بررسی دوربین گلکسی‌ نوت 9 سامسونگ: چشم جهان‌بین!

دوربین گلکسی‌نوت 9 دارای ویژگی‌های متعددی از قبیل نوردهی مناسب و رنگ‌های پویا است و می‌تواند تصاویری فوق‌العاده را به ثبت برساند. البته این موضوع بدان معنا نیست که دوربین گلکسی‌ نوت 9 بهترین عملکرد ممکن را دارد؛ اما کارکردی نزدیک به مدل‌های برتر را ارایه می‌نماید.

اسمارت‌فون‌های سری گلکسی‌نوت که عمدتا به‌عنوان محصولات پیشرفته سامسونگ شناخته می‌شوند، جزو چشم‌گیرترین دستگاه‌های موجود در بازار به‌شمار می‌آیند. طراحی ظریف، مشخصاتی قدرتمندتر، قابلیت‌های پیشرفته‌تر و کارکرد قلم S Pen، تنها چندین مورد از ویژگی‌هایی هستند که می‌توانید انتظار مشاهده آن‌ها در فبلت جدید گلکسی‌ نوت 9 را داشته باشید. در مقطع زمانی کنونی، دوربین این اسمارت‌فون نسبت به دوربین گلکسی S9 پلاس شاهد پیشرفت‌های فزاینده‌ای بوده است.

این پدیده واقعا خبر ناخوشایندی محسوب نمی‌شود. گلکسی S9 پلاس هندستی مجهز به دوربین فوق‌العاده است و احتمالا سامسونگ موفق شده تا عملکرد محصولی فوق‌العاده را حتی بیش از گذشته ارتقا دهد. دوربین اسمارت‌فون‌های سامسونگ گلکسی‌ نوت 9 و گلکسی S9 پلاس از سخت‌افزار مشابهی شامل سنسورهای دوگانه 12 مگاپیکسلی و لنز با گشودگی دیافراگم دوگانه بهره می‌گیرند. این 2 دوربین از جنبه نرم‌افزاری و به‌طور ویژه از منظر مشخصه هوش مصنوعی با یکدیگر تفاوت دارند.

کیفیت عکس‌برداری دوربین گلکسی‌ نوت 9 تا چه اندازه مناسب است؟ در حال حاضر با بررسی عملکرد دوربین گلکسی‌ نوت 9 مشخص می‌شود که آیا غول کره‌ای همچنان قادر به حفظ شهرت و اعتبار خود خواهد بود یا خیر.

مشخصات دوربین گلکسی‌ نوت 9 سامسونگ

دوربین‌های پشتی:

  • سنسور 12 مگاپیکسلی با فناوری پیکسل دوگانه، زاویه‌ دید گسترده، فوکوس خودکار و سرعت عملکرد فوق‌العاده بالا
  • اندازه سنسور: 1/2.55 اینچ
  • اندازه پیکسل‌ها: 4 میکرون
  • نسبت ابعاد سنسور: 4:3
  • میدان دید 77 درجه‌ای
  • گشودگی دیافراگم دوگانه: f/1.5 و f/2.4

 

  • دوربین تله‌فوتو
  • سنسور 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار
  • اندازه حسگر: 1/3.4 اینچ
  • اندازه پیکسل‌ها: 1 میکرون
  • نسبت ابعاد سنسور: 4:3
  • میدان دید 45 درجه‌ای
  • گشودگی دیافراگم f/2.4
  • OIS (قابلیت تثبیت نوری تصاویر) دوگانه
  • قابلیت VDIS (تثبیت تصاویر دیجیتالی ویدیو)
  • بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابری
  • بزرگ‌نمایی دیجیتال 10 برابری
  • بهینه‌سازی صحنه‌ها
  • قابلیت تشخیص حرکت
  • حالات عکاسی: فوکوس زنده، خودکار، حرفه‌ای، پانوراما، عکاسی دوگانه، سوپر اسلوموشن، ایموجی واقعیت‌افزوده، Hyperlapse، HDR و تصویر متحرک
  • حالات ضبط ویدیویی: 4K با سرعت‌های 60 و 30 فریم بر ثانیه، QHD با سرعت 30 فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ‌های 240، 60 و 30 فریم بر ثانیه، 720p با سرعت‌های 960 و 30 فریم بر ثانیه.

دوربین جلویی:

  • سنسور 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار
  • اندازه حسگر: 1/3.6 اینچ
  • اندازه پیکسل‌ها: 22 میکرون
  • نسبت ابعاد سنسور: 4:3
  • میدان دید 80 درجه‌ای
  • گشودگی دیافراگم f/1.7
  • حالات عکاسی: فوکوس سلفی، سلفی، سلفی عریض

 

اپلیکیشن دوربین سامسونگ گلکسی‌نوت 9

با وجود حالات مختلف عکس‌برداری (پانوراما، حرفه‌ای، فوکوس زنده، خودکار، سوپر اسلوموشن، ایموجی واقعیت‌افزوده و Hyperlapse) در بالای صفحه و وجود بسیاری از گزینه‌های دیگر در کنار دکمه شاتر (تنظیمات، مد تمام‌صفحه، فلاش، فیلترها و چرخش دوربین) به‌نظر می‌رسد که برنامه دوربین دارای فضایی کاملا شلوغ است. در کنار این موارد، گزینه‌های بیکسبی ویژن و بزرگ‌نمایی نیز به چشم می‌خورند. کلیه قابلیت‌ها تا حد لزوم لحاظ شده‌اند و در صورتی‌که از قبل با سبک طراحی شلوغ سامسونگ آشنایی نداشته باشید، برنامه دوربین در نگاه اول بسیار گیج‌کننده به‌نظر خواهد آمد.

تعداد گزینه‌های موجود ممکن است کمی کسالت‌آور باشد و قطعا یادگیری چگونگی کار با این برنامه، فرآیندی دشوار و زمان‌بر خواهد بود. با این‌حال هنگام ثبت تصاویر مختلف، این توابع نمایانگر اکثر تعاملات موردنظر شما هستند. بنابراین نهایتا با یک‌بار بررسی برنامه دوربین، استفاده از آن بسیار آسان خواهد شد؛ چراکه مهمترین گزینه‌ها به‌نحوی مطلوب بر روی صفحه اصلی قرار گرفته‌اند.

منوی تنظیمات، گزینه‌های زیادی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. در این قسمت شما قادر به تغییر رزولوشن تصاویر و ویدیوها، فعال یا غیرفعال‌سازی قابلیت بهینه‌سازی صحنه (مبتنی بر هوش مصنوعی)، تنظیم تایمر، کنترل HDR و مواردی بیش‌تر خواهید بود.

حتی زمانی‌که مشغول عکس‌برداری نیستید، همچنان می‌توانید از کار با دوربین گلکسی‌ نوت 9 لذت ببرید. مشخصه بیکسبی ویژن، دوربین هندست شما را به یک دستیار هوشمند تبدیل می‌کند. با قرار دادن متون در مقابل دوربین، بیکسبی ویژن نوشته‌ها را برای شما ترجمه خواهد کرد. این ویژگی حتی می‌تواند علایم را تشخیص داده و با بیان مکان مراکز تجاری در خیابان‌ها شما را راهنمایی کند. بعلاوه بیکسبی ویژن قادر به شناسایی ظروف غذا و ارایه اطلاعات تغذیه‌ای آن‌ها و یا شناسایی محصولات و کمک به شما برای خریداری کالاها خواهد بود.

اجرای مشخصه ایموجی واقعیت‌افزوده به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای جانبی دیجیتال مانند عینک و کلاه، تصاویر جالبی از چهره خود ایجاد نمایید. بعلاوه می‌توانید چهره خود را با یک حیوان عوض کنید. همچنین فهرست بی‌پایانی از بسته‌های ایموجی واقعیت‌افزوده موجود است که می‌توان آن‌ها را از فروشگاه گلکسی اپس دانلود کرد.

اپلیکیشن دوربین مملو از ترفندهای شسته‌رفته و شگفت‌انگیز است. این برنامه در نگاه اول کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ اما هنگامی‌که چگونگی کار با آن‌را یاد بگیرید، احتمالا هیچ تولیدکننده دیگری قادر به ارایه چنین ویژگی‌های فراوانی نخواهد بود.

 

امتیازات اپلیکیشن دوربین:

  • سهولت استفاده: 9/10
  • طراحی ظاهری: 7/10
  • قابلیت‌ها: 10/10
  • تنظیمات پیشرفته: 10/10

مجموع امتیازات: 9/10

 

عملکرد دوربین در روشنایی روز

کیفیت تصاویر ثبت شده در روشنایی روز به همان اندازه‌ای است که از دوربین یک گوشی رده‌بالا انتظار می‌رود. کلیه دوربین‌ها زیر نور مستقیم خورشید، بهترین کارآیی خود را ارایه می‌دهند و تنها در سطح جزئیات با یکدیگر تفاوت‌های اندکی دارند. در تصویر نخست، دوربین گلکسی‌ نوت 9 موفق به ثبت جزئیاتی فوق‌العاده در سراسر فریم شده و این موضوع از گل‌های موجود در جلوی تصویر گرفته تا ساختمان مستقر در پشت آن‌ها کاملا مشهود است. رنگ‌ها از غنای مناسبی برخوردار بوده و گیاهان سبز، گل‌های رنگارنگ و آسمان به‌صورت زنده و عالی به نمایش درآمد‌ه‌اند. در سایه‌های قوی، جزئیات می‌توانند از بین بروند؛ اما مناطق کم‌نور چندانی برای تخریب این تصویر خاص وجود ندارند. اگرچه در خصوص سایر تصاویر نمی‌توان چنین اظهارنظری داشت.

با وجود آن‌که این تصاویر همچنان عالی هستند؛ اما در فضاهای تاریک، جزئیات آن‌ها به‌شکل قابل‌توجهی از بین خواهند رفت. این پدیده در روشنایی شدید خورشید نیز محتمل خواهد بود. اما از طرفی مطالب فراوانی پیرامون قابلیت‌های HDR گوشی مطرح می‌شود. این مشخصه به‌صورت پیش‌فرض در وضعیت فعال قرار دارد (امکان خاموش یا روشن کردن آن به‌صورت دستی نیز وجود دارد). مشخصا در تصویر آخر، این پدیده جلب‌توجه خواهد کرد.

به‌طور کلی تمامی تصاویر دارای نورپردازی، وضوح و رنگ‌آمیزی بسیار مناسب هستند و واقعا هیچ مولفه منفی وجود ندارد که تصور عملکرد نامطلوب دوربین را به کاربران القا نماید. نهایتا این دوربین، برازنده پرچم‌دار سامسونگ است.

امتیاز: 9/10

 

کیفیت رنگ‌ها

تصویر به ثبت رسیده نیازمند سطح مشخصی از اشباع رنگ‌هاست. اشباع بیش از اندازه رنگ‌ها موجب نمایش غیرطبیعی آن‌ها شده و ترفند مناسبی به‌شمار نمی‌آید. بسیاری از گوشی‌ها با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند و یافتن تعادل مناسب، کار آسانی نیست. اما به‌نظر می‌رسد که سامسونگ با عرضه گلکسی‌ نوت 9 تا حد زیادی وحداقل بیش از گذشته به این توازن نزدیک شده است. اشباع بیش از حد رنگ‌ها تنها در تصویر چهارم (گل‌ها) احساس می‌شود. این موضوع احتمالا به دلیل فناوری جدید سامسونگ برای بهینه‌سازی صحنه‌ها با پشتیبانی از هوش مصنوعی است که قادر به شناسایی سوژه‌های عکاسی و بهینه‌سازی تنظیمات جهت ثبت تصاویری بهتر خواهد بود. این پدیده معمولا به معنای بهبود کنتراست و غنای رنگ‌ها در میان اقداماتی دیگر است.

کلیه عکس‌های دیگر با حفظ ظاهر طبیعی رنگ‌ها در زمان افزایش درجه اشباع آن‌ها، بسیارعالی به‌نظر می‌رسند. تنها نگرانی موجود به تون رنگ گرم‌تر تصویر نخست مربوط می‌شود. این حالت بیانگر آن است که دوربین جهت دستیابی به تعادل مناسب رنگ سفید در فضاهای مسقف احتمالا با چالش مواجه شده یا این مشکل می‌تواند به کلیه رنگ‌های دیگر نیز تعمیم داده شود. صرف‌نظر از این موضوع، عملکرد آشفته دوربین در برخی موقعیت‌ها نیز حائز اهمیت خواهد بود. همچنین در این تصویر شاهد نرم‌شدگی بیش از اندازه هستیم که هنگام بزرگ‌نمایی تصویر منجر به حذف برخی جزئیات خواهد شد.

همان‌طور که در تصاویر روشنایی روز مشاهده می‌شود، حتی با فعال‌سازی خودکار HDR، همچنان محدوده دینامیکی در بهترین وضعیت ممکن قرار ندارد. در تصویر دوم، جزئیات قابل‌توجهی از ساختمان پشتی در تاریکی از بین می‌روند. این پدیده در مناطق سایه‌دار موجود در تصویر سوم نیز مشهود است. احتمالا سیستم هوشمند سامسونگ به‌منظور تشخیص ضرورت فعال‌سازی مشخصه HDR، نیازمند نورپردازی متناقض با وضوح بالاتری خواهد بود. در هر صورت به‌لطف برخورداری از سخت‌افزار عالی و کمک‌های متعدد نرم‌افزاری، مطمئنا رنگ‌ها به‌طور کلی عالی به‌نظر می‌رسند. با این‌حال چنین پیشرفت‌هایی بر سایر بخش‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارند.

امتیاز: 8.5/10

 

جزئیات دوربین گلکسی نوت 9

کاربران مایل هستند تا کلیه جزئیات و بافت‌های تصاویر را در مقیاس پیکسلی مشاهده نمایند. سامسونگ معمولا در این حوزه عملکرد نسبتا متوسطی داشته و این موضوع عمدتا به دلیل تمرکز بیش‌ازحد کمپانی بر مقوله بهینه‌سازی نرم‌افزاری است. عکس‌های به ثبت رسیده توسط گوشی‌های سامسونگ معمولا رنگارنگ، دارای نورپردازی مناسب و غالبا فاقد هرگونه نویز محسوسی هستند. با این‌حال، چنین سطحی از پس‌پردازش می‌تواند معایب قابل‌توجهی را به‌همراه داشته باشد.

سامسونگ گلکسی‌نوت 9 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بقایای قابل‌توجهی در تصاویر مشاهده می‌شوند که ظاهرا متعلق به برخی جزئیات هستند. این پدیده بدان معناست که در صورت رها شدن تصاویر اولیه به‌صورت منفرد، احتمالا سنسور میتوانست چنین جزئیاتی را ثبت نماید. این تصاویر تنها از راه دور، درکی واضح از بافت‌ها ارائه خواهند داد. بزرگ‌نمایی و ترکیب تمامی این رنگ‌ها منجر به از بین رفتن چنین حسی خواهد شد.

با بزرگ‌نمایی فضای دیوار در تصویر اول، سنگ‌تراشی‌ها در تصویر دوم و چوب و شاخ و برگ‌ها در سایر تصاویر، این افکت به‌سادگی قابل مشاهده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در صورت عدم نگرش ریزبینانه به این تصاویر، آن‌ها همچنان جزئیات چشم‌گیری را مقابل دیدگان کاربران قرار خواهند داد.

امتیاز: 7.5/10

 

عکاسی از مناظر و چشم‌اندازها

یک تصویر مناسب از چشم‌اندازها قادر به ثبت عکسی بزرگ با جزئیات کوچک است. این تصاویر نیازمند نوعی تعادل هستند؛ زیرا عکاسی از یک فضای بزرگ معمولا به معنای لحاظ نمودن فاکتورهای متعددی است. در صورتی‌که طرفدار جزئیات و محدوده دینامیکی پایین در سایر تصاویر نباشید، احتمالا جزو طرفداران بزرگ قابلیت‌های گلکسی‌نوت 9 در زمینه عکاسی از مناظر نیز نخواهید بود.

بگذارید کار را با بررسی تصویر آسمان سن دیگو آغاز کنیم که در صورت استفاده از دوربین عکاسی مناسب، معمولا شب‌ها شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. متاسفانه ظاهرا گلکسی‌نوت 9 بدین منظور ساخته نشده است. این تصویر نمایانگر بهترین عملکرد گوشی در میان 4 تصویر ارائه شده است. با قاطعیت می‌توان گفت که در این صحنه، بسیاری از گوشی‌های دیگر عملکرد مناسبتری از خود نشان می‌دهند. تصویر به ثبت رسیده نویزی بوده و جزئیات مربوط به فضای آب از بین رفته است و بزرگ‌نمایی تصویر، جزئیات چندانی از ساختمان‌ها را نمایان نخواهد کرد.

بگذارید به مقوله روشنایی روز بازگردیم؛ جایی‌که سامسونگ گلکسی‌نوت 9 عملکرد مناسب‌تری دارد. ظاهرا هوش مصنوعی گلکسی‌نوت 9 تشخیص داده که تصویر چهارم متعلق به گیاهان است و این پدیده قطعا در بهبود رنگ‌های سبز و آسمان پررنگ‌تر مشهود خواهد بود. چنین گفتاری در خصوص تصویر سوم صادق نیست؛ چراکه رنگ‌ها بیش‌تر نزدیک به دنیای واقعی به‌نظر می‌رسند. تصویر دوم چندان گیرا نیست؛ اما در آب، قایق و اسکله جزئیات بیش‌تری قابل‌مشاهده است.

امتیاز 7.5/10

 

حالت پرتره

در حالت پرتره، اسمارت‌فون گلکسی‌نوت 9 تلاش می‌کند تا با استفاده از 2 لنز برای تفسیر محتوای پیش‌زمینه و پس‌زمینه، افکت بوکه مشاهده شده در لنزهای پیشرفته با عمق میدان کم را بازآفرینی نماید. در ادامه نرم‌افزار تلاش می‌کند تا محتوایی که نبایست در محدوده فوکوس واقع شود را به‌صورت مصنوعی محو کند.

این افکت بسیارجالب است؛ اما یک چشم آموزش‌دیده به آسانی متوجه این موضوع خواهد شد. گاهی اوقات گوشی سوژه‌ها را به‌صورت نادرست طرح‌ریزی نموده و گاهی اوقات در تشخیص بخش‌هایی که نبایستی محو شوند (و برعکس) دچار اشتباه می‌شود. با این‌حال بایستی خاطرنشان کرد که این‌بار توانایی سامسونگ جهت شناسایی صحیح سوژه‌ها، اندکی تعجب‌آور است.

3 تصویر نخست به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهند و مات‌شدگی به اندازه کافی طبیعی به‌نظر رسیده و اکثر کاربران را راضی خواهد کرد. چگونگی نمایش سطوح مختلف مات‌شدگی در تصویر سوم، جالب‌توجه است. با تمرکز بر روی تصویر، قایق اندکی تار بوده و حتی شهر به‌نمایش گذاشته شده در پس‌زمینه نیز مات‌تر به‌نظر می‌رسد.

در صورتی‌که مایل به بررسی حالت پرتره با اشیای بی‌جان باشیم، انتخاب یک اسکوتر بچگانه سوژه مناسبی خواهد بود. در این قسمت نیز با وجود چندین ایراد کوچک در عملکرد سامسونگ، بار دیگر شاهد سازماندهی مات‌شدگی در سطوح مختلف هستیم وفضای پشت سوژه از مات‌شدگی بیش‌تری برخوردار است.

به‌طور کلی سامسونگ گلکسی‌نوت 9 در حالت پرتره بسیار هوشمند عمل نموده و افکت‌های بوکه واقع‌بینانه‌تری را ایجاد می‌کند. مطمئنا مجموعه‌ تصاویر به ثبت رسیده در شرایط نوری ضعیف فاقد تعادل رنگ سفید هستند و نگاه نزدیک‌تر به آن‌ها، وجود برخی مشکلات را نمایان خواهد کرد. اما دقت مات‌شدگی تقریبا ایده‌آل است.

امتیاز: 9/10

 

قابلیت HDR

محدوده دینامیکی بالا (HDR) معمولا از طریق ترکیب چندین عکس با نورپردازی‌های متفاوت، یک فریم با سطوح روشنایی چندگانه را به‌صورت یکنواخت نمایش می‌دهد. نتیجه نهایی، تصویری با سایه‌روشن‌های کاهش‌یافته، افزایش سایه‌ها و حتی شدت نورپردازی خواهد بود. عکس‌های قبلی ثابت کردند که گلکسی‌نوت 9 در زمینه کنترل محدوده دینامیکی، بهترین عملکرد را ندارد. این تصاویر به‌صورت خودکار از قابلیت HDR بهره‌مند بودند؛ بنابراین در این 4 تصویر، مشخصه HDR ناچارا به‌صورت دستی فعال شده است. متاسفانه تصاویر کماکان خیره‌کننده نیستند؛ اما در برخی موارد، گوشی عملکرد مناسب‌تری از خود نشان داده است.

تصاویر اول و سوم چندان شگفت‌انگیز نیستند. سایه‌ها تاریک بوده و جزئیات در این نواحی از بین رفته‌اند و حتی نشانه‌های چندانی مبنی بر تلاش نرم‌افزار جهت اصلاح نورپردازی در کل فریم وجود ندارد. با این‌حال عکس مجسمه شیر که در باغ وحش سن دیگو ثبت شده از کیفیت مناسبی برخوردار است و با وجود تابش خیره‌کننده خورشید در پشت و سمت راست سوژه، شما می‌توانید بافت فلزی و جزئیات مربوط به سر مجسمه را مشاهده نمایید. همین جلوه بصری در تصویر دوم نیز مشهود است؛ جایی‌که علیرغم وجود نور خورشید در پس‌زمینه، جزئیات فراوانی در درختان پالم رویت می‌شوند. آسمان و ساختمان‌ها نیز از نورپردازی یکسانی برخوردار هستند.

سامسونگ گلکسی‌نوت 9 در برخی تصاویر عملکردی فوق‌العاده دارد؛ اما در برخی دیگر نتایج وحشتناکی ارائه می‌دهد. این موضوع تقریبا حس یک قمار را تداعی می‌کند که ابدا امری مطلوب به‌شمار نمی‌آید.

امتیاز: 7/10

 

عکاسی از خوراکی‌ها

با گلکسی‌نوت 9 می‌توانید یک جشنواره غذایی در اینستاگرام به‌راه بیندازید! این فبلت خصوصا با استفاده از قابلیت بهینه‌سازی صحنه‌ها (هوش مصنوعی) قادر به ثبت تصاویر مناسبی از غذاها است. در ادامه نرم‌افزار به‌منظور ارایه تصاویری بهتر از تنقلات خوشمزه شما اقدام به تغییر برخی تنظیمات خواهد نمود. سامسونگ مشخصا به این تغییرات اشاره نکرده است؛ اما می‌توان گفت که وضوح و اشباع رنگ‌ها مسلما افزایش خواهند یافت. همچنین این تصاویر احتمالا به لطف افزایش درجه اشباع، رنگ‌ها را به‌صورت گرم‌تری نمایش می‌دهند. ظاهرا در نتیجه این عمل، تعادل رنگ سفید اندکی برهم خواهد خورد.

با وجود نمایش بسیار گرم رنگ‌ها در تصویر اول، این عکس همچنان عالی بوده و با اندکی ویرایش میتوان آن‌را ذخیره نمود. بزرگ‌نمایی سیب‌زمینی‌های سرخ شده و حلقه‌های پیاز، جزئیات فراوانی را نمایش می‌دهند که این موضوع با در نظر گرفتن رویه سامسونگ برای نرم‌سازی بیش‌ازحد تصاویر از طریق تاریک‌تر نمودن جزیی آن‌ها، بسیارعالی است. بعلاوه در تصویر گوشت، کاهو و گوجه‌فرنگی نیز جزئیات زیادی قابل‌مشاهده است. بزرگ‌نمایی نان نیز ذرات آرد و بافت آن‌را به‌صورت بسیار مناسبی نمایش می‌دهد. گوشت به‌نمایش درآمده در تصویر دوم نیز واقعا لذیذ به‌نظر می‌رسد و شما واقعا در این تصاویر می‌توانید سیب‌زمینی‌های سرخ شده، حلقه‌های پیاز و حتی روغن موجود بر روی آن‌ها را ملاحظه نمایید.

ظاهرا سامسونگ در حالت خوراکی (food mode) به‌درستی عمل کرده و هوش مصنوعی دستگاه برای فعال‌سازی این حالت در مواقع لزوم، همواره به اندازه کافی هوشمند بوده است. امیدواریم در آینده کمپانی بتواند مشکل تعادل رنگ سفید را برطرف نماید.

امتیاز: 9.5/10

 

عکاسی در نور کم

دوربین گوشی‌های تلفن‌همراه در موقعیت‌های نوری ضعیف مورد ارزیابی واقعی قرار می‌گیرند. در این وضعیت، دوربین نیازمند افزایش سطح ISO، افزایش سرعت شاتر بدون کند نمودن بیش‌ازحد عملکرد دوربین (که موجب تارشدگی حرکتی می‌شود) و در این حالت، باز کردن دیافراگم تا حداکثر اندازه ممکن (f/1.5) است. حتی قدرتمندترین دوربین نیز در شرایط نوری ضعیف به چالش کشیده خواهد شد؛ بنابراین اسمارت‌فون‌ها به‌منظور ارتقا کیفیت خروجی خود از نرم‌افزار بهره می‌گیرند.

تصاویر دوربین اسمارت‌فون گلکسی‌نوت 9 دارای نویز دیجیتال بسیار اندکی هستند که این موضوع احتمالا به‌معنای حذف نویز از تصاویر به‌صورت نرم‌افزاری است. با بزرگ‌نمایی عکس‌ها قطعا به این پدیده پی خواهید برد. سطوح بتنی بسیار هموار به‌نظر می‌رسند و بخشی از بافت چوب و جزئیات مربوط به تصویر سنگ‌ها نیز از بین رفته است.

تصویر قایق فاقد تعادل مناسب رنگ سفید بوده و محدوده دینامیکی در تصویر آخر بسیار وحشتناک است. در مجموع تصاویر، ظاهری بسیار مطلوب دارند و دوربین با ثبت تصاویر مناسب، کار خود را به‌درستی انجام داده است. این مکان‌ها واقعا تاریک بودند (خصوصا مکان مربوط به تصویر دوم) و ثبت چنین تصاویری توسط گلکسی‌نوت 9 واقعا جالب‌توجه خواهد بود. بعلاوه موارد انتقادی ما در این قسمت تنها زمانی قابل‌مشاهده هستند که به تصاویر و البته توازن رنگ سفید در آن‌ها، نگاه واقعا دقیقی داشته باشیم.

امتیاز: 8.5/10

 

حالت سلفی

همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، عملکرد دوربین جلویی گوشی به اندازه دوربین پشتی آن چشم‌گیر نیست. اگرچه این دوربین طی آزمایشات مختلف، عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان داد. تعادل رنگ سفید همواره مطلوب بوده و تصاویر از سطح جزئیات فراوان، رنگ‌هایی دقیق و وضوح بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین به‌دلیل برخی جنبه‌های زیباسازی، احتمالا برخی جزئیات را از دست خواهید داد؛ اما این موضوع باعث می‌شود تا پوست ظریف شما حتی بهتر از گذشته به‌نظر برسد.

امتیاز: 8/10

 

عملکرد دوربین در زمینه ویدیو

قابلیت‌های ضبط ویدیویی فبلت گلکسی‌نوت 9 بسیار چشم‌گیر هستند. رنگ‌ها پویا بوده و تعادل رنگ سفید در حد ایده‌آل است. همه‌چیز واضح به‌نظر می‌رسد و هیچ‌گونه سایه یا وقفه‌ای در ویدیوها مشاهده نمی‌شود. کاربران در صورت تمایل می‌توانند به ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه بپردازند که با توجه به استانداردهای اکثر اسمارت‌فون‌ها، قابلیتی خیره‌کننده است. با این‌حال عکس‌برداری با چنین تنظیماتی به‌معنای از دست دادن قابلیت EIS خواهد بود. احتمالا به‌همین دلیل، تثبیت‌کننده تصویر در چنین ویدیوهایی، مشخصا بهترین عملکرد خود را ارائه نمی‌دهد.

مطمئنا شما نیز می‌توانید این موارد را بررسی کرده و صحت آن‌ها را تایید نمایید. اما OIS جهت حفظ پایداری نسبی برخی المان‌ها به‌اندازه کافی مناسب خواهد بود. با کاهش رزولوشن و نرخ فریم، اگرچه پایداری ویدیو افزایش پیدا می‌کند؛ اما تفاوت بسیارفاحشی مشاهده نخواهد شد.

صرف‌نظر از این موضوع دوربین در کلیه حالات، ویدیوهایی خیره‌کننده را خلق می‌نماید. برخی رقبا از قابلیت تثبیت‌کنندگی مناسب‌تری برخوردار هستند؛ اما عملکرد دوربین گلکسی‌نوت 9 نیز به اندازه کافی مناسب است. فبلت گلکسی‌نوت 9 در سایر فاکتورهای ضبط ویدیویی، عملکرد شگفت‌انگیزی از خود بر جای می‌گذارد.

امتیاز: 9.5/10

 

جمع‌بندی

مجموع امتیازات: 8.5/10

محصولات سری گلکسی‌نوت سامسونگ به دلیل طراحی عالی، عملکرد بی‌نظیر و دوربین‌های فوق‌العاده خود مشهور هستند. این موضوع یقینا در خصوص دوربین گلکسی‌نوت 9 نیز صادق است؛ اما همچنان غلبه بر رقبای سرسختی مانند هواوی P20 پرو و چند اسمارت‌فون دیگر، دشوار خواهد بود. صرف‌نظر از این مساله، امتیاز کلی 8.5 ابدا نمره بدی به‌شمار نمی‌آید.

این دوربین تقریبا همواره می‌تواند تصاویری مطلوب را با تعادل مناسب رنگ سفید تولید نماید. به لطف استفاده از رنگ‌های پویا و کنتراست بالا، تصاویر بسیار گیرا و جذاب به‌نظر می‌رسند. اپلیکیشن دوربین به لطف بهره‌مندی از گزینه‌های انتخابی فراوان برای قابلیت‌ها و حالات گوناگون، یکی از بالاترین امتیازات در ارزیابی‌ها را به‌خود اختصاص داد. بعلاوه توان‌مندی‌های بسیار استثنایی دوربین در شرایط نوری ضعیف را نیز نبایستی فراموش کرد.

به‌طور کلی گلکسی‌نوت 9، دوربینی فوق‌العاده با چندین نقص بسیار انگشت‌شمار را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. یکی از بدترین نواقص دوربین به مشخصه HDR مربوط می‌شود. اگرچه سنسور قادر به جمع‌آوری جزئیات فراوانی است (همان‌طور که در حالت خوراکی‌ها مشاهده شد)؛ اما این ویژگی غالبا توسط پردازش‌های گسترده صورت‌گرفته بر روی تصاویر، تحت پوشش قرار می‌گیرد.

به‌طور خلاصه، اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی‌نوت 9 با ثبت تصاویری فوق‌العاده، توان رقابت با بزرگترین رقبای میدان را دارد. مطمئنا شما با ثبت تصاویر بسیار جذاب می‌توانید اکثریت دوستان خود را تحت‌تاثیر قرار دهید. یقینا دوربین این هندست، بهترین نمونه ارائه شده به همراه اسمارت‌فون‌ها محسوب نمی‌شود؛ با این‌حال احتمالا تجربه کاربری شما از جانب سایر دوربین‌ها چندان متاثر  نخواهد شد.

نقاط ضعف و قوت در بررسی دوربین گلکسی‌ نوت 9 در یک نگاه

نقاط قوت
  نقاط ضعف
نورپردازی مناسب     محدوده دینامیکی نامناسب (HDR)
تعادل رنگ سفید تقریبا همواره رعایت می‌شود حالت Food Mode می‌تواند رنگ‌های تصاویر را به‌صورت گرم‌تر نمایش دهد
عملکرد عالی در حالت پرتره پردازش بیش‌از اندازه می‌تواند به جزئیات تصویر آسیب وارد کند
کارکرد شگفت‌انگیز در حالت خوراکی (Food Mode)
رنگ‌های پویا

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH