آیا معادلات سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند عوض شده است؟

امسال سال فوق العاده‌ای برای سامسونگ بود. درست است که شرکت همچنان به کسب درآمدهای میلیارد دلاری خود ادامه می‌دهد و گلکسی اس9 پلاس تا الان محبوب‌ترین اسمارت‌فون اندرویدی بوده، اما اوضاع برای این شرکت در نیمه دوم امسال به همین منوال پیش نخواهد رفت.

از بازار هند خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. اخیرا گوشی وان‌پلاس 6، تبدیل به محبوب‌ترین گوشی هوشمند رده‌بالا در هند شده است. برای اولین بار است که وان‌پلاس در این زمینه از سامسونگ سبقت می‌گیرد.

گرچه محبوبیت گلکسی اس9 قابل انکار نیست، اما این گوشی مانند مدل‌های قبلی سری گلکسی اس عملکرد چندان خوبی نداشت. سامسونگ این موضوع را در گزارش سه ماهه دوم سال 2018 تایید کرده است. به همین خاطر و برای جبران فروش پایین اس 9، شرکت می‌خواهد گلکسی نوت 9 را زودتر از موعد مقرر روانه بازار کند.

اما اخیرا در رسانه‌ها شاهد انتقادات بسیار زیادی علیه گلکسی نوت 9 نیز بوده‌ایم و عده‌ای آن را کپی دیگری از گلکسی نوت 8 دانسته‌اند. مشابه همین انتقادات درباره گلکسی اس 9 هم وجود دارد.

اگر به این خبرهای ناامید کننده، فروش نه‌چندان خوب اسمارت‌فون‌های شرکت را نیز اضافه کنیم، ملاحظه می‌کنید که با این وضعیت، سامسونگ ممکن است سلطه چندین ساله خود بر بازار گوشی‌های هوشمند را از دست بدهد.

با وجود همه این‌ها، شرکت چه اقداماتی برای افزایش فروش محصولات خود می‌تواند انجام دهد؟ در ادامه به سه مورد از مواردی که ممکن است باعث شوند تا سامسونگ همچنان در کورس رقابت با سایر شرکت‌ها باقی بماند، اشاره می‌کنیم.

دستگاه‌های بهتر و ارزان‌تر

Samsung Galaxy J7 Duo

دلیل ساده‌ای که برندهایی مانند شیائومی و وان‌پلاس در بازار هند بر سامسونگ پیشی گرفته‌اند این است که این شرکت‌ها گوشی‌های بهتری را با قیمت‌های ارزان‌تری به مشتریان ارایه می‌کنند. بنابراین اگر سامسونگ می‌خواهد جایگاه خود را در این بازار دوباره به دست بیاورد، باید همین روش را در پیش بگیرد.

مسلما شرکت قدم‌های خوبی را در کشور هند برداشته است؛ از آن جمله می‌توان به ساخت بزرگ‌ترین کارخانه تولید گوشی‌های هوشمند در هند اشاره کرد که بیشتر متوجه بازارهای منطقه‌ای بوده و با نشان «ساخت هند» محصولات خود را عرضه خواهد کرد.

اما آخرین مدل از گوشی‌های ارزان قیمت این شرکت، به ویژه گلکسی J7 Duo، در مقایسه با محصولات هم‌قیمت شرکت‌های رقیب بسیار ضعیف عمل کرده است. مشتریان هندی خیلی به قیمت توجه دارند و هیچ تردیدی در اینکه برندی مانند سامسونگ را کنار بگذارند و دستگاهی بهتر و ارزان‌تر از یک برند دیگر را تهیه کنند، به خود راه نمی‌دهند.

حتی خارج از بازار رو به رشد هند نیز، رقابت سامسونگ با سایر شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند شدیدتر شده است. شیائومی و هواوی با سرعت باورنکردنی در حال تسخیر بازارهای اروپا هستند و استراتژی جدید اپل برای فروش آی‌فون‌های جدید خود، سهم سامسونگ در بازارهای جهانی را متزلزل خواهد کرد.

سامسونگ مجبور است خودپسندی خود را کنار بگذارد و کمی واقع‌گراتر باشد: صِرف اینکه نام سامسونگ بر روی یک دستگاه باشد، تضمین نمی‌کند که مردم پول بیشتری برای خرید آن بپردازند. شاید چند سال پیش این‌گونه بود، اما این شیوه امروز دیگر نمی‌تواند یک استراتژی برنده باشد.

افزایش بازدهی سبد محصولات

The back of the Samsung Galaxy S9 Plus.

اگر از سامسونگ بپرسید که مهم‌ترین رقیب او در صنعت گوشی‌های هوشمند کدام شرکت است، به احتمال زیاد به شما خواهد گفت: اپل. تعداد اسمارت‌فون‌هایی که اپل در سال 2017 عرضه کرده تنها سه مدل گوشی بوده، این درحالی است که سامسونگ حدود سی مدل گوشی را در همین سال روانه بازار کرده است. اما نکته جالب این است که اپل با این سه گوشی، بیشتر از سامسونگ در آمریکا فروش داشته است.

مسلما سامسونگ در طول چند سال اخیر بر بازدهی سبد محصولات خود افزوده است، اما این موضوع به‌تنهایی کافی نیست. اگر سامسونگ واقعا می‌خواهد با اپل رقابت کند، نیاز دارد که تلاش خود را در همان سطوحی متمرکز کنند که کوپرتینونشین‌ها آن را دنبال می‌کنند.

چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، این است که سامسونگ همزمان می‌خواهد با همه شرکت‌ها رقابت کند و به‌طور سطحی در همه بازارها حضور داشته باشد.

برندهایی مانند شیائومی و هواوی، شرکت‌های نسبتا نوپا و تازه‌تاسیسی هستند و برای برنده شدن حاضرند دست به هر ریسکی بزنند. آن‌ها چندان نگران حاشیه سود محصولات خود نیستند، چرا که سرمایه گذاران می‌دانند که این شرکت‌ها فعلا در سال‌های اولیه فعالیت خود قرار دارند. اما سهامداران شرکتی مانند سامسونگ، برای دهه‌ها در آن سرمایه گذاری کرده‌اند و هر فصل، انتظار سوددهی از شرکت دارند. بنابراین، سامسونگ نمی‌تواند مانند سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند، خود را در همه بازارها گسترش دهد.

سامسونگ باید سبد محصولات خود را به تعدادی که قابل مدیریت باشند، کاهش دهد و بر روی ساخت دستگاه‌هایی تمرکز کند که در هر سه دسته پرچمدار، میان‌رده و پایین‌رده قیمت‌های‌ مطلوب و مناسبی داشته باشند. با این روش است که می‌تواند از اپل جلو بزد و به‌علاوه با شرکت‌های جوان‌تر نیز به رقابت بپردازد.

ریسک‌پذیری بالا

ما در سال‌ گذشته شاهد ابداعات و نوآوری‌های خوبی از سوی بسیاری از شرکت‌ها بودیم، اما در میان آن‌ها نامی از سامسونگ دیده نمی‌شد.

برای مثال، به‌جرات می‌توان گفت که ویوو Nex، جذاب‌ترین گوشی هوشمندی بوده که در پنج سال اخیر روانه بازار شده است. هندستی که به نمایشگر تمام صفحه، یک دوربین کشویی و سنسور اثر انگشت داخل نمایشگر مجهز است. هیچ گوشی‌ در بازار، به‌اندازه این دستگاه مایه شگفتی همگان نشده است.

به طور مشابه، اوپو Find X از طراحی منحصربه‌فردی بهره برده که نظیر آن را در بازار نمی‌بینیم.

هواوی P20 Pro، یکی دیگر از محبوب‌ترین اسمارت‌فون‌های امسال است که از یک دوربین سه‌گانه در پشت و طراحی رنگ بی‌نظیری بهره می‌برد.

حتی وان‌پلاس 6 به عنوان یک پرچمدار و با قیمت بسیار پایین‌تر، قابلیت‌های بیشتری را نسبت به پرچمدار مشابهی از سامسونگ عرضه کرده است.

کارهایی که در این گوشی‌ها انجام شده، چیزی نیست که سامسونگ قادر به ارایه آن نباشد. شرکت، به این خاطر این کار را انجام نمی‌دهد چون می‌خواهد حاشیه امن داشته باشد و ریسک نکند. حتی در زمینه طراحی‌های محبوب ناچ‌دار برای نمایشگر گوشی‌ها، این شرکت تابه‌حال دستگاهی با این قابلیت عرضه نکرده است. شاید این‌گونه برداشت شود که سامسونگ برخلاف ترند حرکت می‌کند، اما مسئله این است که شرکت برای این موضوع آمادگی ندارد.

با این‌حال، اگر نیمه پر لیوان را ببینیم، سامسونگ خود را برای رونمایی از گوشی‌های تاشو آماده می‌کند و گلکسی اس 10 نیز قرار است تعدادی از این نوآوری‌های جدید را داشته باشد. اما آیا فقط این دو مورد کافی است؟ آیا برای معرفی این دو محصول، خیلی دیر نیست؟

سامسونگ بایستی مراقب باشد

شاید خیلی‌ها این مقاله را بخوانند و بگویند که سامسونگ شرکتی نیست که با این بادها بلرزد و یا اینکه شرکت، بزرگ‌تر و قرص‌تر از آن است که درباره آن نگران باشیم.

اما ما در طول این سال‌ها شاهد بسیاری از شرکت‌های گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم که به یک‌باره فرو پاشیده‌اند. اچ‌تی‌سی، چند سال پیش جز پنج شرکت اول سازنده اسمارت‌فون بود، اما حالا حتی در 10تای اول هم دیده نمی‌شود و همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. نه موتورولا و نه حتی ال‌جی و سونی، هیچ‌کدام تا الان سال خوبی را سپری نکرده‌اند.

این‌ها شرکت‌های کوچکی نیستند، بلکه رقبای بزرگی در بازار اسمارت‌فون‌ها محسوب می‌شوند! اینکه سامسونگ برای سال‌های متمادی در رتبه‌های بالا قرار داشته، حاشیه امنی برای آن تلقی نمی‌شود. سامسونگ در حال از دست دادن جایگاه خود در آمریکا و هند بوده و در واقع شرکت در حال از دست دادن سهم بازار خود به شرکت‌های جوان‌تر و ریسک پذیرتری مانند شیائومی و وان‌پلاس است.

2 در مورد “آیا معادلات سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند عوض شده است؟”

  1. واقعا این که از هر وبلاگ نامعتبری هر اراجیف و مزخرفیو گی ذاری تو سایت جالب نیستش اولا کی گفتعه که الجی سال خوبی را نداشته بعدشم اچ تی سی جدیدا با گوگل قرارداد همکاری بسته و فکر کنم فردش خوبی رو داشته آخه کدوم احمق گفته که اچ تی سی جز 10 تا شرکت نیست حالا موتورولا و سونی رد بگی یه چیزی هز مزخرفیو تو سایت نذارین!

    1. دوست عزیز در اینکه ال‌جی چند سالی هست در صنعت موبایل دچار رکود و شکست شده‌، در تمامی مقالات موجود هست و چیز عجیبی نیست! سقوط اچ‌تی‌سی هم امری مستدل بوده و این کمپانی در سهام مارکت جز ۱۰ شرکت فعلی دنیا نیست! لطفا مطالعه خودتان را بیشتر بفرمایید و از روی تعصب نظر ندهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH