چرا بهتر است از تعمیر کابل آسیب دیده شارژر خودداری کنیم؟!

برای بسیاری از شما پیش آمده که کابل شارژر گوشیتان خراب شده است. اما حقیقتا تعمیر کردن آن ارزش وقت و هزینه‌ای که باید برایش شود را ندارد. از آن بدتر‌ اگر باتری گوشی نیز به زحمت کفاف تامین انرژی دستگاه را بدهد و مجبور باشید بیشتر از سیم شارژر کار بکشید. حتی شاید یک گربه بازیگوش هم در منزل داشته باشید که اوقات فراغتش را به جویدن سیم شارژر بگذراند!

شارژر

در این مواقع تعمیر هرگز یک راه‌حل نیست و تنها خرید یک جایگزین جدید می‌تواند درد آن را دوا کند. البته باید خدا را شکرگذار بود که کم‌کم دوران شارژر‌های سیمی به پایان خود نزدیک می‌شود. البته هنوز هم می‌توانید با جستجو در گوگل به ده‌ها مطلب در مورد چگونگی تعمیر ارزان شارژر‌ها برسید اما باز هم زمان و پولی که باید صرف این کار شود بیشتر از رفتن به نزدیک‌ترین فروشگاه لوازم موبایل و خرید یک قطعه جدید است، به خصوص اینکه سیم شارژر اکنون با قیمت بسیار کمی در بازار یافت می‌شود.

تقریبا تمامی روش‌های تعمیر سیم شارژر نیازمند داشتن تجهیزاتی است که به طور معمول در خانه‌ها یافت نمی‌شوند. از جمله این موارد می‌توان به شیلد‌های حرارتی و چسب‌های سیلیکونی اشاره کرد. البته ممکن است یک نوار چسب برق در منزل داشته باشید ولی در بیشتر مواقع به همین سادگی نمی‌توانید سیم شارژر را تعمیر کنید. پس بهترین کار جدا کردن سیم‌های آسیب دیده و تعویض آنها با یک کابل جدید و سالم است. شما می‌توانید یک کابل Lightning را تنها با 6–7 دلار از سایت آمازون بخرید و کابل‌های میکرو USB حتی ارزان‌تر هستند یا حتی می‌توانید از کابل سالم به جای مانده از دستگاه‌های قدیمی که دیگر استفاده نمی‌کنید و با شارژر و گوشی شما مطابقت دارند، کمک بگیرید.

اگر هنوز از گارانتی دستگاه‌تان باقی مانده است شاید بتوانید یک کابل جدید را رایگان دریافت کنید کابل‌های Lightning اپل و همچنین کابل‌های AmazonBasics با یک سال گارانتی عرضه می‌شوند. به علاوه Anker یک گارانتی 18 ماهه را برای کابل‌هایش در نظر گرفته است. خب شاید گاهی بتوان بعد از پایان گارانتی هم یک کابل رایگان دریافت کرد به هر حال ارزش امتحان کردن و پرسیدن سوال از نمایندگی را دارد.

شارژر

اما از طرف دیگر وقتی صحبت از شارژر لپ‌تاپ به میان می‌آید تعمیر ارزش بیشتری خواهد داشت. برای مثال شارژر یک دستگاه مک‌بوک پرو اکنون چیزی در حدود هشتاد دلار قیمت دارد. بدیهی است خرید یک جایگزین برای آن با این قیمت کار خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر است اول به فکر تعمیر آن بود مخصوصا اگر این آسیب تنها در بخش سیم‌ها و روکش خارجی آن ایجاد شده باشد، وقت گذاشتن برای کمی چسب‌کاری بسیار ارزشمند‌تر است.

به علاوه تجربیاتی که از تعمیر و بازسازی دوباره آن بدست می‌آورید برای آینده و نگهداری بهتر از داشته‌هایتان بسیار گرانبها است. در ادامه به چند نکته ساده برای افزایش عمر سیم‌های شارژر و کاهش میزان خرابی کابل‌ها اشاره می‌کنیم. در هر حال کمی دقت و مراقبت ارزش ساعت‌ها اتلاف زمان و اعصاب خوردی به علت خراب شدن این کابل‌های حیاتی را دارد.

نکته اول: ساده‌ترین و واضح‌ترین مسئله که باید از آن اجتناب کنید این است که به هیچ وجه کابل‌ها را خیلی خم نکنید. تا شدن زیاد کابل سبب وارد شدن شوک به لایه خارجی روکش می‌شود و بعد از چند بار تکرار موجب ساییدگی و پاره شدن سیم می‌گردد. اگر شما زیاد از شارژر گوشی استفاده می‌کنید قطعا بار‌ها شاهد پیچ خوردن سیم شارژر به دور خود بوده‌اید. در حالی که دستگاه را به شارژر متصل کرده‌اید، کافی است چند بار گوشی را به زمین بگذارید و بردارید و یا زاویه نشستن خود را تغییر دهید تا سیم شارژر حسابی دچار پیچش و گره شود! همین اتفاق به راحتی سبب ترک‌های میکروسکوپی بر روی پوسته کابل شده و به مرور به قطعی یا اتصالی کردن آن منجر خواهد شد.

نکته دوم: اگر نگران این مشکل هستید علاوه بر اینکه باید به خوبی از کابل‌ شارژر مراقبت کنید همچنین بهتر است همواره از محصولات با کیفیت بالا استفاده نمایید. شاید مجبور باشید در ابتدا کمی هزینه بیشتری پرداخت نمایید اما قطعا در طولانی مدت ارزشش را خواهد داشت. برای مثال کابل‌های Lightning برند AmazonBasics و کابل‌های میکرو USB شرکت Anker از کیفیت و دوام بسیار خوبی برخوردار هستند. به هر حال مطمئن باشید با خرید محصولات بی‌کیفیت تنها پول خود را دور خواهید ریخت و هر سال مجبورید علاوه بر دردسر‌های استفاده از جنس نامرغوب، بار دیگر برای خرید یک جایگزین دیگر هزینه نمایید. پس همواره عاقلانه و اقتصادی تصمیم بگیرید.

شارژر

اما در انتها به یک نکته مهم توجه کنید. اگر شما از شارژری با کابل آسیب دیده استفاده می‌کنید که هنوز کار می‌کند، به این معناست که سیم‌های اصلی هنوز سالم هستند و تنها روکش لایه رویی آسیب دیده است ولی باید متوجه باشید که دیگر ایمنی محصول مانند قبل نیست و هر لحظه احتمال وقوع اتصال برق، آتش‌سوزی و آسیب هم به دستگاه و هم به خودتان وجود دارد. پس بهترین کار کنار گذاشتن آن و برنامه‌ریزی سریع برای تعمیر یا جایگزینی قطعه آسیب دیده است.

این را نیز به خاطر داشته باشید که بستن چند سانتیمتر چسب برق یا موارد مشابه بر روی قسمت آسیب دیده، واقعا آن را تعمیر نخواهد کرد و فقط پوششی موقت است تا چند روز زمان خرید یک کابل جدید برای دستگاه‌تان را به عقب بیاندازد زیرا حتی این تعمیر سطحی نمی‌تواند جلوی گسترش آسیب را بگیرد و به مرور تخریب این ناحیه بیشتر خواهد شد بدون آنکه شما آن را ببینید!

3 در مورد “چرا بهتر است از تعمیر کابل آسیب دیده شارژر خودداری کنیم؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH