سه ترفند عالی برای جلوگیری از پر شدن حافظه تلفن‌همراه

مهم نیست که از چه تلفن همراهی استفاده می‌کنید. پر شدن حافظه گوشی یک مشکل اساسی و مشترک میان اکثر کاربران است. به‌روز رسانی نرم‌افزارها، اطلاعات نقشه‌های آفلاین، بازی‌هایی که حجم زیادی دارند، عکس‌ها، موسیقی‌ها و بسیاری از موارد دیگر که ممکن است به ذهن‌تان بیایند از جمله چیزهایی هستند که هر کاربر گوشی هوشمندی از آن‌ها استفاده می‌کند.

پر شدن حافظه با گذشت زمان گوشی شما را کندتر می‌کند و علاوه‌بر این دیگر نمی‌توانید برنامه‌های مورد علاقه‌تان را آپدیت کرده و یا تصاویر جدیدی را تهیه کنید. در این مطلب چند ترفند کاربردی را آموزش می‌دهیم تا برای همیشه از این مشکل خلاص شوید؛ با ما همراه باشید.

  1. حذف داده‌های غیرضروری از فضای حافظه

همان‌طور که می‌دانید، فضای ذخیره‌سازی داخلی در گوشی‌های هوشمند عمدتا توسط سه مورد استفاده می‌شود:

  • اطلاعات برنامه
  • داده‌های ذخیره شده شامل: حافظه سیستم، حافظه پنهان برنامه‌ها
  • داده‌های کاربر شامل: موسیقی، عکس‌ها، فیلم‌ها و غیره

خوشبختانه ما می‌توانیم همه این موارد را به‌راحتی کنترل کنیم. کافی است زمان کمی را برای شناسایی و حذف برنامه‌ها و یا فایل‌های غیر ضروری که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و همچنین خالی کردن حافظه پنهان (کش) و آن‌چه واقعا مورد نیاز شما نیست، اختصاص دهید. شما همچنین می‌توانیداز برنامه‌های مختلفی که برای این منظور طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

برنامه SD Maid بسیاری از فرایندهای بالا را به‌صورت خودکار انجام می دهد؛ همچنین ES File Explorer نیز فایل‌های سیستمی اندروید را بررسی می‌کند و از شما می‌خواهد تا فایل‌های باقیمانده از برنامه‌هایی که حذف کرده‌اید را از گوشی خود نیز حذف کنید.

اگر شما تمایل به حذف برخی داده‌های خود ندارید، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را به دستگاه دیگری منتقل کنید تا فضای ذخیره‌سازی گوشی کمی آزاد شود. برای مثال، پوشه‌هایی مانند DCIM، Music و Videos را می‌توان بر روی کامپیوتر نیز ذخیره کرد. برای انجام این کار، کافی است گوشی خود را با یک کابل USB به کامپیوتر وصل کرده و آن را باز کنید.

پوشه‌ها یا فایل‌هایی را که لزوما نیازی به استفاده از آن‌ها در گوشی خود ندارید، به‌راحتی به رایانه منتقل کنید. فراموش نکنید که همه پوشه‌ها را بررسی کنید؛ حتی پوشه واتس‌آپ یا تلگرام شما می‌تواند پر از تصاویر ذخیره شده‌ای باشد که آن‌ها را فراموش کرده‌اید.

  1. کارت microSD را بازسازی کنید

با وجود تلاش‌های گوگل برای محدود کردن استفاده و گسترش microSD‌ها اما این نوع حافظه‌ها همچنان محبوبیت خود را از دست نداده‌اند و تا کاربران طرفدار آن وجود دارند باز هم تولید و عرضه آن‌ها ادامه خواهد داشت. حتی اگر گوشی شما اسلات microSD ندارد، هنوز هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

استفاده از یک کارت حافظه microSD برای فضای اضافی ذخیره‌سازی که البته یکپارچه نیست، به صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی داخلی محدود گوشی شما کمک خواهد کرد.

اگر گوشی شما یک کارت حافظه microSD دارد، می‌توانید عکس‌ها یا موسیقی‌های خود را در آن ذخیره کنید و فضای حافظه داخلی را برای ذخیره برنامه‌ها یا فایل‌های ضروری فراموش کنید.

اگر هم گوشی شما کارت حافظه microSD ندارد، می‌توانید از OTG USB یا یک آداپتور کارت microSD استفاده کنید. کافی است آن را به گوشی خود متصل کرده و فایل‌های‌تان را به آن منتقل کنید.

  1. زندگی در فضای ابری را امتحان کنید

عکس‌ها و موسیقی‌ها بزرگترین قاتلان حافظه هستند، اما شما می‌توانید به‌سادگی آن‌ها را به فضای ابری بسپارید. برنامه گوگل فوتو (Google Photos)، فضای ذخیره‌سازی نامحدودی را برای عکس‌های شما فراهم می‌کند. این برنامه همچنین به شما اجازه می‌دهد تا ویدیوهایی با فرمت 1080p را بدون محدودیت و به‌صورت رایگان در آن ذخیره کنید. بسیاری از گزینه‌های دیگر در این زمینه وجود دارد، عکس فقط یک گزینه است.

گوگل‌پلی موزیک نیز به شما امکان می‌دهد که مجموعه‌های خود را آنلاین ذخیره کنید، اگرچه این امکان برای آپلود موسیقی‌هایی که از سرویس گوگل دریافت نکرده‌اید چندان آسان نیست. شما می‌توانید موسیقی‌های مورد علاقه‌تان را از طریق Spotify، SoundCloud یا iHeartRadio نیز پخش کنید، اما این کار حجم مصرفی داده شده را افزایش می‌دهد.

اگر می‌خواهید مجموعه موسیقی خود را در گوگل‌پلی موزیک آپلود کنید تا فضای بیشتری را در گوشی خود داشته باشید به یک برنامه همراه یا افزونه کروم برای رایانه خود نیاز دارید. با مراجعه به مسیر Music > Add Music، شما می‌توانید دستورالعمل‌های آپلود کتابخانه خود برای پخش موسیقی در برنامه را دریافت کنید. سپس می‌توانید تا 50،000 آهنگ با فرمت MP3 خود را در آن آپلود کنید. شما همچنین می‌توانید آلبوم‌های قابل پخش خود را به‌صورت آفلاین و با پین کردن (pinning) آن‌ها انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

با چند تصمیم‌گیری دقیق در مورد فضای ذخیره‌سازی ابری، شما می‌توانید گزینه‌های ذخیره‌سازی خارج از دستگاه و یا حذف کردن برخی موارد را به‌طور کلی فراموش کرده و اطمینان حاصل کنید که هرگز با کمبود حافظه مواجه نخواهید شد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH