آنتن مرکزی چیست، چه کاربردی دارد و در استفاده از آن باید به چه نکاتی توجه کنیم؟!

این روزها اکثرا آن صفا و صمیمیت موجود در خانه‌های ویلایی را رها کرده و به دلایل متعددی از جمله کمبود فضا، به سمت آپارتمان نشینی رفته‌اند. بنابراین تعداد برج‌ها و مجتمع‌های اداری و مسکونی سر به فلک کشیده است و در شهرهای بزرگی همچون تهران شاهد تعداد بسیار زیادی از این نوع ساختمان‌ها هستیم. مسلما در هر خانه‌ای گیرنده‌ای جهت دریافت اطلاعات صدا و سیما وجود دارد و برای آن‌که بتوانید اطلاعات را دریافت کنید، به یک آنتن نیاز خواهید داشت. طبیعتا استفاده از چندین آنتن مشکلات خاص خودش را دارد و با توجه به تعداد زیاد خانه‌ها بی‌نظمی زیادی در مجتمع به‌وجود خواهد آمد. اما چاره چیست؟ خوشبختانه تکنولوژی در حدی پیشرفت کرده که برای هر مشکلی پاسخی داشته باشد و برای این مورد نیز استفاده از آنتن مرکزی پیشنهاد می‌شود. امروز تصمیم گرفتیم تا شما را با آنتن مرکزی و مفهوم آن آشنا کنیم و بگوییم که چرا باید از آن استفاده کنید. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

آنتن مرکزی چیست و از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟  

آنتن مرکزی در واقع به مجموعه‌ای از ابزارها گفته می‌شود که اطلاعات مختلفی نظیر تصاویر ویدئویی، ماهواره‌ای و حتی تصاویر داخلی همچون دوربین‌های مداربسته را گرفته و آن را به چندین گیرنده ارسال می‌کند. در استانداردهای امروزی هر ساختمانی که بیش از یک گیرنده داشته باشد، می‌بایست از آنتن مرکزی بهره ببرد.

آنتن مرکزی در واقع یک وسیله تک و مجزا نیست و از چندین بخش متفاوت تشکیل شده است. نحوه کار آن بسیار ساده بوده به‌طوری که آنتن اصلی سیگنال‌ها را از فرستنده دریافت می‌کند؛ سپس توسط یک آمپلی‌فایر این سیگنال تقویت شده و در یک بخش مجزا به تقسیم آن‌ها پرداخته می‌شود و در نهایت توسط کابل به گیرنده منتقل خواهد شد. در ادامه به معرفی و توضیح این بخش‌ها می‌پردازیم.

  • بخش دریافت: این قسمت بخشی برای دریافت اطلاعات از فرستنده بوده که شامل آنتن و یا مبدل تصاویر ویدیویی است. آنتن در واقع برای دریافت تصاویر تلویزیونی و ماهواره‌ای استفاده شده و مبدل نیز برای دریافت تصاویر داخلی همچون دوربین‌های مداربسته به‌کار گرفته می‌شود.
  • بخش تقویت: این قسمت شامل یک آمپلی‌فایر قدرتمند است که بتوان با آن سیگنال را تقویت کرد. چرا که این سیگنال می‌بایست گیرنده‌های زیادی را ساپورت کند.
  • بخش تقسیم: در اینجا شاهد بخش‌های متفاوتی هستیم. ابتدا به تپاف برای تقسیم عبوری نیازمندیم. سپس از اسپلیتر برای تقسیم نهایی استفاده می‌شود. در این بین از یک سوئیچر نیز برای تقسیم سیگنالی که در بخش قبلی تقویت شده برای ارسال به گیرنده‌ها بهره می‌گیرند.
  • بخش انتقال: در نهایت از یک کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال به سمت گیرنده‌ها استفاده می‌شود که همگی در بخش انتقال جای می‌گیرند.

آنتن مرکزی

چرا باید از آنتن مرکزی استفاده کنیم؟

در آپارتمان‌ها اگر هر خانه بخواهد به‌صورت مستقیم از یک آنتن جداگانه استفاده کند با مشکلات متعددی رو‌به‌رو خواهد بود. برای همین منظور بهتر است که از آنتن مرکزی استفاده کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین‌ مشکلات آن‌ها را لیست کرده‌ایم:

  • دسترسی سخت به پشت‌بام در برج‌های بلند
  • فضای محدود پشت‌بام برای نصب چندین آنتن مجزا به تعداد خانه‌ها
  • هزینه زیاد نصب آنتن برای هر خانه
  • مشکلات متعدد در سیم‌کشی از آنتن به سمت خانه‌
  • آسیب رساندن به زیبایی و نمای کلی ساختمان
  • تاثیر متقابل آنتن‌ها بر روی یکدیگر و احتمال بوجود آمدن اختلال در دریافت سیگنال‌ها

بنابراین بهتر است که از آنتن مرکزی استفاده کنید تا علاوه بر رهایی از این مشکلات بتوانید از مزایای زیر نیز بهره‌مند شوید:

  • دریافت بهترین سیگنال‌ها برای تماشای بهتر محتوا
  • کیفیت یکسان تصاویر دریافتی در تمامی گیرنده‌ها
  • امکان دریافت تمامی تصاویر تلویزیونی، ماهواره‌ای، رادیویی و حتی تصاویر دوربین‌های مدار بسته با یک سیستم واحد
  • تعمیر و نگهداری آسان‌تر نسبت به آنتن‌های مجزا

آنتن مرکزی

در انتخاب آنتن مرکزی باید به چه مواردی دقت کنیم؟

اگر قصد استفاده از یک آنتن مرکزی برای مجتمع خودتان را دارید، باید این ۳ فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

  1. نوع آنتن: ابتدا باید بدانید که قصد دارید با آنتن مرکزی خودتان چه سیگنال‌هایی را دریافت کنید. در واقع مهم‌ترین نکته در انتخاب آنتن مرکزی تعداد و نوع فرکانس دریافتی کانال‌های مورد نظر شماست.
  2. جهت آنتن: مسلما برای دریافت بهتر سیگنال‌های می‌بایست جهت آنتن به سمت فرستنده تنظیم شود. در این‌جا می‌بایست به برخی نکات نیز توجه کنید. اگر تمام فرستنده‌ها و یا حداقل تعداد زیادی از آن‌ها از یک سمت سیگنال‌های خودشان را ارسال می‌کنند، می‌توانید از آنتن‌های BROAD BAND استفاده کنید. برای دریافت سایر سیگنال‌ها که از جهت‌های مختلف ارسال می‌شوند نیز بهتر است از آنتن‌های تک کانال بهره‌مند شوید. VHF، UHF، FM، VHF ،UHF ،UHF و VHF از جمله مهم‌ترین‌ها در این زمینه به‌ حساب می‌آیند. بد نیست بدانید که در ایران سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال بر روی دو باند UHF و VHF ارسال می‌شوند. در انتخاب جهت آنتن باید دقت زیادی به‌خرج دهید. در صورتی که جهت آنتن به درستی تنظیم شده باشد، سیگنال‌های دریافتی در قسمت جلویی آنتن نسبت به بخش پشتی آن بیشتر خواهد بود.
  3. بهره آنتن: آنتن می‌بایست بهره لازم را داشته باشد؛ یعنی بتواند حداقل سیگنال لازم را برای ورودی آمپلی فایر ارایه دهد. این مقدار تقریبا 0 دسی بل خواهد بود. به همین دلیل است که برای نقاطی که سیگنال ضعیف‌تر از سایر نقاط اندازه‌گیری شده می‌بایست از آنتن‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتری استفاده کنید.

آنتن مرکزی

انواع سیستم‌‌های آنتن مرکزی

آنتن مرکزی سیستم‌های متفاوتی دارد که در ادامه به معرفی و توضیحی در باره هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

  • سیستم MATV: از این نوع سیستم آنتن مرکزی برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنال‌ها در برخی باندهای مختلف نظیر UHF بهره گرفته می‌شود. در صورتی که از این سیستم استفاده کنید، سیگنال‌های تلویزیونی در گیرنده‌های شما بدون هیچ نویزی و خیلی شفاف دریافت خواهند شد.
  • سیستم SMATV: این سیستم دقیقا عملکردی مشابه با MATV دارد، با این تفاوت که می‌توان در آن سیگنال‌های ماهواره را هم دریافت کرد.
  • سیستم CATV: در این نوع خاص سیگنال‌های تلویزیونی از مرکز تولید شده و پس از تقویت توسط کابل به گیرنده‌ها ارسال خواهد شد.
  • سیستم CCTV: در این نوع نیز تمامی سیگنال‌های ویدئویی (نظیر دوربین‌های مداربسته و تمامی لوازم پخش صدا و تصویر) توسط مدولاتور بر روی باندهایی که خالی باشند، مدوله شده و به وسیله میکسر به ۳ سیستمی که پیش‌تر با آن‌ها آشنا شدید، اضافه می‌شوند. در نتیجه می‌توانید تصاویر را بر روی کانال‌های تلویزیونی مشاهده کنید.

آنتن مرکزی

5 در مورد “آنتن مرکزی چیست، چه کاربردی دارد و در استفاده از آن باید به چه نکاتی توجه کنیم؟!”

  1. ناجی الکترونیک

    ناجی الکترونیک
    مرکز تعمیر تجهیزات آنتن مرکزی
    تعمیرات انواع آمپلی فایر آنتن مرکزی
    تعمیرات همه مدل مدولاتور آنتن مرکزی
    تعمیر مولتی سوئیچ آنتن مرکزی
    ******************

  2. البته شما باید نگاه کنید چند تا توی مسیر اسپلیتر کار میبرید بعد قدرت اولیه رو با قدرت امپلی جمع منهای 10 دیبی هر اسپیلیتر کنید که اخرین اسپیلیتر باید بیشتر از 45 دیبی باشه

  3. سلام حتما انتن تلویزیون رو چک کنید باید دایرکتور انتن رو به طرف انتن صدا و سیما باشه بیشترین گین رو باید دریافت کنید 30 خیلی کمه انتن uhfاز 60 الی 85 بهتون گین میده امپلی بسته به این که چقدر تقویت میکنه گین رو از 100 تا 115 میرسونه بعدش کار تقسیم باید انجام بشه تو مسیر حتما اسپلیتر هارو چک کنید هر اسپلیتر 10 دیبی باید افت کنه بیشتر از 10 الی 15 دیبی جایز نیست

    1
    1
  4. سلام خسته نباشید، آنتن من گین 35 دسیبل هست البته باند uhf و الان قصد خرید آمپلی فایر دارم ولی خوب نمیدونم باید آمپلی فایر مثلا برای تقویت سیگنال هم 35 دسیبل باشه یا مثلا اگه 20 دسیبل یا کمتر باشه فرقی نداره و سیگنال تقویت میشه؟ کیفیت سیگنال روی 40 درصد هست با آنتن و تقویت کننده خودش، واسه همین قبل خرید اطلاع داشته باشم خوبه چون اینترنتی قصد خرید دارم و اینا نداره

    2
    3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH