سود 3 میلیارد دلاری گوگل از فروش محصولات سخت‌افزاری در سال 2018

از گوشی‌های سری پیکسل گرفته تا دیوایس‌های مربوط به خانه هوشمند (Home smart devices)، همه و همه جزو برنامه “ساخت گوگل” هستند که در طی بیش از سه سال اخیر، دستگاه‌های بسیار جذابی را روانه بازارها کرده است. مطابق پیش‌بینی‌ها و آمارهایی که توسط اهالی بازارهای سرمایه RBC صورت گرفته، این مجموعه محصولات سخت‌افزاری سود حدودا 3 میلیارد دلاری را برای گوگل در سال 2018 فراهم آورده است.

آن‌طور که از محاسبات به عمل آمده مشخص است، از مجموع 2.98 میلیارد دلار سودی که محصولات سخت‌افزاری در سال 2018 نصیب گوگل کرده، دیوایس‌های سری پیکسل حدود 1.78 میلیارد دلار از آن را به خود اختصاص دادند. این سری شامل محصولاتی هم‌چون گوشی‌های پیکسل، پیکسل‌بوک و تبلت پیکسل اسلیت می‌شود. اما یکی از جالب‌ترین نکات، پیشرفت قابل توجه محصولات مربوط به خانه هوشمند گوگل در مقایسه با سال‌های گذشته است. برای مثال دیوایس‌های خانگی گوگل سود 49 میلیون دلاری را در سال 2016 عاید این کمپانی کردند اما این رقم با افزایشی چشمگیر در سال 2018، به 847 میلیون دلار افزایش یافته است. دیوایس‌های تحت برند نست و کروم‌کست نیز به ترتیب سودی معادل 245 و 110 میلیون دلار را در سال 2018 برای گوگل به ارمغان آوردند.

با توجه به عملکرد بسیار درخشان بخش سخت‌افزاری گوگل در سال 2018، حتی پیش‌بینی شده که این عملکرد در سال آینده میلادی بهتر از این هم باشد. اهالی بازار سرمایه RBC اعلام کردند سود خالص گوگل از محصولات سخت‌افزاری در سال 2019 به رقم 4.3 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. در این گزارش پیش‌بینی شده که سود ناشی از دیوایس‌های پیکسلی به 2.19 برسد. این در حالی است که انتظار می‌رود سود محصولات بخش دیوایس‌های خانگی با جهشی بلند به رقم 1.69 میلیارد دلار افزایش یابد. پیش‌بینی‌ها بر این است که این روند هر چه به سال 2021 نزدیک‌تر می‌شویم، سرعت و رشد کم‌تری به خود بگیرد اما در هر حال تا سه سال آینده وضعیت مالی محصولات سخت‌افزاری گوگل روی ریل سودآوری و رشد خواهند ماند.

داستان درآمدها نیز جالب و البته نزدیک به هم است. طبق آمارهای RBC، درآمد محصولات سری پیکسل و دیوایس‌های خانگی در سال 2018 به ترتیب برابر با 3.42 و 3.39 میلیارد دلار بوده است. انتظار می‌‌رود از سال 2019 میزان درآمد دیوایس‌های خانگی از محصولات سری پیکسل سبقت بگیرد. مطابق پیش‌بینی‌ها این روند حداقل تا سال 2021 ادامه خواهد داشت. البته باید توجه داشت دیوایس‌های خانگی گوگل ورود نسبی کم‌تری در مقایسه با محصولات سری پیکسل دارند که این امر ناشی از قیمت بسیار بالاتر محصولات سری پیکسل در مقایسه با دیوایس‌های خانگی است. اگرچه این آمارها چندان رسمی نبوده و هنوز تایید نشدند، اما باید پذیرفت که محصولات سخت‌افزاری در حال تبدیل شدن به یک کسب‌وکار مهم برای گوگل هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH