هر آن‌چه که می‌بایست درباره رابط کاربری MIUI شیائومی بدانید: نسخه چینی اندروید!

اگر تاکنون یکی از گوشی‌های شیائومی را داشته و یا این‌که علاقه‌مند به محصولات این کمپانی باشید، قطعا تاکنون نام رابط کاربری MIUI به گوش‌تان خورده و حسابی با آن سر و کار داشتید. اندروید اختصاصی شیائومی به تازگی تولد ده‌سالگی خود را جشن گرفته است؛ رابطی که آن را سال‌هاست به عنوان میزبانی برای ارایه قابلیت‌ها و ترفندهای نوین سیستم‌عامل اندروید می‌شناسیم. همراه آی‌تی‌رسان باشید تا با MIUI بیش‌تر آشنا شویم.

MIUI چیست؟

ساده بخواهیم بگوییم، MIUI را باید تم اختصاصی شیائومی بر روی سیستم‌عامل اندروید در گوشی‌های این کمپانی دانست که استایل جدید و قابلیت‌های بیش‌تری را به نسخه خالص اندروید اضافه کرده است. رابط کاربری MIUI در حقیقت اولین محصول تولیدی شرکت شیائومی به شمار می‌رود که در سال 2010 و قبل از عرضه هر گونه گوشی هوشمند از سوی این کمپانی، قدم در دنیای اسمارت‌فون‌ها نهاد. پوسته اندروید این شرکت چینی اکنون ده‌ها میلیون کاربر در سراسر جهان داشته و در حالی که زیبایی‌های الهام گرفته از سیستم‌عامل iOS را کاملا دور نریخته، ویژگی‌های زیادی را ارایه می‌دهد.

کدام گوشی‌ها از رابط کاربری MIUI بهره می‌گیرند؟

رابط کاربری MIUI عمدتا با محصولات شیائومی طراحی شده است و تقریبا همه گوشی‌های این شرکت (به جز شیائومی MI A1 و MI A2 که از اندروید وان بهره می‌برند) در بخش نرم‌افزاری خود از این پوسته استفاده می‌کنند. چندی پیش زیربرند جدید این کمپانی یعنی پوکوفون، گوشی جدیدی را با نام پوکوفون F1 معرفی کرد. شیائومی در این دیوایس یک نسخه مخصوص از رابط کاربری MIUI را به کار گرفت که نشانه‌هایی از اندروید خالص در آن به چشم خورده است. این کمپانی و جمعیت طرفدار آن در سال‌های ابتدایی عرضه این رابط کاربری، آن را بر روی اسمارت‌فون‌های دیگر کمپانی‌ها نیز به کار گرفتند اما این روزها تنها در گوشی‌های شیائومی است که می‌توان رابط کاربری MIUI را دید.

ردمی 6A

ارایه قابلیت‌های نوین در طی سال‌های اخیر

از هشت سال پیش و زمان عرضه نخستین نمونه این پوسته، رابط کاربری MIUI تاکنون پیشرفت‌های زیادی داشته و در حال حاضر لیستی بلند بالا از ویژگی‌های نسبتا جامع دارد. شیائومی یکی از اولین برندهایی بود که ایده توسعه نرم‌افزار مدیریت تلفن همراه را در سر داشت و این ایده را نیز در نسخه پنجم رابط کاربریش اعمال کرد. نرم‌افزار مدیریت تلفن همراه را می‌توان مکانی برای ارایه خدماتی هم‌چون اسکن برای ویروس‌ها، مدیریت حافظه و قابلیت‌های ذخیره باتری دانست. این ایده آن‌قدر جالب بود که هم‌اکنون کمپانی‌هایی مانند سامسونگ در محصولات خود بخشی را به همین منظور در نظر گرفته‌اند.

یکی دیگر از قابلیت‌های محبوب شده توسط این کمپانی (و البته کمپانی هواوی) را باید به توانایی دانلود تم‌های گوناگون از فروشگاه‌های مجزا و مستقل نسبت داد. این همان قابلیتی است که اندروید خالص تاکنون از داشتن آن محروم بوده است. اگر چه در اندروید خالص می‌توان پک‌های گوناگونی از آیکون‌ها و فونت‌ها را دانلود کرد، اما تا به امروز فروشگاهی برای دانلود تم برای آن در نظر گرفته نشده است. در سال‌های اولیه عرضه این پوسته، شاهد اضافه شدن قابلیت‌های نوینی مانند ذخیره دیتا (data saver) در نسخه هفتم، حالت کار با یک دست در نسخه ششم و مدیریت دسترسی‌ها در نسخه پنجم این رابط کاربری بودیم. در این یکی دو سال اخیر نیز شیائومی سعی کرده تا مجموعه‌ای از بهبودها را در رابط کاربری خود اعمال کند.

MIUI 8

ورود MIUI 8 را مسلما باید بزرگ‌ترین تغییر در پلت‌فرم شیائومی تا به امروز دانست. از قابلیت‌های برجسته این نسخه می‌توان به پشتیبانی از ثبت اسکرین‌شات هنگام پیمایش در نمایشگر (scrolling screenshot support)، دکمه دایره‌ای شکل تنظیمات ناوبری موسوم به quick ball برای بخش دسترسی و فضای دوم (second space) اشاره کرد که این مورد آخری امکان ایجاد یک پروفایل جدید را بر روی گوشی فراهم می‌کند. (چیزی شبیه به آن‌چه که در کامپیوترهای خانگی تحت عنوان کاربر شماره یک و دو شناخته می‌شود.) هم‌چنین باید به اضافه شدن مواردی مانند dual apps (امکان داشتن دو اکانت مختلف از نرم‌افزارها مانند تلگرام و … را فراهم می‌کند)، حالت ذخیره انرژی، نرم‌افزار گالری بازطراحی شده، طراحی بصری پویا و فونت‌های جدید نیز اشاره کرد.

MIUI 9

این نسخه از رابط کاربری شیائومی را اولین بار به همراه دیوایس‌های عرضه شده در اواخر سال 2017 دیدیم. در این نسخه بود که برای اولین بار از ژست‌های حرکتی برای ناوبری پشتیبانی به عمل آمد. این مورد را باید کپی برابر اصل قابلیت موجود در آی‌فون 10 دانست که در آن با کشیدن صفحه به سمت بالا، وارد صفحه اصلی (هوم) شده و کشیدن به سمت چپ نیز منجر به اعمال عمل بازگشت می‌شد. جدای از ژست حرکتی، نسخه نهم رابط کاربری MIUI از قابلیت‌هایی هم‌چون دستیار هوشمند، نوار اطلاع‌رسانی بهبود یافته و موردی موسوم به dynamic resource allocation بهره‌مند شد تا به بهبود عملکرد سیستم کمک شود.

MIUI 10

جدیدترین نسخه رابط کاربری شیائومی با نام MIUI 10 شناخته شده که تازه یکی دو ماه از معرفی آن می‌گذرد. از مهم‌ترین موارد قابل ذکر در این نسخه می‌توان به طراحی مجدد “منو برنامه‌های اخیر” یا همان recents menu و حالت پرتره برای گوشی‌های محروم از لنز دوگانه اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH