دانشمندان به ساخت شنل نامرئی بسیار نزدیک شدند

محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات موسسه ملی مونترال (INRS) مقاله‌ای علمی با عنوان مطالعه‌ای در نورشناسی را منتشر کردند که جزئیات یک طرح و رویکرد جدید برای شنل نامرئی را توضیح می‌دهد.

ابزار و دستگاه این گروه اولین نمونه است که می‌تواند رنگ (یا به عبارتی بسامد) موج نوری که با جسم در تعامل است را دست‌کاری و تغییر دهد و بدین سبب آن جسم را نامرئی کند. این دستگاه شنل نامرئی ساز طیفی نام دارد.

جوزه آزانیا (José Azaña)، نویسنده اصلی این تیم تحقیقاتی چنین می‌گوید که:

کار و تحقیقات ما در جستجوی شنل نامرئی است.

حال می‌خواهیم این قضیه را بیشتر بررسی کنیم. برای این کار از موج نوری شروع می‌کنیم. یک نکته مهم وجود دارد و آن طیف الکترومغناطیسی امواج است. این طیف شامل تمامی بسامدهای پرتوهای نوری و یا امواج الکترومغناطیسی است. قسمتی از این طیف را مثلا پرتوهای ایکس، اشعه گاما یا بعضی از موج‌های رادار و امواج رادیویی شامل می‌شود.

چشم انسان تنها قسمت کوچکی از بسامدهای این طیف را می‌تواند رسد کند که اصطلاحا نور مرئی نامیده می‌شوند و برای مثال چشم انسان قادر به دیدن پرتوهای ایکس نیست. پس تنها این قسمت کوچک می‌تواند توسط انسان دیده شود که آن را با رنگ درک می‌کنیم و از رنگ بنفش آغاز شده و تا رنگ قرمز ادامه می‌یابد. بعضی از منبع‌های نوری از تعداد بیشتری رنگ (یا همان طول‌موج یا بسامد) متفاوت ساخته‌شده‌اند که ما آنها را منبع چندرنگ می‌نامیم؛ یکی از این منبع‌ها خورشید یا نور آفتاب است.

وقتی ما “می‌بینیم” عملا برخورد و تقابل این قسمت از موج الکترومغناطیس با اجسام را رسد می‌کنیم. وقتی نور آفتاب به یک خودرو به رنگ آبی برخورد می‌کند، این خودرو تنها نور آبی را بازتاب می‌کند، درحالی‌که تمامی رنگ‌ها و طول‌موج‌های دیگر را از خود عبور داده است؛ چشم ما رنگ آبی را آشکار و رسد می‌کند و ما این خودرو را آبی رنگ می‌بینیم.

شنل نامرئی محققان و پژوهشگران INRS در این برخوردها و عبور و بازتاب نور دست‌کاری ایجاد می‌کند. این گروه مطالعه را روی یک جسمی انجام دادند که تنها رنگ سبز را بازتاب می‌کند.

برای آنکه این جسم را برای چشم انسان نامرئی کنند، از یک فیلتر مخصوص استفاده کردند که به‌طور موقت بسامد نور سبز منبع را به طول‌موج آبی تعویض کرده و بر روی جسم می‌تاباند. سپس در آن سمت جسم نیز این بسامد را دوباره به‌وسیله یک فیلتر به بسامد رنگ سبز تغییر دادند. نتیجه این عمل بسیار جالب است! چشم انسان قادر به دیدن این جسم نیست.

هم‌اکنون این گروه تحقیقاتی تنها در یک راستا کار می‌کند و ناظر باید در همان جهت از روبرو، بعد از فیلتر رنگ به جسم نگاه کند.

هرچند که آزانیا ادعا می‌کند که این روش حداقل به‌صورت نظری می‌تواند یک جسم را در هر جهتی که به آن نگاه کنند، نامرئی کند.

هم‌اکنون استفاده مهم و کاربردی این دستگاه در ارتباطات مخابراتی است که می‌تواند امنیت آن را بالا ببرد. در روش‌های ارتباطات مخابراتی از یک منبع موج برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود. شرکت‌های مخابراتی می‌توانند یک بسامد معین در فیبر نوری خود را “نامرئی” کنند و اجازه ندهند که شخص دیگری داده‌ها و اطلاعات آن بسامد را جاسوسی و مشاهده کند.

بنابراین راه زیادی باید در جهت رسیدن به یک شنل نامرئی به‌صورت یک قهرمان داستان علمی تخیلی طی شود، این اختراع نامرئی ساز نیز می‌تواند داده‌ها و اطلاعات ما را از چشم دیگران مخفی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH