نگاه نزدیک به SSD پلکستور M8Pe

شرکت پلکستور (Plextor)، یکی از تولید کنندگان مطرح SSD برای مصرف صنعتی و خانگی، محصولات متنوعی با مدل‌ها و فرم فاکتورهای مختلفی تولید و روانه بازار کرده است. در حال حاضر این کمپانی با SSDهای خود در بازار ما نیز به خوبی شناخته می‌شود.

در این نوشتار قصد داریم تا یکی از محصولات این کمپانی، به نام M8PeG با حافظه 256 گیگابایت که از دسته SSDهای گیمینگ این کمپانی به شمار می‌رود را برای شما عزیزان بررسی کنیم.

در حال و هوای پی‌سی گیمینگ امروزه، کامپیوترها برعکس زمان‌های قدیم، از پردازنده گرفته تا کارت گرافیک، اکثرا به قطعات قدرتمند و پرسرعتی تجهیز شده‌اند. با این حال، به‌روزرسانی اکثر کامپیوترها برای درایوهای ذخیره سازی نیز امری مهم و لازم است. سرعت کمتر، علت اصلی این بروزرسانی یا به عبارتی جایگزینی درایوهای دخیره سازی هارد دیسک با درایوهای SSD است. اگر نیاز به چنین عملی را ضروری نمی‌دانید، بهتر است تا با SSD مورد بررسی امروز ما بیشتر آشنا شوید.

در نگاه اول با توجه به ابعاد کوچک این SSD، با یک جعبه مقوایی مشکی قرمز روبه‌رو می‌شویم که خود محصول از درون یک پوشش شفاف پلاستیکی مشخص است و در پشت آن مشخصات فنی ذکر شده است.

عبارت ۵ سال گارانتی، NVM Expresss ،TrueSpeed و TrueProtect به همراه عدم پشتیبانی نوت بوک (به دلیل داشتن هیت سینک) نیز به چشم می آید.

کمپانی پلکستور، SSDهای سری M8Pe خود را مخصوص گیمرها و افراد حرفه‌‎ای تولید کرده که نیاز سریعی برای دسترسی به اطلاعات دارند. SSDهای MP8e علاوه بر این ظاهری زیبا و هماهنگ با محصولات گیمینگ دارند. هیت سینک نصب شده، علاوه بر ارابه زیبایی، کاربرد خنک سازی و رفع دمای حاصل از هر المان مهمی را نیز در اولویت اول خود داده است.

MP8eG در فرم فاکتور M.2 2280 ساخته شده که برای انتقال داده خود از این سوکت و خطوط ارتباطیPCIe X3  نسل سوم استفاده می‌کند. وزن این درایو کوچک تنها به 13 گرم و ابعاد آن به 22 میلی‌متر عرض و 80 میلی‌متر طول می‌رسد. از دیگر مشخصات، می‌توان به تجهیز شدن این درایو به قطعات رده eSport، فلش کنترلر 88SS1093 ساخته شده توسط کمپانی Marvell و برخورداری از فلش حافظه‌های NAND در مدل MLC with Toggle-mode تولید شده توسط کمپانی Toshiba اشاره داشت. چنین مشخصاتی بر روی کاغذ، SSDهای M8Pe کمپانی پلکستور را می‌تواند به عنوان پرچم‌دار برساند.

طبق مشخصات ارایه شده توسط کمپانی پلکستور، این SSD درایو از سری M8Pe در مدل 256 گیگابایتی از سرعت خواندن و نوشتن متوالی به ترتیب 2,000 و 900 مگابایت بر ثانیه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفی به ترتیب 210,000 و 230,000 برحسب IOPS برخوردار است. کارکرد مطلوب این درایو، مطابق با ارقام داده شده تا دمای 70 درجه سانتی‌گراد نیز ممکن است. همچنین این درایو با فناوری NVMe 1.2 به طور کامل سازگار است.

به لطف بکارگیری تراشه‌های فلش NAND از نوع MLC با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و ۱۵ نانومتری ساخت کمپانی توشیبا، عمر مفید این درایو به ۲,۴۰۰,۰۰۰ (273 سال) ساعت تخمین زده می‌شود. از سوی دیگر، این درایو از این SSD با یک حافظه ۵۱۲ مگابایتی LPDDR3 به منظور کش میان کنترلر و حافظه استفاده می‌کند و برای عمولند و عملگرها از کنترلر نام برده شرکت Marvel به شماره ۸۸SS1093 برخوردار است.

جدا از این مشخصات، تصمیم گرفتیم تا با انجام چند تست از این درایو بر روی مادربرد ASUS  Z270-A کارایی آن مشاهده کنیم که نتایج بدست آمده به صورت زیر است:

طبق نتایج بدست آمده، درایو MP8eG در مدل 256 گیگابایتی از سوی کمپانی پلکستور، توانست با توجه نوع تراشه حافظه، در مقایسه با هم رده‌های خود نتیجه بهتری را ارایه بدهد.

طی تست انجام شده، نکات قوت و ضعف این درایو به صورت زیر است:

نقاط قوت:

  • سازگاری کامل با مادربوردهای نسل های قبل و جدید
  • دمای کار بسیار پایین
  • قطعات با کیفیت
  • استفاده از کنترلر پیشرفته Marvell 88SS1093
  • حافظه فلش Toshiba 15nm MLC with Toggle-mode NAND
  • قیمت مناسب نسبت به سایر برندهای موجود
  • باندل رایگان نرم افزار های متناسب و مرتبط

نقاط ضعف:

  • عدم بکارگیری این درایو در نوت بوک‌ها

4 در مورد “نگاه نزدیک به SSD پلکستور M8Pe”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH