اطلاعات بنچمارک یکی از آی‌پدهای جدید اپل بیانگر مشخصات داخلی جالب آن است

اگرچه اپل هنگام رونمایی از آی‌پدهای جدید یا حتی زمان اعلام فهرست مشخصات کامل این دستگاه‌ها بر روی وب‌سایت رسمی کمپانی به مشخصات اصلی و مهم گجت‌های خود اشاره چندانی نمی‌کند؛ اما خریداران بالقوه این محصولات احتمالا برای آگاهی دقیق از سخت‌افزارهای داخلی آی‌پد مینی ارتقایافته و نسل جدید آی‌پد ایر اشتیاق فراوانی دارند.

آی‌پد ایر 2019 اپل ظاهرا دستگاهی قدرتمند و به میزان قابل‌توجهی مقرون‌به‌صرفه است

خوش‌بختانه اکنون اطلاعات بنچمارک یکی از این گجت‌ها منتشر شده و اطلاعات عملکرد دستگاه نه‌چندان اسرارآمیز “iPad 11.2” برای نخستین بار در وب‌سایت گیک‌بنچ رویت شده است. بی‌تردید این تبلت آماده عرضه تجاری است. اگرچه در حال حاضر نمی‌توان 100 درصد اطمینان داشت که بنچمارک مذکور به کدام‌یک از 2 مدل آی‌پد جدید تعلق دارد؛ اما قطعا این اطلاعات متعلق به آی‌پد ایر 10.5 اینچی یا آی‌پد مینی ارتقایافته (از جنبه مشخصات داخلی) هستند.

بهره‌گیری از پردازنده پیشرفته و ظرفیت حافظه مناسب

یکی از دلایلی که نمی‌توان آی‌پد 11.2 را لزوما یک محصول جدید قلمداد کرد این است که آی‌پد پروهای 11 و 12.9 اینچی سال گذشته با پردازنده 8 هسته‌ای A12X بیونیک اپل روانه بازار شدند. این تراشه تنها مجهز به 6 هسته پردازشی با حداکثر فرکانس 2.49 گیگاهرتز است؛ اگرچه نام‌گذاری آن به‌نوبه‌خود چنین موضوعی را نشان نمی‌دهد. این پیکره‌بندی با مشخصات مدل اولیه تراشه A12 که در هندست‌های آی‌فون XS، آی‌فون XS مکس و آی‌فون XR به‌کار گرفته شده است، کاملا مطابقت داشته و حتی سقف فرکانس پردازنده نیز بدون تغییر باقی‌مانده است.

اطلاعات بنچمارک مربوط به آی‌پد ایر جدید یا آی‌پد مینی جدید

البته اپل پیش‌تر با اشاره به موضوعی بسیار جالب‌توجه اعلام کرد که آی‌پد ایر و آی‌پد مینی 2019 از مشخصات معمول کلیه مدل‌های آی‌فون 2018 بهره خواهند برد. ظرفیت رم دستگاه‌های جدید در هاله‌ای از ابهام قرار داشت؛ اما پایگاه داده سرویس محبوب و بسیار قابل‌اعتماد بنچمارک از وجود رم 3 گیگابایتی حکایت دارد. در واقع این رقم در مقایسه با ظرفیت رم آی‌پد پرو 10.5 اینچی سال 2017 یک گیگابایت کم‌تر است. به منظور حفظ قیمت پایه آی‌پد 10.5 اینچی جدید در محدوده 499 دلار، کاهش میزان رم دستگاه احتمالا اقدامی ضروری بوده است.

در حالی‌که اطلاعات بنچمارک منتشر شده کماکان می‌توانند متعلق به آی‌پد مینی جدید باشند؛ اما احتمالا هر 2 مدل جدید آی‌پد مجهز به 3 گیگابایت رم خواهند بود. به‌خاطر داشته باشید که آی‌فون XR نیز با مشخصاتی کاملا مشابه عرضه شد و سرعت پردازش خطی و قدرت مالتی‌تسکینگ این گوشی در مقایسه با آی‌فون XS و آی‌فون XS مکس تفاوت چشمگیری نداشت. این در حالیست که 2 مدل مذکور مجهز به 4 گیگابایت رم هستند.

آی‌پد 9.7 اینچی سال 2018 نیز با برخورداری از تنها 2 گیگابایت رم در زمینه همراهی با شما برای انجام امورات روزانه شامل پخش محتوای چندرسانه‌ای، وب‌گردی و حتی نیازمندی‌های متوسط گیمینگ کاملا توانمند ظاهر می‌شود. نهایتا آی‌پد مینی 4 سال 2015 نیز با رم 2 گیگابایتی عرضه شد که ظرفیت معقولی به‌نظر می‌رسد.

امتیازات بنچمارک فوق‌العاده؛ اما نه بهترین آن‌ها

مسلما کسب امتیازات 4806 و 11607 در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای فوق‌العاده است و تراشه A12 بیونیک اپل چنین رکوردی را ثبت می‌کند. کم‌تر از 1 سال پیش این تراشه قدرتمند با ابعادی جمع‌وجور و بهره‌وری انرژی بالا عرضه شد. با توجه به امتیازات بنچمارک، آی‌پد جدید و جذاب اپل موفق شده آی‌فون‌های XS، XS مکس و XR را پشت سر بگذارد و این موضوع به اندازه کافی جالب‌توجه است. به‌طور کلی امتیازات هر 3 هندست در تست پردازش تک‌هسته‌ای اندکی کم‌تر از 4800 است؛ در حالی‌که امتیازات تست پردازش چندهسته‌ای آن‌ها در بازه 11200 تا 11300 جای می‌گیرد.

آی‌پد پروهای 2018 طبیعتا به سلطه خود ادامه خواهند داد

این اختلاف می‌تواند ناشی از نوعی ناهماهنگی در تست یا تعداد نرم‌افزارهای سنگین در حال اجرا بر روی آی‌پد مینی یا آی‌پد ایر 2019 باشد. اما به‌هرحال تفاوت‌های نظری ناچیزی وجود دارد و بعید است که عملا در دنیای واقعی بتوان تفاوت قابل‌توجهی را مشاهده کرد.

طبیعتا این اختلاف با شکاف سرعتی میان آخرین نسل آی‌پد پرو و مدل‌های غیر پرو سال 2019 یکسان نخواهد بود. تراشه A12X در مقایسه با مدل معمولی A12 بیش از 50 درصد سریع‌تر است و کاربران این موضوع را در کلیه سناریوهای کاربری زندگی واقعی خود کاملا تجربه خواهند کرد. مجددا بایستی یادآور شد که این پدیده یکی از دلایل بزرگ برای قیمت‌گذاری بسیار بالاتر آی‌پد پرو 11 و 12.9 اینچی سال 2018 است. مدل‌های پایه این تبلت‌ها به ترتیب با قیمت‌های 799 و 999 دلار روانه بازار شدند.

در دنیای دستگاه‌های اندرویدی، این گجت‌ها بی‌رقیب هستند و هیچ مقایسه واقعی نیز میان آن‌ها و نمونه‌های اندرویدی انجام نشده است. برای مثال گلکسی تب S4 10.5 در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به ترتیب امتیازات 1800 و 6500 را کسب کرد. از سوی دیگر تبلت پیشرفته سال 2018 سامسونگ مجهز به 4 گیگابایت رم است. بعلاوه بنچمارک‌ها تمام واقعیت را نشان نمی‌دهند؛ اما وجود چنین تفاوت چشمگیری یقینا معنادار خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH