گلکسی S10: فرصتی برای سامسونگ جهت اصلاح الگوی طراحی گوشی‌های هوشمند

طی سالیان گذشته، طراحی اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار عموما بدون تغییر باقی‌مانده است. دستگاه‌های پیشرفته تولیدشده توسط اکثریت قریب‌ به‌ اتفاق تولیدکنندگان نیز به دلیل بهره‌مندی از ساختار فلزی و شیشه‌ای یکسان، حس تقریبا مشابهی را در کاربران خود ایجاد می‌کنند. تفاوت‌های جزئی این هندست‌ها به محل قرارگیری برخی مشخصه‌های ابتدایی آن‌ها نظیر دکمه‌ها، دوربین‌ها و پورت‌ها مربوط می‌شوند.

طراحی اسمارت‌فون طی یک دهه گذشته شاهد پیشرفت قابل‌توجهی بوده است؛ اما اکنون الگوهای طراحی به اندازه سابق هیجان‌انگیز و جذاب نیستند. در حال حاضر مشتریانی که برای خریداری یک دستگاه پرچم‌دار تقریبا 1000 دلار صرف می‌کنند، غالبا ضرورتی به پرداخت چنین هزینه گزافی برای یک دستگاه جدید نمی‌بینند؛ خصوصا آن‌که این محصول شباهت بسیار زیادی با هندست نسل قبلی خود داشته باشد. این موضوع یکی از دلایل فروش ضعیف‌تر گلکسی S9 نسبت به گلکسی S8 است؛ اگرچه سامسونگ ادعا می‌کند که فروش گلکسی S9 از پرچم‌دار سال گذشته این کمپانی پیشی خواهد گرفت.

گلکسی S10 به سامسونگ فرصت می‌دهد تا با بازنگری و اصلاح طراحی دستگاه، مجددا کاربران گوشی‌های هوشمند را هیجان‌زده کند. این هندست به مناسبت دهمین سالگرد عرضه سری گلکسی S تولید خواهد شد و کاملا قابل درک است که سامسونگ برای گرامی‌داشت این واقعه فوق‌العاده، تمامی توجه خود را به طراحی خارجی اسمارت‌فون جدیدش معطوف نماید. گزارشات اولیه نشان می‌دهند که سامسونگ به دنبال اجرای چنین سازوکاری است و به همین خاطر نهایتا فناوری‌هایی نظیر حسگر اثرانگشت اولتراسونیک درون نمایشگری که به صورت بومی توسعه داده شده است را معرفی خواهد کرد. شاید این یک تفکر آرزومندانه به نظر برسد؛ اما بسیاری باور دارند که سامسونگ حتی قادر به انجام کارهای بیش‌تری خواهد بود.

امروزه دستگاه‌های زیادی در بازار وجود دارند که در مقایسه با گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس از نسبت نمایشگر به بدنه بزرگ‌تری بهره می‌گیرند. این مشخصه در گلکسی S9 و S9 پلاس به ترتیب برابر با 83.6 درصد و 84.2 درصد است. با وجود این‌که تولیدکنندگان چینی بازیگران عمده در این حوزه به شمار می‌روند؛ اما حقیقتا کمپانی‌های دیگری نیز در این عرصه فعال هستند که سامسونگ در زمره آن‌ها قرار نمی‌گیرد. برخی از این سازندگان به دلیل استفاده از بریدگی در نمایشگر محصولات خود به نسبت ابعاد بالاتری دست یافته‌اند. ظاهرا بهره‌گیری از نمایشگر برش‌خورده مورد استقبال تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌های اندرویدی قرار گرفته است. با این‌حال اکنون به نظر می‌رسد که سامسونگ در راستای تولید هندستی با طراحی مشابه آی‌فون X اقدامی نکرده است و هیچ نشانه‌ای دال بر تولید گلکسی S10 با نمایشگر برش‌خورده نیز وجود ندارد.

به‌کارگیری نمایشگر برش‌خورده تنها موجب تشدید مشکل تشابه ظاهری پرچم‌داران اندرویدی می‌شود و حتی بیش از گذشته آن‌ها را به یک‌دیگر شبیه خواهد کرد. لذا حقیقتا این فرضیه یک راهکار کلی ایده‌آل برای بازار به شمار نمی‌آید و مطمئنا بسیاری از تولیدکنندگان، ضرورت اجرای اقداماتی متفاوت را احساس می‌کنند. در این موقعیت سامسونگ قادر به نقش‌آفرینی است و می‌تواند صنعت را در سمت‌ و سوی جدیدی قرار دهد.

با بررسی دقیق‌تر قسمت جلویی گوشی‌های گلکسی S8 و گلکسی S9 متوجه خواهید شد که به لطف لبه‌های خمیده دوگانه در نمایشگر بی‌کران که با ظرافت از هر 2 طرف قاب کشیده شده‌اند، حواشی جانبی دستگاه به سرعت قابل تشخیص نیستند. ظاهرا کشیدگی هرچه بیش‌تر نمایشگر از سمت بالا و پایین و سپس استفاده از لبه‌های خمیده در دو قسمت انتهایی اساسا موجب پنهان شدن حواشی مذکور خواهد شد و این یکی از اقدامات قابل‌اجرا توسط سامسونگ جهت گشودن فصل جدیدی در طراحی اسمارت‌فون‌ها محسوب می‌شود. با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد که گلکسی S10 از نسبت نمایشگر به بدنه 100 درصدی بهره‌مند خواهد شد؛ اگرچه ساخت این هندست همچنان مستلزم وجود چنین قابی خواهد بود.

با این‌حال‌ طراحی مذکور مجموعه‌ای از مشکلات خاص خود را به همراه خواهد داشت و سامسونگ بایستی با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کند. به عنوان مثال باید برای دوربین جلویی، اسکنر عنبیه و اجزای دیگر گوشی مکانی پیدا کرد. هنوز فناوری به حدی پیشرفته نیست که به سامسونگ امکان دهد تا شخصا این اجزا را در زیر شیشه نمایشگر دستگاه قرار دهد. لذا شاید مجبور باشیم که چنین تفکری را نیز منتفی بدانیم. احتمال امکان استفاده از یک ساختار کشویی مشابه با طرح مفهومی MIX 4 یا یک ماژول موتوری که در مواقع لزوم از سمت بالا حرکت کرده و در صورت عدم نیاز با قاب یکپارچه می‌شود هم وجود خواهد داشت. مجددا بایستی خاطرنشان کرد که این راه‌کار تنها یک ایده ذهنی است؛ اگرچه سامسونگ می‌تواند تمامی آن‌ها را پیاده‌سازی نماید.

برخلاف باور اکثریت طرفداران، احتمالا سامسونگ برای اطمینان از حفظ کلیه پورت‌های ضروری و جک 3.5 میلی‌متری هدفون، اسمارت‌فون گلکسی S10 را با ضخامت بیش‌تری نسبت به پرچم‌دار نسل قبلی تولید کند. بعلاوه افزایش فضای داخلی امکان استفاده از باتری بزرگ‌تر را در اختیار کمپانی قرار خواهد داد.

بنابراین در صورتی‌که سامسونگ چنین رویه‌ای را دنبال کند، گلکسی S10 دستگاهی پرچم‌دار با جدیدترین قطعات داخلی، بالاترین نسبت نمایشگر به بدنه، باتری بزرگ‌تر و تجربه یک دوربین شگفت‌انگیز است. حتی اگر سامسونگ تصمیم بگیرد که این هندست را با قیمتی کمی بالاتر به مشتریان خود عرضه کند، احتمالا کمپانی با افزایش تقاضا برای گلکسی S9 مواجه خواهد شد.

یقینا سامسونگ با عرضه دهمین هندست پرچم‌دار خود به فصل 10 ساله طراحی قدیمی محصولاتش پایان داده و عصر جدیدی را آغاز خواهد کرد. بازار گوشی تلفن‌همراه نیز به منظور حل مشکل طراحی یکنواخت اسمارت‌فون‌ها و جلب مجدد توجه و تمایل مشتریان نیازمند چنین تحولی است. سال 2019 شروع خوبی برای سامسونگ خواهد بود. براساس پیش‌بینی‌ها با معرفی اسمارت‌فون تاشو سامسونگ در سال 2019 پس از مدتها انتظار می‌توانیم شاهد تحقق رویاهای خود باشیم. معرفی این گوشی نیز به عنوان شروع فصلی جدید برای کمپانی کره‌ای محسوب می‌شود.

شما در این خصوص چه‌طور فکر می‌کنید؟ آیا واقعا تحول در طراحی گلکسی S10 و خصوصا بهره‌گیری از بالاترین نسبت نمایشگر به بدنه امری ضروری است؟ آیا موضوعی وجود دارد که شما را نسبت به خریداری پرچم‌دار بعدی کمپانی سامسونگ ترغیب نماید؟

2 در مورد “گلکسی S10: فرصتی برای سامسونگ جهت اصلاح الگوی طراحی گوشی‌های هوشمند”

  1. سامسونگ اس ۱۰ فک کنم خیلی گوشی خفنی بشه روی آیفون هواوی میت۲۰ کم کنه حسابی اگه اون چیزی باشه که فکرش میکنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH