فایل APK چیست و چگونه می‌توانیم آن را نصب کنیم؟

اگر گوشی اندرویدی دارید حتما نام فایل APK را بارها شنیده‌اید. دانستن اینکه این فایل چیست و چگونه می‌توانید آن را نصب نمایید در مواردی مانند دانلود اپلیکیشن‌ها و شخصی‌سازی تجربه اندرویدی برای شما بسیار مفید خواهد بود. در ادامه سعی خواهیم کرد به این موضوعات بپردازیم و شما را بیشتر با این فایل آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

فایل APK چیست؟

کیت پکیچ اندروید (Android Pakage Kit) یا به‌طور خلاصه APK، فرمت فایلی است که توسط سیستم‌عامل اندروید برای توزیع و نصب اپلیکیشن‌های موبایلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درست همانطور که در سیستم‌‌عامل ویندوز کامپیوترهای شخصی از یک فایل .exe برای نصب نرم‌افزار بهره گرفته می‌شود، در اندروید هم این کار بر عهده APK است.

شما زمانی که به‌طور آنلاین یک فایل APK را می‌گیرید، در واقع در حال دانلود یک اپلیکیشن هستید. اکثر کاربران، برنامه‌های خود را بدون آنکه حتی به کلمه APK بر بخورند، از گوگل پلی استور تهیه می‌کنند، اما مواقعی وجود دارد که می‌خواهید به روش دیگری غیر از آن عمل کنید.

چرا باید یک فایل APK را دانلود کرد؟

گاهی اوقات فایل‌های APK بیلدهای اندروید زودتر از موعد مقرر درز پیدا می‌کنند و شما با استفاده از آن‌ها خواهید توانست به ویژگی‌های جدیدی دست یابید که در غیر این صورت برایتان امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین برخی از اپلیکیشن‌ها، تنها محدود به مناطق و کشورهای خاصی هستند و ممکن است به آن‌ها دسترسی نداشته باشید.

حتی انتشار به‌روزرسانی یک برنامه می‌تواند زمان زیادی طول بکشد که در این صورت دستیابی به آخرین فایل APK آن برنامه، مدت زمان مذکور را برای شما بسیار کوتاه‌تر خواهد کرد. یا شاید از آپدیت برنامه خاصی خوش‌تان نیاید و بخواهید نسخه قدیمی‌تر آن را نصب نمایید که در این شرایط نیز استفاده از یک فایل APK، مناسب خواهد بود. البته در مواردی که گوشی شما دسترسی به گوگل پلی استور ندارد مجبور هستید که به دنبال فایل‌های APK اپلیکیشن‌ها بگردید.

اما در این بین، باید مراقب باشید که برنامه‌های دزدیده شده را دانلود نکنید. این کار غیرقانونی است و باید از آن اجتناب نمایید. بدتر از آن، زمانی است که فایل‌های APK، آلوده به بدافزار باشند. برای مثال در مورد نسخه‌های بازی فورتنایت برای اندروید همین اتفاق افتاد و کاربران بسیاری از این موضوع آسیب دیدند. بنابراین قبل از دانلود هر فایل اجرایی، کمی درباره آن بررسی کنید تا برخلاف قانون عمل نکرده و یا باعث آلودگی دستگاه خودتان نشوید.

چگونه فایل‌های APK را از روی کامپیوتر نصب کنیم؟

در اینترنت منابع و سایت‌های مختلفی برای دانلود APK وجود دارد، اما سعی نمایید از سایت قابل اطمینانی برای این منظور بهره بگیرید. همانطور که گفته شد برخی از این فایل‌ها ممکن است آلوده باشند و خطراتی را برای امنیت گوشی شما ایجاد کنند.

به‌طور کلی فایل‌هایی که از APK Mirror دانلود می‌شوند مطمئن‌تر از سایر جاها هستند، اما قبل از دانلود و نصب آن‌ها حتما بررسی‌ها و کامنت‌های کاربران را بخوانید.

ابتدا برنامه‌ای را که به‌دنبالش هستید به صورت آنلاین جستجو کرده و آن را بر روی کامپیوتر خود دانلود نمایید. قبل از آنکه اپلیکیشن را داخل گوشی نصب کنید، باید مطمئن شوید که اپلیکیشن‌های شخص ثالث اجازه نصب بر روی هندست‌تان را دارند.

  • به مسیر Menu>Settings>Security رفته و گزینه Unknown Sources را تیک بزنید تا اسمارت‌فون شما اجازه یابد برنامه‌ها را از سورس‌هایی به‌غیر از گوگل پلی استور نصب کند.
  • این کار در اندروید ۸.۰ اوریو کمی متفاوت است و شما در واقع باید به مرورگر یا فایل منیجر گوشی خود اجازه نصب فایل‌هایی را بدهید که برای اولین بار می‌خواهید از آن‌ها استفاده نمایید.
  • اگر تمایل دارید می‌توانید یک برنامه فایل منیجر در داخل گوشی دانلود کنید تا فایل‌ها را به‌راحتی در دستگاه اندرویدی خود بیابید.
  • بعد از دانلود فایل APK بر روی کامپیوتر، موبایل‌تان را به آن وصل نمایید.
  • در این لحظه ممکن است از شما پرسیده شود که آیا فقط قصد شارژ گوشی را دارید یا می‌خواهید آن را به‌عنوان یک ‘media device’ اتصال دهید. Media device را برگزینید.
  • سپس فولدر گوشی را در کامپیوتر پیدا کرده و فایل APK را بر روی دستگاه اندرویدی خود کپی کنید.
  • حالا با جستجو در فولدر My Files هندست، فایل موردنظر را بیابید و با تب کردن بر روی آن گزینه Install را فشار دهید.

برنامه بر روی موبایل شما نصب شده و فقط کافی است آن را باز کنید و مطمئن شوید که به خوبی کار می‌کند. اگر اجرای آن مشکل داشت، پروسه بالا را با فایل APK دیگری تکرار نمایید. احتمالا باید به سایت‌های دیگری سر بزنید.

چگونه یک APK را از داخل گوشی نصب کنیم؟

شما از طریق مرورگر اسمارت‌فون یا تبلت اندرویدی خود هم می‌توانید فایل‌های APK را نصب نمایید.

  • مرورگر موبایل را باز کرده و APK برنامه‌ای را که به‌دنبالش هستید بیابید و بر روی آن تب کنید؛ شما باید پروسه دانلود شدن آن را در نوار بالای دستگاه ببینید.
  • بعد از آن، فولدر Downloads را باز کرده و با تب بر روی فایل APK موردنظر، در پنجره‌ باز شده گزینه Yes را انتخاب نمایید.
  • اپلیکیشن شروع به نصب خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ آیا گوگل پلی استور را برای نصب یک اپلیکیشن ترجیح می‌دهید یا فایل‌های APK از سایت‌های مختلف را؟

1 در مورد “فایل APK چیست و چگونه می‌توانیم آن را نصب کنیم؟”

  1. با سلام. ببخشید یه سوال داشتم من از یه بازی آنلاین ایرانی اخراج شده ام. و میخواهم دوباره وارد آن شوم ولی هنگام وارد شدن مینویسد تلاش مجدد. حتی با جیمیل های دیگه هم وارد میشم اما دوباره مینویسه تلاش مجدد. لطفا اگر میتونید راهنمایی کنید. با تشکر.

    1
    3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH