شارژ معکوس بی‌سیم در گوشی هواوی میت 20 پرو تا چه اندازه سریع است؟

شارژ بی‌سیم تا همین یکی دو سال پیش قابلیتی بود که شاید تنها در رویاها پرورانده شده و به عنوان یک قابلیت خاموش از آن یاد می‌شد اما اکنون در سال 2018 رنگ و رخسار بیش‌تری از آن را می‌بینیم. امسال هواوی در این زمینه پا را فراتر از تصورات نهاده و در کنار رونمایی از گوشی میت 20 پرو، کاربرد جدیدی از این تکنولوژی را در قالب شارژ معکوس بی‌سیم به دنیا معرفی کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این ویژگی کاربردی بپردازیم و ببینیم که سرعت عملکرد آن تا چه اندازه است. همراه آی‌تی‌رسان باشید.

کمپانی‌های ال‌جی و سامسونگ چند سالی است که در پرچمداران خود از قابلیت شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند و گوگل نیز امسال با پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال به این جمع پیوسته است. استفاده از گوشی تلفن همراه به عنوان یک پاور بانک به خودی خود اتفاق شگفت‌انگیزی است اما به نظر می‌رسد انتقال شارژ به صورت بی‌سیم یک تکنولوژی از آینده باشد که هواوی نمونه اولیه آن را اکنون در اختیار کاربران قرار داده است. گوشی هواوی میت 20 پرو به موجب قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم می‌تواند دیوایس‌های سازگار با استاندارد Qi را شارژ کند. از جمله گوشی‌های دارای این استاندارد می‌توان به گوگل پیکسل 3، گوگل پیکسل 3 ایکس ال، ال‌جی V40 و چندین گوشی پرچمدار سامسونگ نظیر گلکسی نوت 9 و گلکسی S9 پلاس اشاره کرد. اما سوال این است که آیا این تکنولوژی در گوشی میت 20 پرو آن‌گونه عمل می‌کند که از آن انتظار می‌رود؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

«فعال کردن قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم در هواوی میت 20 پرو»

متاسفانه برای فعال کردن قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم در گوشی هواوی میت 20 پرو ابزار سریع و سهل‌الوصولی در دسترس نیست. ضمن آن‌که باید توجه کنید به محض فعال کردن این ویژگی باید از آن استفاده کنید، در غیر این صورت گوشی به طور خودکار آن را غیرفعال می‌کند. اگرچه در نگاه اول شاید به این استراتژی خرده بگیرید، اما هدف هواوی از این اقدام، جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. برای فعال‌سازی این قابلیت باید به منوی تنظیمات و سپس بخش منوی باتری و انتهای این صفحه مراجعه کنید تا عبارت wireless reverse charging را مشاهده کنید. (تصویر فوق)

در سمت راست این عبارت یک نوار تغییر وضعیت قرار دارد که پس از لمس کردن، به رنگ آبی و حالت فعال تغییر خواهد یافت. پس از چند ثانیه (به منظور بررسی شرایط اولیه و چک کردن قطعات) یک پنجره پاپ‌آپ ظاهر خواهد شد که در آن نحوه قرار دادن دو گوشی در کنار یکدیگر به منظور آغاز فرایند شارژ معکوس بی‌سیم را به تصویر می‌کشد (تصویر زیر). همه کاری که باید انجام دهید همین است. شما به هیچ ابزار دیگری برای اتصال دو گوشی خود به یکدیگر احتیاجی ندارید. تنها کافی است که قاب پشتی این دو گوشی را به یکدیگر متصل کنید. به نظر می‌رسد نقطه ساتع‌کننده امواج مغناطیسی کمی پایین‌تر از محل قرارگیری سنسورهای دوربین تعبیه شده است.

«سرعت شارژ معکوس بی‌سیم در هواوی میت 20 پرو»

یکی از خواسته‌های همیشگی کاربران، سرعت بالای شارژ شدن گوشی‌های هوشمند بوده است. هواوی به این قضیه اهمیت زیادی داده و شارژ سریع را در اکثر روش‌های شارژ کردن گوشی‌های جدیدش اعمال کرده است. به لطف نسل جدید فناوری فست شارژ، گوشی هواوی میت 20 پرو به کمک آداپتور مخصوص و کابل USB-C، با توان 40 وات شارژ خواهد شد. هم‌چنین شارژ کردن این دستگاه به صورت بی‌سیم نیز حداکثر با توان 15 وات به انجام خواهد رسید که نسبت به رقبا، رقم بالایی برای این روش شارژینگ محسوب می‌شود.

با این حال هنوز نمی‌دانیم توان شارژ کردن دیگر گوشی‌ها به کمک قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم تا چه اندازه است. برای تست کردن این سرعت، از گوشی گوگل پیکسل 3 کمک گرفتیم که در حالت شارژ به وسیله شارژرهای وایرلس دارای نشان “Made By Google”، توانی معادل 10 وات خواهد داشت. در غیر این صورت، هنگام استفاده از شارژرهای وایرلس دیگر تولیدکنندگان این رقم به 5 وات کاهش خواهد یافت. این یعنی از همین الان انتظار داریم که سرعت شارژ کردن گوگل پیکسل 3 به کمک قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم در گوشی هواوی میت 20 پرو از این رقم فراتر نخواهد رفت.

ما سرعت شارژ شدن گوشی گوگل پیکسل 3 را با سه روش شارژ با کابل، شارژ بی‌سیم به وسیله شارژر وایرلس پیکسل استند (Pixel Stand) و قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم مقایسه کرده و در پایان به کمک اپلیکیشن AccuBattery، نرخ پر شدن شارژ و خالی شدن شارژ را به صورت واقعی اندازه‌گیری کردیم. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که این اپلیکیشن مقدار حجم شارژ شده از ظرفیت باتری این دستگاه را با واحد میلی‌آمپر ساعت نمایش داده است. اگرچه این اعداد کاملا دقیق نیستند، اما آن‌قدر دقت دارند که بتوان به کمک آن مقایسه‌ای میان سرعت شارژ شدن باتری این دستگاه در سه حالت مختلف شارژینگ داشت. البته باید اضافه کنیم که متاسفانه امکان دریافت رقم واقعی ولتاژ اولیه و نهایی در حالت شارژ معکوس بی‌سیم میسر نشد.

پیکسل استند با توان 10 واتی خود هیچ‌گاه نتوانست به سرعت شارژ شدن در حالت معمول (توسط کابل USB-C و با توان 15 یا 18 وات) برسد. شارژ شدن به کمک قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم نیز آهسته‌تر از انتظارات صورت گرفت. انتظار داشتیم توان شارژ در این حالت چیزی در حدود 5 وات و یا به عبارتی نصف توان شارژ با پیکسل استند باشد تا به این ترتیب حدودا هزار میلی‌آمپر از ظرفیت باتری پر شود اما واقعیت چیز دیگری بود. برای تایید این آزمایش، گوشی ال‌جی V40 را نیز با پیکسل استند (با توان 5 وات) و قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم شارژ کردیم که در نهایت باتری این دستگاه در این دو حالت به ترتیب تا 1,078 و 509 میلی‌آمپر پر شده بود.

با این تفاسیر مشخص شد که هواوی میت 20 پرو دیگر گوشی‌ها را با توان تنها 2.5 وات شارژ می‌کند. بد نیست بدانید کم‌ترین رقم برای توان شارژ در شارژرهای وایرلس برابر با 5 وات است. این یعنی هواوی میت 20 پرو دیگر گوشی‌ها را به آهستگی شارژ کرده و نباید انتظار سرعت شارژ بالایی از آن (در این روش) داشته باشید. اگرچه این قابلیت را به فال نیک گرفته و هواوی را به خاطر این نوآوری می‌ستاییم، اما حقیقت این است که با این وضع عملکرد نمی‌توان حساب چندانی روی این روش شارژ باز کرد. هرچند کسانی که مشکلی از بابت زمان ندارند، از این قابلیت به وفور استفاده خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH