صنعت گوشی‌های هوشمند به شکلی موثر دچار رکود شده است

بر اساس آخرین پژوهش صورت گرفته از سوی موسسه Strategy Analytics که در زمینه مطالعه بازار جهانی پیشتاز است، صنعت اسمارت‌فون به شکل موثری دچار رکود شده و گزارشات مربوط به 3 ماهه سوم سال 2018 نشان می‌دهند که میزان فروش اسمارت‌فون‌ها بین 6 تا 8 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر خبرهای بهتری برای تولیدکنندگان چینی وجود دارد.

در فاصله ماه‌های جولای تا سپتامبر سال جاری، تعداد دستگاه‌های فروخته شده کاهش یافته و به رقم تقریبی 355 تا 360 میلیون واحد رسیده است. بدین ترتیب برای چهارمین دوره 3 ماهه متوالی، فروش اسمارت‌فون‌ها روندی نزولی را تجربه می‌کند. لیندا سویی، مدیر موسسه Strategy Analytics گفت: “صنعت اسمارت‌فون برای مقابله با مشکلاتی نظیر کاهش شدید تخفیفات شرکت‌های مخابراتی، نرخ جایگزینی طولانی‌تر، افزایش موجودی در مناطق مختلف و فقدان نوآوری در طراحی سخت‌افزارهای هیجان‌انگیز تلاش می‌کند.”

تصویر کلی برای تولیدکنندگان چینی روشن‌تر به‌نظر می‌رسد. همان‌طور که هواوی برای دومین دوره 3 ماهه اپل را پشت سر گذاشت و در جایگاه دوم قرار گرفت. با عرضه اسمارت‌فون‌هایی نظیر P20 پرو و گوشی‌های برند آنر، میزان فروش هواوی از 3 ماهه سوم سال 2017 حدودا 32 درصد افزایش یافته است.

هواوی میت 20 پرو جدیدترین پرچم‌دار عرضه شده از سوی دومین برند اسمارت‌فون در جهان محسوب می‌شود.

برند چینی دیگر یعنی شیائومی نیز به روند روبه‌رشد خود ادامه داد. با توجه به ادامه گسترش روزافزون بازار کمپانی در اروپا و سایر بازارهای غربی، فروش این تولیدکننده چینی در مقایسه با 3 ماهه سوم سال گذشته حدودا 20 درصد رشد داشته است. سامسونگ علیرغم کاهش 13 درصدی فروش نسبت به سال گذشته کماکان جایگاه نخست را از آن خود کرد. اوپو نیز عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در جهان را به خود اختصاص داد.

دلایل احتمالی برای رکود صنعت اسمارت‌فون

افت میزان فروش گوشی‌های‌هوشمند احتمالا رویداد چندان شگفت‌انگیزی قلمداد نمی‌شود. دقیقا طی هفته گذشته یک مطالعه نشان داد که کاربران ساکن ایالات‌متحده از اسمارت‌فون‌های خود برای مدت زمان طولانی‌تری استفاده می‌کنند. این تحقیق بر مبنای مبادلات تجاری گوشی‌های آی‌فون در فاصله روزهای 1 جولای و 20 سپتامبر سال جاری اجرا شد و نشان داد که میانگین سن کنار گذاشتن دستگاه‌ها (و به تبع آن جایگزینی آن‌ها با محصولاتی جدید) به 2.92 سال رسیده که در مقایسه با میانگین 2.37 سال مربوط به دوره زمانی مشابه در 2 سال گذشته افزایش یافته است.

با ادامه روند افزایشی قیمت پرچم‌داران و استاندارد بودن اسمارت‌فون‌هایی با قیمت بیش‌تر از 1000 دلار در مقطع کنونی به‌ سادگی می‌توان متوجه شد که چرا مشتریان مایل به حفظ دستگاه‌های خود برای مدت زمان طولانی‌تری هستند. سرویس‌دهنده‌های مخابراتی در ایالات‌متحده و بریتانیا عموما با توجه به مدت طرح‌های استفاده از گوشی، چرخه‌هایی را تعریف می‌کنند. برخی کاربران به دلیل انعقاد قراردادهای 12 ماهه با اپراتورها هر ساله گوشی‌های موبایل خود را ارتقاء می‌دهند. این در حالیست که قراردادهای 24 ماهه برای اسمارت‌فون‌های گران‌قیمت‌تر به یک استاندارد تبدیل شده و توجه برخی مشتریان را به خود جلب کرده است.

گوشی آی‌فون 7 در سال 2016 عرضه شد. آیا زمان تعویض این هندست با یک مدل جدیدتر فرا رسیده است؟

امروزه اکثر تولیدکنندگان در هر سال 2 گوشی پرچم‌دار را به بازار عرضه می‌کنند و کاربران با سهولت بیش‌تری می‌توانند یک دستگاه آنلاک شده را مستقیما از تولیدکننده آن خریداری نمایند. حداقل در اروپا به‌نظر می‌رسد که این رویه در آینده‌ای نزدیک دچار تغییر نخواهد شد.

حذف باتری‌های قابل‌تعویض یکی از روش‌هایی است که برندها به کمک آن می‌توانند کاربران را نسبت به ارتقاء منظم هندست‌های خود تشویق کنند. همچنین اخیرا شاهد افشای بین‌المللی رسوایی‌هایی در خصوص کاهش عامدانه سرعت مدل‌های قدیمی‌تر جهت دستیابی به هدفی مشابه بودیم. تولیدکنندگان بزرگ اسمارت‌فون برای جلوگیری از بروز رکود بعدی بایستی چه اقداماتی را اجرا نمایند؟

مطمئنا این بازی برای تولیدکنندگان به پایان نرسیده است، اما به‌نظر می‌رسد که برای آغاز مجدد روند روبه‌رشد فروش اسمارت‌فون‌ها، این صنعت نیازمند یک نوآوری جدید و بزرگ است. آیا نمایشگرهای تاشو به این نیازمندی پاسخ می‌دهند؟ تنها گذر زمان به چنین پرسشی پاسخ خواهد داد.

شما در خصوص رکود ایجاد شده در صنعت اسمارت‌فون چه‌طور فکر می‌کنید؟ غالبا هر چند وقت یک‌بار، دستگاه خود را ارتقاء می‌دهید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH