دلایل شکست اپل در هند؛ کوپرتینویی‌ها به دنبال جبران!

انتظار می‌رود فروش آی‌فون در هند در سال جاری از سه میلیون دستگاه در سال گذشته به دو میلیون دستگاه برسد. به گزارش رویترز، عملکرد اپل در اوج فروش محصولات در کشور هند که معمولا طی تعطیلات دیوالی رخ می‌دهد، فاجعه‌بار بوده است. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که رقابت سنگینی در بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای فروش محصولات خود وجود دارد و گاهی اوقات در دوره‌های مالی فروش برخی شرکت‌ها تا بیست درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

البته از دست رفتن بازار هند برای اپل موردی کاملا قابل پیش‌بینی بود. در سال 2017 بود که گزارشی به اشتباهات اپل در چین که در هند نیز تکرار می‌شد، پرداخت. این شرکت در هر دو کشور برای دست و پا کردن بازاری برای خود، بی‌توجه به نیاز کاربران، تنها به شهرت برند خود اکتفا کرد. کوپرتینویی‌ها به نحوی با ارسال محصولات قدیمی و نامرغوب خود به کشور هند، به کاربران خود در آن کشور توهین کردند و در مقابل وفاداری آنها را از دست دادند.

آی‌فون دیگر توانایی رقابت با رقبای دیگر را در این کشور ندارد. حالا اسمارت‌فون‌های هواوی در کنار دیگر شرکت‌ها با قیمتی به نسبت کمتر عرضه می‌شوند و امکاناتی برابر و حتی در برخی جهات برتر از آی‌فون به مشتریان خود ارایه می‌دهند. دستگاه‌های گران قیمت سامسونگ در این کشور در مقایسه با آی‌فون عملکرد مطلوب‌تری دارند و با قیمتی تقریبا برابر، محدودیت‌های محصولات اپل را که بیشتر در اختیار آمریکایی‌ها است، ندارند. اپل هیچ تلاشی در جهت سفارشی کردن محصولات خود برای بازار هند نکرده است و به هیچ‌وجه توجهی به نیازهای کاربران این کشور ندارد. به عنوان مثال باید به دستیار هوشمند سیری اشاره کنیم که در آی‌فون‌های صادر شده به هند، کوچک‌ترین تغییری با آی‌فون‌های آمریکایی ندارد و هیچ قابلیت خاصی برای دارندگان خود در هند ارایه نمی‌کند.

حتی در مورد مدل‌های قدیمی‌تر آی‌فون که با بازخورد خوبی در هند مواجه شدند، این خدمات خوب اپل نبود که موجبات این امر را فراهم کرد، بلکه بیشتر ارج نهادن به جامعه هندیان موجب به وجود آمدن جوی مناسب در بازار برای گوشی‌های آی‌فون شد. اما حالا به هندی‌هایی که توانایی خرید آخرین مدل‌های آی‌فون را دارند، تنها مدل‌هایی قدیمی عرضه می‌شود و مطمئنا برای این قشر از جامعه هند توهینی بزرگ‌تر از این نخواهد بود.

پس با توجه به مطالب گفته شده، اپل به تغییری اساسی در استراتژی فروش جهانی خود نیاز دارد. همچنین شرکت باید فکری در خصوص نوآوری در محصولات خود کند؛ عاملی که تا چند سال پیش دلیل اصلی موفقیت محصولات شرکت بود. به نظر می‌رسد بهترین راهکار در این زمینه، عرضه محصولی پایه به بازار و سپس توجه به نیازهای بازار برای بهبود آن است. گوگل، فیس‌بوک، تسلا و هزاران شرکت استارتاپی دیگر سال‌هاست که با این روش کار می‌کنند و با ارایه یک نمونه اولیه به بازار و نیازسنجی از کاربران، در نهایت محصولی مطابق با سلیقه کاربران روانه بازار کرده و به نحوی با این روش موفقیت محصول خود را تضمین می‌کنند.

اپل در این خصوص فاصله زیادی با دیگر شرکت‌ها دارد و هنوز هم ویژگی‌های خود را به کاربران دیکته می‌کند. در صورتی که یک تکنولوژی جدیدی توسط شرکت معرفی شود، بدون هیچ نظرسنجی به صورت گسترده عرضه خواهد شد. رهبر فقید این شرکت، استیو جابز را باید نماینده بزرگ این تفکر دانست. او به سلایق مشتریان گوش نمی‌داد و عقیده داشت بهتر از آنها می‌داند که چه می‌خواهند. همین دیدگاه بود که موجب می‌شد کوپرتینویی‌های مغرور به هیچ‌وجه تلاشی برای اطلاع بیشتر از فناوری‌هایی که دیگر شرکت‌ها در دست گسترش داشتند، نکنند. تاکتیک‌های جابز به خوبی جواب داد و اپل را به جایگاهی فراتر از تصور رساند. اما حالا سرعت تغییرات در دنیای فناوری بسیار تسریع پیدا کرده است و انتخاب‌های ارزان‌تر از سرتاسر جهان و از شرکت‌های مختلف به راحتی در دسترس هستند.

بزرگ‌ترین جنبه خلاقیت اپل در سال 2007 و با عرضه آی‌فون نمود پیدا کرد و از آن وقت شرکت تنها شاخ و برگ این نوآوری را بیشتر می‌کند؛ افزودن پردازنده‌های سریع‌تر، به کارگیری حسگرهای بیشتر و عرضه آن با صفحه نمایش بزرگ‌تر از جمله این کارها هستند. نه تنها آی‌فون، که در دیگر محصولات مانند اپل واچ و آی‌پد نیز شاهد همین روند هستیم.

شاید با این وجود تنها یک راه برای دستیابی و سلطه به بازار هند وجود داشته باشد. کوپرتینویی‌ها باید این کشور را بستری برای آزمایش‌های خود در نظر بگیرند. اپل گنجینه‌ای از محصولات ارایه نشده دارد که هنوز تمام و کمال نشده‌اند و نیازمند اعتبارسنجی از بازار هستند؛ محصولاتی مانند دستگاه‌های تلویزیون هوشمند، هدست‌های واقعیت مجازی و انواع جدیدی از دیوایس‌های پزشکی. وسعت بازار هند می‌تواند فرصت مناسبی را برای خلاقیت هر چه بیشتر و ارایه دیدگاه‌های انتقادی فراهم کند. اپل می‌تواند این محصولات را به زبان هندی در این کشور عرضه کند و بهای آن را نیز تا حد ممکن کمتر کند.

البته برای پیشگامان توسعه و گسترش اپل، موضوع آزمایش ایده‌های جدید در بازاری جدید و شنیدن نظرات کاربران و استفاده از آنها در طراحی و تولید محصولات امری غیرممکن خواهد بود. پس با توجه به این موضوع تباید توقعی بیشتر از این داشت که شرکت همچنان در قلعه دیکتاتوری خود بماند و با لطف و عنایت از آن بالا برای هندی‌ها محصولات قدیمی خود را پرتاب کند! چیزی که کوپرتینویی‌ها در این روزها بیشتر از همیشه نیازمند آن هستند، تغییر نگرش در میان مدیران ارشد است؛ امری که در صورت بی‌توجهی، می‌تواند امپراطوری اپل را در درگیری با رقبا زمین‌گیر کند.

1 در مورد “دلایل شکست اپل در هند؛ کوپرتینویی‌ها به دنبال جبران!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH