ناسا رسما از کار افتادن مریخ‌نورد Opportunity را اعلام نمود

مریخ‌نورد Opportunity ناسا در سال‌های اخیر به دانشمندان در شناخت و درک بیشتر سیاره سرخ کمک‌های شایانی نموده و بدون اغراق، یکی از مهم‌ترین عوامل آشنایی و علاقه مردم زمین به اخبار سیاره همسایه‌مان بوده است. این مریخ‌‌نورد در سال 2004 بر روی مریخ فرود آمد و از آن زمان بی‌وقفه در حال کاوش سطح مریخ و ارسال اطلاعات گران‌بهایی در مورد آن بود ولی بعد از 15 سال، سرانجام دیروز سازمان ناسا رسما اعلام نمود که مریخ‌نورد Opportunity برای همیشه از کار افتاده است.

مریخ‌نورد Opportunity

نکته شگفت‌آور این است که عمر معمول یک مریخ‌نورد تنها 90 روز تخمین زده می‌شود ولی Opportunity که معنای اسمش فرصت بود حقیقتا این فرصت را برای محققان فراهم آورد تا به مدت 15 سال به کندوکاو مریخ بپردازند. مریخ‌نورد Opportunity در طی این مدت مسافتی بیش از 45 کیلومتر در روی مریخ به گردش و کاوش پرداخت. او که ماموریت خود را از دهانه Eagle آغاز کرده‌ بود تا دهانه Endeavour به مسیر خود ادامه داد.

ولی ناسا از روز 18 ماه ژوئن 2018 تا به امروز تماسش با مریخ‌نورد Opportunity قطع شده بود و در این مدت متخصصان ناسا تلاش زیادی برای برقرای ارتباط مجدد با آن انجام دادند. محققان سعی نمودند با ایجاد پینگ‌های متعدد بار دیگر Opportunity را فعال نمایند ولی متاسفانه هرگز هیچ سیگنالی از سوی آن دریافت نشد. به اعتقاد کارشناسان به علت گرفتار شدن مریخ‌نورد در طوفان گرد و خاک در مریخ، پنل‌های خورشیدی آن در زیر خاک مدفون گشته و Opportunity دیگر قادر به تامین انرژی، شارژ باتری‌ها و ادامه ماموریت خود نشده است.

با این حال سرانجام ناسا طی کنفرانس مطبوعاتی خود رسما اعلام نمود که مریخ‌نورد Opportunity از کار افتاده است و دیگر قادر به انجام هیچ فعالیتی نیست. تیم اکتشاف مریخ شب گذشته آخرین تلاش‌ها برای برقراری ارتباط با این مریخ‌نورد دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز را انجام دادند ولی متاسفانه موفق به انجام این کار نشدند و هیچ پاسخی از سوی مریخ‌نورد دریافت نشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH