اکسپریا XZ‌1 پریمیوم

خبر خوش برای طرفداران سونی موبایل: سامورایی‌ها به روزهای خوب خود باز می‌گردند!

کمپانی سونی این روزها حال و روز خوبی نداشته و بخش موبایل آن در حدی زیان‌بار عمل کرده که ژاپنی‌ها چندی پیش تصمیم به توقف فعالیت بخش موبایل در مناطقی مانند آفریقا و خاورمیانه گرفتند. با این وجود شرقی‌ها دست از تلاش بر نداشتند تا این‌که پس از نمایشگاه IFA 2018 نشانه‌هایی از احیای سونی موبایل به مشام‌مان رسید. موضوعی که قطعا خبر خوشایندی برای طرفداران این برند دوست داشتنی خواهد بود.

چند روزی می‌شود که از پایان نمایشگاه IFA 2018 می‌گذرد. رویدادی در شهر برلین آلمان که امسال هم پر بود از گجت‌ها و تکنولوژی‌های جدید. بعد از پایان کار این نمایشگاه زمان آن فرا رسید که اهالی تکنولوژی تازه واردهای حاضر در این رویداد را مورد نقد و بررسی قرار داده و کاربران نیز در نظرسنجی‌ها شرکت کنند اما نکته جالب و خوشحال‌کننده، نتیجه یکی از نظرسنجی‌های اخیر در این زمینه بود که موضوع این مقاله نیز به آن مرتبط می‌شود.

در نظرسنجی مورد مبحث ما از کاربران درباره چشم‌گیرترین و بهترین برند حاضر در نمایشگاه IFA 2018 سوال شد که اسامی دو نامزد نهایی بسیار شگفت‌آور بود: سونی و هواوی! در واقع سونی توانست با کسب 36 درصد آرا به عنوان بهترین برند حاضر در نمایشگاه امسال لقب گیرد. هواوی نیز موفق به تصاحب 29 درصد آرا کل شد. اگر اخبار چند ماه اخیر تکنولوژی را دنبال کرده باشید، قطعا از نتیجه به‌دست آمده و جایگاه سونی متعجب خواهید شد. چند وقتی بود که سونی بی‌رحمانه کار می‌کرد و بدون توجه به انتقادها و بازخوردهای کاربران روی فرمول و زبان طراحی خودش اصرار می‌ورزید.

طراحی مفتضحی به دور از شایستگی‌های یک محصول مدرن امروزی که لقب آجر پاره را به درستی نثار اسمارت‌فون‌های این کمپانی می‌کرد! اما مقاومت سونی بالاخره شکست و طراحی‌های این شرکت برای اسمارت‌فون‌ها به سمتی رفت که نزدیک‌تر به نمونه‌های امروزی باشد. هیچ مثالی بهتر از اکسپریا XZ3 هم نمی‌توان برای این موضوع پیدا کرد که در همین نمایشگاه معرفی شده است. در حقیقت پرچمدار جدید ژاپنی‌ها یک گام رو به جلوی واقعی بود تا باور کنیم سونی دست از طراحی ننگین پیشین خود برداشته است.

حتی اگر سونی پیشرو در زبان طراحی اسمارت‌‌فون‌ها نباشد، اما به لطف حضور اکسپریا XZ3 حداقل این امیدواری به وجود آمده که بخش موبایل سونی دوباره احیا شود؛ زیرا گوشی اکسپریا XZ3 به لطف بهره‌مندی از چیپست اسنپدراگون 845 می‌تواند در جمع برترین پرچمداران حال حاضر دنیا باشد. ظاهر زیبا و نمایشگر خمیده این دیوایس نیز مزید بر علت شده که به آینده روشن محصولات بعدی سامورایی‌ها خوش‌بین باشیم. سونی گذشته را فراموش کرده و توانست کاری را انجام بدهد که نیاز بود با انجام آن نفس تازه‌ای به روح مرده برندش بدمد. پس جا دارد که یک تبریک و خسته نباشید گرم به اهالی سونی بگوییم.

دلیل دیگر موفقیت سونی را باید در نحوه برنامه‌ریزی رقیبش هواوی دانست. در واقع هواوی اسلحه‌های کشنده‌اش یعنی گوشی‌های هواوی میت 20 و میت 20 پرو را به این نمایشگاه نیاورد تا توجهات بیش‌تری متوجه پرچمدار جدید سونی شود. البته این به معنای آن نیست که هواوی بیکار نشسته و کاری نکرده باشد. چینی‌های عزیز ما با پیش‌فروش گوشی میت 20 لایت عملا از میان‌رده جدیدشان رونمایی کرده و در IFA 2018 نیز تراشه کایرین 980 را به عنوان اولین چیپست ساخته شده با معماری 7 نانومتری در دنیا به همراه دستگاه چند کاره AI Cube معرفی کردند.

هیچ یک از دیگر برندهای حوزه تکنولوژی نتوانستند درصدی حتی نزدیک به ارقام کسب شده توسط این دو را کسب کنند که یکی از دلایل این موضوع را می‌توان به غیبت چندین دستگاه مورد انتظار در نمایشگاه IFA امسال نسبت داد. نزدیک‌ترین تعقیب کننده سونی و هواوی رقیبی به نام ایسر بود که توانست 10 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. ایسر این موفقیت را مدیون معرفی لپ‌تاپ‌های سبک وزن جدید و اقدامات انجام شده در حوزه گیمینگ و واقعیت مجازی است. برندهای سامسونگ و آنر نیز هر کدام 7 درصد آرا را از آن خود کردند. ال‌جی و زد‌تی‌ای نیز به ترتیب موفق به کسب 5 و 2 درصد آرا شدند. 5 درصد باقی مانده نیز به دیگر تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه IFA امسال تعلق گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH