چگونه عکس‌های پرتره خلاقانه بگیریم؟!

گزینه‌های مختلفی برای انتخاب پس‌زمینه برای عکس‌های پرتره وجود دارد. البته شما می‌توانید در این‌ رابطه هر طور که تمایل دارید عمل کنید اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که نورپردازی و مکان سوژه خود را مرتبط با پس‌زمینه عکس برگزینید.

فرقی نمی‌کند نور موجود در محیط، طبیعی یا مصنوعی باشد بلکه آنچه اهمیت دارد درک این موضوع است که نور علاوه بر سوژه، پس‌زمینه پرتره را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

۱. پس‌زمینه شلوغ یا طرح‌دار6 Types of Portrait Backgrounds You Can Use for Your Images - busy patterned background6 Types of Portrait Backgrounds You Can Use for Your Images - busy patterned backgroundتوصیه می‌کنیم قبل از آنکه نگاهی به انواع پس‌زمینه‌ها بیندازید، آن‌ها را تجربه کنید. از اشتباه کردن نترسید و ایده‌های مختلف را امتحان نمایید. برای شروع می‌توانید یک پس‌زمینه شلوغ را در نظر بگیرید. برای این کار از نورهای LED بهره بگیرید و بسته به اینکه بخواهید پس‌زمینه چگونه به نظر برسد، سوژه یا منبع نور را جابه‌جا کنید.

پس‌زمینه‌ها این توانایی را دارند که تمرکز بیننده را به سمت سوژه جلب کنند یا برعکس. برای مثال اگر پس‌زمینه مانند آنچه که در تصویر بالا سمت راست نشان داده شده خیلی شلوغ است سعی نمایید نور به جای پس‌زمینه بر روی سوژه متمرکز باشد.

با این‌حال اگر می‌خواهید جزییات دکورهای موجود در پس‌زمینه عکس (مانند کاغذ دیواری، شومینه و غیره) تا حدودی مشخص شوند از اندازه دیافراگم کوچک به‌منظور عمق میدان بزرگ‌تر استفاده کنید تا سوژه شما نزدیک‌تر به پس‌زمینه به‌نظر برسد. همه این‌ها نیازمند بالانس کردن اکسپوژر در ویرایش بعدی عکس است.

عکس سمت چپ هم پس‌زمینه شلوغی دارد (کاغذ دیواری طرح‌دار) اما برخلاف تصویر سمت راست سعی شده تا تاکیدی بر روی آن صورت نگیرد و از آن به‌عنوان یک پس‌زمینه تار و محو استفاده شود. برای رسیدن به این هدف، دیافراگمِ کم‌عمق انتخاب گردیده و سوژه دور از دیوار قرار گرفته است.

۲. پس‌زمینه بافت‌دار (Textured)

این‌بار از یک پس‌زمینه پارچه بافت‌دار به‌صورت یک پرده آویزان بهره گرفته شده است. نورپردازی به‌کاررفته برای این پرتره، نور ورودی از پنجره بود که از کنار به سوژه تابیده است. از پارچه‌های تاریک برای تمرکز بر صورت استفاده گردیده تا بافت‌ها خودنمایی کمی داشته باشند. در مقایسه با پس‌زمینه شلوغ، این نوع پرتره‌ها ساده بوده ولی بافت غنی دارند.

۳. پس‌زمینه روشن

اگر در محیط‌های بیرونی هستید از این پس‌زمینه بهره بگیرید. به‌دنبال فضاهای روشنی باشید که آسمان خالی نباشد بلکه دارای درختان و برگ‌های روشن‌تر از سوژه بوده و آسمان روشن در پشت آن‌ها قرار داشته باشد. نکته مهم این است که وقتی می‌خواهید از سوژه در پس‌زمینه روشن عکس بگیرید، نور را بر روی صورت آن متمرکز کنید. این بدین معنی است که علاوه بر اینکه پس‌زمینه روشن‌تر خواهد شد، صورت سوژه هم به‌طور مناسب اکسپوز می‌گردد. از نور فلاش برای نورپردازی بر روی صورت سوژه استفاده نمایید.

موضوع دیگری که باید به‌خاطر بسپارید این است که از نورهای لکه‌لکه (dappled) بر روی چهره دوری کنید. این کار باعث خراب شدن تصویر می‌شود مگر اینکه عمدا بخواهید عکس‌های هنری بگیرید. اما پس‌زمینه می‌تواند به‌خاطر نوری که از بین درختان عبور می‌کند لکه‌لکه باشد.

۴. پس‌زمینه تاریک یا روشن صاف

پس‌زمینه‌های صاف، چه اینکه روشن، تاریک یا تونالیته میانه‌ باشند، برای پرتره‌های کلاسیک مناسب هستند. تا زمانی که بدانید چگونه آن‌ها را نورپردازی کنید هیچ مشکلی نخواهید داشت.

در پرتره‌های بالا از یک دیوار ساده و نور پنجره (به‌عنوان نور اصلی) بهره گرفته شده است. یک رفکلتور هم در سمت راست دوربین قرار داده شده تا بخشی از نور را منحرف کند.

در تصاویر فوق، پرتره‌های سریع و بامزه‌ای از بچه‌ها گرفته شده که در آن‌ها صرفا از نور پنجره (سمت راست) و یک نور ضعیف فلاش در سمت چپ پشت دوربین جهت نورپردازی استفاده شده است.

نکته مهم در پس‌زمینه‌های صاف، تطبیق دادن نور با پس‌زمینه است، به‌طوریکه برای پس‌زمینه روشن، از همان شدت نور و در پس‌زمینه‌های تاریک هم از نورهای گرفته‌تر بر روی صورت سوژه بهره بگیرید.

۵. پس‌زمینه سفید یک‌دست

برخلاف تصور بسیاری از مردم، دستیابی به پس‌زمینه سفید خالص چندان راحت نیست. منظور ما این است که نمی‌توان با یک پس‌زمینه سفید و سوژه‌ای که جلوی آن نشسته عکس گرفت و بعد یک پس‌زمینه کاملا سفید و یک‌دست داشت. اگر به این شکل عمل کنید، نتیجه کار یک پس‌زمینه خاکستری یا غیرسفید خواهد بود.

در واقع برای داشتن پس‌زمینه سفید روشن باید هم بر پس‌زمینه و هم بر روی سوژه نور بتابانید. برای اینکه بدانید چگونه این عمل را انجام دهید، این مقاله را بخوانید.

۶. پس‌زمینه فیک

عکس‌های بالا با دیوار تاریک صاف (مانند شماره ۴) گرفته شده‌ و بعدا در فتوشاپ بافت‌هایی به آن‌ها اضافه گردیده است. شما به عکس یک بافت (تکسچر) مجزا برای همپوشانی با دیوار تاریک نیاز خواهید داشت. برای آشنایی با نحوه کار به این مقاله رجوع کنید.

روش دیگری برای فیک کردن عکس در فتوشاپ، اضافه کردن یک شعله آتش است. در تصویر پایین، پس‌زمینه پرتره، سفید صاف بوده، اما عکس در یک اتاق بدون پنجره با نور اندک گرفته شده و از یک فلاش در سمت چپ دوربین استفاده شده است. در ویرایش تصویر، زبانه‌های آتش به‌کار رفته اینگونه القا می‌کنند که دختر در کنار یک پنجره نشسته است. در اینجا می‌توانید روش افزودن شعله آتش در فتوشاپ را یاد بگیرید.

امیدواریم این مقاله شما را در انتخاب پس‌زمینه‌های مناسب برای عکس‌های پرتره خود کمک کرده باشد. اگر شما هم ایده‌ای دارید که می‌تواند در این زمینه کمک کند در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH