ایرباس تولید هواپیمای غول‌پیکر سوپرجمبوجت A380 را متوقف خواهد کرد!

به نظر می‌رسد خیلی زود به پایان عمر جیمبوی غول‌پیکر چهار موتور نسبتا جدید A380 رسیده باشیم. طبق اعلام شرکت ایرباس، این شرکت تنها تا سال 2021 به تولید سوپرجمبوجت A380 ادامه خواهد داد!

سوپرجمبوجت A380

این پرنده غول‌پیکر، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا است که سال‌ها بعد از ساخت هواپیمای نوستالژیک بوئینگ 747، طراحی و ساخته شد و با اولین پرواز خود در سال 2007 توانست رکورد بزرگ‌ترین را از آن خود نماید و رتبه بوئینگ 747 ملقب به ملکه آسمان‌ها را به جایگاه دومین هواپیمای بزرگ مسافربری دنیا تنزل دهد ولی ظاهرا اکنون بعد از گذشت تنها 12 سال، ایرباس قصد دارد خط تولید آن را متوقف نماید.

در حقیقت شرکت ایرباس انتظار داشت آژانس‌های هواپیمایی، از هواپیمای A380 استقبال بهتری به عمل آورند و برای خطوط پروازی طولانی ‌مدت به آن اعتماد بیشتری کنند. ولی در طی همین مدت زمان کوتاه از روزی که این هیولای باشکوه به پرواز درآمده است، به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی و علوم فنی و مهندسی، رقیب قدرتمندی برای این هواپیمای غول‌پیکر پرمصرف، ساخته شد. معرفی جت‌های دو موتوره که دارای میزان مصرف سوخت پایین‌تر و کارآمد‌تری دارند، عرصه را بر A380 تنگ کرده است.

بوئینگ 787 از مواد کمپوزیتی بهره می‌برد، در مصرف سوخت بسیار کارآمد‌تر و از لحاظ فراهم آوردن اسباب راحتی مسافران بسیار بهینه‌تر شده است و عملا در طی پرواز و نشست و برخاست‌، سر و صدای کمتری در داخل هواپیما به گوش می‌رسد. حتی مانند ایرباس A380، دارای برد پروازی 14800 کیلومتری است به علاوه برگ برنده قدرتمندی در آستین دارد. غول ایرباس به ازای هر مسافر در هر 72 مایل یک گالن سوخت می‌بلعد در حالی که شاهکار بوئینگ در شرایط مشابه، به ازای هر مسافر در هر 102 مایل این مقدار سوخت را به مصرف می‌رساند.

البته طی این مدت ایرباس نیز تلاش‌های بسیاری برای ثبت سفارشات جدید داشته است با این حال شرکت‌های هواپیما بیشتر به مدل‌های دوموتوره و مدرن‌تر A350-900 و A350-1000 ایرباس علاقه‌مند شده‌اند و دیگر کمتری شرکتی را می‌توان یافت که تمایل به استفاده از A380 داشته باشد. در این بین حتی امارات که به عنوان بزرگترین مشتری و استفاده کننده از هواپیمای ایرباس A380 در دنیا شناخته می‌شود، تصمیم به کاهش مجموع سفارش خرید A380 از 162 فروند به 123 فروند گرفته است.

حقیقتا کاهش 39 فروندی سفارش، برای هواپیمایی که هر فروند آن قیمتی در حدود 445 میلیون دلار دارد، ضربه سنگینی بر تراز مالی ایرباس وارد خواهد آورد! با این وصف، در طی دو سال آینده تنها 14 فروند جدید دیگر از A380 تحویل امارات خواهد شد و بعد از آن به علت نبود سفارش ساخت جدید برای تولید ایرباس A380 در سال 2021 تولید این هواپیمای دوطبقه پهن‌پیکر متوقف خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH