۵ عامل موثر در کاهش سرعت شارژ شدن باتری اسمارت‌فون‌ها

اسمارت‌فون‌ شما کارهای بسیاری می‌تواند انجام دهد، اما به شرط اینکه باتری گوشی به اندازه کافی شارژ داشته باشد. متاسفانه هر چه عمر اسمارت‌فون‌ها بیشتر می‌شود، مدت زمان مورد نیاز برای شارژ شدن باتری آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

بیایید ابتدا در مورد نحوه شارژ شدن باتری اسمارت‌فون‌ها و تفاوت‌های بین روش‌های مختلف شارژ شدن صحبت کنیم. همچنین به این مسئله می‌پردازیم که چرا گوشی‌های قدیمی‌تر، مدت زمان بیشتری برای شارژ شدن نیاز دارند.

یک باتری سلولی از دو الکترود (یک قطب مثبت و یک قطب منفی) و یک الکترولیت تشکیل شده است. در هنگام استفاده از باتری، یون‌ها در الکترود‌ها شکل می‌گیرند که همین امر، الکترون‌ها را به سمت قطب منفی باتری هدایت کرده و باعث دشارژ شدن باتری می‌گردد.

در باتری‌های غیرقابل شارژ، این فعل و انفعال شیمیایی تنها یک بار رخ می‌دهد، ولی در مورد باتری‌های لیتیومی، این تغییرات برگشت‌پذیر است.

بطور کلی، دو راه برای شارژ اسمارت‌فون‌ها وجود دارد: شارژ با سیم و بدون سیم. در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر روش می‌پردازیم.

 

بررسی روش شارژ باسیم

اسمارت‌فون‌ها نیز همانند سایر مصرف کننده‌های الکترونیکی به همراه یک کابل جهت شارژ کردن باتری‌های‌شان عرضه می‌شوند. این کابل‌ها در طی سالیان اخیر، تغییرات چندانی نداشته‌اند.

حدودا به مدت یک دهه، دستگاه‌های تمامی کمپانی‌ها به‌جز Apple، به همراه یک کابل USB که از معماری USB 3.0 پشتیبانی می‌کرد، روانه بازار می‌شدند. در مقابل، از سال 2012، دستگاه‌های اپل از یک اتصال اختصاصی جهت شارژ کردن باتری استفاده می‌کنند.

در سال‌های اخیر، تکنولوژی سارژ سریع (Fast Charging)، سرعت شارژ با سیم را به طور قابل توجهی افزایش داده است. این تکنولوژی به یک اتصال جدید نیز نیاز دارد. USB Type-C اتصالی است که این امکان را فراهم آورده است. مشخصه‌های شارژ سریع بسته به دستگاه و کارخانه سازنده آن، با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

اکثر سازندگان ادعا می‌کنند که درصد مشخصی از باتری در 30 دقیقه شارژ خواهد شد. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک گوشی iPhone را در مدت 30 دقیقه و با استفاده از تکنولوژی شارژ سریع، 50 درصد شارژ کنید.

مزایا

در حال حاضر، اصلی‌ترین دلیل برای استفاده از روش شارژ با استفاده از کابل، بازده موثر و کارایی آن است.

معایب

جای تعجب نیست که کابل‌ها، بزرگترین نقطه ضعف روش شارژ سیمی است. پوسیدگی و پاره شدن کابل و همچنین ظاهر ناخوشایند آن، از جمله معایب این روش به حساب می‌آید.

 

مزایا و معایب شارژ بی‌سیم

مزایا

با استفاده از روش شارژ بی‌سیم، دیگر نیازی نیست نگران پیدا کردن کابل مناسب باشید. فقط کافی است که گوشی خود را بر روی پایه مربوطه قرار دهید. کاهش هزینه یکی از نکات مثبت این روش به حساب می‌آید، چرا که کابل‌ها بالاخره پس از مدت زمان مشخصی، نیاز به تعویض خواهند داشت.

معایب

در حال حاضر، شارژ بی‌سیم نسبت به روش شارژ با استفاده از سیم، کارایی کمتری داشته و سرعت شارژ باتری در این حالت، کندتر است. با این حال، به دلیل اینکه امروزه اکثر تلفن‌های همراه در یک روز چندین مرتبه شارژ می‌شوند، این اختلاف چندان مهم نیست.

این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که شارژر‌های بی‌سیم گرمای نسبتا زیادی ایجاد می‌کنند که باعث گرم شدن گوشی شما در حین شارژ خواهد شد. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اسمارت‌فون، از معتبر بودن شارژری که خریداری می‌کنید، مطمئن شوید. شارژرهای بی‌سیم به مراتب گران‌تر از شارژرهای کابلی هستند.

اکنون که با نحوه کار باتری‌ها تا حدودی آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به بررسی عوامل موثر در کاهش سرعت شارژ شدن باتری اسمارت‌فون‌ها، مخصوصا گوشی‌هایی که مدت زمان نسبتا زیادی است که از آنها استفاده می‌کنیم، بپردازیم. به احتمال بسیار زیاد، یکی از عوامل زیر باعث بروز این مشکل در اسمارت‌فون خواهد بود:

1- استفاده از تجهیزات جانبی نامناسب

اگر سرعت شارژ باتری اسمارت‌فون شما نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، ساده‌ترین دلیل آن می‌تواند استفاده از تجهیزاتی باشد که بوسیله آنها گوشی خود را شارژ می‌کنید. کابل یا آداپتور نامناسب و همچنین منبع تغذیه ضعیف از جمله این موارد هستند.

معمولا در خانه‌هایی که تعداد کاربران و همچنین دستگاه‌های تلفن همراه زیاد است، کابل‌های USB بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین امر باعث می‌شود که این کابل‌ها کشیده شوند، خم شوند، در مکان‌هایی که دمای هوا بالاست قرار بگیرند و حتی زیر پای افراد، له شوند. بنابراین، پیش از هر اقدامی، کابل شارژ گوشی خود را تعویض کنید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.

پس از بررسی و اطمینان از صحت عملکرد کابل، اگر مشکل همچنان باقی است، سراغ آداپتور بروید.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که گوشی‌های خود را با استفاده از پورت USB موجود بر روی کامپیوترشان شارژ کنند. این روش، همیشه یک راه حل مناسب و ایده‌آل نیست. بسته به سن کامپیوتر شما و همچنین درگیر بودن یا نبودن سایر پورت‌های کامپیوتر در آن لحظه، سرعت شارژ شدن باتری متفاوت خواهد بود.

2- وجود مشکل در درگاه شارژ اسمارت‌فون

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث کاهش سرعت شارژ شدن باتری گوشی شود، بروز مشکل در درگاه مربوط به اتصال شارژر به گوشی است. درگاه شارژ گوشی خود را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ‌گونه زنگ زدگی یا گرفتگی در محل اتصال شارژر به گوشی وجود نداشته باشد. هرچند که نمی‌توان با اطمینان بیان کرد که این امر باعث کاهش سرعت شارژ شدن باتری می‌شود، ولی در صورت مشاهده مورد فوق، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

برای این منظور، با استفاده از یک چراغ قوه و یک ذره‌بین، درگاه شارژ گوشی را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده هر گونه شی خارجی (مانند پُرز، گرد و غبار و غیره)، می‌توانید با استفاده از یک خلال دندان پلاستیکی یا یک مسواک نرم، داخل پورت را تمیز کنید. در هنگام تمیز کردن درگاه شارژ بسیار دقت کنید تا به اجزای آن آسیبی نرسد.

3- برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه گوشی

وجود یک برنامه که منابع سخت‌افزاری گوشی را به مقدار زیادی مصرف می‌کند، یا بطور کلی اجرای برنامه‌های مختلف در پس زمینه گوشی، می‌تواند دلیل دیگری برای کاهش سرعت شارژ شدن اسمارت‌فون شما باشد.

اندروید و iOS، امروزه ابزارهایی برای شناسایی برنامه‌های در حال اجرا در پس زمینه سیستم عامل دارند. برای دستگاه‌های اندرویدی، از منوی تنظیمات (Settings) به قسمت Battery بروید. در دستگاه‌های اپل نیز در منو Settings، گزینه Battery را انتخاب کنید تا لیست برنامه‌هایی که بیشترین میزان استفاده از باتری را دارند، مشاهده کنید.

4- قدیمی شدن باتری

اگر تمامی موارد فوق را بررسی و در صورت وجود آنها را برطرف کرده‌اید، ولی همچنان مشکل به قوت خود باقی است، بهتر است به فکر تعویض باتری گوشی خود باشید.

اسمارت‌فون خود را به یکی از مراکز معتبر و مجاز تعمیرات تلفن همراه ببرید تا در صورت نیاز باتری گوشی شما تعویض شود.

5- استفاده از گوشی در هنگام شارژ شدن

آیا شما هم جز آن دسته از افراد هستید که در هنگام شارژ شدن گوشی از آن استفاده می‌کنند؟! در این صورت، خود شما باعث کاهش سرعت شارژ اسمارت‌فون خود‌تان هستید.

برنامه‌هایی مانند Facebook، باتری گوشی را به شدت مصرف می‌کنند. بنابراین بهتر است در هنگام شارژ شدن گوشی، کمی تحمل کرده و از پُست کردن تصاویر و مطالب در شبکه‌های اجتماعی اجتناب کنید! به‌جای این کار، کمی استراحت کنید یا کتاب بخوانید. عدم استفاده از گوشی در هنگام شارژ شدن را برای خود به عنوان یک قانون نانوشته در نظر بگیرید.

5 در مورد “۵ عامل موثر در کاهش سرعت شارژ شدن باتری اسمارت‌فون‌ها”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH