اکسپریا XZ3

تمام چیزی که از اکسپریا XZ3 سونی می‌دانیم

به نظر می‌رسد گوشی‌های امسال همگی از طراحی یکسانی بهره‌مند هستند. نمایشگر کم‌حاشیه با نسبت تصویر نزدیک به ۲:۱ و بدنه‌ای از شیشه و فلز. با این حال، اکسپریاهای سونی کمی تفاوت دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با موبایل بالارده شرکت با نام اکسپریا XZ3 آشنا شوید.


طراحی و نمایشگر

اکسپریا XZ3

با این‌که دیزاین مدرن یا اصطلاحا Bazel-Less در تمام اسمارت فون‌ها دیده می‌شود، اما سونی به این طراحی آن‌چنان پایبند نیست و گوشی پرچم‌‌دار خودش را با حاشیه‌های نسبتا زیادی رونمایی خواهد کرد. شایعات نشان می‌دهند که اکسپریا XZ3 نسبت نمایشگر به بدنه کم‌تر از ۷۵ درصد خواهد داشت. این مقدار برای موبایلی گران‌قیمت و ۲۰۱۸ اصلا قابل قبول نیست و نمی‌توان آن‌ را با رقیبان جذاب و مدرن مقایسه کرد. از طرفی، حاشیه‌های زیاد باعث شده‌اند تا گوشی غول‌پیکر و ارتفاع بسیاری داشته باشد. البته نسبت تصویر ۲:۱ گوشی را خوش‌دست کرده و در عین حال دسترسی به قسمت‌های بالایی را از جمله نوار نوتیفیکیشن دشوار می‌سازد. تکنولوژی ساخت صفحه‌نمایش از نوع ال‌سی‌دی است که در مقابل نمونه‌های اولد حرفی برای گفتن ندارد. اما سونی استاندارهایی را به کار گرفته تا بخشی از کاستی‌های فن‌آوری ال‌سی‌دی را پوشش دهد. اچ‌دی‌آر و X-Reality برای بهبود کیفیت پنل به کار گرفته خواهند شد تا تجربه‌ای مطلوب از XZ3 داشته باشید. هم‌چنین سازنده نمایشگری ۵.۷ اینچی را در قاب جلو قرار می‌دهد که برای اکثر کاربران رضایت‌بخش است. رزولوشن پنل نیز فول اچ‌دی در نظر گرفته می‌شود تا قادر به دیدن پیکسل‌های صفحه نباشید. پس گوشه‌های تیزی در المان‌ها نمی‌بینید و جزئیات زیادی در بازی‌ها و فیلم‌ها به چشم می‌خورد. تولیدکننده برای محافظت از این صفحه از نسل پنجم گوریلا گلس استفاده خواهد کرد که در برابر عوامل بسیاری مثل سقوط از ارتفاع مقاوم است.

کمپانی ژاپنی از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده که در دست گرفتن اکسپریا XZ3 را لذت‌بخش می‌کند. اما این دیزاین مشکلاتی را هم در پی دارد. قاب پشتی (مخصوصا در رنگ‌های تیره) به سرعت زیبایی خود را از دست می‌دهد و استعداد زیادی در جذب چربی و اثر انگشت دارد. در همین سطح سازنده عناصر متعددی را تعبیه کرده است که بخش اعظم آن‌ها به دوربین در ثبت تصاویری حرفه‌ای و باکیفیت کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد به غیر از حاشیه‌های بزرگ بالا و پایین نمایشگر، شاهد ضعف دیگری در طراحی XZ3 باشیم. ضخامت اسمارت فون در حد یک سانتی‌متر است که برای یک گوشی بالارده اصلا قابل توجیه نیست.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

اکسپریا XZ3

سخت‌افزار عالی در کنار نرم‌افزار مطلوب معنا پیدا می‌کند و سونی برای تحقق این موضوع از آخرین چیپست شرکت کوآلکام در اکسپریا XZ3 استفاده کرده است. چنین پردازنده‌ای قدرت بسیاری را برای گوشی بالارده سازنده به ارمغان می‌آورد و می‌توانید تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های فروشگاه گوگل را دانلود و تجربه کنید. اما جدای از قابلیت‌های معمول، تراشه 845 تولیدکننده آمریکایی به بخشی با نام هوش مصنوعی مجهز است که اعمال مربوط به این تکنولوژی را انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال تجربه‌ سریع‌تری از عکاسی خواهید داشت و موبایل با توجه به موقعیت بهترین گزینه‌ها را در نظر می‌گیرد. از طرفی یادگیری ماشینی هم به کمک‌تان می‌آید تا بازی‌ها و برنامه‌های مورد علاقه خود را سریع‌تر اجرا کنید و زمان بیش‌تری برای استفاده از دستگاه داشته باشید. مقدار مموری همیشه در اولویت کاربران بوده است. ولی در حال حاضر و با بیش‌تر شدن مدیاها داشتن حافظه‌ای عظیم جز دلایل خرید یک دیوایس به حساب می‌آید. سونی برای تحقق این امر احتمالا اکسپریا XZ3 را در دو نسخه عرضه می‌کند. ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی. خوش‌بختانه در تمام ورژن‌ها ۶ گیگابایت رم در اختیار خواهید داشت که مقدار مناسبی شمرده می‌شود. به راحتی می‌توان چند اپ یا بازی را به‌صورت هم‌زمان و بدون هیچ لگ یا کندی اجرا کرد. خوش‌بختانه تولیدکننده اجازه استفاده از میکرو اس‌‌دی را به شما می‌دهد و امکان ارتفا مموری تا ۵۱۲ گیگابایت وجود دارد. البته تنها زمانی قادر به بهره‌گیری از میکرو اس‌دی خواهید بود که قید سیم‌کارت دوم را بزنید.

نرم‌افزار هم به نوبه خود بسیار مهم است. اگر سازنده امکانات زیاد و بلااستفاده‌ای را در آن تعبیه کرده و بهینه‌سازی‌‌هایی را در نظر نگرفته باشد، قدرت سخت‌افزار هدر خواهد رفت و تجربه خوبی از محصول مورد نظر نخواهید داشت. اما سونی هیچ وقت طرف قابلیت‌های بیش از حد نرفته و سعی کرده همان امکانات اندروید خالص را با کمی تغییر به کاربر ارایه دهد. به احتمال زیاد شاهد طراحی مدرن در رابط هوشمند سونی خواهیم بود که تکنولوژی‌های کارآمدی در کنار آن حضور دارند. طبق شایعات و اخبار اندروید نسخه ۸ در اکسپریا XZ3 استفاده خواهد شد که از همیشه بهتر شده و بهینه‌سازی‌هایی جهت افزایش عمر باتری صورت گرفته است.

دوربین

اکسپریا XZ3

در بخش دوربین شایعات زیادی به چشم می‌خورد. در ابتدا تصور می‌شد سونی از دو دوربین در قاب پشت استفاده کند و دو لنز را در سطح جلویی قرار دهد. اما به تازگی خبر رسیده که تولیدکننده ژاپنی تنها از یک لنز بهره می‌گیرد. پس احتمالا در قاب پشتی شاهد یک دوربین بزرگ و باکیفیت هستیم که با تکنولوژی‌های بسیاری همراه شده است. رزولوشن نزدیک به ۵۰ مگاپیکسل است و جزئیات زیادی را ثبت می‌کند. این موضوع توجه علاقه‌مندان عکاسی را به اکسپریا XZ3 جلب خواهد کرد. هم‌چنین دریچه دیافراگم باز محصول نور زیادی را به لنز انتقال می‌دهد و می‌توانید عکس‌های روشنی (حتی در شرایط نوری ضعیف) بگیرید. فن‌آوری فوکوس لیزری هم به کار گرفته می‌شود تا تصاویر زیادی در مدت زمان کمی ثبت کنید و لحظه‌های ناب را از دست ندهید. لرزش‌گیر اپتیکال هم از یاد نرفته است. این ویژگی عکس‌برداری و فیلم‌برداری را در حین حرکت ممکن می‌‌سازد و عکس‌ها و کلیپ‌های حرفه‌ای و شفاف ثبت خواهید کرد.

کیفیت بالای دوربین سلفی با پیدا شدن شبکه‌های اجتماعی به یکی از اولویت‌های مشتریان تبدیل شد. سونی این مورد را فراموش نکرده و از لنزی ۱۲ مگاپیکسلی بهره برده است. تکنولوژی فوکوس اتوماتیک در این دوربین تعبیه گشته تا افراد یا محیط حالت بلور نگیرند و تمام المان‌ها واضح و شفاف ثبت شوند.

قیمت و زمان عرضه

به‌طور کل پرچم‌داران سونی در رویدادهای مهم معرفی می‌شوند و XZ3 از این قاعده مستثنی نیست. سازنده از این گوشی بالارده در مراسم IFA (در شهریورماه) پرده برمی‌دارد. گمان‌زنی‌هایی در مورد قیمت‌ محصول سونی  وجود دارد. به احتمال خیلی زیاد اکسپریا XZ3 در بازه قیمتی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار عرضه می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH