نتایج افزایش آنتن‌های BTS در سطح شهر: سیگنال بهتر و اینترنت پرسرعت‌تر

حتما برای شما هم این پرسش مطرح شده که چرا تعداد زیادی آنتن BTS در شهرها نصب شده است.

سرمان را به هر سو بچرخانیم؛ چندین آنتن موبایل یا دکل مخابراتی خودنمایی می‌کنند.

شهرها در تسخیر و زیر سلطه آنتن‌های BTS درآمده اما اپراتورهای موبایل هنوز در تکاپو برای نصب دکل‌ها و آنتن‌های بیشتری در محلات و مناطق شلوغ و متراکم شهری هستند.

واقعا چه نیازی به نصب این همه آنتن BTS است؟ نمی‌توان از این آنتن‌ها کاست یا چه ضرورتی بر افزایش آنتن‌های موبایل در یک شهر است؟

با ما همراه باشید تا تاثیرات مثبت افزایش آنتن‌های BTS در یک منطقه را با هم بررسی کنیم:

یک مثال نقض

اجازه بدهید با یک مثال و مهندسی معکوس، تاثیرات کاهش یک یا چند آنتن BTS در یک منطقه جغرافیایی را بررسی کنیم. آن‌گاه، به طور خودکار تاثیرات افزایش آنتن‌های BTS نیز مشخص خواهد شد و مزایای کلی نصب آنتن‌های بیشتر در یک محله روشن می‌شود.

تصور کنید در یک محله چندین آنتن BTS به نام‌های A، B، C، D، E و … نصب شده‌اند.

این آنتن‌ها در فاصله‌های تعیین شده از یکدیگر استقرار پیدا کرده و آنتن‌ها با زوایای مشخصی جهت گیری شده اند تا تمام محله را زیر پوشش شبکه موبایل ببرند و مشکل آنتن‌دهی یا کاهش سرعت دیتا و مسایلی نظیر این‌ها برای شهروندان آن محله وجود نداشته باشد.

فرض کنید B و C نزدیک‌ترین آنتن‌های BTS به آنتن A هستند. آنتن B نزدیک‌تر و آنتن C کمی دورتر است.

به طور متوسط هر آنتن BTS می‌تواند به سه هزار کاربر موبایل خدمات بدهد یا این‌طور بگوییم که هر آنتن BTS بطور همزمان نزدیک به ۳ هزار گوشی و کاربر موبایل سرویس    می دهد.

حالا تصور کنید به هر دلیلی از جمله اعتراض مردم محله، یا عدم همکاری شهرداری یا نهادهای مرتبط دیگر، یا ساخت‌وسازهای چند طبقه جدید آن هم درست در مقابل یک آنتن، یک اپراتور مجبور شود آنتن A را از مدار خارج یا به طور کامل جمع‌آوری کند.

در این صورت چه اتفاقی برای آن ۳ هزار کاربر که از آنتن A سرویس می گرفتند می‌افتد؟ طبیعی است این کاربران و مردم محله باید به آنتن‌های BTS دیگر از جمله آنتن‌های B و C که دورتر هستند؛ متصل شده و سرویس بگیرند.

مشکل آنتن‌دهی، کاهش سرعت اینترنت

وقتی شما به یک آنتن BTS دورتر متصل می‌شوید؛ به طور ساده و طبیعی از شبکه پوشش‌دهی موبایل ضعیف‌تری سود برده و ممکن است ارتباط شما قطع و وصل شود یا اینکه با تاخیر و کیفیت پایین برقرار بماند.

همه ما این تجربه را داشته ایم که در هنگام صحبت و مکالمه تلفنی، ارتباط قطع شده یا صدا بسیار ضعیف است. یک لحظه آنتن داریم و می‌توانیم تماس بگیریم و در لحظه‌ای دیگر آنتن اصطلاحا می‌پرد و بطور کلی شبکه پایدار نیست.

در یک گوشه از خانه می‌توانیم تماس بگیریم ولی اتاق دیگر، نقطه کورِ آنتن‌‌دهی است. همین‌طور، سرعت دیتا، اینترنت و خدمات ارزش افزوده‌ای که دریافت می‌کنیم؛ کاهش پیدا خواهند کرد.

کاربران هرچه به آنتن‌های BTS نزدیک‌تر باشند؛ سرعت اینترنت باندپهن بیشتری دارند و می‌توانند از یک ارتباط با تاخیر کمتر سود ببرند.

بنابراین؛ اولین اثر حذف یا کاهش آنتن BTS (بخوانید عدم نصب آنتن موبایل بیشتر) می‌تواند منجر به بروز مشکلات آنتن‌دهی و افت کیفیت شبکه شود.

طبیعی است که وقتی ۳ هزار کاربر به آنتن‌های BTS دیگر در منطقه متصل می‌شوند؛ سربارِ هر آنتن BTS بیشتر شده و اختلال‌ها در شبکه آغاز می‌شود.

افزایش چگالی توان امواج رادیویی

همان مثال نقض که در بالا گفتیم را ادامه می دهیم. کاربری که تا کنون به آنتن A متصل بوده است؛ پس از حذف آن باید به آنتن‌های بلافاصله نزدیک‌تری مانند B یا C متصل شود.

چون مسافت این ارتباط بیشتر شده است؛ یک گوشی موبایل باید امواج قوی‌تری برای آنتن BTS ارسال کند تا کیفیت ارتباط در حد قابل قبول باقی بماند، بهرحال ارسال امواج قوی تر بوسیله گوشی موبایل، طبق “اثر حفاظ” یا Housing Effect ، میزان انرژی جذب شده در دستِ کاربر که گوشی در آن قرار دارد را بیشتر می کند.

همینطور میزان انرژی جذب شده در گوش و سر کاربر که گوشی را به آن می چسباند، نیز بیشتر می شود. پس اثر حرارتی پرتوگیری از امواج الکترومغناطیس در مجموع افزایش پیدا می کند.

نتیجه می‌گیریم با افزایش در مقدار جذب امواج رادیویی و پرتوهای با چگالی توان بالاتر در محیط روبرو خواهیم بود.

حالا، تصور کنید چیزی حدود ۳ هزار گوشی تلفن همراه یا کاربر به طور همزمان پرتوهای الکترومغناطیس بیشتر و غیرعادی در منطقه انتشار می‌دهند که می‌توانند ابتدا برای خود شخص استفاده‌کننده از گوشی و در مرحله بعدی برای دیگران اثر حرارتی بیشتری تولید کند.

با توجه به نکاتی که گفتیم، یکی از راه‌کارهای اپراتورها برای تامین سلامتی مردم و شهروندان در یک محله و منطقه، نصب آنتن‌های BTS بیشتر است تا چگالی توان امواج رادیویی کاهش پیدا کند و میزان پرتوگیری، ده‌ها برابر پایین‌تر از حد مجاز تعیین شده باشد.

هرچه آنتن‌های BTS در یک منطقه جغرافیایی بیشتر شوند؛ امواج کمتری در محیط انتشار پیدا می‌کنند و برعکس اگر تعداد آنتن‌های موبایل در یک منطقه جغرافیایی کمتر از یک تعداد خاص باشند؛ شاهد افزایش انتشار امواج رادیویی با چگالی توان بالا خواهیم بود که می‌تواند حاشیه اطمینان برای ایمنی تابش روی انسان‌ها را کم کند.

باتری‌ها شارژ خالی می‌کنند

حتما این تجربه را داشته اید که در جنگل‌های وسیع و کوهستانی شمال کشور، گوشی تلفن همراه شما زودتر شارژ خالی می‌کند و مدام باید گوشی را به برق متصل کنید.

این وضعیت در کویر و مناطق صعب‌العبور که پوشش شبکه موبایل ضعیف‌تر است یا امکان نصب و راه‌اندازی آنتن‌های BTS کمتری وجود داشته است؛ نیز رخ می‌دهد. یک دلیل ساده برای این پدیده وجود دارد.

گوشی‌های موبایل در این نقاط برای ارتباط‌گیری با آنتن‌های دکل ها، نیاز به قدرت و انرژی بیشتری دارند. چرا که آنتن‌های BTS دورتر هستند و فاصله کاربران از آن‌ها زیاد است یا تعداد زیادی کاربر به یک آنتن BTS در منطقه متصل می‌شوند.

گوشی مجبور است سیگنال‌هایی با چگالی توان موج بالاتر ارسال کند و همینطور در نتیجه اثر حفاظ، مقدار جذب شده انرژی در دست و بدن و گوش و سر شخص نیز افزایش یابد تا بتواند توان ساطع شده از امواج رادیویی تشعشع شده از آنتن را دریافت کند.

بنابراین؛ شاهدیم که گوشی‌ موبایل زودتر از حالت‌های عادی باتری تمام می‌کند و این اتفاق اصلا خوش‌آیند ما نیست.

نتایج مفید افزایش تعداد آنتن‌های BTS

حالا می‌توانیم درباره تاثیرات مثبت افزایش آنتن‌های موبایل در شهرها و مناطق مختلف جغرافیایی صحبت کنیم.

اپراتورها با نصب و استقرار تعداد آنتن‌های بیشتر در صدد کاهش امواج رادیویی اضافه در محیط هستند. افزون بر این، با این کار، شبکه موبایلی با پوشش‌دهی و آنتن‌دهی بهتر و پایدارتر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

تقریباً به ازای هر ۳ هزار نفر که سیم کارت اپراتور خاص را در گوشی خود دارند، در منطقه باید یک آنتن BTS توسط همان اپراتور نصب شود و اگر این اتفاق رخ ندهد؛ خطراتی مانند پرتوگیری زیاد افراد و افزایش چگالی توان امواج رادیویی به وجود می‌آید.

اگر در یک منطقه چندین آنتن موبایل کمتر نصب شود؛ چندین هزار نفر در معرض پرتوگیری بیشتر از حد از سوی گوشی‌های موبایل خود نیز خواهند بود.

همچنین، شبکه موبایل به شدت ناپایدار شده، سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کند و ترافیک شبکه نامتقارن خواهد شد.

تمام این صحبت‌ها به این نتیجه‌گیری ختم می‌شود که همکاری و تعامل با اپراتورهای موبایل برای نصب آنتن‌های BTS بیشتر در محله و شهرمان، کمک به افزایش ایمنی و سلامتی خودمان و بهره‌گیری از خدمات موبایل با کیفیت‌تر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH