شرکت‌های psp

معنی شرکت‌های PSP چیست؟

شرکت‌های PSP از جمله شرکت‌های بزرگ در حوزه پولی و مالی کشور محسوب می‌شوند که واسطه بین بانک‌ها و مشتریان تجاری بوده و عملا خدمات بانکی را برای عموم مردم پیاده سازی می‌کنند. شرکت‌های psp که در حال حاضر 12 عدد هستند که نام‌های بزرگ و کوچکی دارند؛ ولی همه آن‌ها قادر به ارائه تمامی خدمات موردنیاز کسب و کارها و مشتریان تجاری هستند.

مبنای تشکیل این شرکت‌ها بر اساس مصوبه مورخ 1383/3/30 ریاست محترم جمهوری بوده که به همه بانک‌های معتبر کشور دستور داده شد تا با شرکت‌های psp قرارداد همکاری منعقد کنند و از آن تاریخ به بعد تمامی خدمات پرداخت آن‌ها از طریق این شرکت‌ها به مشتریان ارایه شود.

خدمات پرداخت بانکی به خدماتی اطلاق می‌شود که از طرق مختلف، عملیات پرداخت را برای کسب و کارهای گوناگون تسهیل می‌نماید. خدمات دستگاه‌های پرداخت مانند دستگاه پوز، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن‌های پرداخت و… از جمله خدمات پرداختی است که توسط شرکت‌های psp به مشتریان عرضه می‌شود.

شرکت‌های psp با یک بخش سوم به نام شاپرک نیز طرف هستند که این بخش نیز متعلق به نظام بانکی کشور بوده و سهامداران آن نیز بانک‌های خصوصی و دولتی کشور هستند.

شرکت‌های مذکور معمولا با پذیرنده کارت‌ها روبرو هستند و تقریبا می‌توان گفت که ارتباط خاصی با دارنده کارت ندارند و طرف مقابل دارنده کارت، بانک‌های خصوصی و دولتی کشور هستند. به طور کلی شرکت‌های psp با واسطه‌گری بین بانک‌ها و پذیرندگان که ارایه کننده خدمت هستند، باعث می‌شوند تا مشتری برای خرید خدمات یا کالا از پذیرنده امکان پرداخت راحت داشته باشد و اسکناس از معاملات حذف گردد.

البته نقش شرکت‌های مذکور و شاپرک و رابطه این دو با نظام بانکی کشور نیز جالب توجه است. حقیقتا می‌توان گفت خلا بین نظام بانکی و شرکت‌های psp توسط شاپرک پر شده و یک نظام هوشمند شفاف شده برای پرداخت‌های کلی کشور ایجاد شده است ولی به هر حال به نوعی شاپرک هم بازوی خدمات بانک‌ها هستند و هم ابزار مالی شرکت‌های psp که در اختیار مشتری نیز قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH