به زودی سوخت تلسکوپ فضایی کپلر ناسا به پایان می‌رسد

تلسکوپ فضایی کپلر در طی نه سال اخیر مسیری به طول بیش از 94 میلیون مایل (بیش از 151 میلیون کیلومتر) را طی کرده و توانست در این مدت ماموریت‌های خود را با موفقیت کامل به انجام برساند. حال به نظر می‌رسد سوخت این تلسکوپ فضایی در حال اتمام بوده و به پایان کار آن نزدیک شده‌ایم.

تلسکوپ فضایی کپلر توانسته بود در طی این چند سال با وجود چندین مشکل فنی و مکانیکی باز هم به ماموریت خود ادامه دهد اما سرانجام به دوران بازنشستگی ابدی خود نزدیک می‌شود، زیرا سوخت آن تقریبا به پایان رسیده و ناسا انتظار دارد تا چند ماه دیگر به طور کامل به اتمام برسد.

بزرگترین چالش در زمان ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر مربوط به سال 2013 است؛ زمانی که ماموریت اولیه آن به پایان رسیده بود اما دومین سکان واکنشی آن شکست تا این تلسکوپ فضایی دیگر نتواند چشم بینای خود را ثابت نگاه دارد. با این همه ناسا توانست برای حل این مشکل با کمک فشار خورشیدی بر فضاپیما، موقعیت تلسکوپ را تصحیح و حفظ نماید. ناسا با باز‌تعریف ماموریت‌های کپلر، عملیات جدید این تلسکوپ را K2 نام نهاد.

با توجه به این‌که تسلکوپ کپلر در هر سه ماه یک واحد از سوخت را مصرف می‌کند، ناسا انتظار داشت که این تلسکوپ قادر به پیمایش تنها 10 مرحله از مسیر باشد ولی ظاهرا ناسا بیش از حد محافظه کار بوده و توانایی مدیریت سوخت کپلر را دست‌کم گرفته است. تلسکوپ فضایی کپلر در ماه گذشته توانست وارد هفدهمین مرحله از سفر پر ماجرای خود شود و اکنون که سوخت آن رو‌به پایان است، ناسا تصمیم دارد تا جایی‌که ممکن است ماموریت آن را ادامه دهد.

تلسکوپ فضایی کپلر دارای سیستم نشان‌دهنده میزان سوخت نیست و ناسا با نظارت دائم بر روی آن علائم کاهش سوخت را کنترل می‌کند. این علائم شامل، کاهش فشار مخزن سوخت و تغییرات عملکرد سیستم رانش است. ناسا مصمم است تا قبل از به پایان رسیدن سوخت کپلر، تا جایی‌که امکان دارد اطلاعات جدید را از این تلسکوپ دریافت کند. با این حال مشکل اصلی همین‌جاست؛ چون که برای مخابره و انتقال اطلاعات به زمین نیاز به مصرف سوخت است.

برای حل این مشکل ناسا قصد دارد جمع‌آوری اطلاعات را متوقف کند و تنها بر روی انتقال اطلاعات موجود به زمین تمرکز کند تا بتواند مدیریت بهتری نیز بر روی سوخت اعمال نماید. به منظور جایگزینی کپلر نیز قرار است تلسکوپ فضایی مدرن و جدیدی به نام Transiting Exoplanet Survey Satellite که به اختصار تس (TESS) نامیده می‌شود در روز 16 آوریل به فضا پرتاب شود.

4 در مورد “به زودی سوخت تلسکوپ فضایی کپلر ناسا به پایان می‌رسد”

  1. ایران‏ ‏تو‏ ‏هر‏ ‏زمینه‏ ‏ای‏ ‏پیشرو‏ ‏خواهد‏ ‏ماند‏ ‏!!!!
    اشتباه‏ ‏تایپی‏ ‏بوده‏‏ ‏حتما‏ ‏!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH