تفاوت موشک بالستیک و موشک کروز در چیست؟!

هفته گذشته، کره شمالی برخلاف انتظار موشک جدید بالستیک خود را به نام پوک گوک سونگ 2 تست کرد. این پرتاب آزمایشی در هنگام ملاقات رئیس‌جمهور دونالد ترامپ با نخست‌وزیر ژاپن شنزو آبه بود که ترامپ پس‌ از این عمل رستوران خصوصی خود در مارلاگو (Mar-a-Lago) را به یک اتاق وضعیت امنیتی مهم تبدیل کرد.

این تازه‌ترین عمل کره شمالی در جهت نقض آشکار مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحده در سال 2006  در خصوص منع این کشور در مورد استفاده از موشک بالستیک است. هرچند بر اساس گفته مقر امنیتی ایالات‌متحده، پرتاب 310 مایلی (499 کیلومتری) این موشک در دریای ژاپن، خطر و تهدیدی آشکار برای آمریکا به شمار نمی‌رود. اما این عمل خشم و تنفر نسبت به کشور کره شمالی را (که احتمال ساخت و پرتاب سلاح اتمی به سمت آمریکا را دارد) بیشتر کرد و به روند انزوا رفتن و دوری جامعه بین‌المللی از آن کشور دامن زد.

برای بیشتر شهروندان آمریکایی (و البته دیگر مردم دنیا) ممکن است این سؤال پیش آمده باشد که موشک بالستیک چیست؟ آیا اینکه یک موشک بالستیک است آن را از موشک‌های معمولی خطرناک‌تر می‌کند؟ به‌هرحال این ابهامات طبیعی است چراکه هرکسی پس از شنیدن پرتاب موشک بالستیک وحشت‌زده می‌شود.

براساس بیان فدراسیون دانشمندان آمریکا، به موشکی بالستیک گفته می‌شود که در بیشتر طول مسافت حرکتش، مسیر بالستیکی داشته باشد. این امر بدان معناست که زمانی که سوخت در موشک بالستیک می‌سوزد و آن را به حرکت درمی‌آورد، موشک به مسیر خود ادامه می‌دهد، درست مانند گلوله‌ای که از تفنگی شلیک شود. زمانی که سوخت این موشک تمام شود، تغییر مسیر و عوض کردن مسیر آن ممکن نیست. ازآن‌پس، این موشک یک حرکت پرتابی معمولی را خواهد داشت که بر اساس سرعت اولیه آن و کشش گرانشی که به سمت آن از زمین وارد می‌شود، حرکت خواهد کرد. درنهایت این موشک در نقطه هدف فرود خواهد آمد که اگر در کلاهک آن سلاح شیمیایی یا زیستی یا هسته‌ای قرار داشته باشد، منفجر شده و عمل می‌کند.

موشک‌های بالستیک با موشک‌های کروز تفاوت دارند. موشک‌های کروز بیشتر مسافت طی شده را توسط سوخت خود حرکت می‌کنند؛ مانند موشکی که در اوایل این هفته توسط روسیه پرتاب شد. این موشک‌ها در ارتفاع کمتر و در مسیر مستقیم با استفاده و مصرف سوخت موشکی خود حرکت می‌کنند. موشک بالستیک از زمین به بالا پرتاب شده و مسیر و حرکت کمانی شکل تا لحظه فرود را طی خواهد کرد، اما موشک کروز مثلا از یک کشتی جنگی یا ناو جنگی شلیک شده و عموما مسیر مستقیم را طی می‌کند تا به هدف برخورد کند.

موشک‌های کروز اولین بار در جنگ جهانی دوم در برابر حمله موشک بالستیکی آلمان به نام V-2، از سمت انگلیس مورد استفاده قرار گرفتند. ارتش بریتانیا برای مهار موشک‌های بالستیک V-2، موشک‌های کروز را ساخت و طراحی کرد. چرا که هواپیما و جنگنده‌ها نمی‌توانستند آنها را مهار کنند، چون این موشک‌ها در ارتفاع بالا خارج از اتمسفر حرکت کرده و بسیار سریع بودند. پس از جنگ جهانی دوم، ایالات‌متحده آمریکا با فناوری گرفته‌شده از آلمان و علوم نظامی خود مهمات بزرگ و عظیم خود را از موشک‌های بین‌قاره‌ای بالستیک (ICBMs) ساخت که این موشک‌ها توان حمل انواع سلاح اتمی و هسته‌ای و رها کردن بمب در آن سمت جهان را دارند. جماهیر شوروی و چین نیز این موشک‌ها را برای خود ساختند که در صورت جنگ هسته‌ای جهانی از بابت قدرت خود خاطرجمع باشند.

1 در مورد “تفاوت موشک بالستیک و موشک کروز در چیست؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH