iGap app

بررسی پیام رسان آی گپ (iGap)؛ امنیت یک میلیارد تومانی!

اپلیکیشن آی گپ (iGap) یکی دیگر از اپ‌های پیام رسان ایرانی است که در سال قبل برخلاف پیام رسان ایرانی دیگر مانند سروش، بله و گپ با یک خبر بسیار متفاوت مشهور شد.

مدیر پیام رسان آی گپ در یک مصاحبه مدعی شد که هر کسی بتواند رمزنگاری‌های اختصاصی این پیام رسان را بشکند و چند پیام از کاربران را منتشر نماید، صاحب یک میلیارد تومان پول نقد خواهد شد!

اپلیکیشن آی گپ (iGap) جزو پیام رسان‌هایی است که با یک سیاست کاربرپسند وارد بازار شده و با طراحی محیطی شبیه به تلگرام ولی کاملا اختصاصی شده به بازار رقابت پیام رسان‌های داخلی افزوده شد و توانست با حواشی مربوط به شباهتش به تلگرام و خبر جایزه یک میلیاردی کاربران زیادی را جلب نماید.

طبق آمارهایی که از این پیام رسان در مارکت‌های مختلف اندروید و آی‌او‌اس در دسترس است، اپلیکیشن آی گپ (iGap) توانسته چیزی در حدود 800 هزار کاربر را برای استفاده قانع کند که بدیهی است بخش اعظمی از این کاربران در دی ماه سال گذشته وارد این پیام رسان ایرانی شدند.

iGap app

از دیگر نکات کلی قابل ذکر در مورد اپلیکیشن آی گپ (iGap) رمزنگاری بسیار قوی این اپ است که با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط ما در آی‌تی‌رسان پیرامون سروش، ایتا، بله، گپ و… این پیام رسان پرحاشیه جزو امن‌ترین پیام‌رسان‌هایی است که حداقل از نظر فنی به خوبی توانسته روی امنیت کار کرده و ایرادات بسیار بزرگ مانند لو رفتن اطلاعات کاربران سروش و یا مشکلات امنیتی دیگر پیام رسان‌ها در آی گپ وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر با فیلترشدن تلگرام و با توجه به مشکلات و ابهامات بزرگ در اپ ایتا و همچنین مشکلات سرور پیام رسان سروش و عدم وجود امکانات ضروری در پیام رسان بانکی بله، یکی از پیام رسان‌های پرامکانات که با رشد خوبی در حال پیشرفت بوده و توسط یک کنسرسیوم بزرگ بانکی خریداری شده است، پیام رسان آی گپ است که از نظر سرور و همچنین امکانات پایه‌ای در زمینه ارایه کاربری‌های مربوط به نیازهای اولیه کاربران به خوبی عمل کرده است.

رابط کاربری آی گپ چیزی شبیه به تلگرام ولی اختصاصی!

اولین ویژگی برای اپلیکیشن آی گپ (iGap) ظاهر کاربری آن است که قبل از ورود پیام رسان ایتا، یکی از شبیه‌ترین اپلیکیشن‌ها به تلگرام نام گرفته بود و بسیاری از کاربران برای جایگزینی تلگرام به سراغ آن می‌رفتند. البته در مورد پیام رسان مورد بررسی باید بگوییم که برخلاف ایتا که به نظر می‌رسد از کپی شدن کدهای تلگرام و استفاده از سرورهای این پیام رسان خارجی بنا شده است، آی گپ از صفر توسط برنامه نویسان ایرانی طراحی شده و با توجه به نیازهای کاربران ایرانی، امکاناتی به آن افزوده شده است.

رابط کاربری اپلیکیشن آی گپ (iGap) بسیار شبیه به تلگرام بوده و در بررسی‌های عملی ما روان بودن آن نسبت به دیگر رقبای داخلی امری مشهود به نظر می‌رسد. این اپ ایرانی به خوبی به یک موضوع بسیار با اهمیت توجه داشته و آن سرعت عملی است که در جابجایی بین تب‌های مختلف توسط کاربران صورت می‌گیرد.

شاید اگر چیزی به نام پیام رسان ایتا در میان نبود، قطعا می‌توانستیم در مورد آی گپ با این گزاره یک تعریف بسیار مختصر و مفید بنویسم: “آی گپ یک «های کپی» ایرانیزه شده تلگرام است!” ولی در حال حاضر و با وجود ایتا دیگر این تعریف درست نیست و شاید حضور ایتا که پر از اشکالات فنی و غیر فنی است، باعث می‌شود که آی گپ به یک اپلیکیشن حرفه‌ای با ظاهری شبیه به تلگرام تبدیل شود.

امنیت در اپلیکیشن آی گپ (iGap)

امنیت در آی گپ همان‌طور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم یک اصل بسیار بزرگ است که به نظر ما در بین اپ‌های ایرانی توانسته نمره خوبی بگیرد. پس از آنکه جایزه یک میلیارد تومانی برای دسترسی به پیام کاربران این پیام رسان منتشر شد و ماه‌های متمادی گذشت و خبری نیامد، نشان از امنیت بالای این پیام رسان دارد.

جالب است بدانید با توجه به الگوریتم‌های رمزنگاریی مانند AES 256-Bit و RSA 2048-Bit عملا حتی اگر نفوذ به سرورهای این اپلیکیشن رخ دهد، امکان دسترسی به دیتای رد و بدل شده کاربران نیز وجود نداشته و نگرانی بسیاری از کاربران برای عملیات مخرب رفع گردد.

مدیران این پیام رسان مدعی هستند در صورتی‌که حکم قضایی برای تفتیش پیام‌های کاربران منتشر گردد، می‌توانند اطلاعات را در دسترس مجریان قانون قرار بدهند. همان‌طور که برای شما سوال پیش آمد برای ما نیز این ابهام ایجاد شد که عدم دسترسی مدیران در حالت عادی، چگونه با ارایه اطلاعات با حکم قضایی انجام می‌شود؟

طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم گویا نحوه ارایه اطلاعات کاربران به سیستم قضایی به دو شکل خواهد بود که به طور کلی پیام‌های یک محدوده زمانی در اختیار قانون قرار می‌گیرد و یا به نحوی دسترسی آن‌ها به پیام‌های کاربر از یک زمان مشخص، باز می‌گردد! به هر حال عدم شفافیت در این بخش از آی گپ نگرانی‌ها را بابت ادعای مدیران این پیام رسان بیشتر می‌نماید ولی قطعا با توجه به دیگر توضیحات و یک دلیل دیگری که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم کمی نگرانی‌ها نسبت به این موضوع کمتر خواهد شد.

به تازگی خبری در رسانه‌ها منتشر شده که پیام رسان آی گپ توسط یک کنسرسیوم بانکی خریداری شده و اصولا وقتی نام بانک به میان می‌آید، قطعا پای بانک مرکزی و مسایل امنیتی بسیار زیادی که در زمینه خدمات بانکی وجود دارد، به پیام رسان فوق‌الذکر باز می‌گردد. همان‌طور که در بررسی پیام رسان بله به آن اشاره کردیم، قطعا اعتماد به پیام رسان‌های بانکی توجیه پذیر است وقتی که شما بدانید همان امنیت و نظارت در مورد اپ اینترنت بانک و موبایل بانک روی این اپلیکیشن‌ها نیز وجود دارد.

اپلیکیشن پیام رسان آی گپ

از دیگر امکانات امنیتی موجود در پیام رسان آی گپ رمزی است که در صورت فعال سازی، دسترسی به محیط اپلیکیشن آی گپ (iGap) را برای هر فرد دیگری غیر ممکن می‌کند. عملکرد این بخش به این‌گونه است که شما علاوه بر رمزی که برای دستگاه تلفن همراه خود قرار می‌دهید، یک رمز اختصاصی نیز برای محیط آی گپ انتخاب می‌کنید و برای هر بار ورود به محیط شخصی، می‌بایست رمز تعیین شده را وارد نمایید.

از دیگر امکانات امنیتی موجود در پیام رسان آی گپ، امکان مشاهده نشست‌های فعال است که همانند پیام رسان محبوب مسدود شده ایرانی‌ها یعنی تلگرام، کاربر می‌تواند به آ‌ی‌پی‌هایی که در محیط شخصی وی حضور دارند، دسترسی داشته و در صورت عدم هماهنگی آن‌ها با دستگاه‌های کاربر، دسترسی‌شان را قطع نماید.

اپلیکیشن آی گپ (iGap) در همه پلت‌فرم‌ها

از دیگر امکانات و ویژگی‌های قابل ذکر در مورد پیام رسان آی گپ دسترسی کاربر در همه پلت‌فرم‌های معمول در بین کاربران ایرانی است. یکی از مواردی که باعث شده بود تلگرام در بین کاربران ایرانی مشهور شده و استفاده زیادی از آن شود، حضور در همه پلت‌فرم‌های پر استفاده کاربران بود که کار را برای آن‌ها ساده می‌نمود.

با توجه به بررسی‌هایی ما در آی‌تی‌رسان انجام دادیم، وجود پلت‌فرم‌های مختلف در آی گپ یک ویژگی متمایزکننده برای آن محسوب می‌شود چرا که به طور مثال در پیام رسان بله شما به نسخه ویندوز دسترسی ندارید یا در پیام رسان سروش امکان دسترسی به نسخه وب وجود ندارد.

در پیام رسان iGap شما به نسخه ویندوز، لینوکس، وب، اندروید و آی‌او‌اس دسترسی دارید که بیش از 99 درصد کاربران را پوشش داده و عملا می‌تواند جایگزین خوب برای نمونه فیلتر شده باشد!

طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم نسخه وب این پیام رسان بسیار خوب بوده و نسخه ویندوز نیز عملکرد مناسبی دارد و برخلاف سروش که کندی و قطع و وصلی‌های بسیاری دارد، از عملکرد مناسبی برخوردار است.

اپلیکیشن پیام رسان آی گپ

آی گپی‌های منطقه‌تان را روی نقشه ببینید!

یکی از امکانات جالب اپلیکیشن آی گپ (iGap) نقشه‌ای‌ است که روی آن می‌توانید به کاربران حاضر در منطقه خود دسترسی داشته باشید. نحوه کار این بخش به این‌گونه است که کاربر پس از لمس آیکون مربوطه، نقشه‌ای با پایه گوگل برای وی باز می‌شود و روی آن مکان و مشخصات کاربران آی گپ نمایش داده می‌شود.

البته به نظر می‌رسد که نمایش دقیق محل حضور کاربران و جزییات آن‌ها و همچنین امکان ارسال پیام و تماس با آن‌ها یک شبهه بزرگ در ذهن ایجاد می‌کند و آن مساله حریم شخصی است که شاید می‌توان گفت تا حدودی توسط آی گپ نقض می‌شود ولی با توجه به امکانی که برای غیرفعال‌سازی نمایش حضور کاربر در این نقشه تعبیه شده، این شبهه تا حدودی مرتفع می‌شود.

شما به عنوان کاربر می‌توانید تا محدوده مشخصی از شهر محل سکونت خود را ببینید و امکان مشاهده و دسترسی به سایر مناطق و شهرها را ندارید که با توجه به نکته بالا، یک مزیت و قابلیت خوب برای این اپ ارزیابی می‌شود.

ناگفته نماند که نگارنده این مقاله در زمانی که برای تست و بررسی آی گپ از این برنامه استفاده می‌کرد، مورد لطف یک کاربر که از روی نقشه بنده را پیدا کرده بود قرار گرفته و این امکان به صورت عملی روی نگارنده اجرا شده است!

فضای ابری، گفتگوهای شخصی، کانال و هر آن‌چیزی که نیاز دارید

بدیهی است که امکانات فنی مانند ایجاد گفتگوهای شخصی و کانال‌های اطلاع رسانی از جمله ویژگی‌هایی هستند که برای هر پیام رسانی لازم بوده و آی گپ نیز از این موارد بی بهره نیست. نحوه ساخت گروه و کانال در این پیام رسان همانند سایر اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی از جمله تلگرام بوده و تفاوتی ندارد.

اما محدودیت‌هایی در بخش گروه‌ها و کانال این برنامه وجود دارد که کمی آزاردهنده بوده و از مزیت‌های این اپ می‌کاهد. به طور مثال شما در آی گپ صرفا می‌توانید گروه‌های 5 هزار نفری بسازید! همچنین اگر جزو کاربرانی هستید که چندین و چند کانال را مدیریت می‌کنید و در موضوعات مختلف فعالیت دارید، باید بدانید که صرفا می‌توانید 5 نام اختصاصی برای خودتان اختیار کنید!

تماس صوتی اپلیکیشن آی گپ (iGap) امن و کاملا مستقیم!

آخرین ویژگی قابل ذکر در مورد آی گپ تماس صوتی آن است که البته در سروش و گپ نیز وجود دارد ولی پیام رسان کپی شده تلگرام یعنی ایتا از آن بی بهره بوده و پیام رسان بانکی بله نیز مجهز به این سرویس پر استفاده نیست.

طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، تماس صوتی آی گپ با کیفیت‌تر از سایر پیام رسان های داخلی بوده و با توجه به رمزنگاری‌های انجام شده و P2P بودن این تماس، کیفیت تماس‌ها بسیار بالاست و همانند سایر پیام رسان‌های داخلی با عملیات فنی پیچیده روی سرور صورت نمی‌گیرد.

اپلیکیشن پیام رسان آی گپ

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد که آی گپ به زودی با حمایت کنسرسیوم بانکی گفته شده بتواند جایگاه بسیار بهتری نسبت به امروز پیدا کند و با توجه به استعداد موجود در این اپلیکیشن، باید منتظر تغییرات بزرگی در آن بود. قطعا اشکالات موجود در این پیام رسان انکار شدنی نبوده ولی نقاط قوت آن می‌تواند دلایل خوبی برای نصب و انتخاب آن باشد.

دانلود اپلیکیشن آی گپ (iGap)

7 در مورد “بررسی پیام رسان آی گپ (iGap)؛ امنیت یک میلیارد تومانی!”

  1. اسمعیل اقاپور ارومیه ۰۹۱۴۱۸۹۲۵۶۸

    سلام اخیرا فیش اب وبرق وگاز از طریق ای گپ واریز کردم کدپیگیری که نداد و پیام رسید هم نداد چه کنیم

  2. بحث سر امکان نفوذ به این اپ نیست.بحث اینه که اینا خودشون اطلاعات مارو میفروشن و برای همین تو ایران مقبول نیستن.

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH