آینده گوشی‌های هوشمند چگونه خواهد بود؟

اساسا کار شرکت‌های شیائومی، اپل، وان‌پلاس و حتی گوگل چیست؟ جواب ساده است، همگی در یک کار مشترک هستند و آن هم تولید گوشی‌های هوشمند است. عملا همین چند شرکت معدود تمام توجهات دنیای دیجیتال را به سمت خود جلب کرده‌اند. اپل در روز‌های اخیر، گوگل و شیائومی در چند هفته گذشته و وان‌پلاس تا همین چند ماه پیش موضوع اصلی خبر‌های تکنولوژی و بازار موبایل بودند. دقت به همین موارد نشان می‌دهد که در حال حاضر این صنعت چقدر مبتذل و پیش‌پاافتاده شده است!

گوشی‌های هوشمند

وقتی ما از عبارات پیش پاافتاده و ابتذال استفاده می‌کنیم، منظور یک نتیجه‌گیری کلی است نه زیر ذره‌بین بردن صرفا یک برند خاص. امروزه واقعا هیچ مدلی از گوشی‌های هوشمند در بازار وجود ندارد که واقعا بد باشد. همه آنها ویژگی‌های خوب و مخصوص با مشتریان علاقه‌مند خود را دارند. اما به طور کلی وقتی به قضیه نگاه می‌کنیم با یک چرخه محدود و بسته مواجه هستیم.

بگذارید یک مثال کوچک بزنم. از زمان آمدن نمایشگر‌های ناچ‌دار همواره بحث و جدل‌های فراوانی از سوی موافقان و مخالفان آن در جریان بوده است. بسیاری از سازندگان گوشی نیز طراحی‌های خود را به سمت ساخت مدل‌های ناچ‌دار تغییر داده‌اند. ولی تا به حال شما دیده‌اید کسی یک مدل گوشی را تنها به خاطر دارا بودن ناچ به دیگران پیشنهاد دهد؟!

آیا مثال واضح بود؟ احسنت، دقیقا مشکل همین جاست. اینقدر مسائل پیش پاافتاده از این دست زیاد است که سبب شده دیگر کمتر در مورد مسائل کلیدی، بحث و گفتگو شود. کافی است نگاهی به سخنرانی و توضیحات شرکت اپل در مراسم چند روز قبل داشته باشید. خیلی ساده بخواهیم بگوییم، شرکت‌های سازنده گوشی، افق دید و سطح خواسته‌های مشتریان را محدود کرده‌اند. واقعا شنیدن و مشاهده این حجم از گزینه‌های بی‌ارزش سبب شده تا برای آرام کردن اعصاب‌مان به یک لیوان چای داغ نیازمند شویم.

دوران درخشش وان‌پلاس به سر رسیده است

شاید بتوان با اطمینان گفت وان‌پلاس 6 یک گوشی بی‌نظیر است اما دیگر از آن شکوه و زرق و برق قدیم خبری نیست. درست است حقیقتا یک گوشی بسیار سریع و قدرتمند بوده ولی در این بین طراحی زیبا‌تر، اندازه کارا‌تر و خوش‌دستی فدا شده و همان‌طور که اکنون همه در موردش حساس شده‌اند، باید گفت البته ناچ ندارد. در هر صورت شاید نباید خیلی از 6T انتظار داشته باشیم.

گوشی‌های هوشمند

سامسونگ از زندگی سیر شده است!

سامسونگ هر ساله با گوشی‌های هوشمند جدید به پیش می‌رود ولی با هر گامی که به جلو بر می‌دارد، میلیون‌ها کاربر را از خود ناامید‌تر می‌نماید. گلکسی S9 ،S9 پلاس و نوت 9 قرار بود ویژگی‌های مهم و جدیدی به همراه داشته باشند. خب ویژگی‌های جدید کجا هستند؟ چرا باید برای تنها یک ارتقای ناچیز و بی‌ارزش نسبت به مدل‌های قبلی صد‌ها دلار هزینه‌تراشی کنیم؟ جای تعجب هم نداشت که امسال مراسم سامسونگ زیاد به چشم نیامد و اخبار مربوط به آن بدون هیاهو و در سکوت در صفحات دوم و سوم گوگل دفن شد!

پوکوفون تنها توجه‌اش به زیر خط فقر است!

به ویژگی‌های پوکوفون F1 دقت کنید. در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسند ولی اگر بیشتر دقت کنیم در می‌یابید که برای شرکت شیائومی تنها یک نکته حائز اهمیت بوده است. بله “قیمت” تنها الهه مورد پرستش آنهاست. حتی اگر برای محقق شدن هدف (پایین نگاه داشتن قیمت)، مجبور به حرکت لرزان در مرز حداقل‌های کیفیت باشند. هر چیزی که در بازار با قیمت پایین‌تر تولید شده است را در ظاهر و باطن پوکوفون F1 جای داده‌اند. زیرا یک کلمه را برای تعریف محصول خود دوست دارند، ارزان قیمت!

گوشی‌های هوشمند

این داستان پیش‌ پاافتادگی و ابتذال در دنیای گوشی‌های هوشمند است. شاید محصولات مختلف طیف گسترده‌ای از کاربران مختلف را پوشش دهد ولی این حقیقت که یک شرکت برای کاهش چند دلاری هزینه‌ها، به جای استفاده از قطعات و اجزای با کیفیت، روی به واردات اجناس نامرغوب‌تر می‌آورد، مایوس کننده است. با این شرایط چگونه می‌توان انتظار داشتن یک گوشی با کیفیت را داشت؟ این همه طمع و بی‌وجدانی واقعا قابل درک نیست.

اپل غول اعتیاد، تولید کننده مواد مخدر و پرورش معتاد!

حتی شرکت پر ادعا و مغرور اپل نیز در این باتلاق ابتذال فرو رفته است. البته شاید فعلا به دلیل نمایش فوق‌العاده سه گوشی آیفون جدیدش در فضا سیر می‌کند و شما را با آمار و ارقامی از توانایی‌ها و عملکرد فوق‌العاده هندست‌هایش بمباران تبلیغاتی می‌نماید.

فیل شیلر، نابغه بازاریابی به روی صحنه می‌آید و با مهارت مثال زدنی جمعیت را با وعده ورود به عصر جدید عکاسی سرخوش می‌کند. یک ساعت تمام حضار را با صحبت‌هایش نئشه ویژگی‌ها جدید می‌نماید و در حالی که حضار بی‌اختیار با هلهله و شادی سالن را روی سرشان گذاشته‌اند و از خماری بعد از آن خبر ندارند آنها را تنها می‌گذارد و بعد از دقایقی …

گوشی‌های هوشمند

گوگل: ما دوباره ناچ را بزرگ می‌کنیم!

گوگل مانند همیشه بدون توجه به بازخورد‌های اطراف به پیش می‌رود و ما را در حالی که فکر می‌کنیم همه‌ چیز را در مورد نسل سوم پیکسل می‌دانیم، به دنبال خودش می‌کشد. خب بدیهی است که گوگل در حال آماده سازی خود برای عرضه هندستی با بزرگ‌ترین ناچ در طول تاریخ بشر است و ظاهرا قصد دارد رکورد آن را برای همیشه به نام خودش ثبت کند!

به اعتراف بسیاری از کارشناسان، گوشی پیکسل 2XL با وجود مشکلاتی که داشت باز هم یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند دنیاست. اما فقط از روی کنجکاوی می‌پرسم آیا نسخه جدید نباید نسبت به قبلی کمی تغییر داشته باشد؟ نسل سوم پیکسل تقریبا همان نسخه قدیمی است و صرفا باید گفت یک نسخه 2018 از پیکسل قبلی است. حتی اگر سرعت‌اش بیشتر و دوربین‌اش کمی بهتر شده باشد ولی عملا مردم هیچ هیجانی برای رونمایی و در دست گرفتن آن ندارند!

یک جای کار می‌لنگد!

چه اتفاقی برای گوشی‌های هوشمند جذاب و دوست‌داشتنی زمان ما افتاده است؟ بحث‌های تجاری یا طراحی‌های جسورانه؟ یک ویژگی جدید و جذاب که زندگی روزمره‌ کاربران را زیر و ‌رو نماید؟ یا شاید چیزی بیش از این‌ها لازم است. اپل با نمایش خلاقیت و نشان دادن پتانسیل بالای آن در دموی ARkit هنوز هم نور امید را در دل ما زنده نگه داشته است. نسخه آزمایشی آموزش بسکتبال با آیفون واقعا عالی بود و ثابت کرد که امروزه واقعیت با تکنولوژی پیچیده و مصنوعی درهم تنیده است و قابل جدا کردن نیست!

گوشی‌های هوشمند

با این حال در پایان باید گفت غم و اندوه در دنیای گوشی‌های هوشمند همچنان ادامه دارد و سال 2018 عملا چیزی برای شاد کردن عاشقان دنیای تکنولوژی به همراه نداشت. گوشی‌هایی یکبار مصرف و ارزان قیمت تنها دستاورد امسال بود! حتی اپل نیز با بازاریابان چرب‌زبان و قدرتمند خود توانست برچسب قیمت وحشتناک گران گوشی‌هایش را در لابه‌لای جیغ و فریاد‌های حضار مخفی نماید.

آیا آینده روشن است؟

امسال که بسیار تاسف‌بار در حال اتمام است ولی امواج امید برای سال 2019 در حال شکل‌گیری است تا بار دیگر شاهد رشد و شکوه در بین گوشی‌های هوشمند باشیم. پردازنده‌های سریع و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر AR (واقعیت افزوده) می‌تواند کمی شرایط را بهبود ببخشد. به علاوه به نظر می‌رسد دستیار‌های دیجیتالی سرانجام خواهند توانست دستورات ما را به درستی اجرا کنند. برای مثال در دموی دستیار داپلکس (Assistant Demo Duplex) گوگل نشان داد که بالاخره از لحاظ فنی بسیاری آرزو‌ها به واقعیت بدل شده است.

در افق نیز کم‌کم عصر 5G از راه می‌رسد و جانشین LTE می‌شود. در این دوره نه تنها توانایی انتقال فوق سریع داده‌ها را خواهیم داشت، بلکه کلا دید ما نسبت به شبکه دگرگون خواهد شد. به نظر شما در ادامه می‌توان انتظار ابزار‌ها و اپلیکیشن‌هایی را داشت که حتی نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی نیز به فکرشان خطور نکرده است؟ شاید مهندسان می‌ترسند کسی خریدار ایده‌های جدیدشان نباشد. با این حال هنوز هم می‌توان رویاپردازی کرد و هنگامی که زمانش فرا برسد ما آماده‌ایم. شما چطور؟

1 در مورد “آینده گوشی‌های هوشمند چگونه خواهد بود؟”

  1. واقعا که این چه وعضشه هه ببین سامسونگ از سال 2013 تا2021 پرفروش ترین برند دنیا هست سامسونگ همیشه همیشه همیشه جزو برترین ها بوده و همیشه نوآور و خلاق بوده سامسونگ همیشه پاینده می مونه مطمئن باش اگه سامسونگ هم بخواد ولی به نظر من در آینده اپل رقیب سفت و سخت شیائومی میشه و هواوی میخواد با سامسونگ رقابت کنه اما یه برند جدید میاد و هواوی میکشه پایین و ررقیب سامسونگ میشه مثل آیفون و هواوی که منقرض شدن اون برند هم منقرض میشه و یه برند جدید میاد تا با سامسونگ رقابت کنه و اون هم توسط یه برنده جدید تر شکست می خوره ولی تا قیامت اون جایگاه مال سامسونگه و بس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH