تصمیم هواوی برای افزایش موجودی سالیانه تراشه‌های موردنیاز با توجه به اعمال ممنوعیت‌های احتمالی

احتمالا روزی فرا خواهد رسید که هواوی دیگر قادر به تامین اجزاء و قطعات موردنیاز خود از ایالات‌متحده نخواهد بود و غول چینی در راستای آماده‌سازی خود برای چنین وضعیتی، فرآیند ذخیره‌سازی قطعات اساسی موردنیاز طی مدت تقریبا 1 سال را آغاز نموده است. این تغییر رویکرد با توجه به تصمیم دولت ترامپ برای قرار دادن نام کمپانی در فهرست وزارت بازرگانی، اقدامی مناسب از جانب هواوی بود. پس از انقضای گواهی 3 ماهه موقت فعلی، هواوی برای تامین قطعات موردنیاز از ایالات‌متحده به مصوبه دولت این کشور احتیاج خواهد داشت. پیش‌تر نیز کمپانی‌های مرتبط با تولید تراشه نظیر کوالکام، اینتل، Xilinx، Qorvo و ARM اعلام کردند که کلیه روابط خود با تولیدکننده چینی را متوقف نموده‌اند.

بر اساس گزارش موسسه CLSA (به نقل از وب‌سایت Yahoo) تصمیم هواوی مبنی بر ذخیره‌سازی قطعات به شکل‌گیری تقاضای کاذب برای نیمه‌هادی‌ها کمک خواهد کرد. سباستین هو؛ تحلیل‌گر موسسه CLSA برآورد کرده که خریدهای هواوی، رشد درآمدی صنعت تراشه طی 3 ماهه نخست سال را 8 درصد افزایش خواهد داد. هو می‌گوید که حذف هواوی از بازار طی 3 ماهه جاری به افت 4 درصدی درآمد صنعت تراشه منجر خواهد شد. دلیل چنین برآوردی این است که هواوی (صرف‌نظر از خریدهای انجام شده جهت افزایش موجودی) به‌طور معمول سهمی 8 تا 9 درصدی از بازار تراشه را به خود اختصاص می‌دهد و اکنون نیمی از دوره زمانی 3 ماهه نیز سپری شده است.

این تحلیل‌گر معتقد است که پس از دوره زمانی 3 ماهه فعلی، برآورد تاثیرات ناشی از غیبت هواوی در بازار تراشه به‌مراتب دشوارتر خواهد بود. چرا که در صورت دستیابی چین و آمریکا به یک توافق تجاری جدید، این کمپانی می‌تواند به کسب‌وکار خود مطابق روال معمول ادامه دهد. از سوی دیگر دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که در جریان مذاکرات تجاری آینده، ایالات‌متحده احتمالا از هواوی به‌عنوان یک اهرم چانه‌زنی جهت دستیابی به توافقی بهتر استفاده خواهد کرد. این وضعیت بدان معناست که هرگونه پیش‌بینی در خصوص آینده هواوی را نبایستی چندان جدی گرفت. در حالی‌که اکنون وضعیت برای هواوی نامطلوب به‌نظر می‌رسد؛ اما با یک چشم برهم زدن، این شرایط می‌تواند 180 درجه دگرگون شود.

علیرغم هدف‌گذاری 250 میلیون دستگاهی، امسال هواوی تنها قادر به فروش 157 میلیون هندست خواهد بود

موضوع نگران‌کننده برای هواوی این است که در آینده و پس از اتمام موجودی کلیه قطعات ذخیره شده، کمپانی ناچار به اجرای چه اقداماتی خواهد بود. هو می‌گوید که احتمالا تا پیش از پایان سال، هواوی با مشکل بزرگی مواجه شده و موجودی کلیه قطعات حیاتی مورد استفاده کمپانی به پایان خواهد رسید. همچنین وی خاطرنشان کرده که در صورت عدم لغو ممنوعیت‌ها از آن زمان به بعد هواوی با مشکلاتی دست‌به‌گریبان خواهد شد. سال گذشته کمپانی برای خریداری قطعات آمریکایی 11 میلیارد دلار هزینه کرد و بی‌تردید وابستگی هواوی به تامین‌کنندگان آمریکایی در مقایسه با بسیاری از رقبا بیش‌تر است. CLSA برآورد می‌کند که کمپانی مسئولیت توسعه یک‌سوم قطعات و اجزای مورد استفاده در اسمارت‌فون‌های خود را بر عهده دارد. پیش‌تر هواوی اعلام کرد که تمایل دارد این رقم را تا 90 درصد افزایش دهد. همچنین آقای هو در خصوص گزینه بومی هواوی برای جایگزینی سیستم‌عامل اندروید تردید دارد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این پلتفرم طی پاییز پیش رو معرفی می‌شود. وی این پرسش را مطرح می‌کند که “در صورت مهیا بودن پلتفرم چرا هواوی اکنون از آن استفاده نمی‌کند؟ آن‌ها منتظر وقوع چه پیشامدی هستند؟”. سیستم‌عامل جدید می‌تواند به‌همراه سری میت 30 هواوی عرضه شود؛ هندست‌هایی که احتمالا در اواخر سال جاری معرفی خواهند شد.

تراشه کایرین 980 هواوی به احتمال فراوان با استفاده از نرم‌افزاری آمریکایی طراحی شده است

با پایان دوره 3 ماهه نخست امسال، هواوی پس از سامسونگ عنوان دومین تولیدکننده برتر اسمارت‌فون را به خود اختصاص داد و به‌دنبال آن در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون جهان طی سال آینده قدم برداشت. موسسه‌های Fubon Research و Strategy Analytics پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2019 میزان فروش اسمارت‌فون‌های کمپانی بین 4 تا 24 درصد کاهش پیدا کند. با توجه به فروش حدودا 206 میلیون دستگاهی کمپانی طی سال گذشته، بدترین سناریوی قابل پیش‌بینی توسط این 2 موسسه تحقیقاتی از فروش 157 میلیون دستگاهی هواوی طی سال جاری حکایت دارد. این رقم در مقایسه با فروش 153 میلیون دستگاهی کمپانی طی دوره زمانی 12 ماهه سال 2017 کمی بیش‌تر است. هواوی امیدوار بود که امسال 250 میلیون هندست را به فروش برساند. این کمپانی در زمینه ارایه تجهیزات شبکه نیز در دنیا پیشتاز است. کشورهای مختلفی شامل ایالات‌متحده، استرالیا، ژاپن و نیوزیلند نیز استفاده از تجهیزات هواوی توسط شرکت‌های مخابراتی بی‌سیم داخل کشور را ممنوع اعلام کرده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH