مقایسه آی‌فون Xr با گلکسی S9 سامسونگ: رقبای شایسته‌ای از شرق و غرب!

رویارویی دو کمپانی اپل و سامسونگ در برابر یک‌دیگر، یک دوئل ابدی و تمام نشدنی در دنیای اسمارت‌فون‌ها خواهد بود. حالا که رویداد 12 سپتامبر اپل به اتمام رسیده و شاهد رونمایی از آی‌فون‌های جدید این شرکت بودیم، فصل جدیدی از رقابت میان نمایندگان این دو آغاز شده است. نبرد این مرحله اپل و سامسونگ به مقایسه دو گوشی آی‌فون Xr و سامسونگ گلکسی S9 تعلق دارد. دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب و تعیین برنده این جدال همراه آی‌تی‌رسان باشید.

در سال 2018، شرکت اپل کاملا به طراحی نسبتا متحول شده گوشی آی‌فون 10 تکیه کرد. حقیقت این بود که در گوشی آی‌فون 10 (که به صورت آی‌فون X هم نوشته می‌شود و به طور اشتباه، بیش‌تر با نام آی‌فون ایکس شناخته می‌شود!) دیگر نه خبری از دکمه هوم بود، نه خبری از تاچ آی‌دی. با این حال برش بالای نمایشگر یا همان ناچ پا به میدان نهاد و خود را در ظاهر آی‌فون 10 جا داد تا در کنار حاشیه باریک کناره نمایشگر، جلوه خاص و زیبایی به پرچمدار سال گذشته اپل بخشیده باشد. با اولین نگاه به ظاهر این دستگاه، ناخودآگاه محو تماشای ترکیب شیشه و فلزی می‌شدید که در کنار رنگ‌های جدید بدنه، جلوه‌ای زیبا و درخشان پدید آورده بود.

در آن طرف قضیه، سامسونگ پرچمدار خوش‌دست و زیباروی خود را در واقع محافظه‌کارانه و تقریبا با ظاهری تکراری عرضه کرد که خصوصا پنل جلویی و نمایشگر آن تفاوت خاصی با نمونه سال گذشته نداشت. با این حال حسگر اثر انگشت این دستگاه که به عنوان جایگزینی برای سیستم تشخیص چهره محصول اپل شناخته می‌شود، با یک تغییر مکان مناسب به جای بهتری در پنل پشتی، آن‌هم زیر دوربین اصلی منتقل شد. علاوه بر این، کهکشانی قصه ما از جک 3.5 میلی‌متری صدا هم بهره‌مند بود که مدت‌هاست غیاب آن در محصولات اپل شدیدا حس می‌شود. حتی امسال وضع از این هم بدتر شده و کمپانی اپل مبدل لایتنینگ به جک 3.5 میلی‌متری صدا را از جعبه پرچمداران جدیدش نیز برداشته است!

در بخش عملکرد این دو دستگاه نمی‌توان تفاوت آن‌چنان فاحشی پیدا کرد. درست است که بنچمارک پردازنده گوشی آی‌فون Xr تا حدودی بهتر از گلکسی S9 سامسونگ است، اما نماینده کره در بعضی بخش‌ها از رقیب غربی خود بهتر عمل کرده است. ضمن آن‌که علی‌رغم وجود برخی تفاوت‌ها، این دو عزیز آن‌قدر قدرتمند و توانا هستند که در کارهای روزمره و عادی تفاوتی میان‌شان وجود نداشته و به راحتی و با سرعت همه کارهای‌تان را انجام می‌دهند. نماینده کوپرتینویی‌ها از تراشه جدید و 7 نانومتری اپل A12 بایونیک سود برده و گلکسی S9 نیز بسته به منطقه‌ای که عرضه شود، از تراشه اسنپدراگون 845 (نسخه چین و ایالات متحده) یا اگزینوس 9810 (اکثر مناطق جهان از جمله ایران) بهره‌مند خواهد بود.

سیری یا بیکسبی؟

هر دو دیوایس مورد بحث ما از یک دستیار صوتی برخوردارند که اتفاقا اختصاص به تولید‌کننده‌شان نیز دارد. هر چند که هم دستیار سیریِ حاضر در آی‌فون و هم بیکسبیِ موجود در گلکسی S9، هیچ‌کدام آن‌گونه متقاعدکننده عمل نکردند که بتوان روی آن‌ها کاملا حساب باز کرد. برای مثال سیری جز آماده بودن برای یک جست‌وجوی ساده در فضای وب، تقریبا هیچ‌کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد! در آن طرف هم بیکسبی در حد و اندازه‌های دستیار گوگل ظاهر نشده و حتی دکمه اضافی در نظر گرفته شده برای آن موجب آزار و رنجش بسیاری از کاربران شده است. شاید کاربران این دو پلتفرم بهتر باشد از همان دستیار صوتی گوگل استفاده کنند که در دیوایس‌های اندرویدی از پیش نصب بوده و در سیستم‌عامل آی‌اواس نیز قابل اجراست.

نمایشگر و دوربینی فوق‌العاده برای همه

نمایشگر گلکسی S9 اندازه‌ای 5.8 اینچی دارد اما آی‌فون ارزان قیمت اپل مجهز به پنلی 6.1 اینچی است اما همه چیزِ یک نمایشگر فقط در اندازه خلاصه نمی‌شود. در واقع برنده این بخش گلکسی S9 سامسونگ است که نمایشگری با تکنولوژی اولد دارد. شکی نیست که نمایشگرهای اولد این روزها برترین نمونه‌های بازار بوده و از محبوبیت بالایی برخوردارند. برخلاف اپل، سامسونگ علاقه‌ای به طراحی ناچ استایل و ایجاد برش در نمایشگر پرچمدارش نداشته است و تلاش کرد تا با کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر و خمیده کردن آن به طرفین دستگاه، مدیریت بهتری روی فضاهای در دسترس داشته باشد. این را هم در نظر بگیرید که رزولوشن نمایشگر گلکسی S9 بسیار بالاتر از نمونه به‌کار رفته در آی‌فون Xr است تا برتری مطلق در بخش نمایشگر از آن نماینده شرق باشد.

مطمئنا جذاب‌ترین بخش مقایسه این دو، به بخش مقایسه دوربین آن‌ها تعلق دارد. چند ماهی می‌شود که گلکسی S9 به بازار عرضه شده و عیار دوربین آن بر همگان آشکار است اما آی‌فون Xr حداقل یک ماه طول می‌کشد تا روانه بازارها شود. بنابراین مقایسه جامع و کامل این دو فعلا میسر نیست. با این حال از روی مشخصات سخت‌افزاری میزبانان این مقاله می‌توان تا حدودی آن‌ها را رو در روی هم قرار داد. دو دیوایس مورد نظر ما از یک دوربین بهره‌مند بوده که هر دو نیز رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارند.

دوربین هر دو محصول قادر به ضبط ویدیوهایی با کیفیت 4K بوده و در کنار آن می‌توانند ویدیوهای اسلوموشن نیز ضبط کنند. البته نرخ فریم ویدیوهای اسلوموشن گلکسی S9 بهتر از آی‌فون Xr است و دوربین آن از گشودگی دیافراگم بیش‌تری هم سود می‌برد. خلاصه آن‌که تفاوت در جزئیات سخت‌افزاری دوربین این دو هندست زیاد است اما هر چه که باشد، با دو پرچمدار نسبتا گران قیمت (در مقایسه با بقیه) روبرو هستیم که قاعدتا باید از توانایی بالایی در بخش دوربین برخوردار باشند. توانایی‌های محصول سامسونگ که برای ما ثابت شده، فقط می‌ماند اثبات آی‌فون Xr که امیدوارم قیمت پایین آن در دوربینش اثری نداشته باشد و اپل ما را ناامید نکند.

البته این را نگفتیم که بد به دلتان راه بدهید! اپل امسال برای دوربین پسر ارزان قیمتش کم نگذاشته و آن را به ویژگی‌های جدید و پیشرفته‌ای مجهز کرده است. قابلیت اسمارت HDR از جمله این ویژگی‌هاست که حتی پردازش‌‌های مربوط به HDR را روی سوژه‌های در حال حرکت نیز اعمال می‌کند. حتی پای هوش مصنوعی و قابلیت‌های نرم‌افزاری هم به دوربین آی‌فون Xr باز شده تا کاربران علی‌رغم بهره‌مندی این محصول از یک سنسور دوربین، بتوانند تصاویر پرتره با افکت بوکه جدید ثبت کنند. قابلیت‌های نرم‌افزاری موجود در دوربین این دیوایس به کاربر این امکان را می‌دهد تا حتی پس از ثبت تصاویر نیز به کمک اسلاید تعبیه شده در بخش دوربین قادر به تغییر عمق میدان، میزان تاری پس‌زمینه و میزان فوکوس روی سوژه اصلی باشد.

نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌ها

وقتی بحث به پشتیبانی نرم‌افزاری و ارایه به‌روزرسانی‌های سیستمی می‌رسد، هیچ تولیدکننده گوشی اندرویدی نمی‌تواند در مقابل اپل سرش را بالا بگیرد. این امر برای آی‌فون Xr ارزان قیمت هم صادق بوده و در صورتی که آن را خریداری کنید، می‌توانید مطمئن باشید که حداقل تا 5 سال به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل آی‌اواس را دریافت خواهید کرد. کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی در بهترین حالت ممکن معمولا عرضه دو نسخه بعدی سیستم‌عامل اندروید را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند.

گلکسی S9

البته این امر برای تمام کمپانی‌ها صادق نبوده و برخی حتی یک به‌روزرسانی را نیز برای دیوایس‌های خود منتشر نمی‌کنند. اکثر کمپانی‌های شناخته شده، گوشی‌های پرچمدار خود را تا دو سال از نظر نسخه سیستم‌عامل و تا سه سال از نظر آپدیت‌های امنیتی پشتیبانی می‌کنند. سامسونگ هم بنا به دلایلی مانند تعدد و تنوع محصولات، این سال‌ها نتوانسته در بُعد ارایه به‌روزرسانی‌ها نام درخشانی از خود به‌جا بگذارد. این کمپانی معمولا نهایتا تا دو به‌روزرسانی را برای محصولاتش در نظر گرفته که در اکثر موارد نیز آن‌ها را خیلی دیر منتشر می‌کند.

در حالی که رابط کاربری سامسونگ یکی دو سال اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده و حالا ظاهر مدرن‌تری به خود گرفته و امکانات بیش‌تری نسبت به آی‌اواس حاضر در آی‌فون Xr دارد، اما باز هم کاربران روی خوشی به آن نشان نمی‌دهند. در گوشی‌های سامسونگ معمولا از هر برنامه دو نسخه وجود دارد. دلیل آن هم این است که سامسونگ برای هر برنامه پیش‌فرض اندروید که توسط گوگل تعیین شده، یک نسخه مشابه و همتا طراحی کرده است که البته نه نمونه سامسونگ و نه نمونه گوگل، هیچ‌یک قابل حذف شدن به طور کامل نیستند! در حالی که بسیاری از قابلیت‌های این اپلیکیشن‌ها مفید هستند اما همه افراد از آن استفاده نمی‌کنند. خوشبختانه یا متاسفانه، سیستم‌عامل آی‌اواس این شلوغی‌ها را نداشته و یکی از دلایل سادگی آن نیز همین است.

قیمت

خب رسیدیم به یک بخش مهم که اگر برای اهالی هیچ کجای دنیا مهم نباشد، برای ما ایرانی‌ها (خصوصا با وضع فعلی بازار موبایل) حیاتی است. گلکسی S9 سامسونگ تقریبا 6 ماهی می‌شود که در بازارها موجود است. این در حالی است که گوشی آی‌فون Xr اپل علی‌رغم معرفی شدنش، تا یک ماه دیگر رنگ بازارها را نخواهد دید. محصولات سامسونگ از مشکلی رنج می‌برند که نمونه‌های ساخت اپل از آن بویی نمی‌برند. منظور ما کاهش ناگهانی و چشم‌گیر قیمت محصولات سامسونگ است که اندکی پس از ورود آن‌ها به بازار رخ می‌دهد.

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید هم‌اکنون قیمت گلکسی S9 در بازار جهانی حدود 620 دلار است که خیلی کم‌تر از رقم 749 دلاری اعلام شده برای آی‌فون Xr است. این را هم در نظر بگیرید که قیمت گلکسی S9 از این هم پایین‌تر خواهد آمد اما قیمت محصول اپل کم‌تر دچار نوسان می‌شود. پس اگر به فکر جیبتان هستید، بهتر است سراغ پرچمدار خوش‌ساخت سامسونگ بروید که هم ارزان‌تر بوده و هم آن‌قدرها خوب است که بعدا حسرت نخورید که چرا آی‌فون Xr را نخریدید.

مقایسه آی‌فون Xr با گلکسی S9

نتیجه نهایی: شما نمی‌توانید اشتباه کنید

حقیقت این است که هر کدام از این دو پرچمدار را داشته باشید، آن‌قدر برایتان خوب کار خواهند کرد که از انتخابتان پشیمان نخواهید شد. این شما هستید که باید بدانید به دنبال چه چیزی هستید. این که می‌خواهید یک پرچمدار باکلاس با پشتیبانی نرم‌افزاری عالی بخواهید یا این‌که از یک نمایشگر اولد با قیمتی کم‌تر بهره‌مند شوید. در این میان باید به انتخاب اندروید و آی‌اواس نیز فکر کنید. این‌که ما یکی از این دو را به عنوان نمونه برتر انتخب کنیم در واقع بی‌انصافی در حق گوشی دوم است. زیرا هر دو شایستگی‌های خاص خود را دارند. از نظر شما برنده کدام است و کدام را برای خرید ترجیح می‌دهید؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH