آیا اپل برای تغییر وضعیت کنونی خود شرکت دیزنی را خریداری می‌کند؟

از زمان رشد ارزش سهام اپل و رسیدن آن به حداکثر قیمت 233.47 دلار تا روز جمعه گذشته بهای هر واحد سهام این شرکت با افت تقریبا 35 درصدی به حدود 148.26 دلار رسیده است. بخشی از این افت قیمت طی هفته گذشته و به‌دنبال کاهش پیش‌بینی درآمدهای اپل برای 3 ماهه نخست سال مالی رخ داد؛ اما این رکود عمدتا به دلیل فروش ضعیف آی‌فون‌های 2018 و ناتوانی آن‌ها در ارضای انتظارات اپل ایجاد شده است. اپل امیدوار است که رشد خدمات این کمپانی، خسارات ناشی از عدم فروش فزآینده آی‌فون را جبران نماید. اما بدیهی است که غول کوپرتینویی برای جلب‌توجه مجدد وال‌استریت به عرضه یک محصول جدید احتیاج دارد.

وب‌سایت CNBC خاطرنشان می‌کند که اپل با در اختیار داشتن نقدینگی 237.1 میلیارد دلاری همانند غول جنگنده‌ای است که می‌تواند خریدهای بزرگی را انجام دهد. چندین تحلیل‌گر به وب‌سایت CNBC اعلام کردند که اپل بایستی شرکتی نظیر دیزنی، Salesforce یا تسلا را خریداری نماید. پیش‌تر تصور نمی‌شد که اپل برای خریداری این کمپانی‌ها به معامله بزرگی دست بزند. با این همه ارزش کمپانی بیش از 300 میلیارد دلار افت کرده است. بزرگ‌ترین خرید انجام شده توسط اپل به سال 2014 و تصاحب شرکت بیتس با قیمت 3 میلیارد دلار مربوط می‌شود.

خریداری دیزنی احتمالا منطقی‌ترین اقدام ممکن برای اپل به‌شمار می‌آید؛ به ویژه آن‌که در سال جاری اپل قصد دارد یک سرویس پخش ویدیو را عرضه نماید. در مقطعی از زمان، استیو جابز بزرگ‌ترین سهام‌دار دیزنی و عضو هیئت‌مدیره این شرکت بود. از 3 سناریوی احتمالی مطرح شده توسط تحلیل‌گران، یکی از آن‌ها با برچسب قیمتی حدودا 200 میلیارد دلاری خود گران‌قیمت‌ترین گزینه به‌شمار می‌رود. با خریداری این شرکت، اپل به یک کمپانی رسانه‌ای مبدل شده و درآمد هنگفتی را کسب خواهد کرد. هر ساله با پیوستن میلیون‌ها نفر بازدیدکننده به پارک‌های دیزنی، اپل با صرف هزینه اندکی می‌تواند دستگاه‌ها و نام خود را در معرض دید مصرف‌کنندگان قرار دهد. بعلاوه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به شرکت دیزنی علاقه دارند؛ در حالی‌که اپل به این اندازه محبوب نیست.

به عقیده تحلیل‌گران، شرکت Salesforce گزینه مناسبی به‌نظر نمی‌رسد؛ چرا که اپل با حوزه کسب‌وکار نرم‌افزارهای تجاری آشنایی چندانی ندارد. اما تصمیم اپل برای بهبود شرایط و رشد درآمدهای خود احتمالا توجه وال‌استریت را جلب خواهد کرد. شرکت Salesforce با ارزشی بالغ بر 100 میلیارد دلار، خرید ارزانی محسوب نمی‌شود؛ اما این کمپانی هر ساله درآمدهای خود را 20 درصد افزایش داده است.

تسلا آخرین گزینه مورد اشاره تحلیل‌گران بوده و با توجه به فعالیت اپل در زمینه خودروی برقی احتمالا گزینه مناسبی قلمداد می‌شود. ایلان ماسک از اشتیاق خود برای خصوصی‌سازی تسلا صحبت کرده و تصاحب شرکت توسط اپل به تحقق این هدف کمک می‌کند. با توجه به ارزش 54 میلیارد دلاری تسلا در بازار، این گزینه در مقایسه با شرکت‌های دیزنی و Salesforce قیمت ارزان‌تری دارد. بعلاوه خریداری تسلا، توان اپل در زمینه طراحی و تولید کالاهای مصرفی را ارتقا خواهد داد.

پیش‌تر اخباری پیرامون احتمال خریداری شرکت‌های تسلا و دیزنی توسط اپل منتشر شد؛ اما این‌بار قضیه متفاوت به‌نظر می‌رسد. وال‌استریت دیگر اپل را یک غول شکست‌ناپذیر نمی‌داند و با توجه به مورد هجمه قرار گرفتن آی‌فون در مقطع کنونی مشخص نیست که کمپانی چه زمانی به مسیر رشد باز خواهد گشت. حتی تیم کوک؛ مدیرعامل اپل نیز از تغییر شرایط آگاهی دارد و روز چهارشنبه در گفتگو با وب‌سایت CNBC احتمال انجام خریدی بزرگ را رد نکرد.

ما کمپانی‌های بی‌شمار و شرکت‌های بسیار بزرگی را مدنظر داریم و هنوز برای خریداری هیچ‌یک از آن‌ها تصمیم‌گیری نکرده‌ایم؛ زیرا تا این لحظه گزینه‌ای عالی و در خور اپل یافت نشده است. اما من هرگز چنین تصمیمی را منتفی نمی‌دانم.” تیم کوک؛ مدیرعامل اپل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH