قیام شرکت‌های چینی برای پشتیبانی از هواوی و تحریم آی‌فون‌های آمریکایی!

چند هفته بعد از دستگیری منگ وانگ‌ژو مدیر ارشد شرکت هواوی در کانادا که به دستور ایالات متحده آمریکا صورت گرفت، یکی از شرکت‌های تامین‌کننده قطعات هواوی به کارکنان خود اعلام کرده است هر فردی که اقدام به خرید گوشی‌‌های آی‌فون اپل نماید، جریمه خواهد شد. البته از طرف دیگر این شرکت کمک ‌هزینه‌ای هم برای خرید گوشی‌های چینی اختصاص داده است که هر کارمند در صورت تمایل به خرید گوشی‌های ساخت هواوی می‌تواند آن را دریافت نماید.

هواوی

این تنها گوشه‌ بسیار کوچکی از اعتراض ملی‌گرایانه چینی‌ها در مقابل اقدام خصمانه آمریکا است که روز به روز در حال گسترش است. در حقیقت چینی‌ها مسیر دست کشیدن از هندست‌های آمریکایی آی‌فون را یافته‌اند و می‌خواهند یک بار دیگر در طول تاریخ‌شان خود را از یک دام اعتیاد‌آور دیگر نجات دهند. بعد از ترک اعتیاد به تریاک انگلیسی اکنون نوبت به سیب آمریکایی رسیده است!

طی یکی دو ماه اخیر آمریکا با فشار به متحدانش، به بهانه اثبات نشده، احتمال جاسوسی و به خطر افتادن امنیت ملی، آنها را از خرید تجهیزات مخابراتی و گوشی‌های ساخت هواوی منع کرده است اما در طرف مقابل بیش از 20 شرکت چینی‌ در اقدامی جسورانه اعلام کرده‌اند خرید خود را از شرکت هواوی افزایش خواهند داد. طبق گزارش Nikkei Asian Review، در این بین اغلب شرکت‌ها با پرداخت کمک هزینه‌ای از 10 تا 100 درصد قیمت گوشی به کارکنان، برای خرید گوشی‌های چینی به خصوص محصولات هواوی، به نبرد با اقدامات آمریکا رفته‌اند!

یک مقام دولتی در چین نیز اعلام کرد که صد‌ها شرکت با الگو گرفتن از حرکت، برنامه‌های مشابهی را برای کارمندان‌شان در نظر گرفته‌اند. آنها این هزینه‌ اضافی را یک سرمایه‌گذاری برای آینده کشور‌شان می‌دانند و بر این باورند که این یارانه هرگز بار مالی اضافی بر دوششان نیست! در حالی که بسیاری از شرکت‌ها این هزینه را تنها برای خرید گوشی‌های ساخت هواوی اختصاص می‌دهند، تعدادی از شرکت‌ها، رقیب دیرینه و نماد میهن‌پرستی جدید یعنی شرکت ZTE را نیز فراموش نکرده‌اند و کارکنان‌شان در صورت خرید گوشی‌های این برند هم می‌توانند از مزایای دریافت کمک هزینه خرید گوشی چینی استفاده نمایند!

ZTE نیز همانند هواوی مدتی است دچار تحریم‌های ایالات متحده آمریکا شده است. در اوایل سال 2018 بود که وزارت خزانه‌داری و بازرگانی آمریکا با ابلاغ دستوری صدور قطعات و خرید گوشی از این شرکت چینی را ممنوع اعلام کرد که عملا باعث توقف خط تولید ZTE و تعطیلی شرکت شد. در مقابل یک شرکت چینی در شهر شنژن، که محل استقرار کارخانه هواوی نیز محسوب می‌شود، تهدید کرده است در صورت مشاهده گوشی اپل در دست کارکنان، ضمن مصادره آن، گوشی را به آتش خواهد کشید!

هواوی

شرکت Shenzhen Yidaheng Technology نیز در صورت خرید گوشی آی‌فون توسط کارکنان، آنها را به اندازه مبلغ پرداختی برای خرید گوشی جریمه خواهد کرد. حتی یک شرکت تولید نوشیدنی‌های الکلی در استان هانن چین، اعلام کرده است به هر فردی که فاکتور خرید گوشی جدید هواوی تحویل دهد، نوشیدنی رایگان خواهد داد!

اتحادیه جوانان کمونیست هم با پخش اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی از عموم مردم چین درخواست کرده از شرکت هواوی و محصولاتش پشتیبانی کنند. هر چند در این بین نیز افرادی یافت می‌شوند که مخالف این حرکت مردمی بر علیه تحریم‌های آمریکا هستند. هو زجین، سردبیر نشریه حزب کمونیست Global Times، گفته است همچنان به استفاده از گوشی آی‌فون خود ادامه خواهد داد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH