بررسی اولیه پیکسل 3 گوگل: جنگ با دست‌های خالی!

بالاخره پس از ماه‌ها شایعه، گوگل دیشب به صورت رسمی از پرچمداران جدید خودش با نام‌های پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال پرده برداشت تا بازار اسمارت‌فون‌ها داغ‌تر از هر زمان دیگری دنبال شود. برخلاف گذشته، این بار ظاهرا هر دو گوشی توسط کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی ساخته شده‌اند و ال‌جی و یا کمپانی دیگری در روند ساخت دخالت نداشته است (تا زمان نگارش این پست اطلاع دقیقی در این رابطه منتشر نشده). امسال گوگل بیش از هر چیز دیگری نواقص نسل قبلی گوشی‌های خودش را برطرف کرده و شاهد ویژگی یا قابلیت دهن پرکنی در آن‌ها نیستیم. اگر از علاقه‌مندان به این سری از گوشی‌ها هستید، با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید تا به صورت ابتدایی به بررسی پیکسل 3 گوگل بپردازیم و از جنبه‌های مختلف نگاهی به آن بیندازیم.

بخش طراحی در بررسی پیکسل 3 گوگل

وجه تمایز پیکسل‌های گوگل نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند، دو قسمتی بودن قاب پشتی گوشی است. به طوری که پشت پیکسل‌ها همیشه به دو نیم نامساوی تقسیم می‌شدند که ظاهرشان را خاص‌تر می‌کرد. گوگل امسال نیز این رویه را در پیش گرفته، با این تفاوت که جنس این دو مشابه است. یعنی در بخش پشتی شاهد دو قسمت هستیم، که هر دو شیشه‌ای هستند اما بخش بالایی که شامل دوربین و متعلقات آن می‌شود، براق است. با بهره‌مندی از این ویژگی که گوگل آن را Soft Touch Glass نامیده همان حس و حال لمس یک فلز به شما منتقل شده و همزمان جا برای بهره بردن از شارژ بی‌سیم نیز باز شده است. بخش‌های شیشه‌ای پیکسل 3 توسط گوریلا گلس 5 محافظت می‌شوند تا از بابت خط و خش‌های سطحی و یا مقاومت خوب در برابر سقوط از ارتفاع خیال‌تان تا حدی راحت باشد.

بررسی پیکسل 3

پیکسل 3 در 3 رنگ مشکی، سفید و صورتی معرفی شده تا دل خریداران را برباید. البته هر رنگی که انتخاب کنید، در نگاه از رو‌ به رو چیزی جز فریم مشکی را نخواهید دید. یعنی اطراف نمایشگر پیکسل 3 فارغ از رنگ دستگاه، همیشه مشکی بوده که ممکن است برخی افراد خصوصا خانم‌ها را از خودش دور کند. فریم گوشی از جنس آلومینیوم است و با توجه به گوشه‌های گرد و طراحی ارگونومیک، شاهد گوشی بسیار خوش دستی هم هستیم. گوگل رژیم سفت و سختی را برای پرچمدارش در نظر گرفته تا جایی که ضخامت پیکسل 3 به کمتر از 8 میلی‌متر و وزن آن به چیزی کمتر از 150 گرم رسیده است تا مجموعا بتوانیم نمره قبولی را به آن بدهیم. پیکسل 3 همچنین توانسته با کسب گواهینامه IP68 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم باشد و بنابراین می‌توانید این گوشی عزیز را با خودتان به مدت نیم ساعت به عمق یک و نیم متری آب ببرید.

با تمام این‌ها نمی‌توان از برخی نواقص آن گذشت. مثلا حاشیه‌های اطراف نمایشگر در پیکسل 3 برای یک محصول و خصوصا یک پرچمدار امروزی، زیاد است. نسبت نمایشگر به بدنه در این مدل در حدود 77 درصد اندازه گیری شده در حالی که امروزه برخی میان‌رده‌ها نیز از مرز 80 عبور کرده‌اند. بنابراین ظاهرا گوگل تلاش چندانی برای حذف حاشیه‌ها و استفاده از ظاهری مدرن‌تر در پرچمدار خودش نکرده است.

بررسی پیکسل 3

نمایشگر

بررسی پیکسل 3 را با نگاهی کلی به نمایشگر آن ادامه می‌دهیم، جایی که شاهد یک نمونه 5.5 اینچی هستیم که با نسبت 18:9 در بدنه جا خوش کرده است. خوشخبتانه و یا شاید هم متاسفانه (!) بر خلاف برادر بزرگ‌تر، خبری از ناچ در این نمایشگر نیست. رزولوشن این صفحه نمایش 2160 در 1080 یا همان فول‌ اچ‌دی پلاس بوده و در واقع سازنده برای پرچمدار خودش به سمت نمایشگرهای با وضوح بالا نرفته است. در هر اینچ از این نمایشگر P-OLED می‌توانید بیش از 440 پیکسل را ببینید که برای یک گوشی هوشمند کاملا کافی به نظر می‌رسد اما زمانی که بحث رقابت و یا استفاده از واقعیت مجازی به میان آید، پرچمدار گوگل حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

نمایشگر پیکسل 3 از قابلیت HDR‌ بهره برده و به واسطه همین مورد به آن لقب YouTube Signature داده‌اند. در بخش تنظیمات می‌توانید از پروفایل‌های متفاوتی برای تغییر نوع به نمایش در آمدن رنگ‌ها و تا حد زیادی شخصی سازی آن، استفاده کنید. حالتی با نام Boosted در نظر گرفته شده که به واسطه آن می‌توان از رنگ‌های اشباع (sRGB + 10%) سود برد. نمایشگر این گوشی به قابلیت AOD یا همان نمایشگر همیشه روشن نیز مجهز شده تا بتوانید زمانی که صفحه خاموش است، از برخی اطلاعات کاربردی نظیر نوتیفیکیشن‌ها و یا موسیقی‌های در حال پخش و… مطلع شوید. با این حال برای توضیحات بیشتر در رابطه با این بخش، می‌بایست تا زمان بررسی پیکسل 3 توسط ما صبر کنید.

بررسی پیکسل 3

سخت‌افزار

استفاده از چیپست قدرتمند اسنپدراگون 845 کوالکام این روزها به یک ترند برای پرچمداران تبدیل شده و گوگل نیز برای آنکه خودش را در جمع بزرگان قرار دهد، برای پیکسل 3 از همین چیپ بهره گرفته است. البته این غول دنیای جستجو فرکانس هسته‌های این چیپ را 0.2 گیگاهرتز کاهش داده تا بلکه از میزان مصرف شارژ آن کاسته باشد. بنابراین چیزی که از چیپست اسنپدراگون 845 در این گوشی می‌بینیم کمی متفاوت‌تر از سایر رقباست، قدرت کمتری داشته و حتی بدون بررسی پیکسل 3 هم می‌توان گفت که نتایج آن در بنچمارک‌ها کمی کاهش خواهد یافت.

پیکسل 3 گوگل در 2 نسخه 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده و شاهد تنها 4 گیگابایت رم در آن هستیم! چنین میزانی برای یک پرچمدار 2018 کمی به دور از انتظار است، آن هم زمانی که محصولات 8 گیگابایتی را در بازار می‌بینیم؛ بنابراین خیلی راحت می‌توان گفت که پرچمدار جدید گوگل از لحاظ سخت‌افزاری هنوز از راه نرسیده، قافیه را به رقبا باخته است. ضمن اینکه شما حتی نمی‌توانید از کارت حافظه در جهت افزایش فضای ذخیره سازی در گوشی استفاده کنید.

بررسی پیکسل 3

دوربین

دوربین پیکسل 2 گوگل از یک لنز خشک و خالی استفاده می‌کرد اما با همان هم در برابر رقبا قد علم کرده بود و حتی مدتی لقب بهترین دوربین در میان گوشی‌های هوشمند را بر سینه‌اش چسبانده بود. حالا گوگل همین روند را برای پیکسل 3 نیز در نظر گرفته و باز هم شاهد یک دوربین 12.2 مگاپیکسلی در آن هستیم. این لنز واید به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز شده و از گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند تا حداقل از لحاظ تئوری نسبت به رقبای خودش یک گام عقب‌تر باشد. این لنز بیرون زدگی خاصی از بدنه نداشته و توسط 2 فلاش LED نیز همراهی می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت دوربین نسبت به نسل قبلی به ویژگی‌های نرم‌افزاری آن مربوط است. جایی که شاهد قابلیت +HDR سابق در کنار ویژگی جدیدی با نام Top Shot هستیم.

این دستگاه همچون پرچمدار قلم به دست سامسونگ (بررسی گلکسی نوت 9) می‌تواند تا به‌صورت هوشمند چشم‌های بسته شده و یا لبخند کاربران را تشخیص داده و در صورت اشکال در آن‌ها خیلی راحت دستی به سر و روی‌شان بکشد! با اینکه ویژگی‌های دوربین برای ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور خیلی چشم‌گیر نیست اما گوگل قصد دارد با ارایه یک به‌روزرسانیُ ویژگی Night Sight را برای ثبت تصاویر بهتر در این حالت به پیکسل 3 اضافه کند. گوگل برای آنکه سوگولی جدیدش قدرت زوم بیشتری داشته باشد از ویژگی جدیدی با نام Super Res Zoom استفاده کرده تا توسط هوش مصنوعی عدم حضور دوربین دوم به چشم نیاید. ناگفته نماند که دوربین برای رقابت با انیموجی و یا AR Emoji از قابلیت با نام پلی‌موجی سود برده که می‌تواند استیکرهای واقعیت افزوده جالبی را به تصاویر بیفزاید.

تک دوربین پیکسل 3 قادر است تا به صورت 4K و با نرخ 30 فریم فیلم برداری کند و همچنان نمی‌تواند ویدئوهای 60 فریمی در این وضوح بگیرد. البته گوگل با ویژگی‌های نرم‌افزاری کاری کرده تا لرزش‌های دست هنگام دویدن به حداقل میزان ممکن برسد. طبق گفته گوگل، دوربین این پرچمدار به راحتی از پس آی‌فون Xs اپل بر می‌آید (بررسی آی‌فون Xs). با این حال برای اثبات این ادعا می‌بایست تا زمان بررسی پیکسل 3 توسط ما صبر کنید. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده با این دوربین را مشاهده کنید:

بررسی پیکسل 3

با تمام این‌ها سازنده تغییرات زیادی را در دوربین سلفی اعمال کرده است. در بالای نمایشگر شاهد استفاده از دوربین دوگانه هستیم. دو لنز 8 مگاپیکسلی واید و اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/1.8 و f/2.2 در این محصول گنجانده شده‌اند تا بتوانید تصاویر سلفی بی‌نظیری را حتی به صورت دست‌جمعی بگیرید. شما حتی می‌توانید با دوربین سلفی تصاویر پرتره بسیار خوبی را ثبت کنید. این دوربین همچنین به فوکوس خودکار نیز مجهز است.

سایر قابلیت‌ها

بررسی پیکسل 3 را با ویژگی‌های دیگر آن ادامه می‌دهیم جایی که بهترین آن‌ها نسخه سیستم عامل دستگاه است. اندروید 9.0 پای بر روی این گوشی از ابتدا نصب بوده و می‌توانید از تمام ویژگی‌های آن استفاده کنید. دیگر حتی لازم هم نیست که بگوییم این گوشی بهترین پشتیبانی نرم‌افزاری را در میان اندرویدی‌ها دارد و تا سال‌ها آپدیت‌های جدید سیستم عامل را حتی زودتر از همه دریافت خواهد کرد. گوگل برای پیکسل 3 از اسپیکر استریو بهره گرفته اما خبری از جک استاندارد صدا در آن نیست! یعنی نمی‌‌توانید از هدفون‌های قدیمی خودتان استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های شاخص این گوشی می‌توان به نسخه پنجم بلوتوث با پشتیبانی از aptX HD و حضور سنسور اثر انگشت در بخش پشتی اشاره کرد.

بررسی پیکسل 3

باتری

در آخرین بخش بررسی پیکسل 3 به سراغ باتری آن رفتیم. این مدل به یک باتری غیرقابل تعویض 2915 میلی آمپر ساعتی مجهز بوده و با استفاده از فناوری شارژ سریع، می‌توانید به مدت 15 دقیقه آن را شارژ کنید و تا 7 ساعت از قابلیت‌های این عزیز بهره ببرید. به سبب قاب شیشه‌ای، اکنون می‌توان این گوشی را به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد. گوگل حتی پد شارژ بی‌سیم خاصی را نیز برای آن در نظر گرفته تا نسبت به رقبا چیزی کم نداشته باشد.

بررسی پیکسل 3

1 در مورد “بررسی اولیه پیکسل 3 گوگل: جنگ با دست‌های خالی!”

  1. علیارمرادی

    به نظرم گوشی بسیار خوبی هست .
    تو کدوم گوشی اندروید این ها رو همزمان میبینید :

    پایدار ترین و بهینه ترین نخسه اندروید 9.0
    بهترین دوربین روی موبایل
    بلند گوی دوگانه استریو جلوی گوشی
    صفحه نمایش ( P-OLED ) بهتر از AMOLED

    تنها ایراد دوست داشتم پیسکل 3 صفحه نمایش بزرگترین داشت و حداقل 5.8 یا 5.9 اینچی بود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH