foldable phones

گجت‌های تاشو و آینده نامعلوم آیپد: آیا تولید تبلت‌های اپل متوقف خواهد شد؟

سال ۲۰۱۹ را می‌توان آغاز نسل جدیدی در گجت‌های موبایل دانست. به غیر از رشد و بروز فناوری‌هایی مثل نسل پنجم ارتباطات یا اسکنرهای اثر انگشت گنجانده شده در زیر صفحه نمایش لمسی و پدیده‌هایی مثل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بحث دیگری هم از امسال داغ شده که می‌تواند درک ما از گجت‌ها را یک بار دیگر متحول سازد. منظورم دیوایس‌های موبایلی است که مجهز به صفحه نمایش‌های قابل انعطاف هستند.

این دنیایی است که شرکت‌هایی همچون سامسونگ با گلگسی فولد و هوآوی با میت X به آن پا گذاشته‌اند و ما را با یک دسته‌بندی کاملا جدید آشنا ساخته‌اند. اگرچه باید این نکته را در نظر گرفت که این فناوری هنوز در نسل اول خودش به سر می‌برد و تا به تکامل رسیدن آن هنوز زمان زیادی باقی مانده است. دیوایس‌های منعطف کنونی بیشتر شبیه طرح‌های مفهومی هستند؛ محصولاتی که به احتمال زیاد فعلا آینده درخشانی در بازار نخواهند داشت و هدف اصلی از ساختن‌شان، باز کردن راه برای گسترش تکنولوژی صفحه‌نمایش‌های منعطف روی دیوایس‌های موبایل است.

با این همه، از آن‌جا که اپل یکی از اصلی‌ترین بازیگران عرصه گجت‌های قابل حمل به شمار می‌رود و هنوز به گجت‌های تاشو روی نیاورده است، این سوال در ذهن هر مخاطبی ایجاد می‌شود که رویکرد اپل در برابر این جهش ژنتیکی دیوایس‌ها چه خواهد بود.

پیش از هر چیز، باید یادآور شد که شرکت اپل با آیپد در حیطه تبلت‌ها جایگاه بسیار خوبی را برای خودش ایجاد کرده است. با این‌که تبلت‌ها در مجموع در بین مشتریان بازار در مقایسه با اسمارت فون‌ها طرفداران کمتری دارند، اما باز هم در همین شرایط این نشان آیپد است که با شنیدن نام تبلت در تفکر اکثریت افراد نقش می‌بندد. حال با وجود محصول موفقی همچون آیپد، آیا اپل در آینده نزدیک راضی خواهد شد که آیفون‌هایی با قابلیت تبدیل شدن به آیپد (به کمک صفحه نمایش‌های منعطف) بسازد یا خیر؟

foldable phones

پاسخ به این سوال مسلما کار ساده‌ای نیست. همه چیز بستگی به بازخورد کاربران دارد. اگر اکثریت مشتری‌های بازار محصولات مصرفی دنیای تکنولوژی به سمت گجت‌های تاشو جذب بشوند، در نتیجه اپل حتی اگر نخواهد پا به این عرصه بگذارد مجبور است چنین کاری را انجام بدهد، چون در غیر این صورت از گردونه رقابت جا می‌ماند.

حال اگر چنین شود و آیفون‌های منعطف به یک حقیقت بدل شوند، باید دید که آینده آیپد چه خواهد شد. با وجود آیفونی که می‌توان با باز کردن صفحه نمایشش آن را به یک آیپد تبدیل کرد، دیگر چه نیازی به آیپد تحت یک دسته‌بندی مجزا وجود خواهد داشت؟ آیا این به معنای پایان نسل آیپد خواهد بود؟

قبل از فکر کردن به این سوال لازم است به این موضوع هم فکر کنیم که گجت‌های تاشو خود هنوز سرانجام مشخصی ندارند و با مشکلات فراوانی مواجه هستند. به عنوان مثال، دیوایس‌های این دسته‌بندی اغلب از نظر ظاهری طراحی جالب و دل‌چسبی ندارند و چهره آن‌ها به جای زیبا، عجیب و غریب به نظر می‌رسند، چیزی که با سبک طراحی‌های صنعتی شرکت اپل همخوانی ندارد. بعلاوه، تجربه ثابت کرده که گجت‌های موبایل معمولا با لولاهای منعطف فیزیکی میانه خوبی ندارند و این طول عمر گجت‌های قابل حمل منعطف را زیر سوال می‌برد. ضمنا ابعاد عجیب صفحه نمایش این نوع دیوایس‌ها هم خودش یک مشکل دیگر است که به خصوص برای توسعه دهندگان نرم‌افزارهای موبایل می‌تواند بسیار اساسی تلقی شود. قیمت این محصولات را هم نباید از یاد برد که مسلما گران‌تر از اسمارت فون‌های آشنای امروزی خواهند بود.

foldable phones

اما با فرض این‌که تمامی این مشکلات حل شدند و این فناوری جای خودش را در دل کاربران باز کرد، این اپل است که باید تصمیم بگیرد که با آیپد چه کار می‌خواهد بکند. آیفون‌هایی که به آیپد تبدیل می‌شوند قطعا نسل آیپد به عنوان یک دسته بندی مجزا را تهدید خواهند کرد. البته یک راه حل جالب که پیش روی اپل وجود دارد این است که به جای یا در کنار آیفون‌های منعطف، آیپد‌ها نیز به این صفحه نمایش‌ها تجهیز بشوند. در این صورت وقتی صفحه آیپد‌های منعطف را باز کنید با یک سوپر تبلت خیلی بزرگ مواجه می‌شوید که خودش تبدیل می‌شود به یک دسته بندی جدید و عجیب دیگر.

عاقبت دنیای گجت‌های موبایل با وجود این تکنولوژی می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. سال‌های آتی سال‌های سرنوشت‌سازی برای همه شرکت‌های فعال در این حیطه و به خصوص اپل خواهد بود؛ شرکتی که از خیلی جهات سال‌های سال الگوی شرکت‌های رقیب بوده است. شما با این وجود در مورد آیپد چه آینده‌ای را متصور هستید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH