پشتیبان‌گیری از اطلاعات و افزونگی اطلاعات چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

طرح‌های پشتیبان‌گیری و افزونگی هر دو روش حفاظت از داده‌ها هستند، اما به‌هیچ عنوان قابل تعویض و جایگزینی نیستند. در این مطلب قصد داریم تا تفاوت این دو روش را مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

افزونگی یک روش حفاظت از اطلاعات است. به عبارت دیگر این روش درواقع تهیه یک نسخه کپی همگام‌سازی شده از اطلاعات یک سازمان‌ است. یکی از ویژگی‌های رایج افزونگی که بیشتر در سرورها و جعبه NAS به‌منظور جلوگیری از حذف داده‌ها دیده می‌شود، RAID یا همان آرایه‌های مجازی از دیسک‌های مستقل است که نسخه‌های متعدد از فایل‌ها در چندین هارد دیسک تهیه می‌کند.

نکته: ذخیره‌سازی شبکه متصل شده موسوم به (NAS)، یک سرور ذخیره داده در رایانه است که به یک شبکه کامپیوتری متصل می‌شود و دسترسی به داده‌ها را به یک گروه ناهمگن از مشتریان فراهم می‌کند.

اگر یک درایو سخت در آرایه با مشکل مواجه شود، دیسک‌های سخت دیگر، معمولا با هیچ وقفه‌ای ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر یک نسخه پشتیبان، حفاظت از اطلاعات در زمان واقعی را ارایه نمی‌دهد، اما حفاظت در برابر مجموعه‌ای از مشکلات را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به درایوهای خراب، سرقت دستگاه، آتش‌سوزی و یا حتی حذف تصادفی فایل‌ها اشاره کرد.

افزونگی چه مزایایی دارد؟

به‌طور خلاصه، این شیوه حفاظت از اطلاعات، ذخیره‌سازی به‌موقع داده‌های انبوه که در برابر بروز احتمالی مشکلات برای هارددیسک مقاوم هستند را برای کاربر فراهم می‌کند و در واقع پشتیبان واقعی از داده‌های شما تهیه نمی‌کند.

ایده این شیوه ذخیره‌سازی داده‌ها این است که یک سیستم سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری در کنار سیستم اصلی در نظر گرفته شود که درصورت بروز هرگونه خطایی در سیستم اصلی، سیستم ثانویه بتواند بدون فوت وقت به سرویس‌دهی خود ادامه دهد.

این نوع افزونگی معمولا در سرورها یا جعبه‌های NAS استفاده می‌شود که در آن مدت زمان وقفه و بهبود هارد دیسک آسیب دیده گزینشی نیست. در واقع هدف اصلی حفاظت از داده‌ها با استفاده از روش افزونگی، قابلیت اطمینان و سرعت بالای آن است.

اگر هارددیسک به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و از سوی دیگر هیچ داده افزوده‌ای در محل وجود نداشته باشد، می‌توان تمامی داده‌ها را تا زمانی‌که هارددیسک خراب جایگزین شده و پشتیبان مجددا بازسازی شود، به‌صورت موقت خارج کرد.

افزونگی برای کاربران معمولی اهمیت زیادی ندارد، اما از آنجایی‌که هر نوع خرابی برای کسب و کار بد است، بنابراین برای کسب و کارهایی که به ذخیره‌سازی اطلاعات متکی هستند، بسیار حائز اهمیت است. این امر مخصوصا برای شرکت‌هایی که ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر یا فایل‌های میزبانی را ارایه می‌دهند، صادق است.

پشتیبان‌گیری روشی مطمئن برای تمامی مشکلات احتمالی و حذف داده‌ها

از دست دادن اطلاعات از طرق مختلفی امکان‌پذیر است که می‌توان به شایع‌ترین آن‌ها مانند حذف تصادفی، خرابی فایل، خرابی درایو، نرم‌افزارهای مخرب، اشکالات نرم‌افزاری، سرقت، آسیب و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. افزونگی تنها در برابر خرابی درایو از داده‌ها محافظت می‌کند در حالی‌که پشتیبان واقعی در برابر هر یک از این عوامل و یا حداقل بیشتر آن‌ها، از داده‌ها محافظت می‌کند.

بیایید به‌عنوان مثال یک فایل را به‌صورت اتفاقی حذف کنیم. اگر کاملا تصادفی یک فایل را حذف کنید، افزونگی شما را نجات نخواهد داد، زیرا کپی داده‌ها RAID نیز حذف می‌شود. در حالی‌که در نسخه پشتیبان، فایلی که به‌طور تصادفی پاک شده است هنوز در یک رسانه ذخیره‌سازی کاملا جداگانه و مستقل نیز قرار داده شده است.

RAID درواقع تکنولوژی مجازی سازی ذخیره‌ داده‌ها است که اجزای سازنده دیسک چندگانه را به یک یا چند واحد منطقی برای اهداف افزونگی داده، بهبود عملکرد یا هر دو ترکیب می‌کند.

چگونه باید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان‌ بگیرید؟

انتقال مرتب و روزانه تمام فایل‌های موجود در کامپیوتر به هارد دیسک جداگانه یک ایده بسیار عالی است، اما این فقط شروع راه است.

در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید پشتیبان محلی و پشتیبان از اطلاعات خود را در خارج از محل داشته باشید. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که پشتیبان محلی وجود دارد تا از مواردی مانند حذف تصادفی و خرابی هارد دیسک محافظت کند؛ بنابراین در اختیار داشتن پشتیبان آنی و در دسترس، به معنی بازگرداندن بسیار سریع‌تر اطلاعات است.

اما، اگر رایانه شما و درایو پشتیبان محلی شما دزدیده شود، چه؟ اگر خانه شما با فاجعه طبیعی روبرو شود، چه؟ این پشتیبان خارج از سایت به این معنی است که پس از جایگزینی رایانه، شما می‌توانید تمام اطلاعات خود را بازگردانید.

همچنین، داشتن نسخه دوم پشتیبان نیز به این معنی است که شما در صورت بروز مشکل برای نسخه اولیه بهتر از آن محافظت می‌کنید. نکته‌ای که بیش از تهیه پشتیبان‌های چندگانه باید به آن‌‌ها توجه کنید این است که نه تنها باید آن‌ها را در مکان‌های کاملا جداگانه ذخیره کنید، بلکه به ایمن بودن آن محل نیز باید توجه داشته باشید.

به‌عنوان مثال، شما می‌توانید یکی از آن‌ها را در صندوق امانات بانک ذخیره کنید و یا به یک فضای ذخیره‌سازی ابری مطمئن منتقل کنید.

در نهایت، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که یک هارد اکسترنال تهیه کنید و هر زمان که می‌توانید تمامی اطلاعات خود را همگام‌سازی کنید. انجام این کار شدیدا توصیه می‌شود چراکه شما احتمالا اطلاعاتی در رایانه خود دارید که اگر به‌طور کامل آن‌ها را از دست بدهید، دیگر جایگزینی برای آن‌ها ندارید، بنابراین بهتر است به خودتان احترام بگذارید و بنابر احتیاط لازم حتما این کار را انجام دهید!

2 در مورد “پشتیبان‌گیری از اطلاعات و افزونگی اطلاعات چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH