یک مطالعه نقش اپل‌واچ در نجات زندگی افراد را تایید کرد

یک مطالعه بزرگ انجام شده توسط اپل نشان داد که اپل‌واچ قادر به تشخیص ضربان نامنظم قلب است. از 400 هزار کاربر اپل‌واچ برای مشارکت در این مطالعه دعوت به عمل آمد و امروز نتایج حاصل از پژوهش در جلسه کالج تخصصی قلب آمریکا در نیو اورلئان ارایه شد. 2000 نفر از افراد مشارکت‌کننده یا 5 درصد افرادی که از اسمارت‌واچ استفاده می‌کردند، اعلان ضربان نامنظم قلب را مشاهده کردند. برای این 2000 کاربر یک بسته مخصوص اپل‌واچ شامل حسگر الکتروکاردیوگرام (ECG) ارسال شد. این سنسور به تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) کمک می‌کند.

AFib که همان ضربان نامنظم قلب است می‌تواند سکته مغزی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی و سایر مشکلات جدی را به‌دنبال داشته باشد. در ایالات‌متحده فیبریلاسیون دهلیزی هر ساله 130 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. اپل‌واچ سری 4 پیش‌تر به‌همراه یک نمایشگر ECG عرضه شد؛ اما مطالعه مذکور پیش از عرضه این مدل ساعت به بازار خاتمه یافت. بر اساس اطلاعات پچ ECG ارسال شده برای 2000 کاربر فوق، حدود 33 درصد افرادی که پیام ضربان نامنظم قلب را دریافت کرده بودند؛ ابتلای خود به بیماری AFib را تائید نمودند.

57 درصد کاربران اپل‌واچ شرکت‌کننده در مطالعه با مشاهده هشدار ضربان نامنظم قلب، امدادهای پزشکی را دریافت کردند. اطلاعات آماری احتمالا شگفت‌آور هستند؛ اما 43 درصد کاربران اپل‌واچی حاضر در مطالعه این هشدار را نادیده گرفتند. دکتر میتش پاتل؛ استادیار رشته پزشکی در دانشکده پزشکی Perelman خاطرنشان کرد که اگرچه اپل‌واچ برای تشخیص علائم هشداردهنده بیماری‌های قلبی ابزار مناسبی است؛ اما این ساعت بایستی با برخی عوامل مشوق کاربران جهت ترتیب اثر دادن به چنین هشدارهایی همراه شود. به بیان دیگر، دریافت هشدار و عدم پیگیری آن می‌تواند مرگ کاربر را در پی داشته باشد.

زمانی‌که کاربر اپل‌واچی مورد مطالعه، اعلان مربوط به ضربان نامنظم قلب را دریافت می‌کرد؛ این پیام از وی می‌خواست تا برای قرار ملاقات با یکی از پزشکان مشارکت‌کننده در مطالعه برنامه‌ریزی نماید. در آن زمان پچ ECG برای اشخاص دریافت‌کننده اعلان ارسال می‌شد. این ابزار جهت ثبت ریتم قلب کاربران طی مدت حداکثر 1 هفته مورد استفاده قرار گرفت.

تنها 57 درصد شرکت‌کنندگانی که هشدار ضربان نامنظم قلب را دریافت کرده بودند نسبت به درخواست کمک‌های پزشکی اقدام نمودند

محققان حاضر در این مطالعه اعلام کردند که پزشکان هنگام معالجه بیماران بایستی در خصوص استفاده از داده‌های دستگاه‌های مصرفی محتاطانه عمل نمایند. از سوی دیگر یک متخصص قلب دانشگاه بوستون با نام دکتر دیپاک بات معتقد است که این مطالعه اهمیت بالایی دارد؛ زیرا تعداد کاربران گجت‌های پوشیدنی در آینده افزایش خواهد یافت.

“فیبریلاسیون دهلیزی تنها آغاز راه است؛ چرا که این مطالعه زمینه تحقیقات بیش‌تر پیرامون فناوری‌های پوشیدنی و چگونگی کاربری احتمالی آن‌ها جهت پیشگیری از بیماری‌ها پیش از تبعات آسیب‌بار را فراهم می‌کند.”- لیوید مینور؛ دبیر دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد

“کارآیی و دقت مشاهده شده در این مطالعه، اطلاعات مهمی را در اختیار پزشکان قرار داد. این داده‌ها به فهم تاثیر بالقوه فناوری پوشیدنی بر سیستم سلامت کمک خواهند کرد.” دکتر مارکو پرز؛ پژوهشگر ارشد و استادیار دانشکده قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی استنفورد

اپل قصد دارد به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه سلامت دست یابد و اپل‌واچ نیز در راستای پیشبرد این هدف ارایه شده است. اپل‌واچ‌های سری 4 مجهز به حسگر ECG و نمایشگر ضربان قلب هستند. البته کلیه مدل‌های اپل‌واچ می‌توانند ضربان قلب کاربران را نمایش دهند. اپل به‌دنبال یافتن روشی است تا اپل‌واچ بدون نیاز به سوزن بتواند سطح قند خون کاربر را سنجیده و نمایش دهد. این داده‌ها توسط اشخاص دیابتی مورد استفاده قرار گرفته و میزان انسولین تزریقی موردنیاز جهت کاهش قند خون به سطح نرمال را تعیین می‌کند. در حال حاضر بیماران دیابتی برای سنجش قند خون خود نیازمند استخراج نمونه خون و قرار دادن یک قطره از آن بر روی نوار تست داخل دستگاه گلوکومتر هستند. این تست در طی روز بارها انجام می‌شود. چنان‌چه اپل موفق به تولید یک روش غیرتهاجمی تست قند خون توسط اپل‌واچ شود؛ در این‌صورت چنین اقدامی به تنهایی می‌تواند به حفظ پیشتازی اپل در بازار اسمارت‌واچ کمک نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH