بررسی اکسپریا XZ3

بررسی اولیه اکسپریا XZ3 سونی: مشکی را عمیق ببین!

سونی ساعاتی پیش به صورت رسمی در نمایشگاه IFA 2018 از پرچمدار جدید خودش با نام اکسپریا XZ3 پرده برداشت. این گوشی نواقص گذشته محصولات کمپانی را برطرف کرده و با برخی ویژگی‌های خاص، آمده تا دوباره واحد موبایل سونی خط و نشانی برای رقبای خود بکشد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا نگاهی ویژه به این گوشی داشته باشیم تا ببینیم که آخرین تلاش ژاپنی‌ها در ساخت گوشی هوشمند به کجا رسیده است. با آی‌تی‌رسان همراه باشید…

طراحی

سونی نسل قبلی محصولات خودش را با طراحی جدید و به‌روزی عرضه کرد و بالاخره قید آن دیزاین قدیمی را زد. این زبان طراحی که با نام Ambient Flow شناخته می‌شود، مطابق بر ترند این روزهای بازار بوده و با دیدن گوشی می‌دانید که با یک محصول مدرن طرف هستید. با تمام این‌ها نمی‌توان این سبک جدید را انقلابی در صنعت گوشی‌های هوشمند در نظر گرفت. بدنه دستگاه از شیشه و فلز ساخته شده و در دو طرف گوشی شاهد گوریلاگلس ۵ برای محافظت بیشتر هستیم و فریم XZ3 نیز از جنس آلومینیوم است. این فریم با توجه به خمیده بودن نمایشگر ضخامت کم‌تری نسبت به نسل‌های قبلی دارد.

سنسور اثر انگشت همچون نسل قبلی در پشت بدنه اصلی دیده می‌شود و سایر المان‌های مربوط به دوربین نیز در بالای آن جای گرفته‌اند. مورد دیگر در قاب پشتی بخش اضافی در بالای پورت USB Type C است که کمی به سمت داخل بدنه اضافه شده و جلوه زیبایی را به دستگاه می‌دهد. چیزی شبیه به طراحی ناچ در نمایشگر که این بار در پشت بدنه دیده می‌شود. لبه‌های ایکس زد 3 گرد طراحی شده و قاب پشتی نیز کمی انحنا داشته که موجب خوش‌دستی بیشتر آن شده است.

سونی تلاش زیادی کرده تا حاشیه‌های اطراف نمایشگر را در این گوشی نسبت به نسل‌های قبلی کاهش دهد و با توجه به نسبت نمایشگر به بدنه بیش از 80 درصد، به‌نظر می‌رسد که در این راه موفق نیز بوده است. با این حال نمی‌توان از برخی نواقص گوشی چشم‌پوشی کرد. به‌عنوان مثال اکسپریا XZ3 سونی نزدیک به یک سانتی‌متر ضخامت دارد (!) موردی که حداقل برای یک گوشی پرچمدار در سال 2018 اصلا قابل قبول نیست! این موضوع در صورتی که بخواهید از قاب‌های محافظ استفاده کنید بیشتر خودش را نشان خواهد داد. سونی اکسپریا XZ3 بیش از 190 گرم وزن داشته و متاسفانه نمی‌توانید هیچ فکری به حالش کنید و حتی رژیم لاغری هم برای آن کارساز نیست. این گوشی در رنگ‌های زیبا و متنوعی عرضه خواهد شد و همین موجب می‌شود که هنگام خرید، گزینه‌های خوب و متفاوتی را پیش روی خودتان ببینید. در مجموع می‌توان تلاش سونی را برای ورود به دنیای جدید اسمارت فون‌ها ستود.

نمایشگر

مهم‌ترین تغییر اکسپریا XZ3 نسبت به نسل قبلی مربوط به همین قسمت است. در این مدل تازه متولد شده شاهد یک نمایشگر ۶ اینچی P-OLED هستیم که رزولوشن +QHD داشته، از فناوری HDR پشتیبانتی کرده و به قابلیت‌های خاص و ویژه سونی نظیر موتور X-Reality و Triluminos display نیز مجهز است. در واقع این نخستین تجربه سونی در ساخت گوشی با نمایشگر اولد بوده که از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن نمایش رنگ مشکی عمیق، مصرف بهینه انرژی و کنتراست بالاست.

این نمایشگر از دو طرف خمیده به سمت خارج خم شده و بسیار شبیه به چیزی است که سال‌هاست در گوشی‌های بالارده سامسونگ شاهدش هستیم. طبق گفته سونی در ساخت چنین نمایشگر فوق‌العاده‌ای از Bravia TV کمک گرفته شده که در نوع خود جالب است. ناگفته نماند که گوشه‌های نمایشگر گرد بوده و از نسبت 18:9 نیز سود می‌برد تا رسما ظاهر به‌روز و کشیده‌ای داشته باشد.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

این کمپانی ژاپنی تغییر چندانی در بخش سخت‌افزاری پرچمدار جدیدش نسبت به نسل قبلی ایجاد نکرده و شاهد همان ترکیب قدیمی و البته قدرتمند هستیم. چیپست اسنپدراگون 845 با ۴ هسته 2.7 و ۴ هسته 1.7 گیگاهرتزی به عنوان مغز متفکر این گوشی انتخاب شده که توسط ۴ گیگابایت رم همراهی می‌شود. در رابطه با انتخاب چیپست، عیب و ایرادی به سونی وارد نیست چرا که شاهد یکی از قدرتمندترین چیپ‌های بازار در ایکس زد ۳ هستیم اما رسما این کمپانی در میزان رم خساست به خرج داده است. این روزها پرچمداران مطرح با ۶ گیگابایت رم (بعضا ۸ گیگابایت) همراهی می‌شوند که همین مورد سونی را یک گام عقب‌تر از رقبا قرار می‌دهد. این گوشی سامورایی تنها در یک نسخه مجهز به حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی عرضه خواهد شد که البته توسط کارت حافظه تا 512 گیگابایت دیگر قابل ارتقاست.

باتری در نظر گرفته شده برای اکسپریا XZ3 یک نمونه 3300 میلی‌آمپری بوده که با توجه به ضخامت و وزن دستگاه انتظار باتری حجیم‌تری را داشتیم. با این حال سونی به‌صورت نرم‌افزاری بهینه‌سازی‌های خاصی را انجام داده تا بتواند از این طریق میزان شارژدهی پرچمدارش را افزایش دهد. این باتری غیرقابل دسترس بوده اما خوشبختانه می‌توان به صورت بی‌سیم آن را شارژ کرد.

از لحاظ نرم‌افزاری شاهد پیشرفت‌های خوبی در این گوشی هستیم. ایکس زد ۳ از جمله نخستین گوشی‌های بازار است که با اندروید 9 پای عرضه می‌شود و سابقه خوب سونی در پشتیبانی از گوشی‌ها نیز تضمین می‌کند که نسخه‌های بعدی را هم دریافت خواهد کرد. این رابط، حالا کمی هوشمندتر هم شده و با استفاده از قابلیتی به‌نام Side Sense می‌تواند متناسب با روزهای هفته و یا موقعیت مکانی شما گزینه‌های زیادی را در اختیارتان قرار دهد. Side Sense در واقع چیزی شبیه به Edge Sense اچ‌تی‌سی است که با وارد کردن فشار به لبه‌های کناری گوشی فعال می‌شود. سونی از ویژگی دیگری با نام Smart Launch در این گوشی خود بهره گرفته تا هوشمندی آن را به رخ رقبا بکشد. توسط این قابلیت اکسپریا ایکس زد ۳ عزیز، زمانی که تصور کند شما قصد ثبت عکسی را دارید، به‌صورت اتوماتیک دوربین را فعال می‌کند! در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با نحوه عملکرد این ویژگی در دسترس نیست و می‌بایست تا بررسی نهایی ما از این گوشی صبر کنید.

دوربین

در حالی‌که این روزها شاهد دوربین‌های سه‌گانه هستیم، سونی همچنان به نمونه‌های تکی اعتقاد داشته و قصد به‌روزرسانی خاصی در این زمینه را هم ندارد. این مدل همچون نسل قبلی از سنسور ۱۹ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد و برای تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور نیز از تک فلاش LED استفاده خواهد کرد. عدم استفاده از دوربین‌های چندگانه به منزله از دست رفتن برخی قابلیت‌های خاص نظیر بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت است اما در حالت کلی نمی‌توان این پرچمدار را از پیش بازنده دانست، چرا که کیفیت تصاویر اصلی به مسائل بسیاری وابسته است. نظیر دوربین گوشی‌های پیکسل گوگل که به تنهایی توان رقابت با چندگانه‌های بازار را دارد. این دوربین همچنین می‌‌تواند به‌صورت 4K فیلم‌برداری کرده و یا به‌صورت اسلوموشن با نرخ 960 فریم لحظات خاص را شکار کند.

با این حال از لحاظ سلفی، سونی سنسور ۵ مگاپیکسلی قبلی را با یک نمونه ۱۳ مگاپیکسلی جایگزین کرده تا بتوانید عکس‌های سلفی خاص و با جزپیات بالا را به ثبت برسانید. جالب است بدانید که گشودگی دیافراگم دوربین سلفی از نمونه اصلی آن بیشتر بوده و ضریب f سلفی 1.9 است. ناگفته نماند که هیچ‌کدام از دوربین‌ها به لرزش‌گیر اپتیکال تصویر مجهز نیستند. در ادامه شاهد نمونه تصاویر گرفته شده با دو دوربین این گوشی هستید:

 

سایر ویژگی‌ها

سونی مدت‌هاست که به گوشی‌های رده بالا و بعضا میان‌رده‌ خودش شنا کردن را می‌آموزد. ایکس زد ۳ نیز از این قاعده مستثنی نشده و با کسب گواهینامه IP68 توانایی غوطه‌ور شدن در آب را خواهد داشت. یعنی شما می‌توانید گوشی دل‌بندتان را به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق 1.5 متری آب ببرید.

همچون اکثر مدل‌های امروزی این گوشی به سنسور تشخیص اثر انگشت مجهز شده و می‌توان تا حدی بر روی سرعت و دقت بالایش حساب باز کرد. این سنسور در بخش پشتی دستگاه دیده می‌شود و محل قرارگیری آن نسبتا مناسب است. این یعنی خبری از فناوری تشخیص چهره و یا حسگر عنبیه چشم در گوشی جدید ژاپنی‌ها نیست.

اکسپریا ایکس زد ۳ به اسپیکرهای استریو S-Force سونی مجهز گشته که در بالا و پایین نمایشگر جا خوش کرده‌اند. این اسپیکرها توسط Dynamic Vibration System همراهی می‌شوند که ظاهرا نسبت به نسل‌های قبلی بهبودهای فراوانی داشته و اکنون می‌تواند تا ۲۰ درصد صدای بلندتری را راهی گوش شما کند. با این‌حال خبری از جک استاندارد صدا نیست و نمی‌‌توان هدفون‌های معمولی را به گوشی زد و از موسیقی لذت برد.

از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به نسخه پنچم بلوتوث، NFC، بهره‌مندی از شارژ سریع و پشتیبانی از aptX HD اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه

همان‌طور که گفتیم این مدل تنها در یک نسخه 64 گیگابایتی راهی بازار می‌شود. قیمت اکسپریا XZ3 در حدود 900 دلار بوده (شاید 11 میلیون تومان در بازار کشور!‍) و پیش‌فروش آن از ۲۴ سپتامبر آغاز خواهد شد.

اکسپریا XZ3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH