تصمیم سامسونگ برای عرضه گلکسی تب S5 با یک تراشه پیشرفته

رونمایی سامسونگ از تبلت فرا میان‌رده‌ای گلکسی تب S5e تنها چند روز پیش از معرفی خانواده اسمارت‌فون‌های پیشرفته گلکسی S10، کاربران را تا حدودی شگفت‌زده کرد. این محصول 10.5 اینچی نخستین تبلت اندرویدی از برند e کمپانی به‌شمار می‌رود؛ اما تعجب‌آور این‌که نسخه معمولی گلکسی تب S5 هنوز معرفی نشده است. علت چنین پدیده‌ای این است که تراشه اسنپ‌دراگون 835 به‌کارگیری شده در تب S4 هنوز برای دریافت یک نمونه جایگزین به اندازه کافی قدیمی نیست؛ چرا که عرضه تجاری این تراشه عملا در آگوست سال 2018 آغاز شد.

گلکسی تب S4 کماکان منتظر عرضه جانشینی مناسب از سوی سامسونگ است

البته در حال حاضر احتمالا سامسونگ بر روی نمونه پیشرفته‌تر گلکسی تب S5e کار می‌کند و برخی از اعضای ارشد انجمن XDA Developers با استدلال خود بر این باورند که با گذر زمان تراشه اسنپ‌دراگون 670 جایگزین نمونه پیشرفته اسنپ‌دراگون 855 خواهد شد. متاسفانه این تقریبا تمام آن چیزی است که اکنون در خصوص سامسونگ گلکسی تب S5 می‌دانیم. اما همگی ما بایستی رویای بزرگی را در سر داشته باشیم.

آیا این محصول رقیب واقعی آی‌پد پرو خواهد بود؟

گلکسی تب S4 با وجود طراحی فوق‌العاده، عملکرد صوتی درخشان، نرم‌افزار روان، پشتیبانی از قلم S Pen پیشرفته (عرضه شده با استایلوس به‌صورت استاندارد) و پتانسیل مناسب برای افزایش بهره‌وری از طریق کیبورد Book Cover مستحکم (فروش به‌صورت مجزا) و عملکرد DeX (بدون‌نیاز به داک) ظاهرا یک دستگاه محاسباتی همراه نسبتا مناسب محسوب می‌شود. اما زمانی‌که نوبت به قدرت خام محصول می‌رسد؛ حتی آی‌پد پرو 10.5 اینچی سال 2017 نیز به لطف بهره‌گیری از تراشه ظاهرا همه‌فن‌حریف A10X اپل، گلکسی تب S4 را شکست خواهد داد. دلیل احتمالی دیگر برای ایجاد چنین وضعیتی این است که سامسونگ با تصمیی نامعقول در تبلت‌های سال 2018 خود با برچسب قیمتی نسبتا چشمگیر 650 دلار و بالاتر از تراشه اسنپ‌دراگون 835 سال 2017 استفاده کرد.

آی‌پد پرو 11 اینچی اپل یک دستگاه کاملا قدرتمند محسوب می‌شود

چند سال پیش و بنا بر برخی دلایل کمپانی با عرضه گلکسی تب S3 نیز رفتار مشابهی را از خود نشان داد و محصول 9.7 اینچی خود را با پردازنده اسنپ‌دراگون 820 روانه بازار کرد؛ در حالی‌که هندست گلکسی S8 با تراشه اسنپ‌دراگون 835 ارایه شد. اما ظاهرا امسال چنین پدیده‌ای رخ نخواهد داد؛ چرا که به‌نظر می‌رسد گلکسی تب S5 برای کنار گذاشتن پلتفرم اسنپ‌دراگون 845 و استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 855 به‌کارگیری شده در سری گلکسی S10 آمادگی دارد.

خبر بد برای سامسونگ این است که پردازنده اسنپ‌دراگون 855 اگرچه شکاف سرعتی با تراشه A12 بیونیک به‌کارگیری شده در آی‌فون‌های XS و XS مکس را کاهش داده است؛ اما این اختلاف را به‌طور کامل تحت پوشش قرار نمی‌دهد. تراشه A12X بیونیک موجود در جدیدترین نسل آی‌پد پرو نیز عملکردی حتی سریع‌تر دارد؛ مگر آن‌که کوالکام بتواند مدل خاصی از تراشه اسنپ‌دراگون 855 برای تبلت‌ها را در اختیار سامسونگ قرار دهد. در حال حاضر ظاهرا چنین بحثی مطرح نیست. بدتر از همه این‌که آی‌پد پرو 2019 با تراشه‌ای چه بسا قدرتمندتر نیز احتمالا طی پاییز پیش رو عرضه خواهد شد.

سایر انتظارات از گلکسی تب S5

در وهله نخست بایستی به‌خاطر داشت که گلکسی تب S5e واقعا هنوز به بازار عرضه نشده است. این پدیده احتمالا تا پایان 3 ماهه جاری و پیش از ماه ژوئن تحقق خواهد یافت. در ادامه به احتمال فراوان شاهد عرضه فبلت گلکسی‌نوت 10 (و نوت 10e) و مدل پیشرفته‌تر گلکسی تب S5 طی فصل پاییز و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در ماه آگوست خواهیم بود. سابقه تاریخی نشان می‌دهد که سامسونگ در عوض استفاده از یک الگوی طراحی ویژه و ابتکاری احتمالا طراحی صیقلی فعلی گلکسی تب S4 را اصلاح خواهد کرد. گلکسی تب S5e دقیقا همانند اسمارت‌فون گلکسی S10e بار دیگر با اسکنر اثرانگشت جانبی عرضه خواهد شد. لذا احتمالا گلکسی تب S5 با بهره‌گیری از فناوری تشخیص بیومتریکی یکپارچه با نمایشگر از رویکرد خانواده گلکسی S10 تبعیت می‌کند.

گلکسی تب S5e ابدا ظاهر ناخوشایندی ندارد

در صورت تحقق این سناریو یقینا جالب خواهد بود که ببینیم آیا سامسونگ قادر به ایجاد حفره در نمایشگر گلکسی تب S5، حذف سایر حواشی اطراف صفحه‌نمایش و نهایتا استفاده از نمایشگرهای محبوب Infinity-O خواهد بود یا خیر. همچنین کنجکاو هستیم که ببینیم آیا سامسونگ تب S5 خود را با طراحی باریک و بی‌نظیر (همانند گلکسی تب S5e) عرضه نموده یا میان میزان شارژدهی باتری و طراحی دستگاه نوعی توازن را ایجاد خواهد کرد. به هرحال هوشیاری سامسونگ موجب میشود تا قیمتگذاری پایه تبلت پیشرفته آینده کمپانی از مرز 650 دلار تجاوز نکند (طبیعتا این دستگاه به همراه S Pen ارایه خواهد شد).

نهایتا بایستی خاطرنشان کرد که آیپد پرو فوق قدرتمند 11 اینچی جدید حداقل 799 دلار قیمت دارد و آیپد ایر احیاء شده 499 دلاری نیز با برخورداری از تراشه A12 بیونیک مشابه با نمونه موجود در آی‌فون XS به آسانی تسلیم نخواهد شد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH