چیپست اپل A12 بایونیک معرفی شد؛ مغز متفکر آی‌فون‌های 2018 با موتور عصبی قدرتمند

هر ساله در کنار معرفی آی‌فون‌های جدید، شاهد رونمایی از چیپست جدیدی از شرکت اپل بوده‌ایم که این سنت امسال هم ادامه یافت. در کنار پرده‌برداری از آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس، تراشه جدید پرچمداران امسال این کمپانی نیز معرفی شد. اپل A12 بایونیک نامی است که مغز متفکر آی‌فون‌های 2018 با خود یدک می‌کشد.

این چیپست هوشمندترین و پرقدرت‌ترین نمونه‌ای است که تاکنون توسط اپل در کنار آی‌فون‌ها معرفی شده است. به علاوه، تراشه اپل A12 بایونیک اولین پردازنده موبایلی 7 نانومتری بازار خواهد بود (البته تراشه کایرین 980 هواوی با همین معماری چندی پیش معرفی شد اما دستگاه‌های مجهز به آن ماه‌های آینده به بازار خواهند آمد). مطابق حرکتی که سال گذشته هنگام معرفی تراشه اپل A11 بایونیک شاهد بودیم، چیپست جدید آی‌فون‌های اپل نیز یک‌بار دیگر از شش هسته پردازشی بهره خواهد برد که بر پایه معماری فیوژن تولید شده‌اند.

مانند سال گذشته، این شش هسته در دو کلاستر دسته‌بندی شده‌اند که دوتای آن‌ها به عنوان هسته‌های پرقدرت، مخصوص انجام پردازش‌های سنگین بوده و چهارتای دیگر به عنوان هسته‌های کم‌مصرف برای اجرای دستورات معمولی کاربرد دارند. آن‌طور که اپل ادعا کرده، بهینه سازی‌های اعمال شده روی این چیپست موجب شده که قدرت آن 15 درصد بیش‌تر از نمونه سال گذشته باشد. این در حالی است که علی‌رغم توان بیش‌تر، از مصرف انرژی آن نیز به میزان 40 درصد کاسته شده است. این یعنی هسته‌های کم مصرف به نصف انرژی مورد نیاز هسته‌های تراشه A11 بایونیک نیاز دارند.

اگر خاطرتان باشد اپل سال گذشته از پردازنده گرافیکی اختصاصی خودش بر روی چیپست A11 بایونیک استفاده کرد؛ تلاشی با هدف آن‌که بخش گرافیکی تراشه‌های این کمپانی همانند بخش پردازشی سرآمد رقبا باشد. امسال هم بهبود بزرگی در این زمینه اعمال شده که آن هم افزایش 50 درصدی فرکانس هسته‌های پردازنده گرافیکی است. این مورد به لطف پیکربندی چهار هسته‌ای بوده که امسال بر روی اپل A12 بایونیک سوار است. بد نیست بدانید چیپست سال گذشته از پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای بهره می‌برد.

کار به همین جا ختم نشده و شاهد اعمال بهبودهایی در بخش موتور عصبی این چیپست نیز هستیم. در حقیقت اهالی کوپرتینو دو هسته موتور عصبی تراشه سال گذشته را با هشت هسته جدید عوض کردند تا رسما با یک غول در این زمینه مواجه باشیم. برای مقایسه بد نیست بدانید موتور عصبی موجود بر روی تراشه اپل A11 بایونیک قادر به اجرای 600 میلیارد عملیات بر ثانیه بود که این رقم در تراشه جدید به 5 تریلیون عملیات رسیده است.

تکمیل کننده بهبودهای تراشه جدید اپل بخشی به نام پردازنده سیگنال تصویر یا همان ISP است که به لطف بهینه سازی‌های اعمال شده بر روی آن، اکنون توانی به مراتب بالاتر از گذشته داشته که نمود آن را قطعا در بخش تصویربرداری می‌توان مشاهده کرد. نهایتا باید اشاره کنیم مدیریت مصرف انرژی در این تراشه موجب شده تا گوشی آی‌فون Xs در مقایسه با آی‌فون 10 تا نیم ساعت عمر باتری بالاتری داشته باشد. این رقم برای آی‌فون Xs مکس که نمایشگر و البته باتری بزرگ‌تری دارد، به 1 ساعت و نیم افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH