سال 2019 احتمالا آخرین فرصت برخی تولیدکنندگان اسمارت‌فون برای بازگشت به بازار است

برای بسیاری از تولیدکنندگان اسمارت‌فون، سال جدید به‌عنوان یک دوره کلیدی محسوب می‌شود. بسیاری از کمپانی‌ها روزهای پرشکوه خود را پشت سر گذاشته و در این مدت بهترین تصمیمات ممکن را اتخاذ نکرده‌اند. بنابراین سرنوشت شرکت‌هایی نظیر ال‌جی، اچ‌تی‌سی، سونی یا نوکیا چه خواهد شد؟ چه سناریوهایی در آینده امکان‌پذیر خواهند بود؟

طی سالیان اخیر سهم کمپانی‌ها از بازار اسمارت‌فون به میزان قابل‌توجهی تغییر یافته است. مطمئنا سامسونگ و اپل در کنار هواوی کماکان عنوان 3 تولیدکننده برتر جهان را در اختیار دارند؛ اما موقعیت این برندها از سوی شرکت‌های تازه‌واردی نظیر شیائومی، اوپو، وان‌پلاس و چند تولیدکننده دیگر به‌طور جدی تهدید می‌شود. با ظهور اسمارت‌فون‌های تاشو و هندست‌های 5G در سال 2019 به‌نظر می‌رسد که امسال دوره‌ای کلیدی برای این حوزه به‌شمار می‌آید. آیا این کمپانی‌ها قادر به حفظ موقعیت کنونی خود خواهند بود؟

با وجود تولیدکنندگان متعدد اسمارت‌فون، فضای کافی برای فعالیت کلیه شرکت‌ها وجود ندارد.

اچ‌تی‌سی

در سال 2018 اچ‌تی‌سی دوران پرفروغی را سپری نکرد. میزان فروش این کمپانی در ماه نوامبر فاجعه‌بار بود و درآمد سالانه این برند تایوانی بیش از 70 درصد کاهش یافت. این موضوع بدان معناست که درآمد اچ‌تی‌سی برای نخستین بار طی بیش از 1 دهه گذشته به کم‌تر از 1 میلیارد دلار خواهد رسید. چنین پدیده‌ای با کاهش شدید تعداد کارمندان شرکت که حدودا 25 درصد نیروی کار آن‌را شامل می‌شود در ارتباط است.

همچنین بایستی یادآوری کرد که در سال 2017 و پس از ثبت عملکردی منفی طی چندین فصل، کمپانی گوگل واحد اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی با 2000 کارمند را خریداری کرد. بسیاری از این افراد در فرآیند توسعه اسمارت‌فو‌ن‌های پیکسل و پیکسل 2 مشارکت داشتند. آیا این تصمیم‌گیری اقدامی نامناسب بود؟

آخرین اسمارت‌فون رده بالای اچ‌تی‌سی U12 پلاس نام داشت که پیش‌تر در ماه مه سال 2018 معرفی شد. این هندست توجه عموم مردم را جلب نکرد. علیرغم طرح شایعات پیرامون توقف تولید اسمارت‌فون توسط اچ‌تی‌سی، این برند تایوانی قصد دارد به تلاش‌های خود در این عرصه ادامه دهد. بنابراین در سال جدید اچ‌تی‌سی روی چه مقوله‌ای تمرکز خواهد کرد؟

اچ‌تی‌سی U12 پلاس کلیدهای کلاسیک را با دکمه‌هایی حساس جایگزین کرده است

در حال حاضر اچ‌تی‌سی نسخه اولیه اسمارت‌فون اگزودوس 1 را ارایه نموده است. این دستگاه نخستین اسمارت‌فون با فناوری بلاک‌چین بوده و جهت ذخیره‌سازی ارزهای رمزنگاری شده شما تولید شده است. همچنین اچ‌تی‌سی خبر همکاری خود با اپراتور Sprint برای عرضه یک دستگاه 5G را تایید کرده که البته این موضوع کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد. به گفته رئیس شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی، این کمپانی حداقل طی 6 ماهه نخست سال 2019 بر دستگاه‌های بالارده و میان‌رده تمرکز خواهد کرد. گوشی اخیرا معرفی شده اچ‌تی‌سی دیزایر 12s نیز از همین طیف به‌شمار می‌رود. اما در صورت عدم بهبود اوضاع احتمالا اچ‌تی‌سی تلاش‌های خود را به توسعه بخش واقعیت‌مجازی معطوف می‌کند. هدست‌های وایو محصولات درخشان این حوزه هستند. بنابراین اچ‌تی‌سی می‌تواند آینده خود را در دنیای واقعیت‌مجازی جستجو نماید.

سونی

همگی می‌دانیم که سونی به‌عنوان یک کمپانی قابل‌احترام در جهان شناخته شده است. این برند ژاپنی به لطف تلویزیون‌ها، سیستم‌های استریو و البته کنسول‌های پلی‌استیشن نام خود را در دنیای فناوری به ثبت رسانده است. اما در خصوص اسمارت‌فون‌های ساخت این شرکت، قضیه متفاوت خواهد بود. مدت‌ها پیش خانواده اکسپریای سونی از محبوبیت فراوانی برخوردار بودند؛ اما اکنون مدت‌هاست که این سری هندست‌ها به اندازه سابق توجه کاربران را جلب نمی‌کنند.

کمپانی سونی در لبه پرتگاه

آخرین مدل‌های پیشرفته سونی نیز بازخوردهای مناسبی را دریافت نکرده‌اند. این هندست‌ها توان رقابت با تولیدات سامسونگ یا هواوی با قیمت‌گذاری مشابه را ندارند. بعلاوه استراتژی کمپانی مبنی بر معرفی یک پرچم‌دار جدید هر 6 ماه یک‌بار نیز ایده‌آل نیست. به عقیده برخی کارشناسان تنها طرفداران برند ژاپنی مایل به پرداخت هزینه برای خریداری جدیدترین هندست اکسپریا خواهند بود.

سونی سنسورهای تصویربرداری فوق‌العاده‌ای را تولید می‌کند که حسگرهای مشهور IMX نیز در این طیف جای می‌گیرند. در واقع برخی اسمارت‌فون‌های مجهز به بهترین دوربین‌ها در بازار از حسگرهای تولیدی برند ژاپنی استفاده می‌کنند (گوشی‌های گوگل پیکسل 3، سامسونگ گلکسی S9 پلاس، هواوی P20 پرو، آی‌فون و …). پس چرا دستگاه‌های سونی خصوصا به لحاظ دوربین چندان شاخص نیستند؟

ظاهرا برنامه‌های این شرکت بر مقوله یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری واحد عکاسی سونی تمرکز دارد. کمپانی با استفاده از دوربین‌های خود قصد دارد دستگاه‌های شاخصی را تولید نماید؛ اقدامی که در عصر حاضر حیاتی به‌نظر می‌رسد. ظاهرا اسمارت‌فون اکسپریا XZ3 آغازگر دوران عرضه چنین محصولاتی بوده است.

اکسپریا XZ3 مجهز به دوربینی مناسب است؛ اما عملکرد آن می‌توانست بهتر باشد

در سال 2019 سونی چه برنامه‌هایی را در سر دارد؟ بر اساس پیش‌بینی‌ها اکسپریا XZ4 با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G احتمالا طی رویداد MWC در شهر بارسلونا رونمایی خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود سونی با معرفی اسمارت‌فون‌های اکسپریا XA3 و اکسپریا L3 سری هندست‌های میان‌رده خود را توسعه دهد. نمایش یک پتنت اخیرا ثبت شده نشان می‌دهد که برند ژاپنی در حال ورود به عرصه رقابت جهت ارایه نخستین اسمارت‌فون تاشوی خود است.

ال‌جی

عملکرد بخش موبایل این غول کره‌ای حداقل از نظر میزان فروش چندان رضایت‌بخش نیست. از سال 2016 گزارشات مالی 3 ماهه یکی پس از دیگری از زیان‌دهی ال‌جی در صنعت موبایل حکایت دارند. این رویه در سال 2018 نیز حکم‌فرما بوده است. علیرغم این واقعیت، سایر بخش‌های کمپانی عملکرد مناسبی از خود نشان دادند. واحد تولید تلویزیون‌های ال‌جی به موفقیت بزرگی دست یافت. این پدیده بدان معناست که با وجود زیان‌دهی واحد اسمارت‌فون ال‌جی، سایر بخش‌های کمپانی قادر به جبران خسارات ناشی از آن هستند.

جدیدترین دستگاه پیشرفته ال‌جی با نام V40 ThinQ در ماه اکتبر عرضه شد و کمپانی کره‌ای بسیار امیدوار است که این هندست آمار فروش اسمارت‌فون‌های ال‌جی را ارتقا دهد؛ هدفی که با عرضه گوشی ال‌جی G7 محقق نشد.

ال‌جی نسبت به موفقیت اسمارت‌فون V40 ThinQ بسیار امیدوار است

با وجود تمامی این پیشرفت‌ها ال‌جی برای سال 2019 برنامه‌های بلندپروازانه‌ای از قبیل معرفی نخستین اسمارت‌فون تاشوی خود را در سر می‌پروراند. پیش‌تر به‌نظر می‌رسید که سامسونگ و هواوی برای دستیابی به عنوان نخستین عرضه‌کننده چنین دستگاهی با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما در صورت پیشی گرفتن ال‌جی و عرضه نخستین گوشی تاشو توسط این کمپانی چه اتفاقاتی رخ خواهند داد؟ بر اساس شایعات طرح شده این دستگاه جهت عرضه در نمایشگاه CES 2019 آماده خواهد شد؛ رویدادی که طی ماه ژانویه در شهر لاس وگاس برگزار می‌شود. همچنین در سال 2019 احتمالا از اسمارت‌فون‌های ال‌جی G8 و ال‌جی V50 رونمایی خواهد شد. آیا این دستگاه‌ها از فناوری 5G پشتیبانی خواهند کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ناچارا بایستی منتظر بمانیم.

یک خبرچین معروف با نام ایوان بلاس در پست توییتری خود اعلام کرد: “من نمی‌توانم در مورد سامسونگ اظهارنظر کنم؛ اما یقینا ال‌جی در جریان سخنرانی خود در نمایشگاه CES 2019 از یک گوشی تاشو رونمایی می‌کند.”

نوکیا

هنگامی‌که همه چیز اشتباه است احتمالا اصلاح شرایط، کار دشواری خواهد بود. نوکیا مثالی بدیهی از چنین وضعیتی است. برخی کاربران قدیمی‌تر احتمالا دورانی را به‌خاطر می‌آورند که در آن هرکسی خواهان خریداری یک گوشی نوکیا بود. در سال 2009 هنگامی‌که گوشی‌های اندرویدی و آی‌فون‌ها هنوز محصولات جدیدی قلمداد می‌شدند؛ نوکیا سهم 39 درصدی از بازار را در اختیار داشت.

عدم آگاهی کمپانی از نحوه پیشروی با زمان باورنکردنی بود و از آن زمان نوکیا دچار افول شد. فروش این برند به مایکروسافت و پافشاری کمپانی برای استفاده از سیستم‌عامل خود، تصمیماتی فاجعه‌بار بودند. HMD Global توسط مدیران سابق نوکیا تاسیس شد و این برند را خریداری کرد. HMD پایبندی علنی خود به سیستم‌عامل اندروید و اسمارت‌فون‌هایی با قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه را نمایش داد. این اقدام نتایج مناسبی را به‌دنبال داشته است و اکنون همه در سال 2019 منتظر عرضه اسمارت‌فون نوکیا 9 هستند. آیا این هندست از 5 دوربین پشتی بهره خواهد برد؟

نوکیا 7.1 یکی از اسمارت‌فون‌های جدید کمپانی احیاشده HMD محسوب می‌شود

شما در خصوص برنامه‌های کمپانی فنلاندی چه‌طور فکر می‌کنید؟ آیا کماکان به برندهایی نظیر اچ‌تی‌سی، سونی یا ال‌جی اعتماد دارید؟

1 در مورد “سال 2019 احتمالا آخرین فرصت برخی تولیدکنندگان اسمارت‌فون برای بازگشت به بازار است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH