3 ترفند عالی برای صرفه‌جویی در انرژی و خنک نگه داشتن فضای خانه در تابستان

با استفاده از دو اصل و البته یک نبوغ کوچک، شما می‌توانید به راحتی و بدون صرف هزینه زیاد، فضای خانه خود را در روزهای گرم تابستان، خنک نگه دارید.

یک سیستم تهویه مطبوع قابل حمل و یا یک پنجره به سادگی می‌تواند حتی در طول روزهای گرم تابستان خانه شما را زیبا و خنک نگه دارد. بنابراین، اگر شما به دنبال راهی برای خنک کردن منزل مسکونی خود بدون بالا بردن هزینه‌های مصرف انرژی‌تان هستید، با استفاده از این روش‌ها می‌توانید بدون استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده، هوای منزل خود را خنک و مطبوع نگه دارید؛ با ما همراه باشید.

  1. هدایت صحیح نسیم‌های ملایم

این روش برای خانه‌های تک واحدی یا به عبارت بهتر یک طبقه‌ای مناسب است. اگر نسیم ملایمی در حال وزیدن است، برای خنک کردن خانه کافی است پنجره‌ای که در مسیر ورود نسیم به خانه قرار دارد را باز کنید و در طرف دیگر منزل نیز پنجره‌ای که در جهت خروج نسیم قرار گرفته است را باز بگذارید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اگر مسیر ورودی نسیم از مسیر خروجی آن کوچکتر باشد، سرعت گردش هوا در داخل خانه بیشتر می‌شود.

استفاده از ترفند باز کردن و بستن درب‌ها برای افزایش سرعت گردش هوا در اتاق‌هایی که می‌خواهید خنک شوند نیز بسیار مفید خواهد بود. اگر هیچ نسیمی وجود نداشته باشد، شما می‌توانید از یک فن تهویه هوا برای ایجاد آن استفاده کنید.

برای این منظور پنجره ورودی باید بر روی دیوار بیرونی خانه قرار داشته باشد و فن تهویه را در پنجره رو به داخل اتاق قرار دهید تا هوای خنک را به داخل بکشد.

توجه داشته باشید که قرار گرفتن فن تهویه در حالت معکوس این وضعیت، هوا را گرم می‌کند.

  1. استفاده از دودکش حرارتی

این روش برای خانه‌های چند طبقه مناسب است. برای این منظور باید پایین‌ترین پنجره‌ها در خنک‌ترین دیوار بیرونی (رو به سایه) خانه را باز کنید. سپس پنجره‌ طبقات بالای خانه را نیز باز کنید. با انجام این کار، هوای گرم از پنجره بالایی خارج می‌شود و از سوی دیگر هوای خنک از پنجره پایینی وارد خانه می‌شود.

این هوای سردتر، گرمای هوای داخلی را جذب می‌کند و در نتیجه میزان خنکی هوا افزایش می‌یابد؛ مادامی‌که پنجره‌ها به نحوی که در شکل زیر نشان داده شده است باز باشند، این چرخه ادامه می‌یابد.

شما همچنین، با استفاده از این روش می‌توانید یک اتاق زیر شیروانی را خنک کنید. کافی است یک دریچه را برای ورودی و دریچه دیگری را در بالاترین نقطه سقف برای خروج هوا نصب کنید. اتاق زیر شیروانی معمولا چیزی در حدود 30 درجه خنک‌تر از اتاق‌های معمولی هستند و خارج شدن هوای گرم، طبقه‌های بالاتر را نیز خنک می‌کند.

  1. خودتان یک دستگاه تهویه مطبوع بسازید

این روش اغلب در زمان‌هایی کاربردی است که شما نمی‌توانید از ترفندهای ارایه شده قبلی استفاده کنید. از آن‌جایی که یک دستگاه خنک کننده مطبوع، هوای محیط را سرد و رطوبت را حذف می‌کند، بنابراین شاید این دستگاه از لحاظ فنی یک تهویه مطبوع به نظر نرسد چراکه قادر نیست تا رطوبت هوا را از بین ببرد اما مطمئنا یک دسته یخ بسیار ارزان‌تر از یک دستگاه خنک‌کننده خواهد بود.

یک محفظه خنک نگه‌دارنده از جنس فوم را تهیه کنید. توجه داشته باشید که درب این محفظه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید یک سوراخ به اندازه فن تهویه خود، روی آن ایجاد کنید.

حال باید مطابق شکل زیر، چند سوراخ را برای خروجی‌های هوا روی آن ایجاد کنید. شما می‌توانید از یک نوع لوله به منظور هدایت هوا استفاده کنید. رول‌های دستمال کاغذی نیز برای این منظور مناسب هستند؛ اما اتصالات زاویه دار انتخاب مناسب‌تری برای این کار هستند، زیرا آن‌ها می‌توانند در سوراخ‌های ایجاد شده برای هدایت خروجی چرخانده شوند.

کار شما تمام است؛ کافی است کولر دست سازتان را با یخ پر کنید. توجه داشته باشید که درب محفظه را به خوبی بسته باشید تا قالب‌های یخ دیرتر ذوب شوند. حال باید فن را مطابق شکل به سمت داخل محفظه قرار دهید و آن را روشن کنید و از هوای مطبوع لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH