10 ویژگی جدیدی که انتظار داریم در گلکسی اس ۱۰ ببینیم!

حتما می‌دانید که در ابتدا پیش‌بینی‌ها بر این بود که سامسونگ تنها به رونمایی از دو مدل گلکسی اس ۱۰ اکتفا خواهد کرد، که این‌گونه نشد و بعدا تعداد آن‌ها به سه مدل افزایش یافت. آیفون‌های ۲۰۱۸ هم قرار است مانند گلکسی اس۱۰ در سه نسخه ارایه شوند. این مشابهت‌ها تا آنجا پیش رفته که یکی از مدل‌های جدید گلکسی اس۱۰ قرار است درست مانند آیفون ۱۰ پلاس که مجهز به یک صفحه‌نمایش اولد ۶.۴۶ اینچی است، دارای نمایشگر ۶.۴۴ اینچی باشد. اما یکی از افرادی که از شایعات موجود درباره سه مدل جدید گلکسی اس۱۰ حمایت می‌کرد، کسی نبوده جز مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیل‌گر معروف اپل.

وی همچنین استفاده از اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک در پرچمداران 2019 سامسونگ را تایید کرده است. به گفته کو، دو مدل از سه مدل شایع‌شده گلکسی اس ۱۰ ( نسخه‌های 6.1 و 6.4 اینچی) از یک حسگر اثر انگشت در داخل نمایشگر و مدل سوم که دارای صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی است از حسگری که در لبه کناری گوشی تعبیه شده، بهره خواهند برد. این مدل آخر که گلکسی اس۱۰ لایت نام دارد، قرار است با صفحه‌نمایش تخت خود، ارزان‌ترین نسخه در بین این سه باشد و بدین ترتیب به نظر می‌رسد که نظریه کو درست باشد.

اگر شما هم جز کسانی هستید که انتظار تغییرات و دگرگونی‌های بزرگی را در سری گلکسی اس سامسونگ می‌کشید، ممکن است از شنیدن طراحی اینفینیتی دیسپلی گلکسی اس۱۰ ناامید شوید. از طرفی گفته می‌شود که مدل‌های کوچک‌تر نسبت به نسخه‌های قبلی خود یعنی گلکسی اس۹ و گلکسی اس۹ پلاس، به‌ترتیب 0.03 و 0.08 اینچ بزرگ‌تر خواهند بود؛ این افزایش اندک سایز پنل‌ها هم چیزی نیست که مایه شگفتی مشتریان شود.

اما سوای همه این شایعات، ما در اینجا قصد داریم به ۱۰ ویژگی جدیدی که انتظار می‌رود از آن‌ها در گلکسی اس۱۰ بهره گرفته شود، بپردازیم. پس در ادامه با این بررسی مفصل با ما همراه باشید.

Samsung may give birth to triplets the next S-line season

صفحه‌نمایش  Anti-Screen Door Effect AMOLED

سامسونگ به‌تازه‌گی در اداره مالکیت معنوی آمریکا درخواست یک نشان تجاری برای “Anti-SDE AMOLED” را به ثبت رسانده که در آن SDE مخفف“screen-door effect” عنوان شده است. این اثر برای مثال بر روی نمایشگرهای با رزولوشن بالای گلکسی اس۹، زمان قرارگیری در داخل Gear VR ایجاد شده و باعث می‌شود محتوا را به گونه‌ای ببینید که گویی آن‌ها را از پشت یک شبکه (که از فضاهایی بین پیکسل‌های منفرد تشکیل شده) تماشا می‌کنید. از آنجایی‌که احتمال داده می‌شد سامسونگ در محصولات آینده خود توجه بیشتری به واقعیت مجازی داشته باشد، ظاهرا مدل جدیدی از صفحات امولد، صرفا برای این منظور توسعه یافته و به نظر می‌رسد که اولین دستگاه مجهز به آن، گلکسی اس 10 خواهد بود.

Samsung Galaxy S10: ten new features to expect

سنسور اثر انگشت

دی‌جی کُه (DJ Koh)، رییس واحد موبایل سامسونگ، اخیرا اشاره کرده بود که اسکنر اثر انگشت به‌کار رفته در داخل نمایشگر گلکسی اس۱۰، نسخه بسیار دقیق‌ حسگرهای اولتراسونیک خواهد بود. وی همچنین گفته بود که اگر سامسونگ بنا داشت که از فناوری‌های ارزان‌تر و کم‌دقتِ نوع اپتیکال استفاده نماید، دو سال پیش می‌توانست آن‌ها را در زیر صفحات‌نمایش محصولات خود ارایه کند. از آنجایی که این شایعات از قبل از رونمایی گلکسی اس۸ وجود داشت، به نظر می‌رسد که این گفته مدیر سامسونگ صحت داشته باشد. تایید دیگری بر این موضوع، باز هم مینگ-چی کو است که چند وقتِ پیش، خبر استفاده از سنسورهای داخل نمایشگر در دو مدل از سه مدل گلکسی اس۱۰ را داده بود.

اگر درباره نحوه به‌کارگیری این حسگرهای یکپارچه با صفحه‌نمایش، کنجکاور هستید، پتنتی که سامسونگ در اداره ثبت اختراع آمریکا به ثبت رسانده، می‌تواند بسیار گویا باشد. در آن‌جا سامسونگ جزییات یک اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک را توضیح داده و شرح می‌دهد که چگونه این نوع سنسور علاوه بر زیر کاور شیشه‌ای می‌تواند به لبه کناری دستگاه نیز منتقل گردد. اتفاقا، این موضوع درست منطبق با گمانه‌زنی‌هایی است که در مورد انتقال اسکنر اثر انگشت گلکسی اس۱۰ لایت به کناره گوشی وجود داشت.

کو، در این مورد گفته است که سامسونگ به‌طور اساسی برای بهبود این حسگرها تلاش خواهد کرد و این از آن جهت مهم است که آیفون‌های 2018 اپل فاقد چنین امکانی هستند. در صورت موفقیت سامسونگ در این زمینه، اسکنرهای داخل نمایشگر و لبه دستگاه، به یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده این هندست‌ها بدل خواهند شد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانید اسکن سه‌بعدی چهره در عمل به‌اندازه یک اسکنر داخل نمایشگر که با فشار انگشت و در کسری از ثانیه قفل دستگاه شما را باز می‌کند، امن و راحت نیست. در تصویر می‌توانید نحوه عملکرد این اسکنر را مشاهده نمایید:

Samsung Galaxy S10: ten new features to expect

نمایشگر صداپخش‌کن

سامسونگ، ایده جالب نمایشگرِ صداپخش‌کن را ماه گذشته در نمایشگاه SID 2018 معرفی کرد. روش کار این سیستم به این ترتیب است که با استفاده از ارتعاش و هدایت یا القای استخوانی (Bone Conduction) دیگر نیازی به اسپیکرهای ایرپیس نخواهد بود؛ به این‌ترتیب می‌توان ابعاد صفحه‌نمایش را در هر چهار جهت افزایش داد.

آن‌طور که گفته شده، پهنای باند انتقال در محدوده 100 تا 8 هزار هرتز خواهد بود و به لطف لرزش‌های بسیار خوب، تنها در صورتی صدا را خواهید شنید که گوش خود را بر روی سطح نسبتا بزرگی از نصف بالای نمایشگر قرار دهید. البته پیش از این، ویوو از این تکنولوژی در گوشی‌های لبه‌به‌لبه NEX استفاده کرده بود؛ چیزی که احتمال می‌رود در سال آینده، یکی از فناوری‌های پیشگام در عرصه گوشی‌های هوشمند باشد. ویوو، این قابلیت را “Screen SoundCasting” نامیده و گفته است که: «این امکان، در مقایسه با سایر راهکارهای صوتی برای اسمارت‌فون‌های بدون حاشیه، مصرف انرژی گوشی و درز صدا را کاهش داده و با بهینه کردن زیر و بمی صدا، تجربه صوتی بهتر و متعادل‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.»

به نظر می‌رسد که هر دو شرکت ال‌جی و سامسونگ برای تجاری‌سازی نمایشگرهای اولد صدا‌پخش‌کنِ خود در پرچمداران سال آینده آمادگی دارند (بنا به گفته منابع آگاه، یکی از آن‌‌ها احتمالا دستگاهی از سامسونگ با نمایشگر ۶.۲ اینچی خواهد بود.) اما نکته جالب این است که این سایز ۶.۲ اینچی دقیقا هم‌اندازه گلکسی اس۹ پلاس است. بنابراین با توجه به این موارد، امیدوارم که سامسونگ بتواند یک گلکسی اس۱۰ لبه‌به‌لبه با پنل گلکسی اس۹ پلاس، اما با بدنه‌ای کامپکت‌تر ارایه نماید.

Image result for Sound-emitting display

دوربین سه‌گانه

ظاهرا سامسونگ تصمیم دارد تا گلکسی اس۱۰ پلاس را به یک دوربین سه‌گانه (نه مانند آنچه که در P20 پرو شاهد بودیم) مجهز کند؛ همان اتفاقی که انتظار می‌رود در مورد یکی از آیفون‌های جدید امسال نیز رخ بدهد. اما شایعاتی که خبر از احتمال تجهیز آیفون ۱۰ پلاس به دوربین سه‌گانه می‌دادند، ممکن است کمی شتاب‌زده بوده باشند؛ Largan Precision، یکی از تامین‌کنندگان المان‌های دوربین برای اپل، اخیرا فاش کرده بود که تولید انبوه لنزهای چندگانه تا قبل از سال ۲۰۱۹ امکان‌پذیر نخواهد بود. آنچه از گزارش‌های لارگان پریسیژن برمی‌آید، این شرکت از سال آینده قادر به تولید انبوه لنزهای پلاستیکی هفت‌لایه و ماژول‌های زوم اپتیکال واقعی خواهد بود.

Image result for triplet camera lens smartphone

دوربین سلفی دوگانه

سامسونگ گلکسی اس۱۰ پلاس ممکن است مانند آخرین پرچمداران شرکت‌های چینی و احتمالا گوگل پیکسل 3، از یک سیستم جدید دوربین دوگانه در جلوی گوشی استفاده نماید. انتظار می‌رود که علاوه بر بهبود حالت بوکه، شاهد افزایش کیفیت کلی تصاویر هم باشیم. لازم به ذکر است که این دوربین دوگانه فقط منحصر به گلکسی اس۱۰ پلاس خواهد بود و دو مدل دیگر، مانند سری گلکسی اس۹ امسال، از لنزهای تکی بهره خواهند برد.

اما گزارشی که به‌تازگی منتشر شده، علاوه بر دوربین سلفی دوگانه، وجود دوربین سه‌گانه را در قاب پشت مدل بزرگتر گلکسی اس۱۰ تایید کرده است. این ست‌آپ، قرار است شامل یک سنسور اصلی با دیافراگم متغیر، یک دوربین سوپر واید و یک لنز تله فوتو باشد. قرار است که این دوربین سه‌گانه نیز همانند دوربین سلفی دوگانه، مختصِ گلکسی اس۱۰ پلاس باشد و این بدین معنی است که کسانی که قصد خرید دو مدل دیگر را دارند از لنز تله‌فوتو بی‌نصیب خواهند بود.

شبکه 5G

اخیرا کوالکام اولین چیپست 7 نانومتری جهان را معرفی کرد؛ چیپستی که از مودم وایرلس نسل بعدی این شرکت به نام X24 و با سرعت دانلود 2 گیگابیت بر ثانیه (سرعتی که به شبکه‌های ماقبلِ 5G مربوط می‌شود) بهره می‌برد. اما این موضوع در مورد اسنپ‌دراگون 855 صادق نبوده و این پردازنده از یک مودم قوی‌تر  X50 استفاده می‌کند. احتمال داده می‌شود که همین تراشه در  داخل گلکسی اس10 به‌کار گرفته شود.

با این حساب، باید سامسونگ را اولین مشتری اسنپ‌دراگون ۸۵۵ دانست که با مودم 5G قادر خواهد بود سرعت‌های مودم نسل X24 را به‌مراتب افزایش دهد. کوالکام همچنان برای ساخت اسنپ‌دراگون‌های نسل بعدی خود روی سامسونگ حساب باز کرده، به‌طوری‌که لیتوگرافی EUV استفاده شده در آن، بسیار پیشرفته‌تر از لیتوگرافی اپتیکال شرکت TSMC است که در تراشه‌های ۷ نانومتری A12 آی‌فون‌های امسال به کار خواهد رفت.

Related image

لنز واید

آنطور که از شواهد پیداست، سامسونگ برای سری اس۱۰ از یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی بهره خواهد برد که دارای همان مشخصات دیافراگم متغیر ( از f/1.5 تا f/2.4 بسته به شرایط نوری محیط) استفاده شده در گلکسی اس۹ امسال است. لنز تله فوتو که انتظار می‌رود در دوربین سه‌گانه گلکسی اس۱۰ پلاس به کار گرفته شود، یک سنسور 13 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم  f/2.4 خواهد بود. هنوز معلوم نیست که این ست‌آپ سه‌گانه، به چه سطحی از زوم اپتیکال می‌تواند دست یابد، اما اگر سامسونگ قصد ماندن در کورس رقابت را دارد، زوم 3x منطقی به نظر می‌رسد.

به‌علاوه، گفته می‌شود که سامسونگ تصمیم دارد تا دوربین اصلی را به یک دوربین 16 مگاپیکسلی واید با زاویه ۱۲۳ درجه و گشودگی دیافراگم f/1.9 نیز مجهز کند. چنانچه که از گزارش‌ها بر می‌آید این سنسور، امکان فوکوس خودکار و یا لرزشگیر اپتیکال ندارد. هرچند احتمال به‌کارگیری این دوربین در مدل‌های کوچک‌تر اس۱۰ وجود دارد، اما گلکسی اس۱۰ پلاس تنها مدل مجهز به هر دو دوربین تله و واید خواهد بود.

چیپست‌های قدرتمند 7 نانومتری

سامسونگ علاوه بر اسنپ‌دراگون 855، از پردازنده نسل بعدی خود یعنی اگزینوس 9820 نیز در داخل اس۱۰ استفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد که این تراشه هشت هسته‌ای از معماری 4+2+2 “DynamIQ” بهره ببرد. این ترکیب شامل دو هسته بزرگ Exynos M4 با سرعت کلاک 3.3 گیگاهرتز، دو هسته متوسط Cortex-A75 یا Cortex-A76 و چهار هسته کوچک‌تر Cortex-A55 خواهد بود.

به این مجموعه باید پردازنده گرافیکی ۱۸ هسته‌ای Mali-G76 MP18 را نیز اضافه کرد. این تراشه اولین پردازنده گرافیکی شرکت ARM است که با فناوری 7 نانومتری ساخته شده و می‌تواند باعث افزایش کارآیی و راندمان دستگاه گردد.

اما اینکه مزیت فناوری ۷ نانومتری LPP EUV نسبت به معماری ۱۰ نانومتری LPP (که در اسنپ‌دراگون ۸۴۵ و اگزینوس 9810 استفاده شده) چیست، باید گفت که معماری جدید راندمان را تا 40 درصد و کارآیی را تا 10 درصد افزایش داده و مصرف انرژی را تا 35 درصد کاهش می‌دهد.

Image result for snapdragon 855

ماژول تشخیص چهره سه‌بعدی

همانطور که می‌دانید، کیت دوربین TrueDepth شرکت اپل که موجی از گوشی‌های ناچ‌دار را در نیمه اول امسال به راه انداخت، شبیه سخت‌افزار تشخیص چهره معمولی Intelligent Scan که  در پرچمداران سامسونگ به‌کار رفته نیست. این فناوری، از ترکیب ساده دوربین‌های جلویی با امیتر IR و ترفندهای نرم‌افزاری جهت ذخیره و اسکن صورت شما استفاده نمی‌کند. در واقع، بخش‌های اضافی‌ای که، Face ID و Animoji را در آیفون ۱۰ امکان‌پذیر ساخته‌اند، شامل یک پروژکتور نقطه‌ای (جهت تاباندن حدود ۳۰۰۰۰ باریکه نور فروسرخ به صورت شما و تهیه یک الگو از آن) و یک دوربین فروسرخ (برای جمع‌آوری و تشخیص عمق چهره) است.

این سیستم که پیش‌تر در گوشی‌هایی مثل اوپو Find X و شیائومی Mi 8 کپی‌کاری شده، در واقع همان ست‌آپی بوده که سامسونگ ممکن است در گلکسی اس۱۰ از آن استفاده نماید. از قرار معلوم، این کیت دوربین سه بعدی با همکاری شرکت Mantis Vision توسعه یافته و به کمک یکی از سازندگان داخلی به نام Woodgate ساخته خواهد شد.

Image result for 3D face-recognition module

این‌ها، ۱۰ ویژگی برتری بودند که امیدواریم شاهد حضور آن‌ها در گلکسی اس۱۰ باشیم. نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید سامسونگ بتواند همه این قابلیت‌ها را در پرچمدار آینده خود بگنجاند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH