مقایسه گلکسی نوت 9 با اکسپریا XZ3 سونی: قهرمانان چشم‌ بادامی!

کمپانی‌های تولیدکننده موبایل هرساله از مدل‌های جدیدی در رنج‌های قیمتی مختلف پرده‌برداری می‌کنند و همین باعث دشوارتر شدن انتخاب بین گوشی‌های موجود در بازار می‌شود. در نتیجه باید به مقایسه بپردازیم تا بهترین دیوایس را پیدا کرده و سپس آن را انتخاب کنیم. در این نوبت می‌خواهیم گلکسی نوت ۹ را با اکسپریا XZ3 مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.


طراحی

در نگاه اول، تنها طراحی یک محصول به چشم می‌آید و همین عامل می‌تواند کاربر را ترغیب به خرید آن دستگاه کند. از آن‌جا هر دو گوشی این مقایسه در سطح پرچم‌داران قرار دارند، انتظار یک دیزاین مدرن و جذاب را از این موبایل‌ها داریم. خوش‌بختانه سامسونگ گوشی‌اش را با المان‌های طراحی مدرن همگام ساخته و شاهد یک گجت چشم‌گیر هستیم. در قاب جلو حاشیه‌ها ضخامت کمی دارند و مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند. در نتیجه تماشای فیلم و تجربه بازی‌ها لذت‌بخش‌تر از همیشه خواهد بود. مثل اکثر اسمارت فون‌های بازار، گلکسی نوت ۹ نیز از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده که هنگام لمس حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. اما مشکلات خاص خودش را دارد. گوشی اثر انگشت و لک را جذب کرده و سریعا جذابیتش را از دست می‌دهد.

بررسی اکسپریا XZ3

در پرچم‌دار سونی هم اتفاقات خوبی دیده می‌شود. حاشیه‌های اطراف نمایشگر تا حد زیادی کاهش یافته‌اند و فقط کمی از نوارهای اطراف صفحه گلکسی نوت ۹ ضخیم‌تر هستند. ترکیب آلیاژ آلومینیوم و شیشه حس مطلوبی را به کاربر منتقل می‌سازد و در صورت خرید اکسپریا XZ3 یک دیوایس زیبا و خیره‌کننده نصیب‌تان می‌شود. اگر در محیط‌های مرطوب زندگی می‌کنید یا می‌خواهید در زیر باران با موبایل کار کنید، در نتیجه هردو این مدل‌ها می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای شما باشند. سامسونگ و سونی برای هندست‌های گران‌قیمت خود گواهینامه IP را کسب کرده‌اند که به شما اطمینان می‌دهند این گوشی‌ها در برابر آب شیرین مقاوم هستند.

نمایشگر

برای لوازم دیجیتال مخصوصا اسمارت فون‌‌ها دیسپلی از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است و در واقع کاربران تمام‌مدت به این قطعه نگاه می‌کنند. پس باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا هم چشم کاربر را آزار ندهد و هم محتواهای مختلف را به‌صورت جذابی اجرا کند. اگر می‌خواهید موبایلی با یک صفحه همه‌چیز تمام داشته باشید، یکی از جدی‌ترین انتخاب‌های شما گلکسی نوت ۹ است. این هندست به نمایشگری غول‌آسا و ۶.۴ اینچی مجهز شده که خواندن کتاب را آسان می‌سازد و تماشای فیلم را هیجان‌انگیزتر می‌کند. در حقیقت تکنولوژی ساخت دیسپلی نقش مهمی در کیفیت کلی محصول دارد.

سامسونگ هم برای جلب رضایت شما از صفحه‌نمایشی سوپر آمولد بهره گرفته که روشنایی بسیار زیادی دارد و کنتراست فراوانی را به ارمغان می‌‌آورد. این موضوع موجب می‌شود تا به راحتی قادر به خواندن متون و کار کردن با گوشی در زیر نور خورشید باشید. رزولوشن هم در سطح بالایی قرار دارد و حتی در فواصل نزدیک پیکسل‌ها دیده نمی‌شوند. پس بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها با جزئیات زیادی اجرا شده و برای مثال گوشه‌های تیزی در آیکون‌ها نمی‌بینید. سازنده کره‌ای برای بهبود کیفیت از استاندارد HDR10 استفاده کرده که به لطف آن نمایشگر طیف وسیعی از رنگ‌ها را نشان می‌دهد و فیلم‌ها و سریال‌ها با جذابیت‌ بسیار بیش‌تری پخش خواهند شد.

اکسپریا XZ3

اکسپریا XZ3 با این‌که از صفحه‌ای کوچک‌تر از گلکسی نوت ۹ بهره می‌جوید، اما به تمام مشخصه‌های یک گوشی پرمیوم مجهز است. در قاب جلویی یک نمایشگر با فن‌آوری اولد به چشم می‌خورد که روشنایی بسیاری دارد و هم‌چنین نسبت به نمونه‌های ال‌سی‌دی کم‌مصرف‌تر است. به این ترتیب می‌توانید زمان بیش‌تری را با گوشی سپری کنید و به انجام کارهای‌تان بپردازید. استاندارهای مختلفی هم برای بهبود کیفیت تصویر به کار گرفته شده‌اند که تجربه پخش فیلم‌ها و بازی‌ها را در اکسپریا XZ3 لذت‌بخش کنند. مثل گلکسی نوت ۹، این مدل نیز از نسبت تصویر نزدیک به ۲:۱ سود می‌برد. در نتیجه خوش‌دستی افزایش یافته و موبایل به راحتی در مکان‌های کوچک مثل جیب قرار می‌گیرد.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

یکی از مواردی که موبایلی میان‌رده یا اقتصادی را از هندستی بالارده و پرچم‌دار متمایز می‌سازد، قدرت سخت‌افزار است. سامسونگ برای این‌که حرف و حدیثی باقی نماند در نسخه‌های خاصی از آخرین چیپست شرکت کوآلکام بهره گرفته که از پس تمام بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی برمی‌آید و حتی در حین انجام سنگین‌ترین کارها با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوید. اما در ورژن جهانی گلکسی نوت ۹ شاهد تراشه اختصاصی سامسونگ هستیم که قدرتش بیش‌از اسنپدراگون ۸۴۵ نباشد، بی‌تردید کم‌تر نیست و به همان میزان توان‌مند است. در کنار قابلیت‌های معمول، این پردازنده با تکنولوژی هوش مصنوعی یکپارچه شده و به این ترتیب می‌تواند رفتار و علاقه‌مندی‌های کاربر را درک کند و براساس آن‌ها گزینه‌های دستگاه را تنظیم نماید. برای مثال اپلیکیشن‌هایی که کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند شناسایی شده و دسترسی آن‌ها به منابع سیستم محدود می‌شود. با این حال، مقدار مموری نیز مهم است. کره‌ای‌ها در این بخش سنگ‌تمام گذاشته‌اند و در گران‌قیمت‌ترین نسخه گلکسی نوت ۹، ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی در کنار ۸ گیگابایت رم دریافت می‌کنید.

اکسپریا XZ3 مثل رقیب خود به آخرین چیپست کمپانی کوآلکام مجهز شده تا در هنگام انجام کارهای سنگین و حرفه‌ای کم نیاورد و شما با لگ یا کندی مواجه نشوید. هم‌چنین دانش یادگیری ماشینی به کمک این موبایل‌ آمده تا رفتارها و تمایلات شما مورد بررسی قرار گیرند و سپس عملکرد دیوایس را برطبق همان اطلاعات تنظیم کنند. با این‌که با خرید اکسپریا XZ3 می‌توانید به ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در کنار ۴ گیگابایت رم دسترسی پیدا کنید، اما این حافظه‌ها نسبت به گلکسی نوت ۹ حرفی برای گفتن ندارند. پس اگر می‌خواهید با خرید یک گوشی نیازی به میکرو اس‌دی نداشته باشید و عمل مالتی‌تسکینگ را بدون روبه‌رو شدن با کندی انجام دهید، پس حتما پرچم‌دار کره‌ای را مدنظر داشته باشید.

نرم‌افزار نیز حائز اهمیت است. در گلکسی نوت ۹ اندروید ۸.۱ و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ به چشم می‌خورد و در سمت دیگر اکسپریا XZ3 به آخرین نسخه اندروید مجهز شده. در نتیجه اگر می‌خواهید جز اولین نفراتی باشید که نسخه نهم سیستم‌عامل گوگل را تجربه می‌کنند، پس گوشی ۸۰۰ یورویی ژاپنی گزینه‌ مطلوبی برای شماست.

دوربین

دوربین به یکی از مهم‌ترین اجزای اسمارت فون‌ها تبدیل شده و تولیدکنندگان هر ساله از نوآوری‌هایی در این بخش پرده‌برداری می‌کنند. سامسونگ هم جز‌ این سازندگان است و گلکسی نوت ۹ را به تکنولوژی‌های بسیار زیادی مجهز کرده. در قاب پشت دو دوربین به چشم می‌خورند که یکی از آن‌ها به فن‌آوری دیافراگم متغیز مجهز شده است. به این ترتیب چه در شرایط تاریک و چه در موقعیت‌های روشن عکس‌های کم‌نظیری ثبت خواهید کرد.

گفتنی‌ست تکنولوژی پیکسل‌های دوگانه به کار گرفته شده‌اند تا سرعت فوکوس روی سوژه افزایش یابد و لحظه‌های ناب را از دست ندهید. ویژگی سوپر اسلوموشن هم یکی دیگر از قابلیت‌های گلکسی نوت ۹ است. با کمک این گزینه می‌توانید با نرخ ۹۶۰ فریم به برداشت ویدیو بپردازید و کلیپ‌های صحنه‌ آهسته زیبایی را خلق کنید. دوربین سطح جلویی اسمارت فون ۸ مگاپیکسل رزولوشن دارد و با دریچه دیافراگم f/1.7 سلفی‌های جذابی را ثبت می‌کند.

اکسپریا XZ3

اما با این همه، نباید دوربنی خارق‌العاده اکسپریا XZ3 را فراموش کرد. برخلاف بسیاری از گوشی‌های بازار، در قاب پشت تنها یک لنز ۱۹ مگاپیکسلی دیده می‌شود که به فن‌آوری فوکوس لیزری مجهز شده. در این صورت فوکوس تسریع می‌یابد و می‌توانید تمام لحظه‌ها را ثبت کنید. اما دریچه دیافراگم این مدل در سطح راضی‌کننده‌ای قرار ندارد و طبیعتا مثل گلکسی نوت ۹ قادر به گرفتن عکس‌های روشنی در شرایط نوری ضعیف نیستید. اما اکسپریا XZ3 در بخش اسلوموشن حرف‌هایی برای گفتن ندارد. با خرید این گوشی می‌توانید با رزولوشن فول اچ‌دی به ضبط ویدیوهایی با نرخ ۹۶۰ فریم بپردازید. دوربین سلفی هم مورد توجه قرار گرفته و کمپانی از یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی بهره گرفته است. در نتیجه این پرچم‌دار ژاپنی گزینه‌ای جذاب برای خوره‌های شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. در ادامه شاهد نمونه تصاویر گرفته شده با این دو گوشی هستید و می‌توانید آن‌ها را با هم مقایسه کنید (تصاویر سمت راست مربوط به گلکسی نوت ۹ بوده و سمت چپ برای اکسپریا XZ3 سونی است).

مقایسه گلکسی نوت 9 با اکسپریا XZ3 مقایسه گلکسی نوت 9 با اکسپریا XZ3 مقایسه گلکسی نوت 9 با اکسپریا XZ3

باتری و سایر قابلیت‌ها

گلگسی نوت ۹ از صفحه‌نمایش بزرگی نسبت به اکسپریا XZ3 بهره می‌برد و برای همین باید به یک باتری عظیم‌الجثه مجهز باشد. در واقعیت هم دقیقا این اتفاق افتاده. تولیدکننده از یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری استفاده کرده تا آخرین عضو خانواده نوت نسبت به گوشی ژاپنی عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. به لطف این باتری و با توجه به تکنولوژی ساخت صفحه و چیپست ۱۰ نانومتری می‌توانید مدت زمان زیادی را با گوشی بدون نیاز به شارژ مجدد کار کنید.

تکنولوژی شارژ سریع هم در هر دو مدل به چشم می‌خورد. اما در اکسپریا XZ3 این فن‌آوری در سطح بالاتری قرار دارد و طبیعتا سریع‌تر موبایل شارژ خواهد شد. به این ترتیب وقت‌تان تلف نخواهد شد. این پرچم‌دارها از قابلیت Qi سود می‌برند تا کاربر بتواند با شارژر وایرلس گوشی خود را شارژ نماید. با کمک این فن‌آوری راحت‌تر با موبایل خود در هنگام شارژ کار خواهید کرد و از شر سیم‌ها خلاص می‌شوید. اما یکی از چیزهایی که محصولات پرچم‌دار سامسونگ را از بسیاری از گوشی‌ها جدا می‌کند، ویژگی DeX سامسونگ است. به لطف این فن‌آوری اسمارت فون تبدیل به کامپیوتر شده و قادر به انجام کارهای حرفه‌ای خود روی مانیتور کامپیوترتان هستید.

با این حال، نباید قلم استایلوس خانوده نوت را از یاد برد. در این سری قلم S از همیشه بهتر شده و حالا به بلوتوث نیز مجهز است. در نتیجه عملکردی مثل یک ریموت پیدا کرده و کارهای‌تان سریع‌تر انجام می‌شوند. قیمت محصولات را از یاد نبریم. گلکسی نوت ۹ با تمام ویژگی‌ها جذابش، قیمت بیش‌تری نسبت به اکسپریا XZ3 دارد. پس اگر قیمت برای‌تان از همه‌چیز مهم‌تر است، باید اکسپریا XZ3 را انتخاب کنید. از طرفی اگر قابلیت‌ها برای‌تان اهمیت دارد و می‌خواهید از ویژگی‌های قلم S و یک گوشی مدرن بهره‌مند شوید، گلکسی نوت ۹ را برگزینید.

3 در مورد “مقایسه گلکسی نوت 9 با اکسپریا XZ3 سونی: قهرمانان چشم‌ بادامی!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH