اپل آی‌فون SE 2؛ رویاپردازی یا واقعیت؟

شایعات پیرامون گوشی آی‌فون SE جدید در حال شدت گرفتن هستند و در جدیدترین مورد، نخستین ویدیو این هندست از کشور چین منتشر شده است. اما در خصوص این هندست چه شایعاتی مطرح شده و آی‌فون SE 2018 اپل تا چه اندازه نسبت به نسل قبلی خود متفاوت خواهد بود؟

در ماه مارس سال 2016 کمپانی اپل گوشی آی‌فون SE را عرضه کرد؛ اسمارت‌فونی که طرفداران اپل را چندان تحت تاثیر قرار نداد. در آن مقطع زمانی آی‌فون SE با برچسب قیمتی 399 و 449 دلاری برای نسخه‌های 16 و 64 گیگابایتی، ارزان‌قیمت‌ترین گوشی اپل به‌شمار می‌رفت. تولیدکننده گوشی با به‌روزرسانی سخت‌افزار داخلی نظیر تراشه (ارتقا تراشه به مدل A9) و ماژول دوربین و بهره‌گیری مجدد از قاب، صفحه نمایش و باتری آی‌فون 5S توانست فروش آی‌فون SE با قیمتی مطلوب را برای اپل تضمین نماید.

سپس در سال 2017 اپل در اقدامی غیرمنتظره میزان حافظه داخلی آی‌فون SE را 2 برابر کرد و در عوض نسخه‌های 16 و 64 گیگابایتی به ترتیب مدل‌های 32 و 128 گیگابایتی آی‌فون SE را عرضه نمود. قیمت‌گذاری آی‌فون SE 2017 معادل با 349 و 449 دلار بود. با توجه به قیمت فوق‌العاده بالای گوشی‌های جدید آی‌فون 8، 8 پلاس و آی‌فون X و به منظور حفظ تراز قیمتی میان آی‌فون SE، آی‌فون 8 و آی‌فون X، کمپانی اپل همچنان به عرضه آی‌فون 6S و آی‌فون 7 ادامه داد.

گوشی کوچک، مقرون‌به‌صرفه و قدرتمند آی‌فون SE

آی‌فون SE 2018 جدید؛ محصولی مناسب برای طرفداران اسمارت‌فون‌های کامپکت:

با توجه به این‌که تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه آی‌فون SE در مقایسه با سایر آی‌فون‌ها کم‌تر بوده است، می‌توان این‌طور برداشت کرد که در سال جاری اپل مجددا قادر به عرضه یک آی‌فون کامپکت موفق خواهد بود. با این‌حال اکثر تحلیل‌گران شامل مینگ چی‌کو انتظار دارند که اپل بر روی یک آی‌فون X مقرون‌به‌صرفه تمرکز نماید و عرضه گوشی آی‌فون X مجهز به نمایشگر IPS LCD و قاب آلومینیومی احتمالا زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. آی‌فون X ارزان‌قیمت در بازه قیمتی حدودا 400 دلاری آی‌فون SE قرار نمی‌گیرد و قیمت آن بسیار بالاتر از این رقم خواهد بود. با این شرایط همچنان شکاف قیمتی میان مدل‌های مختلف آی‌فون وجود خواهد داشت.

دیروز ویدیویی از آی‌فون SE 2018 شایعه شده منتشر شد که نمایانگر سبک طراحی احتمالی آی‌فون SE جدید است. از نظر اندازه و شکل ظاهری، تقریبا همه چیز بدون تغییر باقی مانده و تنها اپل در بخش پشتی دستگاه به جای آلومینیوم از شیشه استفاده کرده است. پیش‌تر کمپانی در جابه‌جایی از آی‌فون 7 به سوی آی‌فون 8 دست به اقدامی مشابه زده بود. مزیت استفاده از ساختار شیشه‌ای در قاب پشتی به قابلیت شارژ بی‌سیم آی‌فون SE مربوط می‌شود؛ مشخصه‌ای که به ندرت در سایر اسمارت‌فون‌های کلاس کامپکت قابل مشاهده است.

اپل بایستی تغییراتی را در بخش داخلی دستگاه اعمال و با تعویض برخی قطعات به تراشه A10 جهش نماید. در بخش حافظه و دوربین، اپل به سادگی می‌تواند از مشخصه‌های سخت‌افزاری سال 2017 بهره‌مند شود. این موضوع به معنای افزایش جزئی قیمت آی‌فون SE 2018 است و احتمالا نسخه‌ای از این گوشی با کمترین میزان حافظه داخلی به قیمت حدودا 500 دلار فروخته خواهد شد.

آیا آی‌فون SE جدید عرضه می‌شود یا خیر؟

2 سال از عرضه نخستین آی‌فون SE زمان گذشته و تقاضای کاربران همواره رو به افزایش بوده است. در این میان بایستی از خود بپرسیم که آیا واقعا یک اسمارت‌فون 4 اینچی هنوز جذابیت کافی برای رقابت با سایر محصولات را دارد یا خیر. آیا به‌روزرسانی سخت‌افزاری، تغییر قاب پشتی و احتمالا قابلیت شارژ بی‌سیم برای موفقیت مجدد آی‌فون SE در کلاس محصولات میان‌رده کفایت می‌کند؟ یا بهتر است به سراغ گوشی‌های آی‌فون 6S یا آی‌فون 7 که فروش آن‌ها هنوز ادامه دارد، برویم و با یک ارتقای سخت‌افزاری آن‌را آی‌فون SE نام‌گذاری کنیم. سناریوی دوم محتمل‌تر بوده و مستلزم تلاش کم‌تری از سوی اپل است.

اپل می‌تواند آی‌فون 6S را به‌روزرسانی کرده و آن‌را آی‌فون SE 2018 نام‌گذاری نماید

شما چطور فکر می‌کنید؟ به نظر شما آیا نهایتا یک آی‌فون جدید کامپکت و ارزان‌قیمت به بازار عرضه خواهد شد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH