ذن‌بو

با ذن‌بو آشنا شوید: ربات باهوش و کوچک ایسوس!

هرچه به جلوتر می‌رویم، ربات‌های بیش‌تر به بازار عرضه می‌شوند که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. آن‌ها هر سال باهوش‌تر شده و از انجام اعمال پیچیده باکی ندارند. در ادامه با یکی از آن‌ها به‌نام ذن‌بو آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.


ذن‌بود یک ربات کار‌آمد

ذن‌بو

در کنگره‌های مختلف شرکت‌های بزرگ و کوچک از مدل‌های متنوعی رونمایی می‌‌کنند. برخی از این ربات‌ها اصلا کارایی ندارند و فقط به‌عنوان یک وسیله‌ بامزه شناخته می‌شوند. اما حساب ذن‌بو را از هم‌نوعان فلزی خود جدا کنید. محصول چند سال تلاش ایسوس با کاربران ارتباط برقرار می‌کند و بعد از مدتی تبدیل به عضوی از خانواده خواهد شد. در واقع این ربات به بسیاری از مردم توصیه می‌شود تا از تنهایی دربیایند و در عین حال کارهای‌شان را سریع‌تر انجام دهند. حقیقتا ذن‌بو را می‌توان یک دیوایس پر از قابلیت و همین‌طور بامزه معرفی کرد. ایسوس سنسورهای مختلفی را به کار گرفته تا دستگاه مزبور محیط خود را شناسایی کند و براساس آن بهترین تصمیمات را بگیرد. در ذن‌بو علم هوش مصنوعی تکنولوژی غالب است و امکان یادگیری را به ربات می‌بخشد. برای مثال فرض کنید که شما یک فرزند کوچک دارید که تازه می‌خواهد الفبا را یاد بگیرد. ذن‌بو این نیاز را درک می‌کند و با استفاده از دیتاهای موجود در سامانه ایسوس و اینترنت اقدام به دانلود اطلاعات می‌کند. سریعا الفبا را یاد می‌گیرد و در مواقع لزوم، می‌تواند به جای شما به کودک ABC را یاد دهد. جدای از این موضوع، هم‌بازی صبور و مهربانی هم هست و به حرف‌های کودک گوش می‌دهد و با انجام کارهای بامزه اعتماد بچه‌ها را جلب می‌کند. در واقع با یک حیوان خانگی باهوش طرف هستیم که فورا علاقه‌مندی‌های اشخاص را شناسایی کرده و تصمیمات را برای کسب رضایت شما اتخاذ می‌کند.

ذن‌بو در قالب یک موبایل هم به کارتان می‌آید. ابتدا باید اطلاعات خود را در این سیستم وارد کنید یا با استفاده از اینترنت دیتاهای شخصی را به ربات بدهید. در این صورت دستگاه هنگام نیاز با کسی تماس می‌گیرد یا با دستور شما پیامی را به شخصی می‌فرستد. همان‌طور گفتیم حسگرهای زیادی اطراف ذن‌بو قرار گرفته‌اند تا ورودی‌های ربات باشند و درک بهتری از فضا بسازند. سلفی گرفتن با دوربین دیوایس امکان‌پذیر شده و حتی قابلیت این را دارد تا به نرم‌افزارهایی مثل اسکایپ متصل شود و تماس تصویری برقرار کند.

ربات انسان‌نما!

ذن‌بو

مهندسان به این نتیجه رسیده‌اند که بازار به دنبال یک ربات شبیه انسان نیست و کاربران چیز متفاوتی می‌خواهند. به همین علت شاهد تعداد زیادی ربات هستیم که اصلا ظاهری انسانی ندارد. اما این وسایل قابلیت‌هایی مانند آدم‌ها دارند که همان‌ها جذاب‌شان می‌کنند. ذن‌بو می‌تواند حرف بزند. این ویژگی به کمک هیچ دستیار صوتی کار می‌کند و اختصاصی برای ربات ایسوس توسعه داده شده است. صدا با این‌که کمی ناخوشایند است، ولی به مرور به آن عادت می‌کنید. دستگاه با هر فرمان شما فراخوانده می‌شود و حاضر جواب است. کافی است سوالاتی از ذن‌بو بپرسید. همچنین پاسخگویی به این پرسش‌ها سریع‌ است و وقت‌تان تلف نخواهد شد. ربات ایسوس با استفاده از محرک‌های مکانیکی این امکان را دارد تا در محیط بیرون یا خانه راه برود. با این وجود، تولیدکننده مصمم است که ذن‌بو یک وسیله خانگی است و نباید آن را بیرون ببرید. راه رفتن این ربات مثل عملکردش سریع است و فورا به داد شما می‌رسد.

کمپانی تایوانی ویژگی احساس را تعبیه کرده است. شاید در فیلم‌ها دیده باشیم که ربات‌ها احساس ندارند و تمام ساختمان‌ها را داغان می‌کنند و آدم‌ها را می‌کشند، اما ذن‌بو با همه آن‌ها فرق می‌کند. این محصول با استفاده از تصاویری که روی صفحه‌نمایش درج می‌شوند، احساس خود را نشان می‌دهد. ضمنا این اموجی‌ها بی‌هیچ دلیلی پخش نمی‌شوند و حتما بر طبق رفتار و فرمان‌های شما هستند. مثلا وقتی به ذن‌بو بگویید که دوستش ندارید یا یک ربات دیگر خریده‌اید، سریعا شکلک غمگینی نشان می‌دهد و از طرفی با گفتن دوستت دارم دستگاه خوشحال خواهد شد و لبخند می‌زند. با تمام این قابلیت‌ها، انتظار داریم ذن‌بو تبدیل به همراهی مهربان برای افراد مسن باشد. نیازی نیست که حتما دوستی انسانی داشت باشید. این ربات هم می‌تواند بشنود، ببیند، حرف بزند و یاد بگیرد. همیشه آماده به کار است و به درد و دل‌های شما گوش می‌دهد. همان‌طور که به‌عنوان یک اسمارت فون کاربرد دارد، مبدل به یک اسپیکر پرقدرت هم می‌شود. به لطف بلندگوهای استریو و پرتوان یک مهمانی با کمک ذن‌بو گرم خواهد شد و نیازی به خرید اسپیکرهای گران‌قیمت نخواهید داشت. حتی در این وضعیت هم به فرمان‌های کاربر گوش می‌دهد و برای کنترل موزیک می‌توان از صدا استفاده کرد.

خونه‌دار!

ذن‌بوبه همان اندازه که ذن‌بو با افراد مسن کنار می‌آید، با کودکان هم همراه خواهد شد. با وجود این ربات تقریبا نیازی به پرستار ندارید. محصول ایسوس در زمانی که شما نیستید چهار چشمی فرزندتان را می‌پاید و در صورت نیاز، برای جلب توجه آن‌ها انیمیشنی پخش خواهد کرد. اگر هم کاملا به این ربات اعتماد ندارید، امکان نصب اپلیکیشن و دیدن وضعیت خانه به‌صورت زنده فراهم شده است. پس ذن‌بو یک دوربین امنیتی هم به شمار می‌رود که به شدت به حریم خصوصی احترام می‌گذارد. این را می‌توان در قوانین ایسوس دید و مشاهده کرد که هیچ کاری بدون اجازه شما انجام نمی‌شود.

تیتر بخش، برپایه اتصال ذن‌بو به خانه شما انتخاب شده است. از آنجا که دیوایس ایسوس به اینترنت متصل می‌شود و المان‌های اسمارت هوم نیز به‌صورت ۲۴ ساعته به اینترنت کانکت هستند، بعید نیست که این‌ها باهم ارتباطی داشته باشند. این ارتباط‌ها کاملا به سود کاربر خواهد بود. وقتی خانه نیستید، لامپ‌ها خاموش می‌شوند و برای کودک شما فیلمی مناسب را در تلویزیون پخش خواهد کرد. قفل دیجیتالی درب فعال می‌شود و کسی اجازه‌ دسترسی به خانه را ندارد. حتی ذن‌بو با آیفون‌ها هم جور شده و می‌تواند فضای بیرون خانه را زیر نظر داشته باشد و هنگام نزدیک شدن افراد خانواده، درب را به‌صورت خودکار باز کند. این ربات وقتی در خانه حضور دارید، به وسایل متصل است و به محض صادر شدن دستور، کاری را انجام می‌دهد. برای مثال وقتی شما روی صندلی نشسته‌اید و نمی‌توانید کنترلر کولر را پیدا کنید، ذن‌بو فراخوانده می‌شود و با فرمان شما فورا کولر را روشن می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH