مرگ به خاطر سلفی: وقتی همه چیز فدای یک عکس ناب می‌شود!

آیا شما هم از آن دست افرادی هستید که دوست دارند سلفی‌های تک و فوق‌العاده‌ای بگیرند؟ پس بسیار مراقب باشید، مخصوصا اگر بسیار اهل ریسک هستید و وسواس خاصی برای عالی درآمدن عکس دارید، زیرا ممکن است این سلفی آخرین کار شما باشد! دفعه بعد که در لبه یک پرتگاه قصد گرفتن سلفی دارید، پیش از لبخند زدن، حواستان به جای پایتان باشد، تا لحظه مرگ خود را ثبت نکنید. این حرف اصلا شوخی نیست. کافی است نگاهی به آمار مرگ به خاطر سلفی‌ها، در دنیا بیاندازید تا مبهوت شوید!

سلفی

آیا می‌دانستید تاکنون 259 نفر به خاطر گرفتن عکس سلفی، جان خود را از دست داده‌اند؟ بله این عدد واقعی بوده و طبق بررسی انجام شده توسط محققان انستیتوی علوم پزشکی هند در دهلی نو، بدست آمده است. از ماه اکتبر 2011 تا نوامبر 2017 این تعداد مرگ به خاطر گرفتن سلفی در دنیا ثبت شده است. براساس این مطالعات، کشور هند با 159 مورد رتبه اول تعداد قربانیان سلفی را در دنیا دارد و بعد از آن کشور‌های روسیه، ایالات متحده آمریکا و پاکستان رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

این مسئله در هند چندان حاد شده است که مقامات ایالت بمبی در سال 2016، مناطقی را با عنوان منطقه آزاد برای گرفتن سلفی (selfie-free zone) نام‌گذاری کردند تا نسبت به خطرات این کار هشدار دهند. زیرا این مسئله با سلامت عمومی مردم کشور یک میلیارد نفری هند ارتباط داشت. در حقیقت باید اعتراف کرد که گرفتن سلفی به یک بیماری واگیردار دنیای مدرن بدل شده است!

علت مرگ: سلفی!

سقوط از صخره و ارتفاع، حمله حیوانات خطرناک، برخورد با سیم‌های برق، تصادفات اتومبیل و … همه در لیست دلایل مرگ‌و‌میر انسان‌ها وجود دارند ولی غرق شدن بی‌دلیل، تنها به خاطر گرفتن یک سلفی واقعا یک فاجعه تمام عیار است. تصور کنید تعدادی از دوستان با هم هستید و یکی پیشنهاد پریدن در آب و گرفتن هم‌زمان یک عکس سلفی را می‌دهد و بقیه بدون توجه به اینکه آیا شنا کردن بلد هستند یا نه، با او همراهی کنند.

بله شاید خنده‌دار باشد ولی حقیقت دارد، برخی افراد تنها به خاطر اینکه یک ایده جدید برای سلفی پیدا کرده‌اند، خود را درون آب انداخته و غرق شده‌اند. گرفتن عکس سلفی در جلوی یک قطار در حال نزدیک شدن یا  سلفی مرگبار با یک مار کبرای بسیار سمی، تنها گوشه‌ای از این موارد است. آیا واقعا این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی اینقدر باارزش محسوب می‌شوند؟

سلفی

سلفی

حتی اخیرا در سال 2018، جوانی 18 ساله که برای گرفتن سلفی در لبه یک آبشار مرتفع رفته بود تعادل خود را از دست داده و بر روی صخره‌های پایین آبشار سقوط کرده است. خبر مرگ او توسط مادرش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. در مورد دیگری نیز یک مرد برای گرفتن سلفی، بیش از حد به یک خرس وحشی نزدیک شده و گرفتار چنگال قدرتمند آن شده بود.

البته آمار سلفی‌های منجر به شکستگی، ضربه مغزی، آسیب‌های مختلف و زیان‌های مالی که تعدادشان خارج از شمارش است ولی در ادامه می‌توانید به آمار دقیق کشته‌ها و علت مرگ در حین گرفتن سلفی‌ها در طول این چند سال دقت کنید. واقعا حیرت‌انگیز و نگران‌کننده است. به علاوه وقتی بدانید که 85 درصد کشته‌ها افراد بین 10 تا 30 سال بوده‌اند!

  • حمله حیوانات وحشی: 8 کشته
  • غرق شدن: 70 کشته
  • برق‌گرفتگی: 16 کشته
  • سقوط از ارتفاع: 48 کشته
  • سلاح گرم: 11 کشته
  • آتش‌سوزی و سوختگی: 48 کشته
  • سیستم‌های حمل و نقل (تصادفات با قطار و اتوبوس و …): 51 کشته
  • موارد دیگر: 7 کشته

مجموع: 259 کشته به خاطر گرفتن سلفی!

سلفی یک ترند مرگبار!

باید اعتراف کرد ما کم‌کم در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای بدون بازگشت هستیم. شبکه‌های اجتماعی از ما مشتی احمق ساخته‌اند. من متاسفم ولی این یک حقیقت محض است. البته نباید بی‌انصافی کرد، شبکه‌های اجتماعی باعث ارتباط سریع‌تر و گسترده‌تر افراد با یکدیگر شده‌اند و در صورت تفکیک اخبار راست و دروغ از یک‌دیگر، واقعا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند سبب به‌روز بودن انسان و آگاهی از دنیای اطراف شوند. ولی واقعا عکس سلفی اینقدر مهم است که باید جان خود را به خاطرش به خطر بیندازیم؟

من و بسیاری از شما در سایت‌های مختلفی چون اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک فعال هستیم و همواره عکس‌های خود با دیگران به اشتراک می‌گذاریم. این یک واقعیت است ولی این موضوع نباید به یک عامل روانی و مرگبار برایمان تبدیل شود و برای بیشتر دیده شدن و چند لایک زیادتر، روی زندگی خود و حتی دیگران قمار کنیم. به نظر شما آینده مجازی انسان چطور خواهد بود و چه چیز دیگری از دنیای مدرن گریبان‌گیرمان خواهد شد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH