احتمال به‌کارگیری مودم‌های 5G سامسونگ و مدیاتک در آی‌فون‌های مدل 2019 اپل

روز جمعه دادگاه مربوط به شکایت کمیته تجارت فدرال از کوالکام بدون حضور هیئت ژوری و با قضاوت لوسی کوه ادامه یافت (این قاضی پیش‌تر در نخستین جلسه دادگاه اپل و سامسونگ نیز حضور داشت). در این جلسه لوسی کوه به اظهارات تونی بلوینز؛ مدیراجرایی زنجیره تامین اپل گوش داد. به گفته رویترز، آقای بلوینز به دادگاه اعلام کرد که کمپانی قصد دارد تراشه‌های مودم 5G موردنیاز برای آی‌فون‌های سال 2019 خود را از شرکت‌های مدیاتک و سامسونگ تامین نماید.

در فاصله سال‌های 2011 تا 2016 اپل در آی‌فون‌های خود از تراشه‌های مودم ساخت کوالکام استفاده کرد. در سال 2016 اپل برای تامین تراشه‌های موردنیاز آی‌فون 7 و آی‌فون 7 پلاس به‌سراغ کمپانی‌های اینتل و کوالکام رفت. با توجه به منازعات حقوقی بی‌شمار اپل و کوالکام بر سر هزینه ثبت فناوری تولیدکننده تراشه، اکنون غول کوپرتینویی در اسمارت‌فون‌های خود منحصرا از تراشه‌های اینتل استفاده می‌کند. علیرغم وجود این وابستگی به اینتل جهت تامین کلیه تراشه‌های مودم به‌کارگیری شده در آی‌فون‌های 2018، آقای بلوینز اعلام کرد که در گذشته اپل برای تامین این قطعه به‌دنبال یافتن چندین گزینه دیگر بوده است و کماکان به رویکرد خود ادامه می‌دهد.

این مدیراجرایی به دادگاه گفت که پس از ارایه تخفیفات مبادلاتی چشمگیر از سوی کوالکام، اپل تصمیم گرفت تا برای تامین تراشه‌های مودم موردنیاز آی‌فون‌های خود قراردادی اختصاصی را با این شرکت منعقد نماید. در سال 2013 اپل به دلیل نگرانی نسبت به محرومیت از تخفیفات ارایه شده توسط کوالکام، مذاکرات خود با اینتل را متوقف کرد. در آن مقطع زمانی قرار بود اینتل تراشه‌های مودم موردنیاز اپل برای آی‌پد مینی 2 را تامین کند. بلوینز گفت: ناتوانی اپل در دستیابی به توافقی با کوالکام پیرامون هزینه ثبت پتنت‌های خود در اواخر همان سال، غول فناوری را به سمت آغاز پروژه Antique و جستجو جهت یافتن یک تولیدکننده ثانویه تراشه‌های مودم سوق داد.

بلوینز در خصوص تصمیم اپل برای انتخاب تامین‌کننده تراشه مودم 5G و یا حتی عرضه احتمالی یک آی‌فون 5G در اواخر سال جاری هیچ‌گونه صحبتی نکرد. در حالی‌که انتظار می‌رود شرکت‌های مخابراتی بزرگ ایالات‌متحده طی 6 ماهه نخست سال جاری سرویس 5G موبایلی را با استفاده از هندست‌های اندرویدی راه‌اندازی نمایند؛ اما بر اساس گزارشات اپل تا سال 2020 از عرضه یک آی‌فون 5G امتناع خواهد کرد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نشریه وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که 3 مدل جدید آی‌فون با اسامی آی‌فون XI مکس به‌همراه سیستم دوربین سه‌گانه، آی‌فون XI با دوربین دوگانه و آی‌فون XR 2019 در اواخر سال جاری عرضه خواهند شد. شایان به ذکر است که آی‌فون XR 2019 نیز مجهز به سیستم دوربین دوگانه بوده و هر 3 مدل از پنل‌های اولد بهره خواهند برد.

“فلسفه کلی پروژه آنتیک یافتن یک تامین‌کننده ثانویه بود. در این میان هیچ اتهامی متوجه اینتل نیست؛ اما ما مایل نیستیم تنها بر یک تامین‌کننده متکی باشیم و می‌خواهیم با کوالکام و اینتل به‌صورت مشترک همکاری کنیم.” تونی بلوینز؛ مدیراجرایی زنجیره تامین اپل

طی یک مقطع زمانی در سال گذشته اخباری به گوش رسید که اپل احتمالا تراشه مودم 5G آی‌فون‌های سال 2020 خود را شخصا طراحی می‌کند. اما گزارشات بعدی اعلام کردند که طی سال آینده اپل قطعات موردنیاز خود را از طریق اینتل تامین نخواهد کرد. به گفته آقای بلوینز، اپل می‌داند که تامین قطعات از شرکتی که بزرگ‌ترین رقیب وی در صنعت اسمارت‌فون به‌شمار می‌آید، گزینه ایده‌آلی نیست. اما وی خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر سامسونگ بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات مصرفی آی‌فون‌ها است. مدیاتک یک تولیدکننده تراشه کم‌تر شناخته شده است که در آسیا و کشورهای در حال توسعه شهرت بیش‌تری دارد. تراشه‌های ساخت این شرکت غالبا در هندست‌های پایین‌رده تا میان‌رده موجود در بازارهای مذکور به‌کار گرفته می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH