مقایسه هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو

شرکت‌های سامسونگ و هواوی در میان بهترین برندهای تولید تلفن همراه هوشمند در جهان طبقه‌بندی می‌شوند. این شرکت‌ها رقابت بسیار نزدیکی را با عرضه پرچم‌داران ویژه خود به راه انداخته‌اند ولی به نظر می‌رسد که این رقابت تنها در یک رده نیست و تلفن‌های همراه میان رده‌ این دو شرکت نیز امکانات بسیار خیره‌کننده‌ای را به کاربران خود ارایه می‌کنند که موجب شده است تا تعدادی از محصولات این دو کمپانی خوش‌نام، ازجمله برترین‌های بازار باشند.

به همین دلیل نیز امروز قصد داریم تا دو محصول از جذاب‌ترین مدل‌های میان رده‌این دو شرکت را در آزمایشگاه آی‌تی رسان با یکدیگر مقایسه کرده و ببینیم که از میان هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو، کدام یک می‌تواند برتری را از آن خود کند.

در این مقایسه، رقابت بین این دو همراه در هفت بخش مختلف انجام می‌شود و در نهایت خواهیم دید که در هر یک، کدام محصول می‌تواند برتری را به دست آورده و خود را به‌عنوان میان رده بهتر این رقابت معرفی کند. با این تفاسیر به سراغ کار اصلی رفته و مقایسه این دو محصول را آغاز می‌کنیم.

طراحی ظاهری

کسانی که مقاله‌های قبلی من درباره هواوی P اسمارت را خوانده باشند، می‌دانند که طراحی ظاهری این تلفن همراه هوشمند من را تحت تأثیر قرار داده است. بااین‌حال باید این موضوع را کنار می‌گذاشتنم تا با بررسی دقیق و مقایسه بدون پیش‌داوری به سراغ مقایسه این دو محصول بروم.

در نخستین نگاه باید گفت که این دو تلفن همراه شباهت ظاهری چندانی با یکدیگر ندارند. طراحی ظاهری هواوی P اسمارت بیشتر مستطیلی شکل است ولی دیزاین تلفن همراه سامسونگ یادآور شکل بیضی است. دلیل این امر این است که لبه‌های هواوی P اسمارت دارای حاشیه‌هایی هستند که در فاصله بسیار کمی در پایان بدنه به سمت یکدیگر خمیده شده‌اند ولی لبه‌های محصول سامسونگ انحنای بیشتری داشته و در فاصله چند میلی‌متر بیشتر از رقیب خود به سمت یکدیگر خم می‌شوند.

بخش پشتی بدنه این دو مدل نیز در این وضعیت تأثیرگذار است. هواوی P اسمارت دارای دو خط مستقیم در بخش‌های بالایی و پایینی دستگاه است که موجب می‌شود تا حس و حال مستطیلی بودن آن بیشتر درک شود. بااین‌حال گلکسی J5 پرو دارای دو منحنی در بالا و پایین بوده که به کناره‌های دستگاه نمی‌رسند و شروع و پایان آن‌ها در ضلع بالایی است. این وضعیت موجب می‌شود که میزان خطوط خمیده بیشتری به چشم بخورد و طراحی کلی سامسونگ گلکسی J5 پرو، بیش‌ از پیش بیضی‌شکل به نظر برسد.

با تمامی این تفاسیر باید گفت که هر دو دستگاه از بدنه‌های زیبایی بهره می‌برند. کناره‌های مدل گلکسی J5 پرو به‌مراتب شلوغ‌تر از کناره‌های هواوی P اسمارت است. در کناره سمت چپ هواوی P اسمارت تنها شاهد ورودی سیم‌کارت هستیم ولی در سمت راست آن دکمه گشودن قفل دستگاه و کنترل صوتی جا خوش کرده‌اند. بااین‌وجود سامسونگ گلکسی J5 پرو دارای درگاه اختصاصی حافظه داخلی است و به همین دلیل نیز سمت چپ از دکمه‌های کنترل صدا در بالا، درگاه ورودی حافظه داخلی در وسط و درگاه ورودی سیم‌کارت در بخش پایینی بهره می‌گیرد. در سمت مخالف نیز شاهد حضور دکمه قفل‌کردن و باز کردن نمایشگر هستیم و در بالای آن نیز یک شیار بلندگو قرار گرفته است.

وقتی‌که دو دستگاه را در کنار هم قرار می‌دهیم، ابعاد محصول هواوی اندکی بزرگ‌تر است. این تلفن همراه ازنظر ارتفاع، بلندتر از مدل سامسونگ است و از نظر عرضی نیز اندکی عریض‌تر است. بااین‌وجود ضخامت گلکسی J5 پرو بیشتر از محصول رقیبش است. با توجه به کوچک‌تر بودن و ضخیم‌تر بودن J5 پرو در مقایسه با هواوی P اسمارت، شاهد وضعیت کاملا متفاوتی در حس و حال در دست گرفتن این دو محصول هستیم. محصول هواوی راحت‌تر در دست شما جا می‌شود ولی محصول سامسونگ در دستان من به نحوی قرار می‌گرفت که حس می‌کردم ممکن است هر آن سر بخورد و به زمین بیفتد.

نسبت نمایشگر به بدنه در گلکسی J5 پرو برابر با رقمی نزدیک به 71 درصد است ولی این میزان برای هواوی P اسمارت به بیش از 76 درصد می‌رسد. این موضوع موجب شده که هواوی P اسمارت ازنظر ظاهری در بخش جلو نیز شکیل‌تر به نظر برسد. به‌صورت کلی باید گفت که تلفن همراه هوشمند گلکسی J5 پرو از ظاهر قدیمی‌تری بهره می‌برد. مدل طراحی این محصول به نحوی است که از راه دور میان رده بودنش را فریاد می‌زند ولی در جبهه مخالف طراحی ظاهری هواوی P اسمارت طوری انجام‌شده که ممکن است در نگاه اول آن را با یک پرچم‌دار اشتباه بگیرید! به‌این‌ترتیب باید گفت که این بخش با برتری قاطع تلفن همراه هواوی P اسمارت به‌پایان می‌رسد.

نمایشگر

بگذارید از ابتدای کار به سراغ بحث نهایی برویم: نمایشگر این دو تلفن همراه می‌تواند سندی بر این ادعا باشد که فناوری مدرن‌تر به معنای بهتر بودن نیست. تلفن همراه هواوی P اسمارت از یک نمایشگر ال‌سی‌دی IPS بهره می‌برد ولی محصول سامسونگ به یک نمایشگر مدرن سوپر AMOLED مجهز است. این مقایسه ابتدایی موجب می‌شود که در ذهن خود فکر کنید که محصول سامسونگ برتری کامل را دارد ولی در ادامه متوجه می‌شویم که این امر چندان صادق نیست.

بااین‌حال در مقایسه رزولوشن این دو تلفن همراه می‌توانید نخستین نشانه‌های تغییر این معادله را مشاهده کنید. رزولوشن هواوی P اسمارت برابر با 2160 در 1080 پیکسل است ولی گلکسی J5 از رزولوشن استاندارد اچ‌دی یعنی 1280 در 720 پیکسل بهره می‌برد. این رزولوشن برای همراهی مانند گلکسی J5 پرو که در سال 2017 ساخته‌شده است، اندکی عجیب به نظر می‌رسد.

مقایسه زاویه دید دو نمایشگر نشان می‌دهد که هر دو دستگاه زاویه دید 178 درجه را در هر دو محور افقی و عمودی به همراه می‌آورند. رنگ‌بندی خروجی این دو محصول نیز بسیار باکیفیت است ولی به نظر می‌رسد که کیفیت هواوی P اسمارت ازنظر رنگ‌بندی بهتر از نمایشگر گلکسی J5 عمل می‌کند؛ رنگ‌های به نمایش درآمده بر روی این نمایشگر، بسیار گرم و زیبا به نظر می‌رسند درحالی‌که رنگ‌های همان سوژه بر روی گلکسی J5 پرو در بهترین حالت، معمولی رو به خوب طبقه‌بندی خواهند شد.

آخرین نکته نیز نسبت تقسیم تصویر نمایشگر است. گلکسی J5 پرو از نمایشگری با نسبت 16 به 9 بهره می‌برد ولی هواوی P اسمارت از یک ترکیب مدرن یعنی نسبت 18 به 9 استفاده کرده که موجب می‌شود تا نمایشگر آن بلندتر، شکیل‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

در این بخش نیز می‌توان گفت که هواوی P اسمارت کیفیت بهتری را از خود ارایه می‌کند. در تصاویر زیر، محصول سمت چپ پی اسمارت و گوشی با نمایشگر کوچک‌تر، اسمارت‌فون سامسونگ است.

توان پردازشی

پردازنده و رم به‌عنوان دو عنصر کلیدی در سرعت دستگاه‌های مختلف به‌حساب می‌آیند. این دو دستگاه ازنظر آمار کلی در این بخش نزدیکی فراوانی دارند. هر دو از پردازنده‌های 8 هسته‌ای با معماری 64 بیتی بهره می‌برند. تراشه به‌کاررفته در هر دو مدل نیز در خط تولید خانگی آن‌ها ساخته‌شده‌اند. هواوی P اسمارت از یک تراشه سیلیکون کایرین 659 بهره می‌برد که چهار هسته از هشت هسته آن کورتکس A53 بوده و 2.36 گیگاهرتز فرکانس دارند و چهار تراشه دیگر نیز با همان معماری ولی با فرکانس 1.7 گیگاهرتزی کار می‌کنند.

از سوی دیگر محصول سامسونگ از یک پردازنده اگزینوس 7870 استفاده می‌کند که هر هشت هسته به کار گرفته شده در آن کورتکس A53 بوده و 1.6 گیگاهرتزی هستند. هر دو دستگاه به رم 3 گیگابایتی مجهز هستند. البته باید یادآور شویم که مدل 4 گیگابایتی هواوی P اسمارت نیز وجود دارد و محصولات دیگر سری گلکسی J5 هم رم 2 گیگابایتی دارند. بااین‌وجود مدل‌هایی که در اختیار ما بود، هر دو رم 3 گیگابایتی داشتند و به همین دلیل نیز تمامی آزمایش‌های ما بر روی این میزان رم انجام می‌شود. البته این موارد تنها بازی با آمار و ارقام است و نمی‌توان بر اساس آن‌ها سرعت کارکرد دستگاه را ارزیابی کرد.

همچنین هر دو محصول از حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره‌مند هستند که موجب می‌شود نتوان در این زمینه هیچ‌یک را برتر دانست. هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو، هر دو قابلیت افزایش حافظه را دارند ولی محصول سامسونگ از یک درگاه اختصاصی برای پذیرایی از حافظه‌های میکرو اس دی بهره‌مند‌است که موجب می‌شود تا کاربران مانند هواوی P اسمارت مجبور به قربانی کردن یکی از درگاه‌های سیم‌کارت خود نشوند.

برای تحلیل بهتر، می‌توانیم از امکانات استاندارد و بنچ‌مارک‌ها استفاده کنیم تا ببینیم که این دو دستگاه در عمل چه کیفیتی را به نمایش درمی‌آورند. برای این کار مطابق معمول دو بنچ‌مارک استاندارد AnTuTu و GeekBench به‌عنوان معیار ما در نظر گرفته می‌شوند که مورد دوم در دو بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای اعمال می‌شود.

جدول زیر نتیجه بنچ‌مارک‌های به‌دست‌آمده برای این دو مدل را نشان می‌دهد:

هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو

همان‌طور که می‌بینید، نتایج آزمایش‌ها خبر از برتری پردازنده هواوی P اسمارت می‌دهند و این تلفن همراه در این سطح نیز بار دیگر توانسته است تا برتری را از آن خود کند.

دوربین

قرار نبود تا دوربین این دو تلفن همراه دارای کیفیتی خارق‌العاده و بیش‌ازحد پیشرفته باشند و به همین دلیل نیز باید از همان ابتدای کار انتظارات را نسبت به این دو دوربین تلطیف کرد. با این شرایط و بدون در نظر گرفتن سایر محصولات، تنها به سراغ مقایسه دوربین این دو دستگاه می‌رویم.

ابتدا ازنظر آماری به دوربین‌های اصلی دو محصول نگاهی می‌اندازیم. هواوی P اسمارت از دوربین دوگانه با سنسورهای 13 و 2 مگاپیکسلی بهره می‌برد درحالی‌که گلکسی J5 پرو از یک دوربین 13 مگاپیکسلی استاندارد استفاده می‌کند. دوربین محصول سامسونگ دارای ویژگی‌هایی مانند زوم خودکار و دیافراگم f/1.7 است که می‌تواند عکاسی را با خروجی‌هایی مناسب همراه سازد. بااین‌حال عمق تصاویر برداشت‌شده با یک عدسی همیشه کمتر از عمق تصاویر برداشت‌شده با دوربین‌های دوگانه هستند و این امر موجب می‌شود که کیفیت عکس‌های گرفته شده با هواوی P اسمارت اندکی بهتر به نظر برسد.

از سوی دیگر در رنگ‌بندی و کیفیت تصاویر نیز هر دو دوربین عملکرد خوبی دارند. البته دوربین گلکسی J5 پرو در برداشت نور واقعی محیط بهتر از رقیب خود عمل می‌کند. از سوی دیگر کیفیت رنگ‌های برداشت‌شده با محصول هواوی، بهتر از نمونه ثبت شده توسط سامسونگ است. هر دو محصول در تصویربرداری در نور کم چندان جالب نیستند، حتی وجود فلش نیز موجب نمی‌شود تا کیفیت عکاسی در شب در این محصولات به‌اندازه پرچم‌داران بالا برود. در ادامه عکس‌های گرفته شده با هر گوشی را مشاهده می‌کنید.

وقتی به سراغ بخش فیلم‌برداری می‌رویم، هر دو محصول فیلم‌برداری استاندارد و باکیفیتی را به ارمغان می‌آورند. ازنظر آماری هر دو می‌توانند فیلم‌هایی باکیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه برداشت کنند ولی در عمل این تلفن همراه سامسونگ است که در بخش فیلم‌برداری عملکرد بهتری دارد که البته این برتری بسیار خفیف است.

وقتی دوربین سلفی این دو مدل را نگاه می‌کنیم، گلکسی J5 پرو برتری را در این بخش به‌دست می‌آورد. این دستگاه به یک دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی مجهز است که در مقایسه با دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، تصاویر بهتری را برداشت می‌کند.

درمجموع باید گفت که امتیاز دوربین در مقایسه بین این دو محصول بسیار نزدیک است. اگر دوست دارید تصاویر سلفی بهتری داشته باشید، گلکسی J5 پرو برای شما بهترین گزینه است ولی اگر می‌خواهید تا عکاسی با دوربین اصلی را به‌عنوان اولویت قرار بدهید، هواوی P اسمارت گزینه معقول‌تری برای شما به‌حساب می‌آید.

در پایان تصاویر گرفته شده با دوربین‌ها را مشاهده می‌کنید (برای بزرگ‌تر شدن عکس بر روی آن کلیک کنید).

کیفیت صوتی

کیفیت صوتی این دو محصول به‌عنوان دو مدل میان رده، بسیار مناسب است. هر دو می‌توانند صدایی رسا و نسبتا خوب را با کمک بلندگوی خود پخش کنند. بلندگوی گلکسی J5 پرو قادر است صدای قوی‌تری را پخش کند ولی وقتی بحث کیفیت به میان می‌آید، علی‌رغم اینکه میزان صدای نهایی هواوی P اسمارت کمتر است ولی کیفیت خروجی صدای آن بهتر به‌حساب می‌آید.

از سوی دیگر کیفیت صوتی هر دو محصول در تماس تلفنی، بسیار عالی بوده و هیچ مشکلی در این بخش در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. بااین‌وجود سومین مورد مقایسه صوتی نیز وجود دارد که استفاده از هدفون‌های استاندارد بر روی این دو دستگاه است. برای این کار از هدفون‌های شرکت سازنده استفاده نکردیم تا تفاوتی به‌واسطه نوع هدفون را شاهد نباشیم. هدفون ثالث انتخاب‌شده به هر دو دستگاه وصل شد و کیفیت خروجی صدای آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفت که درنهایت برداشت شخصی خود من، کیفیت بهتر صدا در هواوی P اسمارت بود.

در این بخش نیز همراه هواوی می‌تواند برتری خود را بار دیگر به رخ بکشد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

نرم‌افزار و رابط کاربری این دو محصول، یک رقابت نابرابر را به همراه دارد. گلکسی J5 پرو به اندروید 7 مجهز است درحالی‌که محصول هواوی از اندروید 8 بهره می‌برد. از سوی دیگر آخرین نسخه رابط کاربری و پوسته ویژه هواوی بر روی P اسمارت عرضه‌شده است ولی سامسونگ از رابطی که برای پرچم‌دارانش استفاده می‌کند، بر روی گوشی‌های میان رده بهره نمی‌گیرد.

علاوه بر این موارد اولیه، امکان باز کردن دو پنجره همزمان بر روی هواوی P اسمارت موجب شده است که این تلفن همراه بتواند یک امکان بسیار سطح بالا را ارایه کند که تقریبا کمتر میان رده‌ای در جهان وجود دارد که مدعی رقابت با آن باشد. البته این موارد به این معنی نیست که کیفیت رابط کاربری یا نسخه سیستم‌عامل گلکسی J5 پرو مشکل‌ساز خواهد بود بلکه این اطلاعات در رقابت هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو، برتری محصول هواوی و به‌روزتر بودن امکانات آن در این بخش را می‌رساند.

برای درک بهتر این موضوع تنها کافی است که چند دقیقه با هر یک از این دو مدل کار کنید تا ببینید که حرکت در میان منوها و امکانات هواوی P اسمارت، بسیار لذت‌بخش‌تر است. در حقیقت این تلفن همراه، حس و حال یک پرچم‌دار را دارد درحالی‌که رابط کاربری به کار گرفته شده بر روی گلکسی J5 پرو، بسیار شبیه رقبای سطح پایین‌تر از آن به نظر می‌رسد.

باتری

هر دو دستگاه از باتری‌های هم‌اندازه‌ و هم‌ظرفیتی بهره می‌برند که موجب می‌شود تا برای درک بهتر کیفیت باتری مجبور به آزمودن آن‌ها باشیم. از همین اول باید بگوییم که باتری گلکسی J5 پرو عملکرد بهتری دارد. دلیل این امر نیز کاملا ساده است، رزولوشن بالاتر برای نمایشگر و امکانات جانبی و سنسورهای فعال موجود بر روی محصول هواوی، موجب افزایش مصرف باتری می‌شوند. از سوی دیگر معماری پردازنده اگزینوس به کار گرفته شده بر روی محصول سامسونگ در کاهش مصرف موثر بوده است.

این دو محصول در کار کردن به‌صورت استندبای و استفاده سبک، توانستند تا شکاف عمیق عملکرد باتری هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو را به نمایش بگذارند. محصول سامسونگ توانست تا 4 روز متوالی به کار کردن ادامه بدهد درحالی‌که این میزان برای همراه هواوی تنها 3 روز بود.

در تماس‌های تلفنی نیز در هر 12 الی 13 دقیقه شاهد کاهش یک درصد از باتری سامسونگ گلکسی J5 پرو بودیم درحالی‌که باتری هواوی P اسمارت در مدت‌زمانی کمتر از هر 10 دقیقه، یک درصد کم می‌شد. با تعمیم این زمان می‌توان گفت که محصول سامسونگ می‌تواند بین 20 تا 22 ساعت در وضعیت مکالمه دوام بیاورد ولی این زمان برای هواوی P اسمارت به 15 الی 16 ساعت می‌رسد.

بدون شک در این بخش برتری قاطع از آن محصول سامسونگ بوده است.

نتیجه‌گیری

درمجموع می‌توان گفت که این دو محصول می‌توانند میان رده‌های خوبی باشند ولی هواوی با عرضه مدل P اسمارت، تعریف و انتظارات از یک میان رده را تغییر داده است. این تلفن همراه میان رده می‌تواند در بسیاری از موارد پا به‌پای برخی پرچم‌داران جلو برود و در حقیقت در حدفاصلی بین میان رده و پرچم‌داران را به خود اختصاص داده است.

در پایان نیز اطلاعات سخت‌افزاری این دو تلفن همراه را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنید

هواوی P اسمارت سامسونگ گلکسی J5 پرو
بدنه آلومینیومی با ابعاد 15 در 7.2 سانتی‌متر و ضخامت 7.5 میلی‌متر آلومینیومی با ابعاد 14.6 در 7.1 سانتی‌متر و ضخامت 8 میلی‌متر
وزن 165 گرم 160 گرم
نمایشگر ال‌سی‌دی IPS 5.65 اینچی با رزولوشن 2160 در 1080 پیکسل سوپر AMOLED 5.2 اینچی با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل
پردازنده های سیلیکون کایرین 659 هشت هسته‌ای اگزینوس 7870
رم 3 گیگابایت 3 گیگابایت
حافظه داخلی 32 گیگابایت 32 گیگابایت
دوربین دوربین دوگانه 13+2 مگاپیکسلی به‌علاوه دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دوربین 13 مگاپیکسلی به‌علاوه دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی
باتری 3000 آمپرساعت 3000 آمپرساعت
سیستم‌عامل اندروید 8.0 اندروید 7.0
شبکه‌های ارتباطی 4G LTE 4G LTE

3 در مورد “مقایسه هواوی P اسمارت و سامسونگ گلکسی J5 پرو”

  1. یعنی واقعا صفحه ال سی دی رنگ ها رو بهتر از سوپر آمولد سامسونگ نشون میده؟تو عکسا رنگ ها توی سامسونگ بهترن که!قسمت صفحه نمایش یکم مشکوکه.

  2. مهدی حاجیان

    جی5 پرو باسه پارساله و طراحی قدیمی
    ولی پی اسمارت باس امسال مقایسشون شاید جالب نباشه

  3. سلام خسته نباشید اگه روزی گوشی جدید شیائومی redmi 5Plus اومد تو بازار با این گوشی ها مقایسه کنید باتشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH