S8 مانند HDR10 پشتیبانی می‌کند.

مورد دیگر که خود سامسونگ نیز به آن اشاره داشته، مربوط به تغییراتی است که در شیشه نمایشگر ایجاد شده است. به واسطه این تغییرات، دوربین جلویی و دیگر عناصر و سنسورهای موجود در حاشیه بالای نمایشگر نسبت به گذشته محو‌تر شده‌اند که به زیبایی ظاهری دستگاه خصوصا در نسخه مشکی رنگ افزوده است. ضمن آ‌ن‌که این تغییرات موجب ایجاد رنگ مشکی با عمق بیش‌تری شده است. در مورد کیفیت کلی و میزان روشنایی این پنل و تغییرات آن در مقایسه با پنل گلکسی S8 در حال حاضر نمی‌توان قضاوت کرد اما می‌توان ادعا کرد که با یکی از بهترین نمونه‌های حال حاضر روبرو هستیم.

عملکرد

قطعا از پرچمداری در این سطح از کیفیت، انتظار سخت‌افزاری مدرن و پرقدرت را داریم که کاربر را تا چند سال بدون بروز هیچ‌گونه مشکل همراهی خواهد کرد. طبق روال سابق، برای نسخه ایالات متحده و چین تراشه اسنپدراگون 845 در نظر گرفته شده اما نسخه جهانی از تراشه اختصاصی اگزینوس 9810 بهره‌مند خواهد بود. هر دو پردازنده 64 بیتی و هشت هسته‌ای مذکور جز جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌های حال حاضر جهان بوده و با نسل دوم فناوری 10 نانومتری FinFET LPE سامسونگ تولید شده‌اند.

در دو سال گذشته شاهد برتری نسبی تراشه اگزینوس سامسونگ بر نمونه اسنپدراگون بودیم و امسال نیز با انتشار برخی بنچمارک‌ها انتظاری این‌چنینی داریم. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو تراشه به واحد پردازش گرافیکی آن‌ها مربوط می‌شود؛ جایی‌که پردازنده گرافیکی آدرنو 630 موجود در تراشه اسنپدراگون 845 طبق ادعای سازنده تا 30 درصد از واحد آدرنو 540 موجود در تراشه اسنپدراگون 835 سریع‌تر بوده و مصرف کم‌تری خواهد داشت.

در طرف دیگر، سامسونگ پردازنده گرافیکی 18 هسته‌ای Mali G-72 MP18  را برای تراشه جدیدش در نظر گرفته است. این واحد گرافیکی هسته‌های کم‌تری در مقایسه با پردازنده 20 هسته‌ای Mali G71 MP20 موجود در تراشه اگزینوس 8895 دارد اما طبق ادعای سامسونگ می‌تواند عملیات‌های گرافیکی را تا 20 درصد سریع‌تر از مدل ذکر شده انجام دهد. ضمن آن‌که مصرف این پردازنده در مقایسه با نسل قبلی با کاهش موجه شده است.

گلکسی S9 دارای 4 گیگابایت رم بوده که برای انجام هر کاری کافی به نظر می‌رسد اما سامسونگ پا را فراتر نهاده و به عنوان یکی از روش‌های ترغیب کاربران برای خرید نسخه پلاس، این مدل را به 6 گیگابایت رم مجهز کرده (البته با قیمتی گران‌تر) که نوید مالتی‌تسکینگ روان در این نسخه را می‌دهد. هر دو گلکسی جدید از 64 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار بوده که به لطف درگاه کارت حافظه می‌توان تا 400 گیگابایت دیگر به حجم فضای ذخیره‌سازی موجود اضافه کرد.

البته نسخه‌هایی دیگر در ظرفیت‌های 128 و 256 گیگابایتی نیز به فروش خواهد رسید که طبیعتا قیمتی بالاتر را از کاربر طلب می‌کند. حضور جدیدترین مودم‌های ارتباطی در گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس دریافت اطلاعات با سرعت 1.2 گیگابیت بر ثانیه را ممکن کرده است. حکم‌رانی اندروید اوریو در کهکشانی‌های بهاره سامسونگ این اطمینان را می‌دهد که خریداران این پرچمدار از جدیدترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بهره‌مند بوده و تجربه روان و بهینه‌ای از کار با اسمارت‌فون خود داشته باشند.

دوربین

بدون شک باید مهم‌ترین تغییر صورت گرفته در نسل جدید سری S را به بخش دوربین آن نسبت داد؛ بخشی که سوژه اصلی تیزر رسمی مراسم معارفه بوده و چشم امید سامسونگ در گلکسی‌‌های بهاره محسوب می‌شود. ابتدا جزئیاتی درباره مشخصات دوربین این دو برادر را بیان می‌کنیم.

گلکسی S9 مانند نسل قبلی بار دیگر به یک دوربین 12 مگاپیکسلی مجهز شده اما برای نخستین بار شاهد به‌کارگیری دوربین دوگانه در سری S، آن هم در گلکسی S9 پلاس هستیم. دوربین دوم نسخه پلاس همانند نمونه موجود در گلکسی نوت 8 یک لنز تله‌فوتو بوده و از دیافراگم ثابت f/2.4 بهره می‌برد. به موجب این دوربین است که زوم دو برابری فراهم می‌شود. هر دو دوربین گلکسی S9 پلاس رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارند.

یکی از نکات قابل توجه، استفاده از لنزی با دیافراگم متغیر در گلکسی S9 است که نمونه آن را پیش از این در هیچ گوشی پرچمداری مشاهده نکرده‌ بودیم اما چندی پیش در گوشی تاشوی W2018 مورد استفاده قرار گرفت؛ سری خاصی از محصولات سامسونگ با طراحی تاشو که هر ساله نسخه جدیدی از آن در کشور چین معرفی و عرضه شده و بخشی از درآمدهای حاصل از آن صرف امور خیریه می‌شود. این دیافراگم متغیر قادر است ضریبی بین f/1.5 تا f/2.4 داشته باشد.

این اعداد در مقایسه با دیافراگم f/1.7 موجود در نسل قبلی پیشرفتی قابل ملاحظه را نشان می‌دهد. در آزمایشات صورت گرفته نیز مشخص شده که میزان جذب نور در این دوربین‌ها 28 درصد بیش‌تر از نمونه‌های قبلی بوده و نویز تصاویر ثبت شده تا 30 درصد کاهش یافته است. ثبت تصاویر خارق‌العاده حتی در شرایط ضعیف نوری نیز یکی از مواردی است که دوربین گلکسی S9‌های جدید را میان دیگر پرچمداران متمایز می‌کند. از دیگر ویژگی‌های دوربین اصلی این پرچمداران می‌توان به وجود لرزش‌گیر اپتیکال، دوربین فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز و فناوری فوکوس دوال پیکسل اشاره کرد.

ضمن آن‌که با شیوه جدید به کار گرفته شده توسط سامسونگ، این دو سوگولی کره‌ای قادرند ویدیوهای اسلوموشن با کیفیت اچ‌دی را با نرخ 960 فریم بر ثانیه به ثبت برسانند. قابلیت‌های جدید اضافه شده به دوربین گلکسی S9 این امکان را به دستگاه داده که به طور خودکار صحنه‌ها را تشخیص داده و بدون دخالت کاربر و بدون هر گونه کار اضافه بخش مناسب را برای نمایش حالت آهسته انتخاب کند.

به علاوه، سامسونگ حالت دستی را نیز برای این بخش در نظر گرفته و توضیحاتی در این خصوص داده که بسیار شگفت‌انگیز بوده است اما برای این‌که ببینیم این دوربین چه توانایی‌های داشته و در صحنه‌های متفاوت چگونه عمل می‌کند، باید منتظر عرضه و انجام تست‌های بیش‌تر روی آن باشیم. شما می‌توانید اسلوموشن‌های 960 فریم بر ثانیه ضبط شده را به حالت عادی یا به صورت گیف به اشتراگ بگذارید یا این‌که آن را به عنوان والپیپر صفحه قفل قرار دهید تا هنگام قفل‌گشایی نمایش داده شود.

دوربین سلفی نیز ظاهرا بدون تغییر نسبت به نسل پیشین نمونه‌ای 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 است که فاصله کانونی 25 میلی‌متری، پیکسل‌هایی 1.22 میکرونی و اندازه‌ای معادل “1/3.6 دارد. این دوربین مجهز به سیستم فوکوس خودکار بوده و قادر است به صورت خودکار تصاویری HDR ثبت کند. به علاوه می‌توان ویدیوهایی با کیفیت 1440p یا همان 2K با نرخ 30 فریم بر ثانیه با آن ضبط کرد. به جرات می‌توان گفت که این دوربین یکی از بهترین‌ نمونه‌های موجود در بین تمام اسمارت‌فون‌هاست.

ایموجی‌های واقعیت افزوده

دوربین گلکسی S9 به قابلیت جدید ایموجی واقعیت افزوده مجهز شده که در حقیقت پاسخ سامسونگ به انیموجی‌های اپل بوده است. البته نحوه عملکرد ایموجی واقعیت افزوده سامسونگ با انیموجی‌های اپل متفاوت است. در واقع سامسونگ به جای استفاده از تکنولوژی پیچیده و مصنوعی تشخیص چهره، به سادگی و تنها از دوربین سلفی برای ثبت تصاویر کاربر کمک گرفته است. تنها کافی است که کاربر به دوربین سلفی نگاه کند تا چند ثانیه پس از آن یک آواتار سه بعدی از آن شخص توسط دیوایس ایجاد شود.

گوشی به طور خودکار تلاش می‌کند که آواتار ایجاد شده شبیه‌ترین حالت ممکن به کاربر باشد اما در تست‌های اولیه آن چنان این قضیه محقق نشد اما در کل قابل قبول بوده است. با این حال می‌توان با استفاده از فیلترهایی مانند رنگ و مدل مو و یا لباس ایموجی مورد نظر را به شخصیت واقعی شبیه‌تر کرد. به عنوان یک سرگرمی یا تفریح می‌توانید با این آواتار سه بعدی و گلکسی S9 مشغول شوید اما باید بدانید که قابلیت‌های شناسایی صحنه و انیمیشن‌های سه بعدی آن در مقابل با انیموجی اپل اندکی ضعیف‌تر است.

این ویژگی مفید به کاربران اجازه می‌دهد که در هر لحظه استیکرهای ایموجی متحرکی بر پایه آواتار سه بعدی خود بسازند و آن را به کیبورد دستگاه اضافه کنند. از این استیکرهای متحرک می‌توان برای پیام‌رسانی و حتی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. این استیکرها برای همه کاربران قابل مشاهده است. البته این را هم اضافه کنم که به صورت پیش‌فرض ایموجی‌هایی از کاراکترهای معروفی مانند میکی‌موس وجود دارد که می‌توانید خودتان را با آن‌ها سرگرم کنید. ایموجی واقعیت افزوده علی‌رغم همه خوبی‌هایی که دارد، در اول راه قرار داشته و قطعا سامسونگ در آینده آن را کاربردی‌تر می‌سازد.

بیکسبی ویژن

سامسونگ نسخه جدیدی از دستیار هوشمند بیکسبی را به گلکسی S9 آورده که قادر است متون مختلف را به صورت زنده ترجمه کند، راهنمای مکان‌ها را شناسایی کند و یا غذاهای موجود در کادر دوربین را به عنوان سوژه هدف تشخیص داده و اطلاعاتی درخصوص آن ارایه دهد. فرض کنید در یک کشور خارجی هستید و در یک رستوران به منویی چشم دوختید که تمام کلمات آن به زبانی بیگانه نوشته شده است. این‌جاست که باید برنامه دوربین گلکسی S9 را اجرا کرده و با فراخوانی دستیار بیکسبی تمام متن‌های مورد نظر را به صورت زنده ترجمه کنید.

تشخیص علائم و راهنمای مکان‌ها نیز بسیار کاربردی خواهد بود. تنها به نشانه‌ای از مکان مورد نظر (مثلا تابلو) نیاز خواهید داشت تا به وسیله آن بیکسبی وارد عمل شده و اطلاعات کاملی درباره مکان مورد نظر ارایه دهد. برای بخش تشخیص غذا نیز سامسونگ در حال تلاش برای گسترش آن بوده تا با تشخیص مواد بیش‌تر و ظروف متنوع‌تر بتوان جزئیاتی درخصوص اطلاعات غذایی ماده مورد نظر به‌دست آورد.

باتری

درباره باتری گلکسی‌های جدید هم خبر خوب داریم هم خبر بد. خبر بد این است که متاسفانه ظرفیت باتری نسل فعلی نسبت به نسل قبلی هیچ تغییری نداشته است. به این ترتیب که گلکسی S9 از یک باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی بهره برده اما گلکسی S9 پلاس از یک باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار است. اما خبر خوب این است که علی‌رغم ثابت بودن این ظرفیت‌ها باید بدانید که در یک استفاده معمولی و یا حتی نسبتا سنگین نیازی به شارژ باتری در طی یک روز نخواهید داشت.

ضمن آن‌که تراشه مدرن گلکسی‌های جدید از نسل قبلی مصرف کم‌تری داشته و همین تضمینی بر عمر بالای باتری این دو کهکشانی سامسونگ است. این باتری‌ها به لطف نسل دوم فناوری شارژ سریع در طی نیم ساعت تا 50 درصد شارژ می‌شوند. البته می‌توانید گلکسی‌های جدید خود را با شارژر بی‌‌سیم نیز شارژ کنید.

قیمت و زمان عرضه

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که تمایل به خرید گلکسی S9 دارند، باید بدانید که برای تهیه نسخه آنلاک آن باید چند روزی صبر کرده و پیگیر اخبار و البته فروشگاه رسمی وب‌سایت سامسونگ نیز باشید که بهترین قیمت‌ها در آن درج خواهد شد. با این حال پیش‌خرید گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس از هم‌اکنون در برخی مناطق با قیمت‌های 720 و 840 دلار آغاز شده است. در پایان اشاره می‌کنم که عرضه رسمی این محصولات از روز 25 اسفند ماه آغاز خواهد شد.

5 در مورد “بررسی اولیه گلکسی S9 و S9 پلاس سامسونگ؛ زیبارویانی از مشرق زمین!”

  1. خودش مسخره کرده سامسونگ دوتا گوشی یه شکل زده فقط جای دوربینش عوض کرده …همین رو اس ۸ هم میتونست ب کار ببره اما نخواست

  2. یک سری چیزاش از ایفون کپی کرده ولی خیلی بهتر از اون کار میکنه مثل همین اموجی های واقعیت مجازیش که خوب کار میکنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH