هوش مصنوعی جدید می‌تواند عکس‌های تیره‌وتار را با وضوح بالا ترمیم کند!

ازاین‌پس دیگر عکس‌های خراب خود را پاک نکنید! خبر خوبی برای تمام عکسان تازه‌کار در راه است: شما می‌توانید عکس‌های تیره‌وتار و کدر خود را با برنامه هوش مصنوعی جدید به‌خوبی و باکیفیت ترمیم کنید.

در نهم جولای، محققان NVIDIA، دانشگاه آلتو (Aalto) و دانشگاه MIT برنامه هوش مصنوعی جدیدی را رونمایی کردند. این برنامه به‌خوبی می‌تواند اختلالات یک عکس را برطرف و ترمیم کند. وقتی‌که در نور کم عکسی گرفته‌اید، ممکن است پیکسل‌هایی روی عکس اضافه قرار بگیرند یا نقاط کدری که در آن ظاهر شوند و کیفیت عکس شما را به هم بزنند. جالب است که این برنامه هوش مصنوعی این مشکلات را بدون حتی حذف قسمتی از عکس اصلی ترمیم می‌کند. این روزها هوش مصنوعی کاربردهای متفاوتی دارد.

هوش مصنوعی آموزش دیده و تست شده است. محققان و پژوهشگران این طرح برای ایجاد اختلالات در عکس، 50 هزار جفت نقاط تار به عکس‌های خوب و باکیفیت اضافه کردند. تنها اختلاف بین هر جفت از عکس‌ها، الگوی اضافه شدن این اختلالات به آن عکس است. سپس پژوهشگران این عکس‌ها را به برنامه هوش مصنوعی دادند و برنامه تمرین کرد که یک عکس باکیفیت بسیار مناسب را ارایه دهد. پس از چند بار تکرار این عمل نهایتا عکسی که پس از حذف اختلال مشاهده شد، تقریبا به‌وضوح و کیفیت همان عکس اول بود.

پس از دور آموزشی و تمرینی، محققان و پژوهشگران این برنامه را با سه دسته متفاوت از عکس‌ها تست کردند. پس از این عمل محققان متوجه شدند که این برنامه هوش مصنوعی می‌تواند در حدود زمان میلی‌ثانیه عکس‌ها را ترمیم کند و عکسی را به کیفیت اولیه قبل از اختلال و با همان دقت ارایه دهد.

این هوش مصنوعی بسیار دقیق است. البته این اولین برنامه‌ای نیست که می‌تواند عکس‌های خراب را ترمیم کند. در ماه مه امسال، پژوهشگران اینتل و دانشگاه ایلنوی اوربانو چامپلین (Illinois Urbana-Champlain) هوش مصنوعی را رونمایی کردند که می‌توانست عکس‌های گرفته‌شده در محیط با نور کم را ترمیم کند. این گروه هم از تعداد زیادی جفت عکس برای تمرین و آموزش برنامه‌شان استفاده کردند، تنها با این تفاوت که در این برنامه، هوش مصنوعی می‌توانست پیکسل‌های اضافه را از عکس حذف کند. نکته بسیار دقیق در برنامه فعلی این است که حتی کوچک‌ترین قسمتی از عکس اصلی در روند ترمیم آن حذف نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر دقت در انجام این عمل بسیار بالاست.

هنوز معلوم و مشخص نیست که آیا اصلا این برنامه به‌صورت عمومی منتشر می‌شود یا حتی آنکه زمان انتشار آن، دقیقا کی خواهد بود. اما اگر برنامه هوش مصنوعی، برای استفاده همگان در دسترس قرار بگیرد، گروه تحقیقاتی معتقدند که می‌توان از آن برای کاربردهای زیادی استفاده کرد. درزمینه عکس‌های نجومی و تلسکوپ‌ها، عکس‌های پزشکی و البته برای مردم که بتوانند عکس‌های خود را به‌راحتی و با وضوح ترمیم کنند، این برنامه می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH