با مفهوم Nit یا روشنایی در تلویزیون و سایر نمایشگرها آشنا شوید

شدت رقابت میان سازندگان تلویزیون‌ها و نمایشگرها به سرعت در حال افزایش است و هر کدام از آنها درباره میزان nit‌های نمایشگر خود صحبت می‌کنند؛ اما یک nit چیست و چرا باید به آن توجه کنید؟

Nit‌ها واحد روشنایی هستند

نمی‌خواهیم از کلمات تخصصی استفاده کنیم و مفاهیم پیچیده را توضیح بدهیم، اما Nit یکی از اصطلاحات مورد استفاده در دنیای تکنولوژی است. به عبارت دیگر یک واحد اندازه‌گیری محسوب می‌شود که میزان روشنایی تلویزیون، موبایل، مانیتور کامپیوتر، لپ‌تاپ و یا سایر نمایشگرها را مشخص می‌کند؛ هر چه تعداد nit بیشتر باشد، نمایشگر روشن‌تر است.

به نظر ساده می‌رسد، اما مگر “لومن” میزان روشنایی را مشخص نمی‌کند؟ چرا nit برای شما – به عنوان یک مصرف‌ کننده – مهم است؟ در ادامه مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را با هم مرور کنیم.

یک Nit دقیقا چه چیزی است؟

بد نیست بدانید که نیت از عبارت لاتین nitere به معنای درخشندگی گرفته شده و واحد رسمی اندازه‌گیری روشنایی نیست؛ چرا که اساسا در دستگاه بین‌المللی یکا‌ها (SI) و یا هر سیستم واحدهای دیگری وجود ندارد، ولی معادل واحد رسمی اندازه‌گیری روشنایی در سیستم SI دقیقا “candela بر متر مربع ” است. نیت آسان‌تر به خاطر سپرده می‌شود.

 گفتیم که یک Nit برابر با یک candela بر متر مربع است بنابراین ۲ پارامتر را اندازه می‌گیرد: شدت روشنایی (کاندلا) و مساحت (متر مربع).

ممکن است حدس زده باشید که کاندلا معادل لاتین برای شمع است؛ در این صورت یک کاندلا برابر با روشنایی یک شمع معمولی است و به همین ترتیب ۲ کاندلا روشنایی دو شمع و… .

وقتی که پارامتر متر مربع را اضافه می‌کنیم میزان شدت نور در یک سطح اندازه گیری می‌شود؛ بنابراین یک “کاندلا در متر مربع” یا یک “نیت” روشنایی یک شمع در سطحی با طول و عرض ۱ متر است. ساده‌تر توضیح می‌دهیم: تصور کنید که یک پوستر با طول و عرض ۱ متر دارید که سایز یک پوستر متوسط است؛ حالا یک شمع روشن کنید و مقابل پوستر قرار دهید، مقدار نوری که از شمع روی پوستر می‌تابد برابر با ۱ نیت است (یا ۱ کاندلا بر متر مربع).

اگر اندازه گیری مقدار نور با واحد شمع برای شما عجیب است به یاد بیاورید که برای اندازه گیری قدرت موتور هنوز هم از عبارت اسب بخار استفاده می‌کنیم.

تفاوت میان لومن و نیت چیست؟

ممکن است تصور کنید که ما در حال حاضر یک واحد به نام لومن داریم که برای اندازه گیری شدت نور لامپ، چراغ قوه، پروژکتور و سایر منابع نور استفاده می‌شود، اما لومن و نیت چیزهای متفاوتی را اندازه می‌گیرند.

یک تفاوت بزرگ در این است که لومن برخلاف نیت میزان نور را در یک ناحیه مشخص بیان نمی‌کند؛ در عوض شدت نور منبع و بزرگی و کوچکی آن را تعریف می‌کند. بنابراین نور انواع لامپ‌ها، چراغ قوه و پروژکتور با واحد لومن مشخص می‌شود.

با یک تعریف دیگر می‌توانیم بگوییم که لومن میزان نور ساتع شده از خود پروژکتور را بیان می‌کند، در حالی که واحد نیت برای اندازه‌گیری نور تابیده شده از یک پروژکتور بر روی یک صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا باید به میزان نیت توجه کنیم؟

حالا که مفهوم نیت و تفاوت آن را با لومن دانستید ممکن است با سوال دیگری روبرو شوید؛ نیت چه اهمیتی دارد و چرا باید به آن توجه کنیم؟

در واقع یک تلویزیون به هر تعداد که نیت بیشتری داشته باشد روشنایی‌ صفحه نمایش آن زیادتر است؛  ممکن است هنگامی که یک تلویزیون جدید می‌خرید این موضوع برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد اما بهتر است بدانید که در یک اتاق پرنور، تلویزیونی که صفحه نمایش روشن‌تری دارد تصویر بهتری نشان می‌دهد.

میزان نیت برای گوشی‌های هوشمند، بخصوص هنگام استفاده در فضای بیرون اهمیت زیادی دارد؛ یک صفحه نمایش پرنور حتی در روزهای آفتابی و زیر نور مستقیم خورشید هم خوانایی و شفافیت خودش را حفظ می‌کند.

با در نظر گرفتن تمام چیزهایی که گفتیم باز هم اگر قصد خرید تلویزیون جدید دارید، لازم نیست که بیش از اندازه به موضوع نیت توجه کنید و هزینه زیادی برای کمی روشنایی بیشتر پرداخت کنید؛ در هنگام استفاده، بسیاری از مردم متوجه این تفاوت‌ها نمی‌شوند.

1 در مورد “با مفهوم Nit یا روشنایی در تلویزیون و سایر نمایشگرها آشنا شوید”

  1. سلام.یه نکته ریز بگم بهتون. من هم در صنعت روشنایی کار کردم و هم تلویزیون.
    ببینید لومن فقط در باره لامپ کاربرد داره نه چراغ و نه پرژکتور و ….
    تعریف لومن هم شدت نور ساطع شده از یک منبع نوری در تمامی جهات و در واحد زمان می باشد.
    اندازه گیری لومن هم در کره فتومتریک انجام میشود. در حالی که در چراغ و پرژکتور با توجه به شکل چراغ و بازتابش نورها در زوایای مشخص ، لومن کاربردی نداشته و معمولا از لوکس و سایر مشخصه ها استفاده میشود.
    مورد بعدی درسته نیت شاخص خوبی برای تصویر بهتر است ولی لزوما نیت بالا باعث بهبود کیفیت نمیشه.چه بسا در تنظیمات نرم افزاری برای بهبود کیفیت از نظر دیدن جزییات، نیت رو پایین تر هم میارند. در کل به خیلی چیزها بستگی داره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH